Bekijk volle/desktop versie : vraag over 'Isha gebed



09-05-2007, 19:26
As-Salaamu 'Alaykum,

Ik heb vernomen dat het voor vrouwen van de Sunnah is om 'Isha gebed uit te stellen tot het laatste moment (dus de helft van de nacht)

maar nou is mijn vraag, wanneer is het de helft van de nacht?

hoelaat precies?

09-05-2007, 19:29



Citaat door SmeltendeKazen:
As-Salaamu 'Alaykum,

Ik heb vernomen dat het voor vrouwen van de Sunnah is om 'Isha gebed uit te stellen tot het laatste moment (dus de helft van de nacht)

maar nou is mijn vraag, wanneer is het de helft van de nacht?

hoelaat precies?


elke gebed dient op de voorschreven tijden verricht te worden tog ?

heb je hier een hadiet van ?

09-05-2007, 19:32


Delaying the 'Ishaa. prayer

http://www.fatwa-online.com/fataawa/worship/prayer/9991018_80.htm

09-05-2007, 19:36

Citaat door SmeltendeKazen:


Delaying the 'Ishaa. prayer

http://www.fatwa-online.com/fataawa/worship/prayer/9991018_80.htm

massallah
sjeich othymeen is zeer goed,
de nacht bestaat uit drie delen zover ik weet
de eerste helft is gelijk na isha de dere helft is vlak voor fadr ewa neem een tijd ertussen in

moge Allah swt je helpen met het vinden van de juiste antwoorden ameen

dazak allahoe gairan voor het me leren van deze nieuws

09-05-2007, 19:36


[QUOTE=SmeltendeKazen;33155491]

trouwens een vraagje ben je nederlandse moslima ?

30-12-2007, 20:52
Dit kan je toch op een bepaalde manier uitrekenen?

Allaahu A3lam

30-12-2007, 23:56
Is dit echt zo?

31-12-2007, 00:15
Na3am, echt zo

31-12-2007, 00:16
Naar mijn inziens staat er juist dat je het niet moet uitstellen tot het laatste deel sis?

As for women in their homes, the more they delay the 'Ishaa. prayer, the better for them. However, they cannot delay it beyond half of the night.

31-12-2007, 00:51
Vraag:
Is het beter voor de vrouw om het cIshaa’-gebed enige tijd uit te stellen?

Antwoord:
Ja, indien zij hier geen grote hinder van ondervindt, maar het is niet toegestaan voor haar om het gebed tot na halverwege de nacht uit te stellen



Sheich Ibnoe Baaz

31-12-2007, 01:01
Uitstellen van 'Ishaa tot een laat tijdstip?

Het beste voor het 'Ishaa-gebed is om het tot haar laatste moment uit te stellen. Hoe langer het wordt uitgesteld hoe beter. Dit geldt echter niet voor de mannen. Als mannen het uitstellen, dan missen ze het gezamelijke gebed namelijk. Het is voor hen niet toegestaan om het uit te stellen en het gezamelijk gebed te missen.

Voor vrouwen die thuis bidden geldt dat hoe langer ze het 'Ishaa-gebed uitstellen, hoe beter dit voor hen is. Ze mogen het echter niet uitstellen tot na het midden van de nacht.

Sheikh Ibn 'Uthaimien

31-12-2007, 01:02

Citaat door rockckick:
Naar mijn inziens staat er juist dat je het niet moet uitstellen tot het laatste deel sis?

As for women in their homes, the more they delay the 'Ishaa. prayer, the better for them. However, they cannot delay it beyond half of the night.


Ze bedoelen dat je het beter is om uit te stellen maar het moet wel gebeden worden voor de eerste helft van de nacht.

Allahoe Alem.

Salaam aleikoum

31-12-2007, 18:51


Maar hoe kan je uitrekenen wat de helft van de nacht is, want dat verschilt per dag toch?

