Bekijk volle/desktop versie : DE HADITH VAN DE DAG - topic.



Pagina's : [1] 2

01-05-2007, 17:51
Essalamoe 3alaikoem,

Hier zal ik elke dag een hadith of verhaal uit de tijd van rasoel Mohammed s.a.w.s plaatsen.

Voor de geinteresseerden onder ons; blijf de topic uppen zodat het niet doodbloedt!

01-05-2007, 17:52


Aboe Hoerairah verhaalt dat hij de Profeet hoorde zeggen: “Voorwaar, Allah wilde een leproos, een kale en een blinde van de Kinderen van Israël beproeven, dus stuurde Hij een engel (in menselijke gedaante).

De engel kwam bij de leproos en zei: ‘Van wat voor iets houd jij het meest?’ Hij zei: ‘Een mooie (huids-) kleur en een mooie huid, en dat van mij weggaat wat de mensen haten. Hij raakte hem aan en de ziekte ging van hem weg en hij kreeg een mooie kleur. En toen vroeg hij: ‘Van wat voor eigendommen houd jij het meest?’ Hij zei: ‘Kamelen.’ Daarop werden er tien maanden zwangere vrouwtjeskamelen gegeven, en werd hem gezegd: ‘Moge Allah er voor je zegeningen in brengen.
Toen ging de engel naar de kale, en zei: Van wat voor iets houd jij het meest?’ Hij zei: Mooi haar en dat van mij weggaat wat de mensen haten.’ Hij raakte hem aan en zijn ziekte ging van hem weg en hij kreeg mooi haar. Hij vroeg: ‘Van wat voor eigendommen houd jij het meest? Hij zei: ‘Koeien.’ Toen kreeg hij drachtige koeien en zei hij: ‘Moge Allah er voor je zegeningen in brengen.’


Daarop ging hij naar de blinde, en zei: ‘Van wat voor iets houd jij het meest?’ Hij zei: ‘Dat Allah mijn gezichtsvermogen herstelt zodat ik de mensen kan zien.’ Toen raakte hij hem aan, waarop Allah zijn gezichtsvermogen herstelde. Daarop vroeg hij: ‘Van wat voor eigendommen houd jij het meest?’ Hij zei: ‘Geiten.’ Toen kreeg hij een zwangere geit. De dieren vermenigvuldigden zich snel, zodat er één een vallei vol kamelen had, er één een vallei vol koeien had en één een vallei vol geiten had. Na verloop van tijd bezocht de engel de (voormalige) leproos in zijn gedaante (als mens), en zei: ‘Ik ben een arm en behoeftig mens en heb al mijn middelen tot onderhoud tijdens mijn reis uitgeput en ik heb buiten Allah geen middelen om mijn reis te voltooien. Ik vraag jou, in Naam van Degene Die jou een mooie kleur en mooie huid en eigendommen heeft gegeven, mij een kameel te geven om mijn reis te voltooien.’

Hij zei: ‘Ik heb veel verplichtingen.’ De engel zei: ‘Het is of ik jou eerder heb gezien, was jij geen leproos, die door de mensen gemeden werd, die daarop door Allah werd geraakt?’ Hij zei: ‘Ik heb deze eigendommen van mijn voorvaderen geërfd.’ De engel zei: ‘Als je liegt, moge Allah je dan terugbrengen in de toestand waarin jij was.‘

Toen kwam hij in zijn gedaante (als mens) bij de (vroeger) kale man en herhaalde zijn verzoek aan hem en hij kreeg een soortgelijk antwoord als hij van de leproos gekregen had. Ook tegen hem zei hij: ‘Als je liegt moge Allah je dan terugbrengen in de toestand waarin je was.’

