Bekijk volle/desktop versie : Eem aantal fragmenten en wijze lessen uit het leven van al-Imaam al-'Oethaymien



Pagina's : [1] 2 3

30-04-2007, 14:50
'Is de begraafplaats niet in as-Saalihiyyah!?'

Over de Imaam, de Shaykh Moehammed ibn Saalih al-Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn - is overgeleverd:

Op een dag bezocht Koning Khaalid - moge Allah hem genadig zijn - de Skaykh thuis, zoals de gewoonte was van de regeringsleiders in hun hoge beschouwing van en respect voor de geleerden. Toen de koning het nederige huis van de Shaykh zag, bood hij aan om een nieuw huis voor hem te laten bouwen, waarop de Shaykh hem bedankte en zei:

'Ik ben een huis aan het bouwen in (het district van) as-Saalihiyyah (een district in Oenayzah, Qasiem), maar de moskee en het liefdadigheidsfonds hebben behoefte aan (financiele) assistentie.'

Dus nadat de Koning vertrok, zeiden sommigen van degenen die in de bijeenkomst zaten: O Shaykh, we wisten niet dat u een huis aan het bouwen was in as-Saalihiyyah, waarop de Shaykh antwoordde:

Is de begraafplaats niet in as-Saalihiyyah!?

Ad-Doerr ath-Thamien fie Tardjamati Faqiehil-Oemmah al-Allaamah ibn Oethaymien - blz 218





Toen hij nog jong was...

Over de Imaam, de Shaykh Moehammed ibn Saalih al-Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn - is overgeleverd door ash-Shaykh 'Aasiem ibn AbdilMoen'im al-Marie:

Wn van de speciale kenmerken waarvoor hij welbekend was, was zijn standvastigheid in (het zoeken naar) kennis. Sommige van de familieleden van ash-Shaykh Abdoellah ibn Moehammad al-Maani - moge Allah genadig met hem zijn, die een rechter was in Oenayzah tot 1360 H. (1936 na Chr.) vertelden dat de Shaykh (ibn Oethaymien) elke ochtend vroeg bij hen thuis aankwam, terwijl hij zijn papieren en boeken droeg, Hij klopte aan op de deur , wisselde groeten uit en vroeg toestemming om naar boven te gaan naar de bibliotheek. Daar bleef hij tot net voor (de tijd van) ad-dohr, waarbij hij neerdaalde, groeten uitwisselde en vertrok. Dit was toen hij nog jong was en nog niet de leeftijd van de puberteit had bereikt.

Ad-Doerr ath-Thamien fie Tardjamati Faqiehil-Oemmah al-Allaamah ibn Oethaymien - blz 24



Rust ligt in het dienen van de Moslims

Over de Imaam, de Shaykh Moehammed ibn Saalih al-Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn - is overgeleverd door ash-Shaykh Badr ibn Naadir al-Mishaarie:

Ondanks de slechte gezondheid van de Shakh, was hij standvastig in het geven van de vrijdagpreek, in al-Djaami al-Kabier Moskee, het leiden van de gebeden en het ontmoeten van de mensen om hun vragen te beantwoorden, dit alles ondanks hetgeen hij zelf doormaakte, zozeer dat er tegen hem werd gezegd: "Geef uzelf rust, o Shaykh,'' waarop hij antwoordde: Rust ligt in het dienen van de Moslims

Ad-Doerr ath-Thamien fie Tardjamati Faqiehil-Oemmah al-Allaamah ibn Oethaymien - blz 296




Hij sliep 's nachts erg weinig tijdens de perioden van grote crisis in de oemmah...

Over de Imaam, de Shaykh Moehammed ibn Saalih al-Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn - is overgeleverd door ash-Shaykh Badr ibn Naadir al-Mishaarie:

Een van zijn (ash-Shaykh ibn Oethaymien's) studenten informeerde mij dat hij 's nachts erg weinig sliep tijdens de perioden van grote crises in de oemmah, vooral tijdens de dagen van de Golfoorlog en de tragedie van onze broeders (en zusters) in Bosnie en Tsjetsjenie; waarbij hij de nacht (in gebed) stond en zijn Heer smeekte voor hun overwinning (op hun vijanden) en standvastigheid (in de Islaam) en om de plannen van de vijanden van de religie tegen hen terug te drijven; hij ad ook voor de Moslims (in het algemeen) en moedigde hen aan om hen bij te staan in hun ontberingen tegen hun vijanden.

