Bekijk volle/desktop versie : 'Invoering sharia is geen probleem'



11-05-2007, 14:23
De sharia zou in Nederland zonder enig probleem op korte termijn kunnen worden ingevoerd. Dat beweert de vooraanstaande Palestijns-Amerikaanse islamologe Maysam Al Faruqi van de Georgetown University in Washington. Volgens Al Faruqi is de angst voor de islamitische wet in Europa ongegrond.

De islamologe was te gast op de Universiteit van Tilburg voor een symposium over sharia in Europa. Dit onder andere naar aanleiding van uitspraken van de voormalige minister van Justitie Donner dat in Nederland de sharia kan worden ingevoerd wanneer tweederde van de bevolking dit zou willen. Destijds leverde die uitspraak een storm van kritiek op. Maar in de praktijk blijkt de sharia al langzaam door te dringen in West Europese wetten. In Groot-Brittannië wordt bijvoorbeeld islamitisch erfrecht gedeeltelijk geaccepteerd.

Handen schudden
Zoveel verschil zit er volgens Al Faruqi niet tussen Europese wetgeving en de sharia. "De twee systemen kunnen gemakkelijk naast elkaar bestaan", aldus de islamologe. "We gaan toch uit van dezelfde beginselen. Elke ouder wil dat zijn kinderen gezond groot worden, niet stelen en liegen. Alleen de islamitische gebruiken zijn misschien anders."

En daar zitten volgens Al Faruqi dan ook de verschillen tussen de islamitische wet en de Nederlandse wet. Het zijn volgens de islamologe vooral verschillen in cultuur. "Sommige moslims willen vrouwen geen hand geven of geen varkensvlees eten. Laat ze dan", vindt Al Faruqi. "Dat zijn toch geen belangrijke dingen. Ik kan me niet voorstellen dat de Nederlandse cultuur alleen maar draait om het wel of niet schudden van handen. De Nederlandse cultuur is toch veel meer."

Schrikbeeld
Andere, wel belangrijke verschillen zijn er volgens Al Faruqi niet. Vooral haar stelling dat er volgens Al Faruqi geen groot verschil is zit tussen mensenrechten en de sharia deed de wenkbrauwen bij de aanwezigen in Tilburg behoorlijk fronsen. Onmiddellijk kwamen er vragen over vrouwenbesnijdenis en de onderdrukking van vrouwen. De afgelopen jaren zijn er toch regelmatig berichten verschenen (in de media en van mensenrechtenorganisaties) over buitengewone zware en dubieuze straffen op basis van de sharia, zoals het stenigen van vrouwen na overspel en het afhakken van handen om diefstal te bestraffen.

Het schrikbeeld van een sharia in Europa kwam voor velen nog dichterbij toen in Duitsland een rechter haar vonnis meende te baseren op gebruiken in de Marokkaanse gemeenschap. Het ging in de zaak om een man die zijn vrouw had geslagen. Volgens de rechter stond de man in zijn recht volgens de Marokkaanse cultuur.

Maar volgens Al Faruqi heeft het allemaal niets te maken met de sharia. Grondrechten en mensenrechten zijn volgens de islamologe veilig in de sharia. "Vrouwenbesnijdenis en andere misdaden zijn natuurlijk een probleem in de islamitische wereld. Het is iets dat in sommige moslimlanden gebruikelijk is. Daar moet dan iets tegen worden gedaan. Maar dit soort zaken wordt zeker niet door de sharia gestimuleerd. Er is absoluut geen tegenstelling tussen mensenrechten en sharia. Zeker wanneer het gaat om zaken als de bescherming van het leven, bezit of waardigheid."

Extreme uitspraken
Probleem daarbij is wel dat de sharia geen geschreven wet is maar zich vormt in de praktijk. De basis van de wet zijn rechterlijke uitspraken. Het gevaar bestaat natuurlijk wel dat culturele gebruiken, zoals vrouwenbesnijdenis of het verbranden van weduwen, heel makkelijk in de wet kunnen terechtkomen. Maar volgens Al Faruqi hoeft men niet bang te zijn dat dat ook in Europa gebeurt. Het schrikbeeld van de sharia is volgens haar in Europa voornamelijk gebaseerd op extreme uitspraken van rechters die zeggen zich te baseren op de sharia, maar zich eigenlijk laten leiden door plaatselijke gebruiken.

