Bekijk volle/desktop versie : Vastgoed & Islam?



23-04-2007, 23:22
Salaam,

Ik heb een aanbod gekregen om samen met twee andere personen te investeren in vastgoed.
Dat betekent dat ik hiervoor een lening moet afsluiten bij een bank waar rente en aflossing over betaald moet worden.
Het is voor mij onduidelijk of dit haram is of niet. Ik heb verschillende personen over gesproken maar het blijft een grijs gebied.

Er zijn personen die zeggen dat het ontvangen van rente haram is en het betalen niet. Met als argument dat je de islam moet toepassen in de tijd dat je leeft en dat je nu eenmaal rente moet betalen over leningen.
Deze mensen zeggen ook dat huren eigenlijk erger is dan kopen omdat je indirect rente betaald ( je betaald een woningcooperatie die vervolgens de bank betaald) en vervolgens heb je geen waarde opgebouwd (weggegooid geld)

Er zijn personen die zeggen dat zowel het betalen als het ontvangen van rente haram is.

Heeft iemand hier duidelijkheid over (het liefst beargumenteerd of met een verwijzing)

23-04-2007, 23:25


ahki rente is in alle toestanden harram,,,,
Of je het ongtvangt of betaald....

het harde bewijs heb ik niet zwart op wit... bij me
men pc is helemaal opnieuw op gestartd alles is weg...

24-04-2007, 23:22
Heeft iemand hier wat informatie over aub. Want ik moet binnenkort beslissingen nemen en ik wil geen fouten maken.

24-04-2007, 23:37
Rente ontvangen, betalen of een contract opstellen voor deze 2 is never nooit toegestaan! Rente consumeren is 1 van de grote zonden.

Broeder, denk eens na. Als iets niet is toegestaan voor ons, ik neem als voorbeeld alcohol, dat mogen wij niet drinken. Maar mogen we dit verkopen (al denken sommigen dat het wel mag aan niet-moslims)? Nee ook niet.

K ga ff bewijs voor je zoeken insha Allah.

24-04-2007, 23:45


Opgezocht vanuit De Edele Koran blz 57 en 58

Soerah Al Baqarah 275

'Degenen die van de rente eten zullen niet anders opstaan dan degene die opstaat en door de Satan tot bezetenheid is geslagen. Dat is omdat zij zeggen: "De Handel is te vergelijken met rente." Maar Allah heeft de handel toegestaan en de rente verboden 1. En wie nadat de vermaning van zijn Heer tot hem is gekomen stopt: voor hem is wat hij al heeft, zijn zaak is aan Allah. Maar wie het herhaalt: zij zijn de bewoners van de Hel, zij zijn daarin eeuwig levenden.'

(1: Er zijn 2 soorten rente (Riba), die allebei verboden zijn: Riba an-Nasie'ah en Riba al- Fadhl. De eerste is het soort rente zoals die in Westerse landen ook bestaat: o.a. een vergoeding voor het beschikbaar stellen van kapitaal of goederen gedurende een vastgestelde periode. De tweede soort betreft o.a. goederen waar meer van hetzelfde soort voor terug gegeven moet worden. Alle soorten van handelingen die met Riba te maken hebben behoren tot de grote zonden (Kabaa'ir).

Soerah Al Baqarah 276

'Allah zal de rente al zijn zegeningen ontnemen en Hij zal (de zegeningen) van de liefdadigheid vermeerderen en Allah houdt van geen enkele zondige ongelovige.'

Soerah Al Baqarah 278

'O jullie die geloven, vreest Allah en geeft op wat er van (het vragen) van rente overblijft, als jullie gelovigen zij.'





Van Jabir ibnu Abdullah: de boodschapper van Allah heeft gezegd:

"vervloekt is degene die rente (riba) ontvangt en aan anderen geeft en degene die als getuigen optreden en die genen die het noteert" (overgeleverd door Boecharie, Moeslim, Ahmed, Abu davoed, Tirmizie)

Van Abdullah ibnu Mesoed: de Profeet (sav) heeft gezegd "De riba is 73 soorten de aller lichtste is gelijk aan de gene die geslachtsgemeenschap heeft met zijn moeder" (overgeleverd door El-Hakim)

Van Abdullahi ibnu Handhala: de boodschapper van Allah heeft gezegd "iemand die van één Dirhem rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen van zesendertig keer overspel" (Overgeleverd door Ahmed ibnu Hambel Et-tabarani)

Insha'Allah zal je hier iets aan hebben.