Ad-Doerr ath-Thamien fie Tardjamati Faqiehil-Oemmah al-Allaamah ibn Oethaymien - blz 300




Hij memoriseerde de Qor-aan in 6 maanden...

Over de Imaam, de Shaykh Moehammed ibn Saalih al-Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn - is overgeleverd door ash-Shaykh Ibraahiem ibn Hamad al-Djoetaylie, die de Shaykh langer dan 45 jaar kende, en langer dan 20 jaar bij hem studeerde:

INderdaad, hij memoriseerde de Qor-aan in 6 maanden onder leiding van een blinde leraar, Alie ibn Abdillaah ash-Shoehaytaan.

Ad-Doerr ath-Thamien fie Tardjamati Faqiehil-Oemmah al-Allaamah ibn Oethaymien - blz 23




...In een tijd waarin hij wanhopige behoefte had aan slaap...

Over de Imaam, de Shaykh Moehammed ibn Saalih al-Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn - is overgeleverd door Moehammad ibn Abdil-Djawwaad as-Saawie:

Eens was de Shaykh uitgenodigd door een van de liefdadigheidsinstellingen in Jeddah, en de bijeenkomst ging door tot in de nacht, tot bijna een uur in de morgen; en het was niet de gewoonte van de Shaykh om tot zo laat wakker te blijven. Het was opmerkbaar dat hij overmand was door uitputting en vermoeidheid en het was klaarblijkelijk dat hij slaap nodig had, dus keerden we terug naar het huis waar de Shaykh verbleef, en we gingen naar binnen en vielen onmiddelijk in slaap.

In het midden van de nacht, ongeveer om 3:30 (am), nadat we slechts ongeveer 2 uur geslapen hadden - aangezien we in slaap vielen om ongeveer 1:30, merkte ik de stem van de Shaykh op reciterend in gebed; en dit in een tijd waarin hij een wanhopige behoefte had aan slaap en rust, (toch) stond hij voor zijn Heer te bidden.

Safahaat Moeshriqah min Hayaat al-Imaam Moehammad ibn Saalih al-Oethaymien - blz 73

30-04-2007, 15:03


Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat jij tegen hem sprak en hem begroette.

Over de Shaykh Moehammad ibn Saalih al-Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn, vertelt Abdoellah ibn Alie al-Matawwoe dat hij de Shaykh vergezelde van Oenayzah naar al-Badaa-i - wat op een afstand van 15 km van Oenayzah ligt - vor een uitnodiging voor de lunch.

Na de lunct, op hun terugweg naar huis, zagen ze een man met een rode baard (mogelijk geverfd met henna) en een vreedzaam uiterlijk, die met zijn hand zwaaide. De Shaykh zei:

Rem af, we zullen hem met ons meenemen.
Dus de Shaykh zei tegen hem:

Waar wil je heen?
Hij zei: Neem me met jullie mee naar Oenayzah.

De shaykh zei tegen hem:

Onder twee voorwaarden:

De eerste: dat je niet rookt, en de tweede: dat je Allah veelvuldig gedenkt.

De man antwoordde: Wat het roken betreft, ik rook niet. Echter, ik was een passagier bij een man die rookte en (daarom) vroeg ik hem om me hier af te zetten. En wat het gedenken van Allah betreft, er is geen Moslim of hij gedenkt Allah.

Dus stapte de man in de auto.

(Het was door de reis heen duidelijk) de man zich niet bewust was dat hij in het gezelschap was van ash Shaykh ibn Oethaymien. Dus toen ze in Oenayzah aankwamen, zei de man: Wijs me het huis van ash-Shaykh ibn Oethaymien(, want ik heb een vraag die ik hem moet stellen), Dus zei de Shaykh tegen hem:

Waarom heb je hem niet gevraagd toen je hem tegenkwam in al-Badaa-i ?

En de man zei: Ik ben hem niet tegengekomen. De Shaykh zei:

Ik heb met mijn eigen ogen gezien dat jij tegen hem sprak en hem begroette.