"Het enige dat we eigenlijk moeten doen, is elkaar accepteren en tolereren dat sommigen andere waarden en normen hebben. Zo simpel is het. Wanneer iemand voor zichzelf zeker is van zijn eigen waarden en normen, dan hoeft hij ook niet meer bang te zijn voor het feit dat een ander andere normen en waarden heeft. Of wil leven volgens de sharia", aldus Al Faruqi.

http://www.wereldomroep.nl/actua/nl/justitie/act20070507_sharia

11-05-2007, 15:00


O nee? moet je maar eens merken wat er gebeurd als men het probeerd!

11-05-2007, 15:18

Maar waarom zou dat dan moeten?
In een land waar ongeveer 5 a 6% moslim is.

En als er volgens haar niet zoveel verschillen zitten tussen de Europese wetgeving en de sharia, zal men dus ook prima uit de voeten kunnen met die Europese wetgeving.

Trouwens meerdere rechtssystemen naast elkaar lijkt me niet zo heel handig.


11-05-2007, 15:31

Citaat door Luxenberg:
Wat een onzin van dat mens...'k zou zeggen kijk eens rond in de islamitische wereld..een en al stagnatie en onrechtvaardigheid....Europa heeft totaal geen behoefte aan een religieus wets systeem uit de woestijn van 1400 jaar oud...!...


de islamitische wereld regeert ook niet volgens de shari'a leer dat nou eens eindelijk. anders zouden ze namelijk niet democratisch of dictatuur zijn

11-05-2007, 15:55


Mensen- en vrouwenrechten veilig bij de sharia?

Hmmmm, de hedendaagse praktijk laat iets geheel anders zien. Welk land dat naar eigen zeggen haar rechtssysteem op de sharia heeft gebaseerd wordt toegejubeld door onafhankelijke mensenrechtenorganisaties?

Nee, ik krijg daar geen warm gevoel bij...

11-05-2007, 15:58

Citaat door The_Kwisatz_:
Dat blijf je maar brullen, tot er wordt gevraagd wat dan de verschillen zijn tussen de 'echte' sharia en die we in de islamitisch landen zien.... en dan wordt het stil.

Vraag ik; maar wat moet er dan volgens de 'echte' islam met homo's gebeuren en hoe wijkt dat af van wat er in die landen nu gebeurt dan blijft het ook stil....

Probleem met de sharia is dat het blijkbaar niet op papier staat (zo lees ik) en dus "zich vormt naar de praktijk". En dat kunnen we inderdaad zien...

11-05-2007, 15:59

Citaat door IVAN:

Maar waarom zou dat dan moeten?
In een land waar ongeveer 5 a 6% moslim is.

En als er volgens haar niet zoveel verschillen zitten tussen de Europese wetgeving en de sharia, zal men dus ook prima uit de voeten kunnen met die Europese wetgeving.

Trouwens meerdere rechtssystemen naast elkaar lijkt me niet zo heel handig.


Zeer goed punt!

11-05-2007, 16:13
De invoering van de sharia is over niet al te lange tijd een feit met al die laffe dhimmi's hier in West-Europa. Onder het mom van tolerantie en respect voor andersdenkenden wordt de eigen identiteit en cultuur volledig ingeleverd en krijgen intolerante eisers steeds meer te vertellen. Het lijken iedere keer kleine dingetjes (Christuskruisjes worden vervangen door afbeeldingen van Maria => Itali&#235, maar het zal eindigen in de ondergang van de Westerse beschaving.

11-05-2007, 16:15

Citaat door IVAN:

Maar waarom zou dat dan moeten?
In een land waar ongeveer 5 a 6% moslim is.

En als er volgens haar niet zoveel verschillen zitten tussen de Europese wetgeving en de sharia, zal men dus ook prima uit de voeten kunnen met die Europese wetgeving.

Trouwens meerdere rechtssystemen naast elkaar lijkt me niet zo heel handig.


