Bekijk volle/desktop versie : Studie Lerarenopleiding geschiedenis of maatschappijleer?? Help!



23-04-2007, 12:07
Ik heb mezelf aangemeld voor de lerareNopleding maatschappijleer. Nu twijfel ik heel erg. Geschiedenis lijkt me ook wel leuk. Kunnen jullie van beide opleidingen een mening geven.?Ik betrap mezelf er eerlijk gezegd wel op dat ik nauwelijks de actualiteiten volg. NIet bewust een krantje pakken enzo. En politiek heb ik helemaal al niks mee. Ik wilde die opleiding volgen, omdat ik het leuk vind om over dingen te praten die ons dagelijks bezig houden. Eingelijk dus een combi van. Geschiedenis vind ik meer serieuzer. Vind het leuk om me bezig te houden met dingen van vroeger enzo.. IK WEET HET NIET MEER!!!!!!!!!!!!!!!!!

23-04-2007, 13:15


Ik heb precies hetzelfde! welke school heb je je ingeschreven?

23-04-2007, 17:49

Citaat door MiTodo:
Ik heb precies hetzelfde! welke school heb je je ingeschreven?


In Tilburg. Maar niemand die ons hier mee kan helpen?

24-04-2007, 10:56
IK heb beide opleidingen gedaan.. pm me maar.

Wa salaam

24-04-2007, 12:34


Ik heb de lerarenopleiding maatschappijleer gedaan en afgerond. Ik moet zeggen dat het een zeer veelzijdige en brede opleiding is. Je krijgt van alles wat mee, denk aan volgende modules:
sociologie
sociale psychologie
criminaliteit en strafrecht
multiculturele samenleving
mens en werk
statistiek
gebouwde omgeving
sociale theorieen
digitale school
ontwikkelingssamenwerking
wereld na 1914
wereld na 1945
politiek
politieke stromingen
etc
enz.

ik werk al acht jaar als docent.

24-04-2007, 13:38
salaam,

Ik studeer maatschappijleer (lerarenopleiding, ook in tilburg). Heb je vragen pm me maar



wa salaam

24-04-2007, 19:10

Citaat door Koekiepoekie:
Ik heb de lerarenopleiding maatschappijleer gedaan en afgerond. Ik moet zeggen dat het een zeer veelzijdige en brede opleiding is. Je krijgt van alles wat mee, denk aan volgende modules:
sociologie
sociale psychologie
criminaliteit en strafrecht
multiculturele samenleving
mens en werk
statistiek
gebouwde omgeving
sociale theorieen
digitale school
ontwikkelingssamenwerking
wereld na 1914
wereld na 1945
politiek
politieke stromingen
etc
enz.

ik werk al acht jaar als docent.


Bedankt voor je reactie!!!
Maar als ik het zo lees is het erg breed inderdaad. En als ik het ook zo lees heb je het ook over dingen van vroeger. Beetje geschiedenis.. Hmm beter kan toch eigenlijk niet. Maar is er ook genoeg werk in dan?

24-04-2007, 19:17
Assalaam alaikoum,

Ik loop een beetje tegen hetzelfde probleem aan, ik vind beide vakken ook geweldig, ik lees altijd het nieuws, volg de ontwikkelingen in de politiek, ben op de hoogte van de maatschappelijke tendens in het land enzo..

Alleen is het zo dat er in mijn omgeving alleen de lerarenopleiding Geschiedenis te volgen valt, de lerarenopleiding Maatschappijleer is te ver weg.. En daarnaast: Maatschappijleer is een vak die je maar 1 of 2 uur in de bovenbouw krijgt (tenminste, toen ik op school zat wel), dus ik weet niet of daar genoeg werkgelegenheid in zit..

Vakinhoudelijk zullen er niet veel verschillen zijn denk ik, alleen is het zo dat je vanuit twee verschillende invalshoeken het leven van de maatschappij, van de wereld bekijkt. Hoe komt het dat de wereld nu is zoals `ie nu is?

Tenminste, dat denk ik.. Ik zou graag aan alle leden die deze twee opleidingen volgen, willen vragen om ietsje meer te vertellen over hun studie.

Succes met je keuze meid!

24-04-2007, 19:21
Als je geschiedenis doet, kun je in het laatste jaar ofzo verbreden voor maatschappijleer, dus dat je ook mag onderwijzen. Andersom geldt dat denk ik niet.

24-04-2007, 20:36

Citaat door Amsterdammer83:
Als je geschiedenis doet, kun je in het laatste jaar ofzo verbreden voor maatschappijleer, dus dat je ook mag onderwijzen. Andersom geldt dat denk ik niet.


Zoiets hoorde ik ook op de open dag.. Dat zou dan je master worden ofzo iets?

25-04-2007, 11:34

Citaat door Amsterdammer83:
Als je geschiedenis doet, kun je in het laatste jaar ofzo verbreden voor maatschappijleer, dus dat je ook mag onderwijzen. Andersom geldt dat denk ik niet.



maatschappijleer docenten hebben zoiezo de bevoegdheid om o.a geschiedenis te geven op mbo niveau . (economie, aardrijkskunde ook overigens)

wa salaam!

25-04-2007, 18:37

Citaat door Lella_Roosje:

Zoiets hoorde ik ook op de open dag.. Dat zou dan je master worden ofzo iets?


Major bedoelde ik.

25-04-2007, 18:38



Citaat door essytazia:
maatschappijleer docenten hebben zoiezo de bevoegdheid om o.a geschiedenis te geven op mbo niveau . (economie, aardrijkskunde ook overigens)

wa salaam!


Andersom ook dan? (Geschiedenis-docent die maatschappijleer mag geven?

27-04-2007, 13:01
Wat een info, bedankt allemaal, maar is dat ook omgekeerd? Dat je met Geschiedenis ook andere vakken mag geven?