24-04-2007, 23:53
Soerah Al Baqarah 275

De tweede soort betreft o.a. goederen waar meer van hetzelfde soort voor terug gegeven moet worden. Alle soorten van handelingen die met Riba te maken hebben behoren tot de grote zondesn (Kabaa'ir).

Conclusie is dus:

Alles wat met rente te maken heeft behoren tot de grote zonden. Er zijn dus geen uitzonderingen of andere interpertaties.

Dus het is onmogelijk voor mij als moslim om vastgoed te bezitten?

Ondanks het feit dat mijn uiteindelijke doel is om met mijn opgebouwde vermogen goede daden te verrichten. .

Hiermee bedoel ik : Aanleggen van wegen in het dorp van mij ouders, putten graven, moskee bouwen, leveren van goederen aan dorpsgenoten.

24-04-2007, 23:55
Allah oe Ahlem.

Ik durf er verder weinig over te zeggen Broeder.
Ik heb dit voor jou opgezocht, Insha'Allah doe je er iets mee.
Het staat er duidelijk, ondanks je intentie.
Maar nogmaals Allah oe Ahlem

25-04-2007, 00:04

Citaat door nl_moslima:
Allah oe Ahlem.

Ik durf er verder weinig over te zeggen Broeder.
Ik heb dit voor jou opgezocht, Insha'Allah doe je er iets mee.
Het staat er duidelijk, ondanks je intentie.
Maar nogmaals Allah oe Ahlem


Bedankt!

25-04-2007, 00:13

Citaat door casasous:

Ondanks het feit dat mijn uiteindelijke doel is om met mijn opgebouwde vermogen goede daden te verrichten. .

Hiermee bedoel ik : Aanleggen van wegen in het dorp van mij ouders, putten graven, moskee bouwen, leveren van goederen aan dorpsgenoten.


Het hebben van een goede intentie maakt zaken die verboden zijn niet halal.

25-04-2007, 00:19

Citaat door Taaliboen:
Het hebben van een goede intentie maakt zaken die verboden zijn niet halal.


Dat begrijp ik!

Ik begrijp dat het verboden is om rente te ontvangen over je vermogen.

Maar rente betalen is een grijs gebied en een onderdeel van het vastgoed wat niet te omzeilen is.

Ik heb begrepen dat je de islam moet toepassen in de tijd waarin je leeft. Dit is een tijd dat je geld van de bank moet lenen om een huis te kunnen bezitten. En een huis bezitten lijkt mij geen verkeerde handeling.

Ik wil niet mijn hele leven in een gare huurhuis zitten om vervolgens niets te kunnen overdragen aan familie.

Kan iemand mij vertellen waar je uitspraken van geleerden kan lezen omtrent dit onderwerp?

Alvast bedankt

25-04-2007, 00:29

Citaat door casasous:
Salaam,

Ik heb een aanbod gekregen om samen met twee andere personen te investeren in vastgoed.
Dat betekent dat ik hiervoor een lening moet afsluiten bij een bank waar rente en aflossing over betaald moet worden.
Het is voor mij onduidelijk of dit haram is of niet. Ik heb verschillende personen over gesproken maar het blijft een grijs gebied.

Er zijn personen die zeggen dat het ontvangen van rente haram is en het betalen niet. Met als argument dat je de islam moet toepassen in de tijd dat je leeft en dat je nu eenmaal rente moet betalen over leningen.
Deze mensen zeggen ook dat huren eigenlijk erger is dan kopen omdat je indirect rente betaald ( je betaald een woningcooperatie die vervolgens de bank betaald) en vervolgens heb je geen waarde opgebouwd (weggegooid geld)

Er zijn personen die zeggen dat zowel het betalen als het ontvangen van rente haram is.

Heeft iemand hier duidelijkheid over (het liefst beargumenteerd of met een verwijzing)


Waat het om gaat is "wat werd ten tijde van de openbaring onder rente verstaan? Dat was de onmenselijke woekerrente. Alles wat onmenselijk is, moet wel haram zijn.

25-04-2007, 09:19

Citaat door casasous:
Dat begrijp ik!

Ik begrijp dat het verboden is om rente te ontvangen over je vermogen.

