Bekijk volle/desktop versie : Spw'ers, you have to help me out..



Pagina's : [1] 2

09-05-2007, 20:17
Ik loop dus sinds kort stage op een basisschool. Ik had me stage opdrachten nog niet bekeken, maar ik zie nu dus dat er een opdracht over leerdoelen bij zit en ook nog eens een observatieverslag.
Alleen heb ik geen idee welke leerdoelen ik in een verslag moet uitwerken en een observatieverslag heb ik al vaak over moeten doen, en heb dus ook een probleem met het maken van een observatieverslag. Het lukt me gewoon niet! Ik kan niks bedenken. Me motivatie is weg!!


Wie is er zo lief en gunt me een observatieverslag?

10-05-2007, 16:24


bij opservatie moet jij opletten dat jij niet beoordeelt. schrijf op wat jij ziet.

vb:
jij mag niet schrijven pietje is stout
maar
pietje heeft de pen van jannetje gepakt, hij heeft daarmee geschreven op de tafel en vervolgens heeft hij het teruggegeven.

dus nooit beoordelen,
niet zeggen dat iemand adhd heeft of zo, of dat iemand de hele nacht wakker is gebleven, of dat iemand heel lage niveau heeft.
maar opschrijven wat jij ziet in neutrale worden.

over doelen
jij moet kijken op je stagehandleiding wat voor doelen moeten behalen.
en dan proberen te laten zien dat jij daarover heeft nagedacht in de praktijk
jij mag ook vertellen wat jij fout doet

10-05-2007, 18:11

Citaat door Bandida_070:
Ik loop dus sinds kort stage op een basisschool. Ik had me stage opdrachten nog niet bekeken, maar ik zie nu dus dat er een opdracht over leerdoelen bij zit en ook nog eens een observatieverslag.
Alleen heb ik geen idee welke leerdoelen ik in een verslag moet uitwerken en een observatieverslag heb ik al vaak over moeten doen, en heb dus ook een probleem met het maken van een observatieverslag. Het lukt me gewoon niet! Ik kan niks bedenken. Me motivatie is weg!!


Wie is er zo lief en gunt me een observatieverslag?


Haha meskiena, zit ook ongeveer in zo'n dergelijke situatie, maar je hoeft niet perse een observatieverslag te maken, je kunt uit vele bewijzen kiezen om je leerdoelen te behalen, zoals bijv. als je een activiteit (bijv. knutselen) uitvoert met de klas, schrijf je voor jezelf een reflectieverslag je schrijft daarin een voorbereiding, uitvoering en een evaluatie van je activiteit. Naast die verslag maak je foto's van de kinderen tijdens de activiteit en die stop je in je verslag..And thats it

10-05-2007, 18:16

Citaat door Bandida_070:
Ik loop dus sinds kort stage op een basisschool. Ik had me stage opdrachten nog niet bekeken, maar ik zie nu dus dat er een opdracht over leerdoelen bij zit en ook nog eens een observatieverslag.
Alleen heb ik geen idee welke leerdoelen ik in een verslag moet uitwerken en een observatieverslag heb ik al vaak over moeten doen, en heb dus ook een probleem met het maken van een observatieverslag. Het lukt me gewoon niet! Ik kan niks bedenken. Me motivatie is weg!!


Wie is er zo lief en gunt me een observatieverslag?

zit je toevallig op mondriaan delft?

16-05-2007, 23:03



Citaat door Seliima:
Haha meskiena, zit ook ongeveer in zo'n dergelijke situatie, maar je hoeft niet perse een observatieverslag te maken, je kunt uit vele bewijzen kiezen om je leerdoelen te behalen, zoals bijv. als je een activiteit (bijv. knutselen) uitvoert met de klas, schrijf je voor jezelf een reflectieverslag je schrijft daarin een voorbereiding, uitvoering en een evaluatie van je activiteit. Naast die verslag maak je foto's van de kinderen tijdens de activiteit en die stop je in je verslag..And thats it



Jaaa, klopt. Maar de observatieverslag is ook nog een aparte opdracht. Dat staat los van die leerdoelen opdracht.

16-05-2007, 23:04

Citaat door xhayatjuhx:
zit je toevallig op mondriaan delft?



Nee.

