Bekijk volle/desktop versie : Wat is het mooiste van je allah (swt) kan schenken..



Pagina's : [1] 2

17-04-2007, 11:50

17-04-2007, 13:05


je geloof in hem, dat is de basis. denk ik. wallaho a3lam

wassalaama aleikom wr wb

moi85

17-04-2007, 13:06
Schenken? :s

17-04-2007, 14:00
Hoe bedoel je? Je vraag is onduidelijk. Bedoel je 'wat is het mooiste dat ik aan Allah Tabaraka wa Ta'ala kan geven ("schenken&quot? Zo ja:

" En wie dankbaar is, is dankbaar voor het welzijn van zijn eigen ziel,en wie ondankbaar is: voorwaar, mijn Heer is Behoefteloos, Geëerd."
(Qor'aan soera a Naml/Hoofdstuk de Mieren 27:40)


Soera al Faatir /hoofdstuk 35 vers15. O, gij mensen, gij zijt afhankelijk van Allah, maar Allah is de Onafhankelijke, de Geprezene.


Onze Heer(Allah Tabaraka wa Ta'ala) zei in de hadith Qudsu :
Op gezag van Aboe Dharr al-Ghifari (moge Allah tevreden met hem zijn) van
de Profeet (moge hij de zegeningen en vrede van Allah krijgen) is er onder de
uitspraken een die hij van zijn Heer (De Verheerlijkte) heeft gehoord, Hij zei:

“O Mijn dienaren, Ik heb mijzelf verboden te onderdrukken en Ik heb het
jullie verboden, onderdruk elkander niet.

O Mijn dienaren, jullie dwalen allen behalve diegene Ik geleid heb, zoek
daarom Mijn leiding en Ik zal jullie leiden. O Mijn dienaren, jullie hebben
allen honger, behalve die gene Ik gevoed heb, zoek daarom Mijn voedsel en
ik zal jullie voeden.

O Mijn dienaren, jullie zijn allen naakt, behalve degene, die Ik gekleed heb,
zoek daarom Mijn kleding en Ik zal jullie kleden. O mijn dienaren, jullie
zondigen bij nacht en dag, en Ik vergeef alle zonden, zoek daarom Mijn
vergiffenis en ik zal jullie vergeven.

O Mijn dienaren, jullie kennen Mij niet kwetsen, want Ik ben onkwetsbaar
en jullie kunnen Mijn gunsten niet van Me afnemen, en jullie kunnen Mij niet
begunstigen.

O Mijn dienaren, als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mensen
van jullie en de djinns van jullie, zo vroom waren als het hart van welke man
van jullie dan ook, dan zou dit Mijn koninkrijk met niets vermeerderen.

O Mijn dienaren, als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mensen
van jullie en de djinns van jullie, zo verdorven waren als het meest verdorven
hart van welke man van jullie dan ook, het zal Mijn koninkrijk met niets
verminderen.

O Mijn dienaren, als de eerste van jullie en de laatste van jullie, de mensen
van jullie en de djinns van jullie, met elkaar zouden opstaan en Mij een
verzoek zouden doen, en Ik iedereen zou geven waar hij om vroeg, dan zou
dit niet verminderen wat Ik heb, niet meer dan een naald de zee vermindert
als hij daar in wordt in gestoken.

O Mijn dienaren, het zijn Uw daden waarvoor Ik jullie verantwoordelijk stel
en jullie vergoed, laat daarom degene, die het goede vindt, Allah prijzen. En
laat degene, die iets anders vindt, dat niemand anders dan zichzelf
verwijten.”

Dit is overgeleverd door Moeslim (ook door at- Tirmidhi en Ibn Maadjah)
en Hij zei ook ( Allah ) in soerat Hoed :Aya 6 nummer 11
6. En er is geen schepsel dat op aarde kruipt, of zijn voorziening berust bij Allah, Hij kent zijn tehuis en zijn verblijfplaats. Alles staat in een duidelijk Boek.




Indien je bedoelt, wat is de kleinste geschenk die Allah swt ons geschonken heeft, dan is dat waarlijk je adem!