Maar rente betalen is een grijs gebied en een onderdeel van het vastgoed wat niet te omzeilen is.

Ik heb begrepen dat je de islam moet toepassen in de tijd waarin je leeft. Dit is een tijd dat je geld van de bank moet lenen om een huis te kunnen bezitten. En een huis bezitten lijkt mij geen verkeerde handeling.

Ik wil niet mijn hele leven in een gare huurhuis zitten om vervolgens niets te kunnen overdragen aan familie.

Kan iemand mij vertellen waar je uitspraken van geleerden kan lezen omtrent dit onderwerp?

Alvast bedankt



Een huis bezitten is niet verkeerd maar geld lenen en daar rente over betalen wel.

Wat mensen je ook wijsmaken, er zijn zat ahadith wat betreft het betalen van riba. Hoezo een grijs gebied? Kijk...

Van Jabir ibnu Abdullah: de boodschapper van Allah heeft gezegd:

"vervloekt is degene die rente (riba) ontvangt en aan anderen geeft en degene die als getuigen optreden en die genen die het noteert" (overgeleverd door Boecharie, Moeslim, Ahmed, Abu davoed, Tirmizie)

Van Abdullah ibnu Mesoed: de Profeet (sav) heeft gezegd "De riba is 73 soorten de aller lichtste is gelijk aan de gene die geslachtsgemeenschap heeft met zijn moeder" (overgeleverd door El-Hakim)

SubhannAllaah, hierin heeft de profeet aleyhi salaat wa salam een voorbeeld gegeven zodat we inzien hoe erg het is.

Van Abdullahi ibnu Handhala: de boodschapper van Allah heeft gezegd "iemand die van één Dirhem rente eet terwijl hij dat weet is erger dan het plegen van zesendertig keer overspel" (Overgeleverd door Ahmed ibnu Hambel Et-tabarani)

Als het ontvangen ervan haraam is, waarom zouden we het dan wel mogen betalen? Dat zou erg tegenstrijdig zijn.

Broeder, je kunt beter niets aan je familie overdragen dan al-haraam.

Men beweerd dat je met de tijd mee moet...dus in deze tijd moet je geld lenen van de bank om een huis te bezitten. Denk je dat ze 1400 jaar geleden stinkend rijk waren en zwommen in het geld? Nee broeder, wij hebben het financieel beter dan de mensen toen. Je zegt 'moet' geld lenen om een huis te kopen, moet dit? Hangt je leven ervan af? Nee, het is dus aan jouw de keus.

Je leest de hadiths en ayaat nog een keer door en doet het niet.

Of, je leest ze niet en doet het wel wetend dat je kennis hebt erover dat het niet toegestaan is.

Wa Allaahu a'lam.

25-04-2007, 11:36


Mensen om mijn heen hebben al jaren leningen lopen bij de bank en zij hebben zich ook geen moment afgevraagd of dat haram is of niet.

Wat als onredelijk en onmenselijk werd gezien (het betalen van woeker-rente) is niet meer van toepassing.

Alhamdoelilah hebben wij allemaal hersenen gekregen om logische na te kunnen denken en om de juiste beslissingen te nemen.

Naar mijn mening verricht ik geen foute handelingen als ik geld leen om een huis mee te kopen.

Ik zal ff het principe van huren uitleggen voor de duidelijkheid:

Onze ouders bijvoorbeeld hebben ogneveer 30 jaar huur betaald terwijl als ze toen huis hadden gekocht was het allang afbetaald.........maar nu is het geld van de woningcooperaties( huur dat je betaald ) wordt alsnog geinvesteerd in rente-vermeerderende opbrengsten dus komt op het zelfde neer.
Zo ook de pensioen ........je hedendaagse pensioen wordt geinvesteerd om jouw later te kunnen betalen en rendement douwen ze lekker in de zak.....
Sociale dienst haalt haar geld ook niet uit de lucht..........het heeft tal van bronnen : casino's, loterijen,witwaspraktijken, drugsgeld..........


Zo ken ik nog wel een paar voorbeelden.

25-04-2007, 11:56
Je ouders hebben goed gehandeld, als zij sterven hebben ze de riba-zonde tenminste niet op hun rug.

Er zit een verschil in iets moeten betalen (pensioen, belasting e.d) of een keuze hebben. Jij hebt nu een keuzen, wel of geen lening.