Toen bezocht de engel de blindeman in zijn vroegere gedaante, en zei: ‘Ik ben een arm en behoeftig mens en heb al mijn middelen tot onderhoud tijdens mijn reis uitgeput en ik heb buiten Allah geen middelen om mijn reis te voltooien. Ik vraag jou in de Naam van Degene Die jou jouw gezichtsvermogen teruggegeven heeft, geef mij een geit die mij van nut kan zijn bij het bereiken van mijn bestemming.’ Hij zei: ‘Ik was inderdaad blind, en Allah heeft mij mijn gezichtsvermogen teruggegeven. Jij mag nemen wat je wilt en je mag achterlaten wat je wilt. Bij Allah, ik zal jou niets weigeren dat jij in de Naam van Allah, de Heer van Eer en Glorie, wilt nemen.’ Hij (de engel) zei: ‘Houd alles wat je hebt. Jullie zijn beproefd. Allah is zeker met jou behaagd en Hij is vertoond op jouw metgezellen.”







Overlevering:


Al-Buchari & Muslim

01-05-2007, 18:24
assalaaaaamo 3alikoem warahmatollah

mooi initiatief en moge allah je belonen insha allah! i'm the first one to up ur story ghegheghe

ma3a salaaammmm wa 7ajaak allah

koesssssssssssssssies

Rashida

01-05-2007, 22:25
Up!

Allemaal lezen mensen!

02-05-2007, 01:11


Up

Ik hoop dat veel mensen dit zullen lezen, want veel harten kunnen wel wat verlichting gebruiken in deze verdorven en verloederde perken.

Djazakie allahoe ghairan

02-05-2007, 11:13
Dank jullie voor de reacties, Insha Allah gaan velen deze topic lezen!

Over een paar minuten zet ik er weer iets op.

Blijf de topic uppen!

Wa salaam

02-05-2007, 11:26
Lees dit goed! Het is een heel erg mooie overlevering!



Het verbod op het plegen van onrecht






ِAboe Dharr al-Ghifaari overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) over zijn Heer, de Verhevene, verhaalt dat Hij heeft gezegd: "O Mijn dienaren, Ik heb voor Mijzelf onrecht verboden en heb dat onder jullie ook verboden gemaakt. Doe elkaar dan ook geen onrecht aan. O Mijn dienaren, jullie zijn allen dwalenden, behalve degene die Ik geleid heb; vraagt Mij daarom om geleid te worden en Ik zal jullie leiden. O Mijn dienaren, jullie lijden allen honger, behalve degene die Ik gevoed heb; vraagt Mij daarom om gevoed te worden en Ik zal jullie voeden. O Mijn dienaren, jullie zijn allen naakt, behalve degene die Ik gekleed heb; vraagt Mij daarom om gekleed te worden en Ik zal jullie kleden. O Mijn dienaren, waarlijk, jullie begaan dag en nacht zonden en Ik vergeef alle zonden; vraagt Mij daarom om vergiffenis en Ik zal jullie vergeven. O Mijn dienaren, jullie zijn niet in staat om Mij enig nadeel toe te brengen en jullie kunnen Mij dus geen nadeel berokkenen. En jullie zijn niet in staat Mij van nut te zijn en jullie kunnen dus ook niet nuttig voor Mij zijn. O Mijn dienaren, al zouden jullie eerste tot jullie laatste, en (alle) mensen en djinns net zo godvrezend zijn als de meest godvrezende persoon onder jullie, dan zou dat niets aan Mijn Heerschappij toevoegen. O Mijn dienaren, al zouden jullie eerste tot jullie laatste, en (alle) mensen en djinns net zo verdorven zijn als de meest verdorven man onder jullie, dan zou dat niets aan Mijn Heerschappij verminderen. O Mijn dienaren, al zouden jullie eerste tot jullie laatste, en (alle) mensen en djinns, allemaal op één vlakte staan en Mij vragen, en Ik zou iedereen al wat hij verlangde geven, dan zou dat niet meer verminderen van wat Ik heb (aan bezit), dan dat wat een naald onttrekt, wanneer deze in de zee wordt gedoopt. O Mijn dienaren, het zijn uitsluitend jullie daden (waarop jullie afgerekend zullen worden) die Ik voor jullie optel en daarnaar zullen jullie beloond worden. Wie het goede treft (in het Hiernamaals), moet Allah prijzen (Alhamdoelillah zeggen). En wie iets anders dan dat treft, mag niemand anders verwijten, behalve zichzelf.”

