Bekijk volle/desktop versie : Lieve dames opgelet wanneer je boodschappen gaat doen!



27-04-2007, 10:24
Dit heb ik van een broeder van ons.



kijk bij ingredïënten en als er 1 van de volgende E-nummers inzit, dan is het zeker verboden voor moslims.

• Gelatine (wordt uit beenderen van varkens of niet islamitisch geslachte dieren gemaakt.) 3
• Dierlijk stremsel (wordt gebruikt om kaas te maken). 4
• E-422 (Glycerol).
• E-470, E-471, E-472, E-473, E-475, E-477, E-481, E-482, E-483 (Emulgatoren/Stabilisatoren).
• E-542 (Beendermeelfosfaat)
• E-570, E-571, E-572, E-573 (Anti klontermiddelen).
• E-630, E-631, E-632, E-633 (Smaakversterkers uit vlees).5
• E-120 (Cochoneal; insect Dactilopius Coccus).
• E-160a (Alfa-caroteen, beta-caroteen, gamma-caroteen).
• E-920 (Cysteine; varkenshaar in broodverbeteraar). 6
Voetnoten:
3)Gelatine zit niet alleen in gebak en pudding. Ook in veel snoep zoals pepermunt en drop wordt het verwerkt. Dit staat meestal op de verpakking aangegeven.
4)Stremsel wordt gebruikt om de volle melk te laten klonteren zodat er kaas van kan worden gemaakt. Dierlijk stremsel komt uit de lebmaag van een kalf dat meestal niet op islamitische wijze is geslacht.
Er bestaat ook een plantaardig stremsel. Dat wordt toegepast in zogenaamde "vegetarische' kaas en een aantal buitenlandse kazen. Een goede kaashandelaar kan daar meer over vertellen.
5)Dit mag duidelijk zijn. Dus pakjes vleesjus, bouilon, blikken soep zijn niet toegestaan.
6)Geloof het of niet, in het meeste brood zit varkenshaar en ook andere verboden stoffen verwerkt. Koop daarom brood bij een islamitische of joodse bakker, of bak het zelf. (Let op, ook weer niet uit een kant en klaar bakpakket!).

Het beste is deze nummers op te schrijven op een klein blaadje papier dat je tijdens de inkopen altijd bij de hand hebt, zo ben je iets zekerder van wat je koopt!

27-04-2007, 10:41


Maar als je erder leest in de topic zie je dat er veel geleerden andere uitspraken hebben gedaan over dit soort lijsten; als de stoffen die afkomstig waren van een haraam product verwerkt worden en verhit worden verandert de substantie en wordt het eindproduct gewoon halal verklaard. Dus je hoeft alleen maar te letten op producten die ingredienten bevatten die direct van een haraam product(dier) afkomen.

27-04-2007, 13:16
Bedankt hoor, ik heb gelijk geen trek meer in iets en volgens mij heeft
faat28 gelijk. En de meeste mensen willen heel snel boodschappen doen, die hebben denk ik echt geen tijd om jou lijstje eerst door te nemen!!!!!
Trouwens er mag dan wel in brood varkenshaar in zitten, wat ik trouwens niet geloof, maar als je de ingredienten leest staat het er niet op, dus zo ver ik weet mag je het dan gewoon als halal beschouwen. En persoonlijk geef ik liever meer aandacht aan andere taken die in de islam van belang zijn. Dit is een onderwerp waar over de meningen heel erg verdeeld zijn.
ps. dit is mij mening, messchien is dit lijstje voor andere meiden wel een oplossing!!!