Advertentie: bereik met Marokko.nl vrijwel alle Marokkaanse jongeren

Bekijk volle/desktop versie : Paella

Pagina's : [1] 2

BniChikergirl
12-09-2003, 23:37

hallo allmeaal, heeft iemand een recept hoe je paella maakt zo ja zou je die naar me toe kunnen mailen. alvast bedankt.

RitaMaria
30-09-2003, 16:12
Origineel gepost door BniChikergirl hallo allmeaal, heeft iemand een recept hoe je paella maakt zo ja zou je die naar me toe kunnen mailen. alvast bedankt. Dit is het recept voor een echte spaanse paella (schoonmama) Paella 4-6 personen Bereidingstijd: Voorbereidingstijd: 25 minuten Kooktijd: 20 minuten Ingredienten: 1 eetlepel olijfolie, 4 kippebouten ontbeend en in 4 stukken gesneden, 1 grote rode paprika in blokjes, 1 eetlepel gehakte peterselie, 425 gram fruits de mer, 2 koppen langkorrelige rijst, 1 eetlepel olijfolie extra, 2 teentjes knoflook geperst, 1 middelgrote ui in reepjes, 1/2 theelepel kurkama, 1 liter kippebouillon, 1 kop diepvriesdoperwten, 1 citroen in 6 schijfjes. Bereiding: Verhit olie in een grote pan met dikke bodem. Kip toevoegen en op matig vuur in 2-3 minuten guidbruin bakken (eenmaal keren). Kip uit de pan nemen en op keukenpapier laten uitlekken. Doe paprika peterselie en fruits de mer in de pan en roer 1 minuut op matig vuur. Mengsel uit de pan nemen en apart zetten. Rijst 10 minuten in koud water weken, afgieten, onder koud water afspoelen, nogmaals afgieten. Extra olie in de pan verhitten en ui toevoegen en 1 minuut op matig vuur goudbruin bakken. Doe de rijst erbij, roer goed en zorg ervoor dat alle korrels bedekt worden met olie. Kurkuma en bouillon erdoor roeren, pan afdekken met sluitend deksel. Breng de bouillon langzaam aan de kook, eenmaal roeren. Vuur lager zetten en 8-10 minuten afgedekt laten pruttelen. Kip bovenop de rijst leggen, afdekken en nog 10 minuten op laag vuur bakken. Voeg het paprika-mengsel, en doperwten toe. Afdekken en 8-10 minuten op laag vuur bakken, tot bijna al het vocht is opgenomen. Van het vuur halen. 5 minuten afgedekt laten staan tot al het vocht opgenomen en de rijst gaar is. Met een vork de rijst losroeren en direct op een platte schaal serveren, gegarneerd met schijfjes citroen. Arros a la cacuela of paella (Vegetarische paella) Benodigdheden 5 tenen knoflook 1 rode grote paprika 3 zachte rode tomaten 1 dl olijfolie 500 g Quorn blokjes 1 theelepel paprika poeder 700 g ronde witte spaanse rijst of risotto rijst 1 eetlepel safraan of cucuma Quorn blokjes, dit is een vegetarisch produkt dat gemaakt wordt van diverse paddestoelen. 1 liter kippenbouillon 300 g snijbonen 500 g diverse soorten ‘harde kazen’ Een echte Spaanse is Manchego kaas, een erg lekkere kaas gemaakt van koeien- en schapenmelk. Maar natuurlijk kun je ook Hollandse geitenkaas en belegen kaas gebruiken. Varieer op je eigen manier en je komt er vanzelf achter wat je het lekkerst vindt. De ‘harde kazen’ zullen in de paella maar een klein beetje smelten en dus hun structuur behouden. 1 potje artisjokken of vers Bereiding Snijd de knoflook fijn, de paprika en tomaat in kleine blokjes.Verwarm in een grote braadpan of een Spaanse aardewerken schaal de olijfolie ne bak hierin de Quorn blokjes. Haal de Quorn blokjes uit de pan en verwarm nog wat olie, bak hierin de knoflook, paprika en tomaatblokjes even snel aan. Doe nu de rijst erbij samen met de paprikapoeder en safraan roer alles goed door, schenk de bouillon erop. Zet het vuur laag, maak de snijbonen schoon, snijd ze in schuine stukken en voeg ze aan de rijst toe. Laat de paella eerst boven op een laag vuur ongeveer 15 minuten stoven, leg de diverse soorten ‘harde kazen’ en artisjokken erbij en plaats de schaal dan in het midden van een voorverwarmde oven van 175 C. Na 20 minuten kan de paella opgediend worden. Garneer met partjes citroen. Paella Valenciana - paella met konijn (zonder vis) 5-6 personen voor de kippenbouillon: 1,5 liter water 450 gram kipdelen, zoals dijen, zonder vel en vet 1 stengel bleekselderij 1 kleine prei, goed gewassen 1/2 middelgrote ui, gepeld 1 wortel, schoongemaakt, in stukken van 5 cm gesneden 1 blaadje laurier 2 takjes peterselie 1 takje rozemarijn of 1/4 theelepel gedroogde rozemarijn zout 1/4 theelepel verkruimelde saffraandraadjes 2 rijpe en geurige middelgrote tomaten 900-1100 gram konijn (of een kip van 1400 gram) zuiver zout of zeezout 6 eetlepels olijfolie 60 gram fijngehakte groene paprika 60 gram fijngehakte rode paprika 5 sjalotten, gehakt 5 teentjes knoflook, fijngehakt 2 theelepels paprikapoeder 100 gram limabonen, vers of uit de diepvries 100 gram doperwten, vers of uit de diepvries 110 gram sperziebonen, afgehaald 500 gram rondkorrelige rijst (Lassie toverrijst werkt ook prima) - drooggewogen 2 takjes rozemarijn of 1/4 theelepel gedroogde rozemarijn Voor de kippenbouillon alle ingrediënten in een grote pan doen. Breng ze aan de kook, sluit de pan, temper de warmtebron en laat dit 1 uur pruttelen. Zeef de bouillon en meet 1 liter af (kook het verder in als het meer is). Roer de saffraan erdoor. Snijd de tomaten dwars doormidden. Druk er zachtjes op om het zaad eruit te knijpen en rasp de tomaten met een grove rasp tot de huid. Gier een eventueel teveel aan vocht af. Hak of snijd het konijn in stukjes van ongeveer 5 cm. Bestrooi ze met zout. Verhit de olijfolie in een paella-pan van ongeveer 45 cm doorsneden en zet deze indien nodig op 2 pitten. (Een grote hapjespan lukt ook uitstekend, hij moet wel in de oven kunnen). Roerbak de stukjes konijn ongeveer 10 minuten bij hoge temperatuur tot ze aan alle kanten lichtbruin zijn. Draai de pan regelmatig om de warmte te verdelen (dit geldt alleen als je een grote paella-pan over 2 pitten hebt staan) Leg het vlees op een voorverwarmd bord. Doe de paprika, de sjalotten en de knoflook in de pan en laat dit bij matige warmte ongeveer 5 minuten pruttelen. Roer de paprikapoeder erdoor, vervolgens de geraspte tomaat. Doe de limabonen, doperwten en sperziebonen erbij (de paella kan tot dit punt van tevoren worden gemaakt). Roer de rijst erdoor (ongekookt), zorg dat het mengsel in de pan aan elke rijstkorrel kleeft. Breng de kippenbouillon aan de kook en schenk die over de rijst. Voeg zout naar smaak toe en roer de stukjes konijn erdoor. Leg de takjes rozemarijn over de rijst en schuif het geheel in een oven van 190ºC.; laat het mengsel 10 minuten zonder deksel bakken of zo lang tot de rijst bijna gaar is en het meeste vocht verdampt is. Dek de pan dan af met folie en laat hem boven het fornuis nog 10 minuten rusten alvorens te serveren.