31-12-2007, 18:57
salaam

ik heb deze toppic ook geopend een week geleden zie

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=1726119

31-12-2007, 21:54

Citaat door SmeltendeKazen:
As-Salaamu 'Alaykum,

Ik heb vernomen dat het voor vrouwen van de Sunnah is om 'Isha gebed uit te stellen tot het laatste moment (dus de helft van de nacht)

maar nou is mijn vraag, wanneer is het de helft van de nacht?

hoelaat precies?

Wa 'Aleykoem As-salaam wa Rahmoetallahi wa Barakatoeh,

Het is inderdaad waar dat de profeet het Isja-gebed vertraagde zoals te vinden is in de Hadith uit Kitâb Al-Salat van Muslim en die Sahih is, maar het gaat hier niet om een verplichting die is opgelegd, daar er namelijk het volgende in staat: "Ware het niet dat het een last aan mijn mensen zou opleggen."

In Kitâb Al-Salat (Boek 4 nr.1333) staat het volgende: 'A'isha heeft verhaald: Dat de Boodschapper van Allah een nacht vertraagde (waarnemende het gebed 'Isja ') tot een groot deel van de nacht over was en de mensen in de moskee in slaap waren gevallen. Hij (de Profeet) kwam toen uit het gebed, nam waar en zei: ”Dit is de juiste tijd voor het (Het gebed), ware het niet dat het een last aan mijn mensen zou opleggen (echter ik, de Profeet zou normaal op dit moment bidden).”

In een andere hadith hierover, overgeleverd door ' Abd al-razzaq, met soortgelijke woorden staat ook daarbij: "Ware het niet dat het een last aan mijn mensen zou opleggen." (Muslim)

En overgeleverd door Saiyar ibn Salama: (Ik citeer hier even alleen wat van belang is) ” ... Dat de Profeet het nooit om het even welk kwaad zag/ vond in het vertragen van het 'Isja' gebed, in het eerste derde gedeelte van de nacht ...” (Al-Bucharie Volume 1, Boek 12 nr. 738 Characteristics of Prayer)

De wijsheid hierachter (Dus waarom?), is dat de profeet een last wilde weghalen voor de moslims. Voor velen is het moeilijk om het laatste gebed te verrichten, door talloze redenen.

Het 'Isja gebed mag dus inderdaad later gedaan worden en wel aan het eind van het 1e gedeelte van de drie gedeeltes van de nacht, echter de ahadith die het hebben over de vertraging van het 'Isja gebed, zegt de Profeet dus ”ware het niet dat het een last aan mijn mensen zou opleggen.” (M.a.w. er berust dus geen verplichting hiertoe)

Voor de mannen geldt natuurlijk dat ze de naar de moskee moeten (verplicht). Wanneer het voor hun niet mogelijk is om gezamenlijk in de moskee te bidden, dan mogen ook zij het uitstellen.

Je zei al, de helft van de nacht. Dit bereken je vanaf salaat el maghreb, tot salaatul Fadjr. Je telt hoeveel uren er tussen deze salawaat zit en vervolgens deel je deze tijd door de helft.

Ik zal dit tevens uitleggen met een voorbeeld:

Wanneer het maghreb gebed om 20:00u is en het Fadjr gebed om 04:00u. Dan is de helft van de nacht 24:00u. Je telt namelijk de uren die tussen deze gebeden zitten. Dat is in dit geval 8 uurtjes, dit delen door 2 is 4 uurtjes. Dus 4 uurtjes na het maghreb gebed en 4 uurtjes voor het Fadjr gebed.

Je zult dan voor 24:00u het Isja-gebed moeten verrichten. Je kunt voor de zekerheid een half uur eerder (23:30u) als indicatie nemen.

Ik moet er nogmaals bij benadrukken dat dit sunnah is en dat het niet de bedoeling is dat je halfslapend het gebed verricht, omdat je erg moe bent geworden van het opblijven. Moge Allah subhannahu wa ta'la onze daden van aanbidding vergemakkelijken en accepteren, Allahoemamien.

Allahoe-Alim! (Allah weet het beste)