Bekijk volle/desktop versie : Zijn de Selefies een nieuwe sekte / groepering?



28-04-2007, 22:48
Zijn de Selefies een nieuwe sekte / groepering?

Shaych Saalih al-Fawzaan werd gevraagd:

"Is Selefiyyah een hizb (partij, groepering) van de partijen/groeperingen. En is het zich

toeschrijven aan hen (bedoelende de Selefies) een afkeurenswaardig iets?

Waarop hij antwoordde:

"As-Selefiyyah (de Selefies) is de Geredde Groep, en zij zijn Ahloes-Soennah wal-Djamaa`ah.

Het is geen groepering van de verscheidene groeperingen, degenen die vandaag

de dag, partijen (of groeperingen) worden genoemd. Beter gezegd, zijn zij de Djamaa`ah, de

Djamaa`ah op de Soennah en op de Dien (religie). Zij zijn Ahloes-Soennah wal-Djamaa`ah.

De Boodschapper (sallalahu alehie wa sallem) heeft gezegd:

"Er zal altijd een groep van mijn Oemmah duidelijk op de waarheid blijven en niet geschaad

worden door diegenen die hen in de steek laten noch degenen die hen tegen gaan."

en hij (sallalahu alehie wa sallem) heeft gezegd:

"En deze Oemmah zal zich opsplitsen in 73 groeperingen, allen zullen in het Hellevuur zijn

behalve één."

Zij (de metgezellen) vroegen:

"Welke (groep) is dit O Boodschapper van Allaah?"

Hij antwoordde:

"Zij zijn diegenen die op hetgeen zijn waar ik en mijn metgezellen vandaag de dag op zijn."

Vandaar dat Selefieyyah een groep van mensen is op de Madhab van de Selef, op hetgeen

waar de Boodschapper (sallalahoe alehie wa sallem) en zijn metgezellen op waren en het is

geen groepering van onder de hedendaagse groeperingen.

Beter gezegd, het is de oude Djamaa`ah, van de tijd van de Boodschapper (sallalahoe alehie

wa sallem) die (deze weg) erft en voortzet, en welke nooit zal ophouden om op de waarheid te

zijn tot het tot stand komen van het Uur, zoals hij (sallalahoe alehie wa sallem) ons heeft

geïnformeerd.

(Cassette: ‘at-Tahdheer min al-Bid’ah’ tweede cassette, een lezing in Hawtah Sadeer, 1416H).

Shaych Saalih Aal ash-Shaych (Minister van Islaamitische Zaken van Saoedi-Arabi&euml

verklaarde:

"Moslims zijn van twee groepen: Selefies en Chalefies. Wat betreft de Selefies, zij zijn de

volgers van de Selefoes-Saalih (eerste drie generaties van de Moslims). En wat betreft de

Chalefies, zij zijn de volgers van het begrip van de Chalef en zij worden ook Innoveerders

genoemd, aangezien een ieder die niet tevreden is en geen genoegen neemt met het pad van de

Selefoes-Saalih, in kennis en handeling, begrip van fiqh, dan is hij een Chalefie, een

Innoveerder.

(‘Haadhihi Mafaahiemunaa,’ Hoofdstuk over het toeschrijven aan Selefiyyah)

In het oordeel van het Permanente Comité, num. 1361 (1/165) komt de volgende uitspraak

voor:

"Selefiyyah is een toeschrijving aan de Selef, en de Selef zijn de metgezellen van Allaah`s

Boodschapper (sallalahu alehie wa sallem) en de Iemaams van de leiding van de eerste drie

generaties (moge Allaah tevreden met hen zijn), diegene wiens goedheid voor wordt getuigd

door Allaah`s Boodschapper (sallalahoe alehie wa sallem):

"De beste mensen zijn van mijn generatie, dan diegenen die hen volgen, en dan diegene die

hen volgen, dan zullen er mensen komen wiens getuigenis voorrang zal geven aan hun eed en

hun eed voorrang zal geven aan hun getuigenis." Overgeleverd door Imaam Ahmed in zijn

Moesnad en ook door al-Boechaarie en Moslim.

En ‘de Selefies’ (selefiyoen) is het meervoud van ‘Selefie’, wat een toeschrijving is aan de

Selef, waarvan de betekenis al is voorafgegaan. En zij zijn diegenen die de minhaadj van de

Selef bewandelen, de volgers van het Boek en de Soennah, diegenen die naar hen beide

uitnodigen, en er naar handelen, met als gevolg dat zij van Ahloes-Soennah wal-Djamaa`ah

zijn."

‘Abdul-Azeez bin Abdoer-Rahmaan Aal as-Sa’oed heeft gezegd:

"Zeer zeker ben ik een Selefie, mijn aqiedah is Selefieyyah, hetgeen bij wiens vereisten ik

(het pad van) het Boek en de Soennah bewandel."

(Tijdens de bedevaart van 1965, ‘Al-Mushaf was-Sayf’ pagina.135).

Bron: http://www.salaf.com

Vertaald door: Youssef Ibn Hoessein As-Salafi