[I]


(Moeslim)

( Deze overlevering wordt een Hadith Qoedsiy genoemd, want in zo’n overlevering verhaalt de Profeet (vrede zij met hem) op autoriteit van Allah.)[/I]


03-05-2007, 17:54
masha-allah
shokran shokran jazzzaaak allaho khayren, moge allah jullie belonen met jannat alfirdaus insha allah

03-05-2007, 21:56

Citaat door masterrapper:
dit betreft gaat over NIET MOSLIMS negers..............



Maakt niet uit .. Een mens is een mens. Je mag geen enkel schepsel van Allah soub7hanahoe wa ta3ala beschimpen op grond van zijn culturele achtergrond etc etc.

06-05-2007, 15:56
Allah's Apostle said, "Once Solomon, son of David said, '(By Allah) Tonight I will have sexual intercourse with one hundred (or ninety-nine) women each of whom will give birth to a knight who will fight in Allah's Cause.' On that a (i.e. if Allah wills) but he did not say, 'Allah willing.' Therefore only one of those women conceived and gave birth to a half-man. By Him in Whose Hands Muhammad's life is, if he had said, "Allah willing', (he would have begotten sons) all of whom would have been knights striving in Allah's Cause." ( sahih Al Bukhari)

06-05-2007, 16:18
Salaam oe Ailikoum WarahmathoeAllahie Wabarakathoe..

De waarde van een moeder

Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: 'Een man kwam naar de Profeet en zei: 'O gezant van Allah, wie heeft het meeste recht op mijn goede behandeling?'. Hij zei: 'Je moeder'. De man zei: 'En wie daarna?'. Hij zei: 'Je moeder'. De man zei: 'En wie daarna?'. Hij zei: 'Je moeder' De man zei: 'En daarna?'. Hij zei: 'Daarna je vader'.[De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

De uitleg van de hadithe hadith verklaart dat men zijn ouders tevreden moet stellen en dat de moeder meer liefde toekomt dan de vader. Zij krijgt drie keer zoveel aandacht als de vader vanwege de zwangerschap, de moeizame bevalling voor haar en de borstvoeding. Allah, de Verhevene, heeft hierop gewezen in Zijn verklaring:

'En Wij hebben de mens opgedragen zijn ouders goed te behandelen, zijn moeder heeft hem immers moeizaam gedragen en moeizaam gebaard.' (Surah 31 : Ayah 14)

Allah, de Verhevene, heeft ook gezegd:

'Zijn moeder heeft hem immers in grote zwakheid gedragen.' (Surah 46 : Ayah 15)

Alqadi Iyaadh heeft gezegd: de meeste geleerden zijn het er over eens dat de moeder voor de vader gaat, vooral als ze oud zijn geworden.


De band met familieleden

In een overlevering van Anas, moge Allah met hem tevreden zijn,zegt hij: "De Profeet heeft gezegd: "Wie graag in zijn levensbehoeften voorzien wenst te worden en lang wenst te leven, moet een goede band houden met zijn bloedverwanten'." [overgeleverd door Boekhaarie en Moesliem]

De uitleg van de hadith: Een goede band met familieleden leidt uiteraard tot de tevredenheid van Allah. Hij beloont hen in het hiernamaals en in het tegenwoordige leven door te voorzien in de levensbehoeften. In deze hadith raadt de Profeet ons aan om een goede band te houden met familieleden wanneer we graag in onze levensbehoeften worden voorzien en lang wensen te leven. Tot deze familieleden worden ook naasten zoals de schoonfamilie en zwagers gerekend, men hoort deze te eerbiedigen en menslievend jegens hen te zijn, de armen onder hen te ondersteunen en de relatie met hen niet te verbreken want een gift aan de arme familieleden is niet alleen een aalmoes maar ook een versterking van de band met hen.