ClaudioLopez
01-10-2003, 10:16
ik vind paella vies :confused:

RitaMaria
01-10-2003, 19:53
Origineel gepost door ClaudioLopez ik vind paella vies :confused: Dan heb jij geen smaak :ego:

BniChikergirl
01-10-2003, 21:37

hahahaha ieder zijn eigen smaak. en ritamaria had je mijn mailtje nog gelezen

RitaMaria
02-10-2003, 07:55
Origineel gepost door BniChikergirl hahahaha ieder zijn eigen smaak. en ritamaria had je mijn mailtje nog gelezen Ja, meissie.. ps-je had toch geen vraag gesteld?.. :confused: of sjow..? Rita :zwaai:

BniChikergirl
02-10-2003, 15:41
nou dat weet ik dus niet meer precies, maar vroeg me meer af dat paella ook met verschillende sooreten vis en kip kon kon maken, zo ken ik het nl. ik hoor wel van je

RitaMaria
02-10-2003, 20:39
Origineel gepost door BniChikergirl nou dat weet ik dus niet meer precies, maar vroeg me meer af dat paella ook met verschillende sooreten vis en kip kon kon maken, zo ken ik het nl. ik hoor wel van je Okie, zal dit wel efkes in mijn boekjes op- zoeken! :D wordt vervolgd....

ClaudioLopez
03-10-2003, 14:53
het is gewoon vies :confused:

RitaMaria
03-10-2003, 17:37
Origineel gepost door ClaudioLopez het is gewoon vies :confused: Nou, dan ben jij geen 'spanjaard' :confused:

muslimaa
07-10-2003, 18:05
wie weet waar je paëlla-kruiden kunt kopen??? heb bij de grote supermarkten bij mij in de buurt gekeken, maar niks gevonden....

RitaMaria
07-10-2003, 19:37
Origineel gepost door muslimaa wie weet waar je paëlla-kruiden kunt kopen??? heb bij de grote supermarkten bij mij in de buurt gekeken, maar niks gevonden.... Paella-kruiden..? Je kan ook losse kruiden kopen, en dit dan toepassen in je gerecht..toch? :confused:

muslimaa
08-10-2003, 11:14

Origineel gepost door RitaMaria Paella-kruiden..? Je kan ook losse kruiden kopen, en dit dan toepassen in je gerecht..toch? :confused: ja klopt, maar ik bedoel dat je geen losse kruiden hoeft te kopen, maar speciale paëlla-kruiden, zoals bijvoorbeeld nasi-kruiden of bami-kruiden. alles kruiden zitten er al in

RitaMaria
08-10-2003, 17:49
Origineel gepost door muslimaa ja klopt, maar ik bedoel dat je geen losse kruiden hoeft te kopen, maar speciale paëlla-kruiden, zoals bijvoorbeeld nasi-kruiden of bami-kruiden. alles kruiden zitten er al in Meissie.. gebruik liever losse kruiden.. dan weet je precies wat je in je gerecht bereidt.. (dit geldt trouwens ook voor nasi/ bami kruiden..)

BniChikergirl
08-10-2003, 22:33
ik ga zaterdag paella proberen te maken met kipstukjes en garnalen, hopelijk leukt het met je recept ritamaria

Pagina's : [1] 2