Goed punt, was ook direct mijn gedachte na het lezen van het artikel.
Bovendien stelt ze tussen neus en lippen door;

Citaat:
Probleem daarbij is wel dat de sharia geen geschreven wet is maar zich vormt in de praktijk. De basis van de wet zijn rechterlijke uitspraken. Het gevaar bestaat natuurlijk wel dat culturele gebruiken, zoals vrouwenbesnijdenis of het verbranden van weduwen, heel makkelijk in de wet kunnen terechtkomen. Maar volgens Al Faruqi hoeft men niet bang te zijn dat dat ook in Europa gebeurt
In de Europese wetgeving is duidelijk op schrift gesteld wat wel en niet mag. En ik zou haar argumentatie willen zien waarom we bij invoering van de sharia niet bang hoeven te zijn voor vrouwenbesnijdenis, verbranden van weduwen en nog wat andere onfrisse zaakjes.

Al met al een vage gedachtegang van mevrouw Al Faruqi.
Lijkt wel een soort tegenaanval op Ayaan Hirshi Ali.

11-05-2007, 16:29
Er is gewoon geen enkele reden om de sharia in te voeren en dat gat ook niet gebeuren. Ik snap ook helemaal niet dat zo'n man het daar serieus over heeft.

11-05-2007, 16:44

Citaat door Globi:
Er is gewoon geen enkele reden om de sharia in te voeren en dat gat ook niet gebeuren. Ik snap ook helemaal niet dat zo'n man het daar serieus over heeft.


Als er blijkbaar toch zo weinig verschil is, dan zou ik zeggen:
Pas je dus aan aan de geschreven wetten.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Voor de rest kan deze topic volgens mij misschien beter naar het onzinhoekje.

Men komt er toch niet uit.

11-05-2007, 17:17

Citaat door Bookie:
De sharia zou in Nederland zonder enig probleem op korte termijn kunnen worden ingevoerd.


Ik zou zeggen, probeer het eens!

Ik voorspel een zeer bloedige burgeroorlog waar de gevechten tussen katholieken en protestanten in Belfast bij verbleken.

11-05-2007, 17:38



Citaat door Er1k:
Ik zou zeggen, probeer het eens!

Ik voorspel een zeer bloedige burgeroorlog waar de gevechten tussen katholieken en protestanten in Belfast bij verbleken.


Als je dit leest:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sharia

Deels voeren moslims dit zelf al uit (bijv kledingvoorschriften), erfrecht kan je bij de notaris redelijk regelen. Strafrecht en afvalligheid is echt onmogelijk in NL. Eigenlijk is de sharia al deels aanwezig.

11-05-2007, 17:45

Citaat door Spiegel:
En daar zitten volgens Al Faruqi dan ook de verschillen tussen de islamitische wet en de Nederlandse wet. Het zijn volgens de islamologe vooral verschillen in cultuur. "Sommige Nederlanders willen vrouwen gewoon een hand geven of varkensvlees eten. Laat ze dan", vindt Al Faruqi. "Dat zijn toch geen belangrijke dingen. Ik kan me niet voorstellen dat de Islam alleen maar draait om het wel of niet schudden van handen. De Islam is toch veel meer."



Citaat door Bookie:
Maar volgens Al Faruqi heeft het allemaal niets te maken met de sharia. Grondrechten en mensenrechten zijn volgens de islamologe veilig in de sharia. "Vrouwenbesnijdenis en andere misdaden zijn natuurlijk een probleem in de islamitische wereld. Het is iets dat in sommige moslimlanden gebruikelijk is. Daar moet dan iets tegen worden gedaan. Maar dit soort zaken wordt zeker niet door de sharia gestimuleerd. Er is absoluut geen tegenstelling tussen mensenrechten en sharia. Zeker wanneer het gaat om zaken als de bescherming van het leven, bezit of waardigheid."
Niet stimuleren is één ding, het voorkomen en (bij te laat) bestraffen is weer een tweede en daar hoor ik mevrouw niet over. Ik moet bij die kwesties steeds weer aan het Vaticaan denken; met hun verbod op condoomgebruik en het gebod seksueel contact veilig te houden door middel van huwelijkse trouw. Daarmee veroorzaken ze weliswaar de AIDS-problematiek niet, maar dragen ook allerminst iets bij aan een oplossing. De theorie is prachtig, maar de praktijk...


