Bekijk volle/desktop versie : Het Nederlandse onderwijs : ernstige problemen



16-05-2007, 05:51
Het Nederlandse onderwijs kampt met een aantal 'ernstige' en 'hardnekkige' problemen. Dat constateert de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarlijkse verslag, dat vandaag verschijnt. "Het onderwijs staat de komende jaren voor een zware opdracht."

De inspectie stelt in het verslag onder meer dat een grote groep leerlingen aan het begin van het voortgezet onderwijs onvoldoende kan rekenen en lezen.

Minister Plasterk van Onderwijs noemt het "onacceptabel" dat Nederland scholen heeft die zeer zwak zijn. Het kabinet werkt aan maatregelen om in te grijpen bij zulke scholen.

Voortijdig
Uit het jaarverslag blijkt dat nog altijd te veel jongeren voortijdig de school verlaten. Er zakken veel leerlingen tijdens hun schoolcarrière af naar een lager onderwijsniveau. Ook presteert een groot deel van het speciaal onderwijs onder de maat.

Vorig jaar concludeerde de inspectie al dat één op de vier leerlingen aan het eind van de basisschool niet vlot kan lezen. Hoewel Nederlandse basisschoolleerlingen in vergelijking met andere landen goed kunnen rekenen, loopt de beheersing van basisvaardigheden, zoals optellen, aftrekken en vermenigvuldigen, terug.

Volgens de inspectie zijn er "duidelijke signalen over tekortschietende rekenvaardigheden van veel leerlingen in het voortgezet onderwijs". Zo halen vmbo-leerlingen bij rekenen gemiddeld nauwelijks het niveau van groep 6 in het basisonderwijs, schrijft de inspectie.

Schoolverlaters
Hoewel het aantal daalt, zijn de 53.500 voortijdige schoolverlaters nog steeds een "zeer hardnekkig probleem", aldus de inspectie. Scholen moeten daarom veel meer doen aan het voorkomen van voortijdig schoolverlaten, onder andere door het aanpakken van spijbelen, wat een voorbode van voortijdig schoolverlaten kan zijn.

Een kwart tot 40 procent van de leerlingen spijbelt wel eens en in de meeste gevallen onderneemt de school daar niets tegen, aldus de inspectie.

De helft van de scholen voor speciaal basisonderwijs staat onder intensief toezicht van de inspectie. Te veel van deze scholen halen niet uit de leerling wat erin zit. De leerlingen halen vaak geen hoger niveau dan leerlingen uit groep 5 van het reguliere basisonderwijs.

Ook veel scholen voor jongeren met gedragsproblemen, cluster 4-scholen, presteren onder de maat. Het aantal leerlingen dat naar deze scholen gaat, neemt toe. Ook de wachtlijsten voor deze scholen blijven groeien.

Rugzakleerlingen
Tevens neemt het aantal leerlingen met een 'rugzak' (subsidie voor extra begeleiding) in het reguliere onderwijs sterk toe. De inspectie maakt zich zorgen over de kwaliteit van zorg en begeleiding van de rugzakleerlingen in het reguliere onderwijs.

Veel leerlingen zitten in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs niet meer op het niveau van het oorspronkelijke schooladvies.

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2007/5/15/150507_jaarverslag_onderwijsinspectie.html

16-05-2007, 05:52


Het resultaat van 25 jaar slecht overheidsbeleid en bezuinigingen van achtereenvolgende regeringen.


16-05-2007, 16:23

Citaat door aplat:
Het resultaat van 25 jaar slecht overheidsbeleid en bezuinigingen van achtereenvolgende regeringen.

Idd