Ongehoorzaamheid aan ouders en valse getuigenverklaringen

Abu Bakr, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet heeft gezegd: "Zal ik jullie op de hoogte stellen van wat de allergrootste zonden zijn?' Wij zeiden: O, jawel Gezant van Allah. Hij zei: 'Veelgodendienst en ongehoorzaamheid aan de ouders'. Hij lag uitgestrekt, ging zitten en zei: 'en zeker het vertellen van een onwaarheid, onwaarheid bij een getuigenverklaring' en bleef dat herhalen totdat wij hoopten dat hij zou stoppen." [Uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

De uitleg van de hadith:Er zijn veel grote zonden maar de ergste zijn: de veelgodendienst, het geloven in de goddelijkheid van iemand anders dan Allah en het aanbidden van of geloven in de volmaaktheid van de namen en de eigenschappen van een ander.

De Profeet heeft dit als eerste genoemd omdat het een grote zonde is. Daarna heeft Hij de ongehoorzaamheid aan ouders genoemd als een van de ergste zonden. Allah, de Verhevene, heeft degenen die deze zonden begaan gewaarschuwd dat hen een zware straf te wachten staat.

Vandaar dat de moslim zich tegenover zijn ouders uiterst goed moet gedragen want zij hebben namelijk vanaf de geboorte voor hem gezorgd. Allah heeft ons opgedragen hen goed te behandelen en heeft ons afgeraden hen niet te ongehoorzamen.

Allah, de Verhevene, heeft gezegd:

'En jouw Heer heeft bepaald dat jullie alleen Hem zullen dienen en dat men goed moet zijn voor de ouders; of nu een van tweeën of allebei bij jou de ouderdom bereiken, zeg dan niet 'Foei' tegen hen, bejegen hen niet onheus en spreek op een hoffelijke manier tot hen (23) En wees uit barmhartigheid voor hen nederig en ontvankelijk en zeg:'Mijn Heer, erbarm U over hen, zoals zij mij grootbrachten toen ik klein was.' (Surah 17 : Ayah 23-24)

Ouders verdienen dus bovenal gehoorzaamheid en respect. Het is een plicht hen te gehoorzamen zolang zij niet iets ongeoorloofds van je vragen. Voorbeelden van ongeoorloofde zaken zijn: de onwaarheid vertellen bij een getuigenverklaring, het opzettelijk verdraaien en veranderen van wat is gezegd door een ander.

De Profeet gaf veel aandacht aan dit onderwerp tijdens zijn gesprek met Zijn metgezellen. Het is gemakkelijk om de onwaarheid te vertellen bij een getuigen-verklaring en men staat meestal niet stil bij de aanleiding daarvoor zoals haat, vijandigheid enz. De Profeet bleef het herhalen totdat de metgezellen hoopten dat hij stopte, uit mededogenheid en omdat zij hem niet in die situatie wilden zien. Wie Allah's genade heeft kunnen bereiken en de Islam als religie omhelst moet voorzichtig zijn deze grote zonden niet te begaan want dat leidt tot ontevredenheid bij Allah, de Verhevene, en vraagt om Zijn bestraffing.