De Profeet Dawoed vroeg aan Allah: " Wat is de kleinste van Uw zegeningen?" Allah openbaarde hem: "O Dawoed, haal adem!" Dawoed haalde adem, en Allah vertelde hem: "Dit is de kleinste van Mijn zegeningen aan jou." (Ibn Qayyim)

17-04-2007, 14:01


Graag wil ik jullie verwijzen naar het volgende stuk:


Allah Zijn Gunsten en onze dankbaarheid

Deze lezing gaat over de ni´ma, de gunsten van Allah en onze dankbaarheid hiervoor (shoekr in het Arabisch). Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) is de bron van alle gunsten en genietingen. De Qor´aan zegt hierover: En er is geen gunst die jullie ontvangen, of deze komt van Allah... (An-Nahl: 53)

Hij heeft jullie gegeven van alles wat jullie Hem vragen en als jullie Allah´s weldaden willen opsommen kunnen jullie ze niet tellen.. (Soerah Ibrahiem: 34)

De manier waarop we geschapen zijn, onze lichamen waarmee we van alles kunnen doen, onze zintuigen; dit alles zijn ook gunsten van Allah: Degene Die alles wat Hij schiep op de beste manier heeft geschapen. En Hij begon de schepping van de mens uit klei. Daarna maakte Hij zijn nageslacht van een uittreksel van nederig water (sperma). Daarna voltooide Hij hem en blies in hem van de Ziel en Hij maakte voor jullie het gehoor en het gezichtsvermogen en de harten. Weinig dankbaarheid tonen jullie! (Soerah As-Sadjdah: 7-9)

Over de gunsten van Allah die zich in de natuur bevinden zegt de Qor´aan het volgende: Zie jij niet dat Allah alles op aarde en de schepen die over de zeeën rondvaren op Zijn bevel aan jullie dienstbaar heeft gemaakt? En dat Hij de hemelen weerhoudt op de aarde te vallen, alleen maar door Zijn toestemming? Voorwaar, Allah is voor de mensen zeker Zachtmoedig, Meest Barmhartig. (Soerah Al-Hadj: 65)

Al deze gunsten heeft Allah zowel voor gelovigen als ongelovigen bestemd. Er zijn echter gunsten die exclusief voor de gelovigen zijn.

Zien jullie niet dat Allah wat zich in de hemelen en op aarde bevindt aan jullie dienstbaar heeft gemaakt? En Hij heeft Zijn gunsten voor jullie vervolmaakt, zichtbaar en onzichtbaar. (Soerah Loeqmaan: 20)

Met "onzichtbare gunsten" wordt hier bedoeld: imaan (geloof), hidaayah (leiding) en ´ilm (kennis). Dit zijn Allahs gunsten aan de gelovigen. De zichtbare gunsten omvatten rijkdom, kinderen etc. De grootste gunst van Allah is wel, dat Hij ons naar de Islam heeft geleid. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) heeft gezegd: "Waarlijk, Allah geeft rijkdom aan degenen die Hij liefheeft en aan degenen die Hij niet liefheeft, maar de godsdienst schenkt Hij uitsluitend aan degenen die Hij liefheeft". (Malik en Ibn Maadjah)

…Maar Allah heeft jullie van het geloof laten houden en het in jullie harten aantrekkelijk gemaakt en Hij heeft jullie ongeloof, verdorvenheid en opstandigheid laten verafschuwen. Zij zijn het die zich op het rechte pad bevinden. Een grote gunst en een weldaad van Allah. En Allah is wetend en wijs. (Soerah Al –Hoedjoeraat: 7-8)

En de allergrootste gunst die inshaAllah nog moet komen, is het Paradijs. Hiervoor en voor alle andere gunsten zijn we Allah dank verschuldigd.

Aspecten van dankbaarheid

Er zijn een aantal aspecten van dankbaarheid, die nu verder zullen worden besproken: Dankbaarheid is een gunst aan onszelf; Een belangrijk punt is, dat we met dankbaarheid vooral onszelf een gunst bewijzen, want Allah heeft onze dankbaarheid niet nodig. Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) zegt in de Qor´aan: …En wie dankbaar is, is slechts dankbaar voor zichzelf. En wie ondankbaar is, voorwaar, Allah is Behoefteloos en Geprezen. (31:12)

Dus dankbaarheid leidt slechts tot voordeel voor onszelf. Allah heeft onze dankbaarheid niet nodig. Of we nu dankbaar zijn of niet, verandert niets aan Allah. Wanneer we ondankbaar zijn, schaadt Hem dat niet, Hij is immers de Behoefteloze. Wij daarentegen, hebben juist wel behoefte aan Allah.

