Bekijk volle/desktop versie : Uit welke Imazighen bestaat Marokko nu?

Pagina's : [1] 2 3

19-04-2007, 14:35
Nou ik hoor overal zo wel beweringen van sahara berbers, chluhs, swassa, bni znassen, riffijnen, atlasberbers....

Kent iemand de juiste indeling van alle Berbers in Marokko, hoeveel heb je er nou juist en wie zijn het, wat spreken ze en vooral waar wonen ze????????

19-04-2007, 15:04

Geen idee..

19-04-2007, 15:31

het zijn der veel maar vraag mij niet de welke allemaal
zo lang dat ik een pure beni bohian ben intresseert me niks

no ofens!!

19-04-2007, 16:04
Er bestaan verschillende talen. De overeenkomsten zijn groot, er zijn fonologische verschillen (uitspraak/accent) en verschillen in woordenschat (voornamelijk in leenwoorden uit andere talen). De grammatica van de taal is overal dezelfde.
Marokko
- Tarifit: Noord/Noord Oost Marokko (Rif). Wereldwijd 2 miljoen sprekers (officieel, waarschijnlijk veel meer). Landen van migratie, vooral: België, Duitsland, Nederland en Spanje.
- Tamazight: Centraal Marokko (Middel en Hoge Atlas). Wereldwijd 3 miljoen sprekers (officieel, waarschijnlijk veel meer). Geen gegevens in het buitenland.
- Tashelhit: Zuid/Zuid West Marokko (Westelijk Hoge Atlas, Vallei van Sous en Anti Atlas) Wereldwijd 3 miljoen sprekers (officieel, waarschijnlijk veel meer). Landen van migratie, vooral: Frankrijk, België, Duitsland en Noord Amerika (Canada).
Algerije
- Taqbaylit: Noord Noord Oost Algerije (Kabyli&#235 Wereldwijd 7 miljoen (officieel, waarschijnlijk veel meer). Landen van migratie, vooral: Frankrijk. Taqbaylit is de belangrijkste Berber taal in Algerije.
- Anderen zijn Toeareg, Shawi, Shenua en Mzab.
Andere landen
- Berbers wordt verder in de volgende landen gesproken: Mali (Noord), Niger (Noord), Tunesië (Zuid-Oost), Libië (Noord-West), Oase van Siwa (West Egypte). Berbers werd tot de 17de eeuw ook op de Kanarische Eilanden gesproken, de oorspronkelijke bewoners hiervan zijn Berbers. De taal is verdwenen enkele decennia na de kolonisatie door de Spanjaarden. Echter: de bewoners beschouwen zichzelf nog steeds Berbers.

Door hoeveel mensen wereldwijd Berbers gesproken wordt is onduidelijk. Volgens officiële cijfers van de regeringen in totaal zo'n 20 miljoen, volgens onofficiële cijfers van onafhankelijk organisaties 26 miljoen.

http://www.tawiza.nl/content/awid.php?id=204&sid=7&andra=artikel

19-04-2007, 17:01

Ik dank je zéér!!!

19-04-2007, 17:02
maar die cijfers over irifijen kloppen niet ergens heb ik gelezen dat er zeker meer dan 4 miljoen zijn! :s

19-04-2007, 17:02
Er bestaan verschillende talen. De overeenkomsten zijn groot, er zijn fonologische verschillen (uitspraak/accent) en verschillen in woordenschat (voornamelijk in leenwoorden uit andere talen). De grammatica van de taal is overal dezelfde.
Marokko
- Tarifit: Noord/Noord Oost Marokko (Rif). Wereldwijd 2 miljoen sprekers (officieel, waarschijnlijk veel meer). Landen van migratie, vooral: België, Duitsland, Nederland en Spanje.

- Tamazight: Centraal Marokko (Middel en Hoge Atlas). Wereldwijd 3 miljoen sprekers (officieel, waarschijnlijk veel meer). Geen gegevens in het buitenland.

- Tashelhit: Zuid/Zuid West Marokko (Westelijk Hoge Atlas, Vallei van Sous en Anti Atlas) Wereldwijd 3 miljoen sprekers (officieel, waarschijnlijk veel meer). Landen van migratie, vooral: Frankrijk, België, Duitsland en Noord Amerika (Canada).
Algerije

Heeft iemand nog meer informatie hierover, of gewoon persoonlijke kennis ofzo...

19-04-2007, 17:03

Citaat door thegoodgirl:

het zijn der veel maar vraag mij niet de welke allemaal
zo lang dat ik een pure beni bohian ben intresseert me niks

no ofens!!

hahaha tamchoent

19-04-2007, 17:11

Citaat door Amazigh1985:
maar die cijfers over irifijen kloppen niet ergens heb ik gelezen dat er zeker meer dan 4 miljoen zijn! :s

Wasineg, daar kan ik geen uitspraken over doen.

Allah Oa3lam.