16-05-2007, 23:09

Citaat door MohamedMaroc:
bij opservatie moet jij opletten dat jij niet beoordeelt. schrijf op wat jij ziet.

vb:
jij mag niet schrijven pietje is stout
maar
pietje heeft de pen van jannetje gepakt, hij heeft daarmee geschreven op de tafel en vervolgens heeft hij het teruggegeven.

dus nooit beoordelen,
niet zeggen dat iemand adhd heeft of zo, of dat iemand de hele nacht wakker is gebleven, of dat iemand heel lage niveau heeft.
maar opschrijven wat jij ziet in neutrale worden.

over doelen
jij moet kijken op je stagehandleiding wat voor doelen moeten behalen.
en dan proberen te laten zien dat jij daarover heeft nagedacht in de praktijk
jij mag ook vertellen wat jij fout doet



Heey, heel erg bedankt voor de uitleg. Ik heb ze al eens eerder gehad van verschillende mensen, ik probeer het wel alleen lukt het me niet.
Ik heb al een aantal leerdoelen bij elkaar geprutseld. Maar het probleem met de observatieverslag is; we hebben het al een keer gemaakt dat was een opdracht voor Nederlands. Die had ik dus niet goed en moest ik 'm opnieuw maken. Nu heb ik 'm dus ingeleverd alleen heb ik 'm nog niet terug gekregen. Dus.. ik zit 'm best wel te knijpen of ik 'm op de juiste manier heb gemaakt of niet. Anders kan ik deze observatieverslag ook niet maken, want ik weet niet of ik het goed doe of niet. Dit is voor stage en als ik dat niet haal.. heb ik een probleem.

Ik ga toch proberen een begin aan te maken m.b.v je uitleg!
Maar echt bedankt voor de moeite. De enige paar die reageren.

16-05-2007, 23:18
Moet je een schema maken ? Ik heb namelijk een schema voor je ?

17-05-2007, 22:50
Bandida..
hieronder staan mijn leerdoelen..wie weet heb je er wat aan..

groetjes !!!


Hoofdstuk 2. leerdoelen

2.1 de persoonlijke leerdoelen waar ik aan heb gewerkt tijdens mijn BPV periode


• contacten afleggen met peuters: Hoe heb ik eraan gewerkt: dit vooral door aangenaam over te komen, een vertrouweningsrelatie opbouwen, met de peuters spelen, het was in hett begin vooal voorstellend aan ouders en peuters, tussenfase activiteiten met de doelgroep spelen gesprekken voeren etc.

• Inzicht hebben op wat een peuter wil, nodig heeft. Hoe heb ik hieraan gewerkt, tijdens een gesprek of activiteit, een beetje schatten inzicht hebben over de behoeftes wensen van een peuter, meestal geven ze aan wat zei willen maar door goed te observeren en het aanbieden van iets wat een peuter leuk vind, kom je tot een goede inzicht

• Hulpvraag herkennen. Hoe heb ik hieraan gewerkt, door vooral peuters te stimuleren in hun taalontwikkeling, de nieuwkomers goed begeleiden, tijdens wc bezoeken helpen waar nodig is bij het trekken van jas ook. Alleen daar waar nodig is helpen, voor de rest zelf laten doen zodat zei het leren.

• Situaties overzienm hoe heb ik hieraan gwwerkt, Deze leerdoel heb ik toegepast tijdens het filmen van marinka , zei volgt namelijk een cursus er wordt weleens gefilmd, het was omdat moment erg druk toen heb ik 4 drukke kinderen meegenomen om buiten een activiteit te doen.

• Problemen oplossen: hoe heb ik hieraan gewerkt, als er een klein probleempje is dan probeer ik ter plekke een oplossing te vinden, is er bijvoorbeeld een materiaal op wat we nodig hebben voor een knutselactiviteit dan zoek ik voor een alternatief.

• Hoe ik een formeel gesprek kan voeren. Hoe heb ik hieraan gewerkt, dit leerdoel heb ik toegepast tijdens het schrijven van mijn open sollicitatie na de sitchting en tijdens mijn sollicitatiegesprek, tijdens die gesprek probeerde ik formeel te praten.