Dankbaarheid is nooit genoeg;

Een ander punt dat we in gedachten moeten houden is, dat Allah´s zegeningen aan ons zó groot zijn, dat hoeveel dankbaarheid we ook tonen, op hoeveel verschillende manieren ook, het nooit op zal wegen tegen al die gunsten. Dat Allah´s gunsten ontelbaar zijn, blijkt wel uit het volgende: De Profeet Dawoed vroeg aan Allah: " Wat is de kleinste van Uw zegeningen?" Allah openbaarde hem: "O Dawoed, haal adem!" Dawoed haalde adem, en Allah vertelde hem: "Dit is de kleinste van Mijn zegeningen aan jou." (Ibn Qayyim)

Als Allah een gelijke betaling voor elke gunst zou vragen, als we voor elke gunst zouden moeten betalen met bidden, vasten, sadaqah (liefdadigheid) geven, goede daden doen etc., als Allah werkelijk van ons zou verlangen dat we iedere gunst, dus iedere ademtocht, op gelijkwaardige wijze terugbetalen, hoe zouden we dat dan ooit kunnen volbrengen? Het zou onmogelijk zijn, iedereen zou hierin tekort schieten.

Ibnoel-Qayyim (rahimahoellah) vermeldt het verhaal van een gelovige die vijftig jaar doorbracht met het aanbidden van Allah. Toen kreeg hij te horen dat Allah hem vergeven had. De man zei: "O Allah, wat valt er te vergeven als ik nog nooit iets verkeerd heb gedaan?" Daarop zorgde Allah ervoor, dat een zenuw in zijn nek hem zóveel pijn bezorgde, dat hij niet kon slapen of bidden. Toen de pijn afnam en hij weer kon slapen, kwam er een engel naar hem toe en hij klaagde tegen de engel over de pijn die hij had gehad. De engel vertelde hem: "Jouw Heer laat jou weten dat jouw vijftig jaren van aanbidden een betaling zijn voor het wegnemen van jouw pijn." SoebhanAllah, als Allah werkelijk een gelijke betaling met daden van aanbidding zou vragen voor elke gunst die Hij schenkt, dan zou je Hem dus vijftig jaar lang moeten aanbidden, om terug te betalen dat Hij een pijn van je weg neemt. En dan heb je alleen nog maar betaald voor één gunst.

Alhamdoelillah is het een hele grote gunst van Allah, dat Hij al tevreden is met dankbaarheid, dat we onze dankbaarheid mondeling uiten en in ons hart voelen, goede daden verrichten en zonden proberen te vermijden.

Stel je bent in een winkel, en je ziet een heel duur product dat je altijd al heel graag wilde hebben maar het was altijd veel te duur. En nu ineens is het in de aanbieding, heel goedkoop en je kunt het je makkelijk veroorloven. Zou je het dan niet kopen? Zou je het dan geen goede ruil vinden? Een klein beetje geld voor zoiets moois? Zo is het ook met Allah Zijn gunsten en onze dankbaarheid.

Dankbaarheid is verbonden met imaan, ondankbaarheid met koefr; Gedenkt Mij daarom, dan zal Ik jullie gedenken en wees Mij dankbaar, en wees Mij niet ondankbaar. (Soerah Al-Baqarah:152)

Het woord dat hier vertaald is met "ondankbaar" luidt in het Arabisch "takfoeroen". Dit woord komt van dezelfde stam als het woord "koefr" en dat betekent ongeloof, het afwijzen van Allah. Deze ayah had dus ook vertaald kunnen worden met: "Wees Mij dankbaar en wees niet ongelovig", of "Wees Mij dankbaar en wijs Mij niet af." Dankbaarheid wordt dus geplaatst tegenover koefr (ongeloof) en is dus een kenmerk van de mensen met Imaan (geloof) waarmee ze zich onderscheiden van de mensen van Koefr.

Dankbaarheid is verbonden met aanbidding;

O, jullie die geloven, eet van de goede dingen waarmee Wij jullie hebben voorzien en wees Allah dankbaar als Hij alleen het is Die jullie aanbidden. (Soerah Al-Baqarah: 172)

Dus, met andere woorden, als het werkelijk zo is dat je Allah, en Hem alleen aanbidt, wees Hem dan dankbaar. Dankbaarheid is een vorm van aanbidding en het is een teken van ware aanbidding. De aanbidding is niet compleet zonder dankbaarheid jegens Allah.

Gunsten zijn een test;

De mensen worden getest om te zien of ze dankbaar zijn. Voorwaar, Wij wezen hem (de mens) de Weg: wordt hij dankbaar of wordt hij ondankbaar? (Soerah 76:3)

De Profeet Soelaiman zei, toen één van de djinn de troon van de koningin van Saba in een oogwenk naar hem bracht en voor hem plaatste: Dit is een gunst van mijn Heer, om mij op de proef te stellen of ik dankbaar zal zijn of dat ik ondankbaar zal zijn. (27:4);

Allah onderwerpt ons dus aan testen, op allerlei manieren, om te kijken of we dankbaar zijn. Of we de beloning voor dankbaarheid verdienen. Want hoe beloont Allah dankbaarheid?