19-04-2007, 21:48

Algerije

Hier heb ik nou veel vragen bij, die atlas tamazight? Wat bedoelen ze daar mee, Tarifecht is toch ook Tamazight? En noemen die mensen uit de atlas hun taal niet Tachelhit die Ishalhijen? En Hoe zit het met de Swassa dan? Die groeperen ze hier onder Tachelhit?? Weet er iemand meer over de Amazightalen, gebieden van Midden en Zuid Marokko, mss ook de sahara?

19-04-2007, 22:15
ik vind de bronnen nooit kloppen en vooral marokkaanse bronnen. want rif in marokko is van tanger totaan mlilia, maar in marokko is rif alleen hoceima en nador, en diegene die alleen daar wonen worden als berbers bestempelt, terwijl dit absoluut niet waar is, overgroot deel van jbala is berbers van origine, maar in markko worden ze als puur arabieren beschouwd wat me echt reuzen verbaasd. in tanger en tetouan azayla en larach precies het zelfde, maar ze worden weer door de overheid als arabieren bestempelt, terwijl de meeste van hen berbers zijn, er is heel veel gesjoemelt met de marokkaanse geschiedenis, en vooral in het noorden, dus marokkaanse bron moet je ook niet letterlijk serieus nemen...

19-04-2007, 22:32

Citaat door Amazigh1985:
hahaha tamchoent

Is toch
heb ik gelijk of heb ik gelijk

19-04-2007, 23:02

Citaat door Amazigh1985:
Nou ik hoor overal zo wel beweringen van sahara berbers, chluhs, swassa, bni znassen, riffijnen, atlasberbers....

Kent iemand de juiste indeling van alle Berbers in Marokko, hoeveel heb je er nou juist en wie zijn het, wat spreken ze en vooral waar wonen ze????????

Marokkaan is marokkaan!

maar toch, AITTOUZINE for life!

19-04-2007, 23:53

Citaat door tanjawi_chdid1:
ik vind de bronnen nooit kloppen en vooral marokkaanse bronnen. want rif in marokko is van tanger totaan mlilia, maar in marokko is rif alleen hoceima en nador, en diegene die alleen daar wonen worden als berbers bestempelt, terwijl dit absoluut niet waar is, overgroot deel van jbala is berbers van origine, maar in markko worden ze als puur arabieren beschouwd wat me echt reuzen verbaasd. in tanger en tetouan azayla en larach precies het zelfde, maar ze worden weer door de overheid als arabieren bestempelt, terwijl de meeste van hen berbers zijn, er is heel veel gesjoemelt met de marokkaanse geschiedenis, en vooral in het noorden, dus marokkaanse bron moet je ook niet letterlijk serieus nemen...

ik begrijp jou reactie eigenlijk niet, je zegt dat jballa van origine berbers zijn, maar dat zijn alle marokkanen op een paar arabische stammetjes na zo kan je alle marokkanen berbers noemen, wat we met imazighen bedoelen zijn diegene die bewust zijn van hun roots en cultuur en hun taal nog spreken of waarvan de vorige generaties de taal nog spraken. De Douakalis, Chichaouis, Ghommaras, Zaers en noem maar op alle marokkaanse volkeren zijn imazighen. Maar we hebben het over de amazightaligen. De Imazighen van vandaag. En niet de verarabiseerden. Dus hun indeling wil ik kennen. En niet van de verarabiseerde berbers, want de meeste onder hun beschouwen zichzelf niet als berbers dus is het begrijpelijk dat de taallinguisten hun niet meereken. En dat in Asilah, Laarache.. veel irifijen wonen is ook normaal. Maar hetzelfde geld ook voor de andere Berbers in Marokko ook zijn zijn masaal geemigreerd naar de arabische grootsteden die het dichtst in hun regio liggen. We zoeken dus vooral naar bronnen van linguisten die de Imazighen die hun taal en cultuur kennen en handhaven aanduiden.

20-04-2007, 00:20
Tamazight-dialecten

In het Tamazight kunnen we naast vier hoofddialecten tot meer dan driehonderd kleinere dialecten onderscheiden. In Marokko wordt Tamazight door drie Imazighenhoofdstammen gesproken:

x de Ssous spreken Tassoussit
x de Schluh spreken Tashalhit
x de Riffijnen spreken Tarifit.

De Tamazightsdialecten zijn omstreden. Er zijn veel deskundigen die de Imazighische dialecten als talen aanduiden. Maar de Imazighische talen worden toch als dialecten gezien. Ook is de naam van die dialecten omstreden, en soms verwarrend, want Tashelhit en Tassoussit worden soms ook Tamazight genoemd. Een paar jaar geleden begon de officiële Marokkaanse zender "RTM" met nieuws in Tarifit en Tassoussit en Tashalhit waarbij ze dialecten werden genoemd. Er zijn zeker andere Imazighische dialecten. Waarschijnlijk zijn er meer dan driehonderd dialecten. Maar het Tamazight-Tuareg is het meest zuiver. Omdat de Tuareg nomaden zijn kwamen ze niet in aanraking met andere talen.

http://users.skynet.be/marokko/tamazight.html

Mss, is dit het antwoord op jouw vraag.

Pagina's : [1] 2 3