• Gesprekken over de achtergrond van peuters, hoe heb ik hieraan gewerkt, ik ovnd het belangrijk om van een aantal peuters de achtergrond te weten dit deed ik door de dossiers te lezen en of de obdervatielijsten in te vullen, ik had dit gedaan omdat ik het erg belangrijk om de gezinsituatie te weten het waren vooral kinderen die onder de sociale netwerk vielen.

• Overleg, hoe heb ik hieraan gewerkt. Dit leerdoel kwam ik vaak tegen tijdens de knutselactiviteiten grote activiteiten, met de vrijwligsters overleggen hoe we wat gaan aanpakken, ook heb ik overleggen bijgewoond met de cr-leden en de leidsters van de peuterspeelzaal.

• Zorgen voor een geordende ruimte, hoe heb ik hieraan gewerkt, door de ruimte schoon te houden speelgoed opruimen de vleor vegen de bureau altijd netjes houden.

• Peuters stiumleren op verschillende vlaktes zoals zelfredzaamheid, zelfstandigheid.


2.3 welke leerdoelen zijn bij het tussengesprek bijgekomen? En waaorm zijn ze belangrijk ?

Tijdens het tussengesprek zijn er een aantal leerdoelen ontstaan:

• meer naar de ouders toe
• meer eigen inbreng bijvoorbeeld bij verjaardagen

Ik vond deze 2 leerdoelen belangrijk, omdat het als leidster een taak is om goed te communiceren met ouders, ik heb met deze leerdoel geen moeite, want op mijn vorige stage was ik de aansrpeekpunt voor de allochtoonse ouders. Hier is het erg beperkt zijn wel ouders waar ik altijd gesprekken mee voer maar niet iedereen, dus hier heb ik mij eigen in verbeterd dus meer naar de ouders toe gaan vragen hoe het met het kind ga, brieven uitdelen eventueel bijzonderheden doorgeven.

Bij de 2de eigen inbreng ging ook erg goed, probeer toch mijn eigen ideen aan te geven uit te werken, zo komt er een eindfeestje die ik helemaal zelf heb verzonnen met een andere stagiaire namelijk Sanne van de sph, we gaan een eindfeest organisreren en wij regelen alles.

Hey gaat goed met bovenstaande leerdoelen zie wel vordering, heb er wel wat mee gedaan. Het is mij gelukt om aan veel leerdoelen te werken.

2.3 welke leerdoelen neem je mee ?

• leerdoel eigen inbreng, als leidster

20-05-2007, 18:35

Citaat door S_je:
Moet je een schema maken ? Ik heb namelijk een schema voor je ?



Watvoor schema? Voor de leerdoelen of observatieverslag?

20-05-2007, 18:37

Citaat door mekenssia_samia:
Bandida..
hieronder staan mijn leerdoelen..wie weet heb je er wat aan..

groetjes !!!






Heeeey.. heel erg bedankt! Dit is precies hetzelfde als wat ik nodig had. Echt bedankt.

20-05-2007, 18:46

Citaat door Bandida_070:
Heeeey.. heel erg bedankt! Dit is precies hetzelfde als wat ik nodig had. Echt bedankt.


Geen dank meid..

succes en haal een vette voldoende na binnen

05-03-2010, 20:56


Ik loop ook sinds kort stage op een basisschool.maar ik moet een paar leerdoelen= (leerpunten)vinden die ik op deze stage moet uitvoeren maar ik weet echt niet wat ik zou leren als een leerpunt bij kleuters... dus heb je ideeen en een paar leerpunten voor mij die ik zou leren en uitvoeren in mijn stage periode dan hoor ik het graag........alvast bedankt

p.s: eerst keer dat ik bij een basisschool stage moet lopen duss ik weet het echt nietHELP!!a.u.b

05-03-2010, 20:59
Leerdoel: Consequent zijn tegenover kinderen. Duidelijk je grenzen laten zien voor kinderen die je bijv. uit willen dagen.

05-03-2010, 21:09

Citaat door Oujdia_Maroc:
Leerdoel: Consequent zijn tegenover kinderen. Duidelijk je grenzen laten zien voor kinderen die je bijv. uit willen dagen.



juist, deze is een heel goeie pff bij kleuters moet je dat zeket laat zien. dank je wel meid ik hoop dat er nog meer leerdoelen komen ik moet namelijk heel veel maken

Pagina's : [1] 2