Citaat door Bookie:
Extreme uitspraken
Probleem daarbij is wel dat de sharia geen geschreven wet is maar zich vormt in de praktijk. De basis van de wet zijn rechterlijke uitspraken. Het gevaar bestaat natuurlijk wel dat culturele gebruiken, zoals vrouwenbesnijdenis of het verbranden van weduwen, heel makkelijk in de wet kunnen terechtkomen. Maar volgens Al Faruqi hoeft men niet bang te zijn dat dat ook in Europa gebeurt. Het schrikbeeld van de sharia is volgens haar in Europa voornamelijk gebaseerd op extreme uitspraken van rechters die zeggen zich te baseren op de sharia, maar zich eigenlijk laten leiden door plaatselijke gebruiken.
In een (multiculturele) samenleving moet de wet een bindmiddel zijn voor álle bevolkingsgroepen. Uiteindelijk is eenieder voor de Nederlandse wet gelijk, gelovig, ongelovig, heiden, ketter, vrouw, man, homo of hetero... De sharia is en blijft een op religieuze waarden geïnspireerd wettenstelsel en dus wat mij betreft ten alle tijden verre van ideaal. De theorie, nogmaals, is prachtig, maar de praktijk...



Citaat door Bookie:
"Het enige dat we eigenlijk moeten doen, is elkaar accepteren en tolereren dat sommigen andere waarden en normen hebben. Zo simpel is het. Wanneer iemand voor zichzelf zeker is van zijn eigen waarden en normen, dan hoeft hij ook niet meer bang te zijn voor het feit dat een ander andere normen en waarden heeft. Of wil leven volgens de sharia", aldus Al Faruqi.


Ik denk eerder dat iemand die ruimte prima kan vinden in de situatie zoals hij nu in Nederland is. Volgens mij kan iedere Moslim hier toch ongehinderd Moslim zijn? Er is de grondwettelijke vrijheid van geloofsbeleving, er is de mogelijkheid een gebedshuis te bezoeken, voor onverdoofd halal slachten is per wet gelegenheid geboden...


If it ain't broke, don't fix it.

11-05-2007, 17:51

Citaat door Raven:




Niet stimuleren is één ding, het voorkomen en (bij te laat) bestraffen is weer een tweede en daar hoor ik mevrouw niet over. Ik moet bij die kwesties steeds weer aan het Vaticaan denken; met hun verbod op condoomgebruik en het gebod seksueel contact veilig te houden door middel van huwelijkse trouw. Daarmee veroorzaken ze weliswaar de AIDS-problematiek niet, maar dragen ook allerminst iets bij aan een oplossing. De theorie is prachtig, maar de praktijk...



In een (multiculturele) samenleving moet de wet een bindmiddel zijn voor álle bevolkingsgroepen. Uiteindelijk is eenieder voor de Nederlandse wet gelijk, gelovig, ongelovig, heiden, ketter, vrouw, man, homo of hetero... De sharia is en blijft een op religieuze waarden geïnspireerd wettenstelsel en dus wat mij betreft ten alle tijden verre van ideaal. De theorie, nogmaals, is prachtig, maar de praktijk...




Ik denk eerder dat iemand die ruimte prima kan vinden in de situatie zoals hij nu in Nederland is. Volgens mij kan iedere Moslim hier toch ongehinderd Moslim zijn? Er is de grondwettelijke vrijheid van geloofsbeleving, er is de mogelijkheid een gebedshuis te bezoeken, voor onverdoofd halal slachten is per wet gelegenheid geboden...


If it ain't broke, don't fix it.



Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat de sharia niet vervangend kan zijn, maar daar waar de Nederlandse wetgeving de ruimte laat om onderling eruit te komen zal het mij aan me anus oxyderen of moslims zich daarbij laten inspireren door de sharia. Wat betreft het strafrecht en afvalligheid laat onze wetgeving sowieso geen ruimte.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93