Bekijk volle/desktop versie : CU en SGP woest over weren weigerambtenaar



Pagina's : [1] 2

14-05-2007, 18:20
NIEUWEGEIN - De raadsleden Job Hoegée (SGP) en Martin Monrooij (ChristenUnie) zijn woedend uit de Nieuwegeinse raadsvergadering weggelopen. Het tweetal stapte op nadat een ruime meerderheid van de raad een motie aannam die alle ambtenaren burgerlijke stand verplicht huwelijken tussen homo’s te sluiten.
PvdA, VVD, SP en GroenLinks dienden gezamenlijk de motie in om te voorkomen dat weigerambtenaren kans krijgen te discriminieren op religieuze gronden. Aanleiding voor de motie is de landelijke coalitie van CDA, PvdA en ChristenUnie waardoor de discussie over christelijke weigerambtenaren oplaaide. PvdA-fractievoorzitter Edwin Kordes had bovendien gehoord dat één trouwambtenaar zou weigeren om homoparen te huwen. Volgens burgemeester Cor de Vos klopt die informatie niet. Geen van de ambtenaren burgerlijke stand zou zich aan zijn plicht onttrekken.

Monrooij voelde zich zelf gediscrimineerd. ,,Als ik later zelf buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand wil worden om mijn eigen dochter te huwen, dan mag ik dat niet omdat ik tegen het homohuwelijk ben.’’

Veel effect had het weglopen van de SGP en ChristenUnie niet. Gezien het late tijdstip beëindigde de burgemeester de vergadering nog voor de twee buiten stonden.

Hoegée zegt dat hij er niet van heeft kunnen slapen. ,,Ik ben 48 jaar raadslid. Deze motie was volstrekt onnodig. Nooit eerder ben ik zo teleurgesteld. Nooit ben ik weggelopen.’’ De twee christenen gaan overigens gewoon door met hun raadswerk.

Burgemeester en wethouders hebben drie weken om te reageren op de motie. Volgens Hoegée wordt dat een lastige klus. ,,Want er is wel degelijk een ambtenaar die principieel weigert. De informatie van PvdA-fractievoorzitter Kordes is juist.’’


Bron...

14-05-2007, 18:24


Ik snap helemaal niks van die mensen.
Volgens de Nederlandse wet mogen 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar trouwen.
Een "trouw ambtenaar" is uitvoerder van de wet.
Conclusie: zo'n ambtenaar moet 2 mannen of 2 vrouwen die willen trouwen in de echt verbinden.

Wat is daar moeilijk aan en waarom zou je boos worden als anderen vinden dat alle trouw ambtenaren zich aan de wet moeten houden?
Het is eerder logisch om woest te worden omdat er nu een uitzondering wordt gemaakt voor discriminerende ambtenaren die hun beroep weigeren uit te oefenen!

14-05-2007, 18:41

Citaat door tonk:
Ik snap helemaal niks van die mensen.
Volgens de Nederlandse wet mogen 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar trouwen.
Een "trouw ambtenaar" is uitvoerder van de wet.
Conclusie: zo'n ambtenaar moet 2 mannen of 2 vrouwen die willen trouwen in de echt verbinden.

Wat is daar moeilijk aan en waarom zou je boos worden als anderen vinden dat alle trouw ambtenaren zich aan de wet moeten houden?
Het is eerder logisch om woest te worden omdat er nu een uitzondering wordt gemaakt voor discriminerende ambtenaren die hun beroep weigeren uit te oefenen!
Precies. Ze hebben zich aan de wet te houden. Klaar. 2 mannen of 2 vrouwen mogen gewoon trouwenjs als ze dat willen. Ambtenaren dienen zich gewoon aan die wet te houden en horen hun geloof of overtuiging buiten hun ambtenaarij te houden. Die laat je maar lekker thuis. anders hoor je dit werk niet te doen.

14-05-2007, 18:46

Citaat door tonk:
Ik snap helemaal niks van die mensen.
Volgens de Nederlandse wet mogen 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar trouwen.
Een "trouw ambtenaar" is uitvoerder van de wet.
Conclusie: zo'n ambtenaar moet 2 mannen of 2 vrouwen die willen trouwen in de echt verbinden.

Wat is daar moeilijk aan en waarom zou je boos worden als anderen vinden dat alle trouw ambtenaren zich aan de wet moeten houden?
Het is eerder logisch om woest te worden omdat er nu een uitzondering wordt gemaakt voor discriminerende ambtenaren die hun beroep weigeren uit te oefenen!



Hehehhh, het toont aan dat moslims en christenen minder verschillen dan het lijkt. In beide groepen komen fanatici voor die van mening zijn dat zij op basis van hun religie moreel boven de wet staan.

14-05-2007, 18:51



Citaat door scuba:
Hehehhh, het toont aan dat moslims en christenen minder verschillen dan het lijkt. In beide groepen komen fanatici voor die van mening zijn dat zij op basis van hun religie moreel boven de wet staan.


Ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als een moslim-ambtenaar zou weigeren een moslima en een atheist te trouwen omdat dit volgens de islam niet mag.
Zouden ze daar dan ook een uitzondering voor maken op basis van religieus geweten, of zou dan heel Nederland op de achterste benen staan te steigeren?

14-05-2007, 18:51

Citaat door tonk:
Ik snap helemaal niks van die mensen.
Volgens de Nederlandse wet mogen 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar trouwen.
Een "trouw ambtenaar" is uitvoerder van de wet.
Conclusie: zo'n ambtenaar moet 2 mannen of 2 vrouwen die willen trouwen in de echt verbinden.

Wat is daar moeilijk aan en waarom zou je boos worden als anderen vinden dat alle trouw ambtenaren zich aan de wet moeten houden?
Het is eerder logisch om woest te worden omdat er nu een uitzondering wordt gemaakt voor discriminerende ambtenaren die hun beroep weigeren uit te oefenen!


Tja, weer een paar orthodoxe reli-dioten die denken dat de wetten van hun verzonnen Heer belangrijker zijn dan die van een normaal denkende democratie.

14-05-2007, 18:54

Citaat door tonk:
Ik vraag me wel af wat er zou gebeuren als een moslim-ambtenaar zou weigeren een moslima en een atheist te trouwen omdat dit volgens de islam niet mag.
Zouden ze daar dan ook een uitzondering voor maken op basis van religieus geweten, of zou dan heel Nederland op de achterste benen staan te steigeren?


Ik denk dat nederland op zijn achterste benen zou staan ......
Het zou wel een mooie aanleiding zijn om daar dan vervolgens een zaak van te maken, lijkt me wel een eye-opener voor diverse 'bestuurders'.

14-05-2007, 20:09
Een ambtenaar.

Dient de wet uit te voeren.

Zou een mooi zooitje in Nederland worden, als dat niet zo is.

Als zo'n ambtenaar van de burgerlijke stand, hier een probleem mee heeft, wordt hij maar overplaatst naar een andere afdeling.

Nieuwe ambtenaren van de burgerstand, bij de sollicitatie vragen , of ze problemen hebben om homo's te trouwen, als dat zo is, niet aannemen.

14-05-2007, 20:29
Het meest frustrerende voor de christenen is dat veel gemeenteraden tot dit soort acties over zijn gegaan nadat duidelijk werd dat de regering weigerambtenaren steunt of op zijn minst tolereert.

Soms is zwijgen inderdaad goud.

14-05-2007, 20:32
Een van de meest foute ideeën die ze ooit in Den Haag hebben bedacht.

Ambtenaren die de wet niet hoeven uit te voeren, hoe hebben ze ooit kunnen bedenken dat dit zou gaan werken.
Doet me denken aan Turkije, waar iedereen de straat op komt tegen de islamisering van dat land, maar hier moeten we ons ook ernstig zorgen maken over de scheiding tussen kerk en staat.

Stelletje reli-sukkels daar in Den Haag

14-05-2007, 21:26

Citaat door tonk:
Ik snap helemaal niks van die mensen.
Volgens de Nederlandse wet mogen 2 mannen of 2 vrouwen met elkaar trouwen.
Een "trouw ambtenaar" is uitvoerder van de wet.
Conclusie: zo'n ambtenaar moet 2 mannen of 2 vrouwen die willen trouwen in de echt verbinden.

Wat is daar moeilijk aan en waarom zou je boos worden als anderen vinden dat alle trouw ambtenaren zich aan de wet moeten houden?
Het is eerder logisch om woest te worden omdat er nu een uitzondering wordt gemaakt voor discriminerende ambtenaren die hun beroep weigeren uit te oefenen!


Om over het grondwettelijk recht op gelijke behandeling nog maar niet te spreken! Mooie actie van PvdA, VVD, SP en GroenLinks daar in Nieuwegein- iemand die lak heeft aan de grondwet moet sowieso geen ambtenaar willen worden.

14-05-2007, 21:41
Gewoon ontslaan die weigerambtenaren. Je hebt de wet uit te voeren en dan moet je ook het bij wet erkende homohuwelijk sluiten. Wat je er verder op basis van welke overtuiging ook van vindt.

14-05-2007, 21:49


Waarom maken ze eigenlijk een uitzondering voor die ambtenaren?

Mag een christelijke biologieleraar een collega laten opdraven tijdens te lessen over de evolutietheorie?
Een moslimvakkenvuller mag de alcoholafdeling overslaan?
En een werknemer in een slagerij die hindoe is, hoeft klanten die koeienvlees wensen niet te bedienen.

14-05-2007, 21:56
Zou je als trouw ambtenaar ook mensen die lid van de SGP/CU zijn,mogen wijgeren te trouwen...??

Vast niet....

14-05-2007, 22:10

Citaat door pseu:
Zou je als trouw ambtenaar ook mensen die lid van de SGP/CU zijn,mogen weigeren te trouwen...??

Vast niet....




Mijn atheistische levensovertuiging staat mij niet toe streng christelijke mensen in de echt te verbinden, maar probeert u het gerust eens bij mijn minder principiele collega.

Pagina's : [1] 2