Bekijk volle/desktop versie : De strijd om de Arabische kijker



14-05-2007, 08:18
De strijd om de Arabische kijker


Amman, 13 mei - De lancering van de Arabische televisiezender Al Jazeera in de jaren negentig zorgde voor een ware mediarevolutie in de Arabische wereld. Onderwerpen als onderdrukking, corruptie en religieus fundamentalisme; voorheen nog taboe, werden door Al Jazeera bespreekbaar gemaakt.

Al Jazeera werd de schrik van vele autoritaire regimes in de Arabische wereld, voor de Arabische kijker is de zender echter een zegen. De burger is niet langer afhankelijk van de door de overheid gecontroleerde staatstelevisie. Arabische regimes hebben herhaaldelijk de kantoren van Al Jazeera in hun land gesloten omdat de berichtgeving hen niet beviel.

De populariteit van Al Jazeera heeft er niet onder geleden, integendeel. Bij de Arabische bevolking is Al Jazeera nog altijd immens populair. De zender heeft sinds haar lancering enorm aan invloed gewonnen in de Arabische wereld. Een positie om jaloers op te zijn. Dat is ook de reden voor veel westerse landen om zich te richten op de Arabische kijker.

De Duitsers waren de eerste in Europa met een Arabische televisiezender, de Fransen sinds een paar maanden, en de Britse BBC zal binnen enkele maanden een Arabische nieuwszender lanceren. Ook niet westerse landen hebben de Arabische kijker ontdekt. Iran lanceerde vlak voor de oorlog tegen Irak de Arabische zender Al Alam (De Wereld). De Russen zullen dat binnenkort doen, en ook de Japanners hebben plannen in die richting. Nu is het wachten op de Chinezen.

Vanwaar deze mediastrijd om de Arabische kijker? Het is eigenlijk heel simpel: het Midden-Oosten is te belangrijk om te negeren. Alle ontwikkelingen in deze regio, zowel economisch als politiek, zijn van invloed op de rest van de wereld. En wie aan invloed wil winnen in deze regio zal zich moeten richten op de publieke opinie in de Arabische wereld.

De Amerikanen realiseren zich dat maar al te goed. Met de oorlog in Irak, de steun voor zowel Israël als voor Arabische autoritaire regimes, hebben de Amerikanen zich niet bepaald geliefd gemaakt in de regio. Vandaar dat de Amerikanen een paar jaar geleden de Arabische televisiezender Al Hurra (De Vrije) hebben gelanceerd om de 'hearts en minds' van de Arabieren te veroveren.

De zender moest ook als tegenwicht dienen van Al Jazeera en Al Arabiya, die volgens de Amerikanen te negatief zouden berichten over Verenigde Staten. Deze poging is volstrekt mislukt omdat de zender nauwelijks wordt bekeken in de Arabische wereld. Al Hurra wordt nog steeds gezien als een propagandazender van de Amerikanen.

De Arabische kijker is door de groei van het media-aanbod kritischer geworden. Men weet heel goed het verschil te zien tussen propaganda en betrouwbaar onafhankelijke informatie. De Arabische bevolking weet maar al te goed hoe de eigen staatstelevisie hen decennia lang heeft gemanipuleerd.

Mustapha Oukbih

bron

14-05-2007, 08:58


Petje af voor Al Jazeera! Ik persoonlijk kijk het niet, maar de zender heeft wel iets ontketend in de (media)wereld. Almighty CNN was toch niet zo almighty......

Nu zie je alleen maar copycats. Was te verwachten, maar Al Jazeera steekt altijd met kop en schouders boven alles uit

14-05-2007, 11:39
aljazeera is en blijft het beste

14-05-2007, 12:21
Ik dacht al wat een objectieve artikel. Arabieren beschreven als mensen en toen zag ik de naam van de verslaggever.

Het moet wel steken bij de Tokkies die hier dagelijks komen en hun eisen afdwingen bij de Arabische wereld: Jullie moeten je eigen aanpassuh aan ons. Helaas gaan er ook veel Marokkanen erop in en maken er een sport van.

14-05-2007, 12:25



Citaat door Mariska:
Ik dacht al wat een objectieve artikel. Arabieren beschreven als mensen en toen zag ik de naam van de verslaggever.

Het moet wel steken bij de Tokkies die hier dagelijks komen en hun eisen afdwingen bij de Arabische wereld: Jullie moeten je eigen aanpassuh aan ons. Helaas gaan er ook veel Marokkanen erop in en maken er een sport van.


Zit jou iets dwars of zo?

14-05-2007, 12:31

Citaat:
Ik dacht al wat een objectieve artikel. Arabieren beschreven als mensen en toen zag ik de naam van de verslaggever.

Het moet wel steken bij de Tokkies die hier dagelijks komen en hun eisen afdwingen bij de Arabische wereld: Jullie moeten je eigen aanpassuh aan ons. Helaas gaan er ook veel Marokkanen erop in en maken er een sport van.

Citaat:
Zit jou iets dwars of zo?
Here we go again......... :hihi

14-05-2007, 12:32

Citaat door Mariska:
Ik dacht al wat een objectieve artikel. Arabieren beschreven als mensen en toen zag ik de naam van de verslaggever.

Het moet wel steken bij de Tokkies die hier dagelijks komen en hun eisen afdwingen bij de Arabische wereld: Jullie moeten je eigen aanpassuh aan ons. Helaas gaan er ook veel Marokkanen erop in en maken er een sport van.



Kunnen we die rivaliteit een keer achterwege laten? Je draagt nu dezelfde vooroordelen naar buiten als die "tokkies" zoals jij het noemt. Als je ergens voor staat moet je niet zelf de fout ingaan om datgene zelf tegen te spreken.

14-05-2007, 15:46

Citaat door Mariska:
Ik dacht al wat een objectieve artikel. Arabieren beschreven als mensen en toen zag ik de naam van de verslaggever.

Het moet wel steken bij de Tokkies die hier dagelijks komen en hun eisen afdwingen bij de Arabische wereld: Jullie moeten je eigen aanpassuh aan ons. Helaas gaan er ook veel Marokkanen erop in en maken er een sport van.

jaloers