Bekijk volle/desktop versie : Asielzoekers krijgen vanaf 1 juni geen geld meer van OCMW



08-05-2007, 09:00
BRON

Asielzoekers krijgen vanaf 1 juni geen geld meer van OCMW


Vanaf 1 juni is nog slechts één procedure voor de opvang van asielzoekers van kracht.




Vanaf 1 juni is nog slechts één nieuwe procedure voor de opvang van asielzoekers van kracht. Opvallend in de nieuwe opvangwet is dat asielzoekers geen financiële steun meer zullen krijgen van het OCMW.

Tot nog toe konden asielzoekers in de tweede fase van hun asielprocedure een beroep doen op financiële steun van het OCMW. Maar in de nieuwe procedure is dat niet meer mogelijk. Ze zullen alleen nog materiële steun krijgen in een opvangcentrum.

Die tweede fase van de asielprocedure verdwijnt trouwens in de nieuwe asielprocedure, die begin juni van kracht wordt.

Het is ook de bedoeling dat mensen nog maximaal vier maanden in een opvangcentrum zullen verblijven en daarna doorstromen naar een particuliere woning bij een OCMW.

Kwetsbare groepen, zoals minderjarigen, zwangere vrouwen en bejaarden, zullen extra aandacht en meer aangepaste opvang krijgen. Elke asielzoeker zal informatie krijgen over zijn rechten en plichten en er zijn brochures in tien talen klaargemaakt. (hln)

08-05-2007, 09:04



Citaat:
Ze zullen alleen nog materiële steun krijgen in een opvangcentrum.
Geen geld dus. Hoe moeten ze aan anderen dingen komen, naast een bed en kast in hun kamer?

08-05-2007, 09:09

Citaat door fauna:
Geen geld dus. Hoe moeten ze aan anderen dingen komen, naast een bed en kast in hun kamer?

Ze krijgen onderdak, eten en drinken.
Voor velen meer dan ze voordien hadden, en zo schrikt men toekomstige gelukszoekers af die met de handen open naar hier komen zonder ooit iets te hebben bijgedragen aan deze maatschappij.
Vergeet niet dat het gros enkel komt omdat ze denken dat het hier het land van melk en honing is.

08-05-2007, 09:12

Citaat:
Vergeet niet dat het gros enkel komt omdat ze denken dat het hier het land van melk en honing is.
Juist, dus als ze niet meer krijgen dan nodig is, zullen de slechte onder hen andere dingen doen om alsnog de honing te krijgen. Stelen, prostitutie etc..

08-05-2007, 09:17


Wat ik nu niet snap en nooit gesnapt heb.

Als ik moest vluchten voor oorlog ging ik naar het eerste land naast mijn eigen land en niet verder.

Als ik moest vluchten voor honger ging ik ook niet verder als dat er voedsel te vinden zou zijn.

tja maar schijnbaar zijn er toch nog meer redenen om te vluchten!

En toch heel verwarrend wil ik dat deze mensen ook een menswaardig bestaan hebben/krijgen.

08-05-2007, 09:21

Citaat door gaviel:
Wat ik nu niet snap en nooit gesnapt heb.

Als ik moest vluchten voor oorlog ging ik naar het eerste land naast mijn eigen land en niet verder.

Als ik moest vluchten voor honger ging ik ook niet verder als dat er voedsel te vinden zou zijn.

tja maar schijnbaar zijn er toch nog meer redenen om te vluchten!

En toch heel verwarrend wil ik dat deze mensen ook een menswaardig bestaan hebben/krijgen.


Maar dan moet je wel geaccepteerd worden door het eerst volgende land waar je naartoe vlucht. Een Irakeese Koerd bv heeft geen schijn van kans in Turkije.

En zoals Rijmaran zegt, ze gaan naar het land waar ze van horen dat het van melk en honing overstroomt.

08-05-2007, 09:27
Klopt helemaal...maar ja naast Turkije liggen nog meer landen heee

08-05-2007, 09:30

Citaat door fauna:
Juist, dus als ze niet meer krijgen dan nodig is, zullen de slechte onder hen andere dingen doen om alsnog de honing te krijgen. Stelen, prostitutie etc..

Dat krijg je met mensen die enkel naar hier komen om mee te snoepen van de vetpot en verwachten zomaar geld te krijgen zonder er iets te moeten voor presteren.
Parasiteren noemt men dat ook wel.