06-05-2007, 16:31
Het mishandelen van dieren is ongeoorloofd

Abdullah Ibn Omar, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft overgeleverd: "De Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: 'Een vrouw werd bestraft omdat zij een kat had opgesloten totdat deze dood ging. De vrouw kwam in de hel terecht omdat zij de kat niet te eten en te drinken had gegeven tijdens de opsluiting en omdat zij de kat ook niet liet weggaan om zelf voor eten te zorgen'." [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]


Mededogen hebben jegens dieren

Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn, heeft de Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, gezegd: 'Een man werd erg dorstig toen hij op een weg liep. Hij vond een put, klom erin, drank en kwam eruit. Hij zag een hijgende hond aankomen, die aarde vrat van de dorst en zei: Deze hondheeft net zoveel dorst als ik heb gehad. Hij ging de put weer in en vulde zijn schoen met water en gaf de hond te drinken tot die zijn dorst leste. Allah prees zijn daad en heeft hem vervolgens Zijn vergeving getoond. De "sahaba" vroegen de Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem: worden wij dan beloond voor het behandelen van dieren? Hij, Allah's zegen en vrede zij met hem, zei: je wordt voor elk levend schepsel beloond.' [De uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]

De aanmoediging om de waarheid te vertellen en de waarschuwing tegen het vertellen van onwaarheden

Ibn Mas'ud heeft overgeleverd: "de Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: 'Vertel uitsluitend de waarheid want deze leidt tot vroomheid en vervolgens tot het paradijs. Men behoort de waarheid te blijven vertellen en ernaar op zoek te zijn totdat men bij Allah, de Verhevene, bekend staat als een oprecht mens. Wees behoedzaam en vertel geen onwaarheden want dit leidt tot overtredingen en uiteindelijk tot de hel. Als men toch onwaarheden blijft vertellen en ernaar op zoek is, dan komt men bij Allah, de Verhevene, vanzelf bekend te staan als verteller van onwaarheden'." [Uiteindelijke overlevering door Boekhaarie en Moesliem]


Kwaadsprekerij is ongeoorloofd

Naar een overlevering van Abu Huraira, moge Allah met hem tevreden zijn: "De Profeet, Allah's zegen en vrede zij met hem, heeft gezegd: 'Weten jullie wat kwaadsprekerij, "alghiba", is?' Zij antwoordden: 'Allah en Zijn Gezant zullen daarvan op de hoogte zijn'. De Profeet zei: 'Over je broeder praten, het noemen van alles wat hij onaangenaam vindt'. Iemand vroeg daarop: 'Hoe zit het dan als het wel klopt wat ik over mijn broeder heb gezegd?'. Hij zei: 'Als het wel klopt dan is het juist kwaadsprekerij, maar als het niet klopt dan is het lasterlijke slechtheid, "albuhtaan"." [De uiteindelijke overlevering door Moesliem]


Wa'Ailikoum Salaam WarahmatoeAllahie Wabarakathoe

06-05-2007, 17:00



Citaat door m_112_men:
Allah's Apostle said, "Once Solomon, son of David said, '(By Allah) Tonight I will have sexual intercourse with one hundred (or ninety-nine) women each of whom will give birth to a knight who will fight in Allah's Cause.' On that a (i.e. if Allah wills) but he did not say, 'Allah willing.' Therefore only one of those women conceived and gave birth to a half-man. By Him in Whose Hands Muhammad's life is, if he had said, "Allah willing', (he would have begotten sons) all of whom would have been knights striving in Allah's Cause." ( sahih Al Bukhari)


Misschien klinkt het dom, maar deze begrijp ik niet helemaal.

06-05-2007, 17:05

Citaat door DreamsToShare:
Misschien klinkt het dom, maar deze begrijp ik niet helemaal.


hierbij wijst de profeet erop aan dat als je iets vraagt van allah swt.
je altijd erbij moet vermelden als Allah swt het wil.
Ik hoop dat je het nu begrijpt, inshallah

06-05-2007, 17:23

Citaat door m_112_men:
hierbij wijst de profeet erop aan dat als je iets vraagt van allah swt.
je altijd erbij moet vermelden als Allah swt het wil.
Ik hoop dat je het nu begrijpt, inshallah



áah okeej, ja bedankt

Pagina's : [1] 2