17-04-2007, 14:04
Het effect van dankbaarheid;

In het voorgaande hebben we kunnen horen, dat dankbaarheid een goede daad is, een daad van imaan en van aanbidding, en over de goede daden heeft Allah (soebhanahoe wa Ta´ala) gezegd: En degenen die goede daden verrichten, zij hebben voor zichzelf voorbereidingen getroffen. Opdat Hij degenen die geloven en goede werken verrichten zal belonen, van Zijn Gunst… (Soerah 30: 44-45)

Er is dus sprake van "gunst op gunst". Allah schenkt Zijn gunsten, Zijn dienaar is daar dankbaar voor en toont dat, en omdat dankbaarheid een goede daad is, beloont Allah dat met weer een nieuwe gunst. Dit principe lezen we ook in de Qor´aan: En (gedenkt) toen jullie Heer bekend maakte: "Als jullie dankbaar zijn, zullen Wij zeker jullie (genietingen) vermeerderen. En als jullie ondankbaar zijn: voorwaar,Mijn bestraffing is zeker hard. (Soerah Ibrahiem: 2)

Ondankbaarheid;

Omdat dankbaarheid zo´n goede daad is die Allah rijkelijk beloond, is er iemand die altijd op de loer ligt om te verhinderen dan we dankbaar zijn. Iemand die ons deze beloning niet gunt. Die probeert om Allah´s zegeningen aan ons kleiner te laten lijken dan ze zijn. En die de zegeningen die anderen ontvangen groter laat lijken dan de onze. Iemand die ons influistert, zodat we ontevreden worden met wat we hebben en naar meer verlangen. En dat is Sjeitaan, onze grote vijand. Toen Iblies door Allah uit het Paradijs werd verbannen, zwoor hij de mensen van het Rechte Pad af te zullen houden en ze aan te zetten tot ondankbaarheid: Hij (Iblies) zei: "Omdat U mij hebt doen dwalen, zal ik hen belemmeren op Uw rechte pad. Daarna zal ik zeker tot hen komen, van vóór hen en van achter hen en van hun rechter zijde en van hun linker zijde. En U zult de meeste van hen niet als dankbaren aantreffen. (7:16-17)

Bakr ibn Abdullah al-Moezani zei: "Als iemand door problemen getroffen wordt, bidt hij tot Allah en Allah neemt de rampspoed van hem weg. Dan komt Sjeitaan en fluistert de man in dat zijn situatie niet zo slecht was als hij dacht. Dus neemt de dankbaarheid van de man af."

We moeten ons dus verzetten tegen de pogingen van Sjeitaan om ons tot de ondankbaren te laten behoren. Al-Hasan al-Basri heeft gezegd: "Allah geeft zoveel gunsten als Hij wil, maar als de dienaar Hem er niet voor dankt, verandert Hij ze in een bron van kwelling. (Ibn Qayyim)

Als het gaat om ondankbaarheid, is een waarschuwing op zijn plaats. Want toen onze Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) het Vuur en haar bewoners te zien kreeg, zag hij dat het merendeel van hen uit vrouwen bestond. Gevraagd naar de reden, antwoordde hij dat het was vanwege hun ondankbaarheid. Vrouwen zijn voornamelijk ondankbaar naar hun echtgenoot toe. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) heeft gezegd: "Als je altijd goed voor haar bent, maar ze ziet je éénmaal iets slechts doen, zegt ze: "Ik heb nog nooit iets goeds van jou gezien." (Boechari en Moslim)

Daarom is het niet goed als vrouwen onder elkaar veel praten over wat ze allemaal krijgen van hun man, en al hun sieraden ten toon spreiden. Daarmee kun je veroorzaken dat je zuster ontevreden wordt, omdat zij dat niet allemaal heeft. De volgende stap is dat ze bij haar man gaat klagen dat hij haar niet genoeg geeft, en dan komt de hadieth die net is vermeld, uit. Hier zien we dus, dat dankbaarheid niet alleen is voor Allah, maar ook naar mensen toe. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei: "…Wie geen dankbaarheid toont aan de mensen, toont ook geen dankbaarheid aan Allah.." (Ibn Abi Dunya en Ahmad)

Ondankbaarheid komt vaak voort uit ontevredenheid. Als je jezelf leert om tevreden te zijn met wat je hebt, behoed je jezelf voor ondankbaarheid. Aboe Hoeraira overleverde dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei: "Als iemand van jullie de grote zegeningen die Allah hem gaf wil zien, laat hem dan kijken naar degenen die minder fortuinlijk zijn dan hem, en niet naar degenen die beter af lijken te zijn."

