Bookie
11-05-2007, 14:23
De sharia zou in Nederland zonder enig probleem op korte termijn kunnen worden ingevoerd. Dat beweert de vooraanstaande Palestijns-Amerikaanse islamologe Maysam Al Faruqi van de Georgetown University in Washington. Volgens Al Faruqi is de angst voor de islamitische wet in Europa ongegrond.
De islamologe was te gast op de Universiteit van Tilburg voor een symposium over sharia in Europa. Dit onder andere naar aanleiding van uitspraken van de voormalige minister van Justitie Donner dat in Nederland de sharia kan worden ingevoerd wanneer tweederde van de bevolking dit zou willen. Destijds leverde die uitspraak een storm van kritiek op. Maar in de praktijk blijkt de sharia al langzaam door te dringen in West Europese wetten. In Groot-Brittannië wordt bijvoorbeeld islamitisch erfrecht gedeeltelijk geaccepteerd.
Handen schudden
Zoveel verschil zit er volgens Al Faruqi niet tussen Europese wetgeving en de sharia. "De twee systemen kunnen gemakkelijk naast elkaar bestaan", aldus de islamologe. "We gaan toch uit van dezelfde beginselen. Elke ouder wil dat zijn kinderen gezond groot worden, niet stelen en liegen. Alleen de islamitische gebruiken zijn misschien anders."
En daar zitten volgens Al Faruqi dan ook de verschillen tussen de islamitische wet en de Nederlandse wet. Het zijn volgens de islamologe vooral verschillen in cultuur. "Sommige moslims willen vrouwen geen hand geven of geen varkensvlees eten. Laat ze dan", vindt Al Faruqi. "Dat zijn toch geen belangrijke dingen. Ik kan me niet voorstellen dat de Nederlandse cultuur alleen maar draait om het wel of niet schudden van handen. De Nederlandse cultuur is toch veel meer."
Schrikbeeld
Andere, wel belangrijke verschillen zijn er volgens Al Faruqi niet. Vooral haar stelling dat er volgens Al Faruqi geen groot verschil is zit tussen mensenrechten en de sharia deed de wenkbrauwen bij de aanwezigen in Tilburg behoorlijk fronsen. Onmiddellijk kwamen er vragen over vrouwenbesnijdenis en de onderdrukking van vrouwen. De afgelopen jaren zijn er toch regelmatig berichten verschenen (in de media en van mensenrechtenorganisaties) over buitengewone zware en dubieuze straffen op basis van de sharia, zoals het stenigen van vrouwen na overspel en het afhakken van handen om diefstal te bestraffen.
Het schrikbeeld van een sharia in Europa kwam voor velen nog dichterbij toen in Duitsland een rechter haar vonnis meende te baseren op gebruiken in de Marokkaanse gemeenschap. Het ging in de zaak om een man die zijn vrouw had geslagen. Volgens de rechter stond de man in zijn recht volgens de Marokkaanse cultuur.
Maar volgens Al Faruqi heeft het allemaal niets te maken met de sharia. Grondrechten en mensenrechten zijn volgens de islamologe veilig in de sharia. "Vrouwenbesnijdenis en andere misdaden zijn natuurlijk een probleem in de islamitische wereld. Het is iets dat in sommige moslimlanden gebruikelijk is. Daar moet dan iets tegen worden gedaan. Maar dit soort zaken wordt zeker niet door de sharia gestimuleerd. Er is absoluut geen tegenstelling tussen mensenrechten en sharia. Zeker wanneer het gaat om zaken als de bescherming van het leven, bezit of waardigheid."
Extreme uitspraken
Probleem daarbij is wel dat de sharia geen geschreven wet is maar zich vormt in de praktijk. De basis van de wet zijn rechterlijke uitspraken. Het gevaar bestaat natuurlijk wel dat culturele gebruiken, zoals vrouwenbesnijdenis of het verbranden van weduwen, heel makkelijk in de wet kunnen terechtkomen. Maar volgens Al Faruqi hoeft men niet bang te zijn dat dat ook in Europa gebeurt. Het schrikbeeld van de sharia is volgens haar in Europa voornamelijk gebaseerd op extreme uitspraken van rechters die zeggen zich te baseren op de sharia, maar zich eigenlijk laten leiden door plaatselijke gebruiken.