Dus de man zei: Je houdt een man voor de gek die ouder is dan je vader ! De Shaykh glimlachte en zei tegen hem:

Verricht het asr gebed in deze moskee (Djaami Oenayzah) en je zult hem zien.
Toen trok de man zonder te weten dat hij stond te praten met ash-Shaykh Ibn Oethaymien zelf.

Nadat hij klaar was met het asr gebed, zag hij dat e Shaykh vooran stond en de mensen had geleid in het gebed. Dus informeerde hij naar hem, en werd verteld dat hij de Shaykh is. Daarop benaderde hij de Shaykh, verontschuldigde hij zich dat hij hem niet (eerder) had gekend (herkend) en stelde zijn vraag. De Shaykh beantwoordde zijn vraag, en de man begon te huilen en verrichte doe'aa voor de Shaykh.

Al-Djaami'li-Hayaat al-Allamaah Moehammad ibn Saalih al-Oethaymien- blz 38

30-04-2007, 15:15
...Aangezien het tot het eigendom van de Universiteit behoorde...

Over de Imaam, de Shaykh Moehammed ibn Saalih al-Oethaymien - moge Allah hem genadig zijn - is overgeleverd:

Wanneer de Shaykh zijn pen moest vullen me tinkt van een inktpot in de Universiteitsbibliotheek om te gebruiken voor werk van de Universiteit, vergewiste hij zich ervan om de intku uit zijn pen te legen in de inktpot voordat hij vertrok, aangezien het tot het eigendom van de Universiteit behoorde

Al-Djaami'li-Hayaat al-Allamaah Moehammad ibn Saalih al-Oethaymien- blz 25

30-04-2007, 21:51
masha Allah, baraka allahu fiek voor het plaatsen akhi.

01-05-2007, 00:47


wa fieka barak Allah agie

01-05-2007, 09:11
BarakAllahufiek, ze staan ook in zijn boek 'lum3atul i3tiqaad.' Echt een aanrader btw.

01-05-2007, 11:11
waar is dat boek verkrijgbaar, luiaard?

01-05-2007, 12:03
Wa fieka barakah luiaard.

@smeltendekazen, dat boek kan je bestellen via http://www.soennah.com

01-05-2007, 15:39
uthemien is kafier, hij gelooft net als de hindoes dat God handen en voeten heeft dusss hij is geen moslim heel simpel...

01-05-2007, 15:46

Citaat door Karkamel:
uthemien is kafier, hij gelooft net als de hindoes dat God handen en voeten heeft dusss hij is geen moslim heel simpel...

En wat bereik je hiermee?? Vedien jij 7asanaat voor??

01-05-2007, 18:26
rahima Allahu Shaykh Moehammed ibn Saalih al-Oethaymien

01-05-2007, 18:32

Citaat door Karkamel:
uthemien is kafier, hij gelooft net als de hindoes dat God handen en voeten heeft dusss hij is geen moslim heel simpel...



Salaamoe alaikoem,


Pas op met wat je zegt, Wie ben jij om te oordelen,
Allah soubhanahoe wata'ala is Degene die Oordeelt,!!

Moge Allah soubhanahoe wata'ala ons leiden en ons imaan en taqwa doen versterken en onze harten ermee doen versieren en moge Allah soubhanahoe wata'ala ons standvastig doen maken in onze geloof, Ameen!

Wa 3laikoemoe salaam warahmatoe'llahie wabarakatoe
Je zuster in het geloof.

01-05-2007, 18:34


Abu Salim: Djazaka Allahoe gairan (Moge Allah soubhanahoe wata'ala je rijkelijk belonen).

Wa 3laikoemoe salaam warahmatoe'llahie wabarakatoe
Je zuster in het geloof.

01-05-2007, 18:37

Citaat door Karkamel:
uthemien is kafier, hij gelooft net als de hindoes dat God handen en voeten heeft dusss hij is geen moslim heel simpel...


Hoor wie het zegt en dat voor degene die Allah azza wad jal helemaal ontkent!!!

Moge Allah jullie leiden.

01-05-2007, 20:19
heb je hem ook in het Nls?

Pagina's : [1] 2 3