"Het enige dat we eigenlijk moeten doen, is elkaar accepteren en tolereren dat sommigen andere waarden en normen hebben. Zo simpel is het. Wanneer iemand voor zichzelf zeker is van zijn eigen waarden en normen, dan hoeft hij ook niet meer bang te zijn voor het feit dat een ander andere normen en waarden heeft. Of wil leven volgens de sharia", aldus Al Faruqi.
http://www.wereldomroep.nl/actua/nl/justitie/act20070507_sharia
De islamologe was te gast op de Universiteit van Tilburg voor een symposium over sharia in Europa. Dit onder andere naar aanleiding van uitspraken van de voormalige minister van Justitie Donner dat in Nederland de sharia kan worden ingevoerd wanneer tweederde van de bevolking dit zou willen. Destijds leverde die uitspraak een storm van kritiek op. Maar in de praktijk blijkt de sharia al langzaam door te dringen in West Europese wetten. In Groot-Brittannië wordt bijvoorbeeld islamitisch erfrecht gedeeltelijk geaccepteerd.
Handen schudden
Zoveel verschil zit er volgens Al Faruqi niet tussen Europese wetgeving en de sharia. "De twee systemen kunnen gemakkelijk naast elkaar bestaan", aldus de islamologe. "We gaan toch uit van dezelfde beginselen. Elke ouder wil dat zijn kinderen gezond groot worden, niet stelen en liegen. Alleen de islamitische gebruiken zijn misschien anders."
En daar zitten volgens Al Faruqi dan ook de verschillen tussen de islamitische wet en de Nederlandse wet. Het zijn volgens de islamologe vooral verschillen in cultuur. "Sommige moslims willen vrouwen geen hand geven of geen varkensvlees eten. Laat ze dan", vindt Al Faruqi. "Dat zijn toch geen belangrijke dingen. Ik kan me niet voorstellen dat de Nederlandse cultuur alleen maar draait om het wel of niet schudden van handen. De Nederlandse cultuur is toch veel meer."
Schrikbeeld
Andere, wel belangrijke verschillen zijn er volgens Al Faruqi niet. Vooral haar stelling dat er volgens Al Faruqi geen groot verschil is zit tussen mensenrechten en de sharia deed de wenkbrauwen bij de aanwezigen in Tilburg behoorlijk fronsen. Onmiddellijk kwamen er vragen over vrouwenbesnijdenis en de onderdrukking van vrouwen. De afgelopen jaren zijn er toch regelmatig berichten verschenen (in de media en van mensenrechtenorganisaties) over buitengewone zware en dubieuze straffen op basis van de sharia, zoals het stenigen van vrouwen na overspel en het afhakken van handen om diefstal te bestraffen.
Het schrikbeeld van een sharia in Europa kwam voor velen nog dichterbij toen in Duitsland een rechter haar vonnis meende te baseren op gebruiken in de Marokkaanse gemeenschap. Het ging in de zaak om een man die zijn vrouw had geslagen. Volgens de rechter stond de man in zijn recht volgens de Marokkaanse cultuur.
Maar volgens Al Faruqi heeft het allemaal niets te maken met de sharia. Grondrechten en mensenrechten zijn volgens de islamologe veilig in de sharia. "Vrouwenbesnijdenis en andere misdaden zijn natuurlijk een probleem in de islamitische wereld. Het is iets dat in sommige moslimlanden gebruikelijk is. Daar moet dan iets tegen worden gedaan. Maar dit soort zaken wordt zeker niet door de sharia gestimuleerd. Er is absoluut geen tegenstelling tussen mensenrechten en sharia. Zeker wanneer het gaat om zaken als de bescherming van het leven, bezit of waardigheid."
Extreme uitspraken
Probleem daarbij is wel dat de sharia geen geschreven wet is maar zich vormt in de praktijk. De basis van de wet zijn rechterlijke uitspraken. Het gevaar bestaat natuurlijk wel dat culturele gebruiken, zoals vrouwenbesnijdenis of het verbranden van weduwen, heel makkelijk in de wet kunnen terechtkomen. Maar volgens Al Faruqi hoeft men niet bang te zijn dat dat ook in Europa gebeurt. Het schrikbeeld van de sharia is volgens haar in Europa voornamelijk gebaseerd op extreme uitspraken van rechters die zeggen zich te baseren op de sharia, maar zich eigenlijk laten leiden door plaatselijke gebruiken.
"Het enige dat we eigenlijk moeten doen, is elkaar accepteren en tolereren dat sommigen andere waarden en normen hebben. Zo simpel is het. Wanneer iemand voor zichzelf zeker is van zijn eigen waarden en normen, dan hoeft hij ook niet meer bang te zijn voor het feit dat een ander andere normen en waarden heeft. Of wil leven volgens de sharia", aldus Al Faruqi.
http://www.wereldomroep.nl/actua/nl/justitie/act20070507_sharia