Salman al-Farsi zei: "Er was eens een man aan wie alle luxe van deze wereld was gegeven en toen werd het hem allemaal ontnomen. Maar hij bleef Allah prijzen en danken, totdat alles, zelfs zijn bed, van hem afgenomen was. En toch bleef hij toen nog Allah prijzen en danken. Een andere man, die alle luxe van deze wereld bezat, vroeg hem: "Waarom prijs en dank je Allah?" De andere man antwoordde: "Ik prijs en dank Hem voor alle zegeningen die ik nooit weg zou doen, al zou iemand ze willen ruilen tegen alles wat hij bezit." "Wat zijn die zegeningen dan?", Vroeg de tweede man. "Zie je dat dan niet?", Vroeg de eerste man. "Ik heb mijn gezichtsvermogen, mijn tong, mijn handen, mijn voeten…" Deze man was in een situatie waarin heel veel andere mensen ontevreden zouden zijn geweest, maar hij herkende tussen alle ellende de gunsten van Allah en was daar dankbaar voor. Hij begreep dat het allemaal nog erger had kunnen zijn.

Het herkennen van de gunst;

De eerste stap bij dankbaarheid bestaat dan ook uit het herkennen van de gunst. Als het gaat om rijkdom, kinderen, gezondheid etc. is de gunst niet moeilijk te herkennen. Maar we zullen ook verder moeten kijken dan dat. Het is belangrijk altijd je situatie in beschouwing te nemen, hoe slecht die ook kan lijken, en te zoeken naar iets waar je dankbaar voor kunt zijn. Als je een moeilijke situatie doormaakt en met problemen wordt beproefd, kan juist dat "slechte" wat je overkomt, je ook veel goeds brengen inshaAllah. Als je de beproeving geduldig doorstaat en standvastig blijft in je geloof of zelfs nog sterker wordt, levert dat hier of in het hiernamaals een grote beloning op. Als je je dat realiseert, ben je Allah juist dankbaar voor die moeilijke situatie. En als je weet dat "Allah Zijn dienaren zelfs de pijn van een doornprik niet laat doormaken zonder hiervoor een zonde weg te nemen" (hadith in Boechari en Moeslim) ben je Hem dankbaar omdat je het dan op de Dag des Oordeels minder moeilijk zult hebben.

Dankbaarheid in een moeilijke situatie vinden we terug in het verhaal van de Profeet Ayyoeb . Hij was een rijke man met veel kinderen, maar Allah nam hem alles af. Hij werd getroffen door een ziekte waardoor geen enkel deel van zijn lichaam intact bleef, behalve zijn hart en zijn tong. Deze gebruikte hij om Allah mee te gedenken. Hij zag er zo afschuwelijk uit, dat praktisch niemand meer iets met hem te maken wilde hebben. Zijn vrouw zei tegen hem: "Ayyoeb, als je tot jouw Heer bidt, dan verlost Hij je misschien wel van deze ziekte." Maar hij antwoordde: "Ik heb zeventig jaar in goede gezondheid geleefd, kan ik dan niet dit zeventig jaar geduldig doorstaan voor Allah?"

Dus Ayyoeb was dankbaar voor de zeventig jaren dat hij gezond was geweest, en klaagde niet, zelfs niet tegen Allah, toen Allah alles van hem wegnam. Hij begreep een belangrijk feit, namelijk dat Allah ons niets verschuldigd is. Hij schenkt ons alles vanuit Zijn Rahma (genade), maar Hij is ons niets verplicht. Hij hoeft ons niets te geven. Helaas is het vaak zo dat we alles wat we krijgen als vanzelfsprekend aannemen, en dat we gaan klagen wanneer we het niet krijgen of als het ons weer ontnomen wordt, alsof we er recht op hebben. Zoals het verhaal van Ayyoeb laat zien, moeten we dankbaar zijn voor alles wat Allah uit Zijn Rahma schenkt. En het is beter (wel moeilijk!) om niet te klagen over alles wat je graag zou hebben, maar niet hebt.

We moeten proberen om in de kleine, alledaagse dingen de gunsten van Allah te herkennen. Want al-Hasan zei eens: "Als iemand slechts eten, drinken en kleding ziet als Allahs zegeningen aan hem, heeft hij niet veel kennis en is zijn bestraffing nabij." (Ibn Qayyim)

17-04-2007, 14:06
We hoorden al dat in feite iedere ademtocht een zegening is. Verder kunnen we een voorbeeld nemen aan de Sahaba. Van ´Ali weten we, dat hij eens na een bezoek aan wat ze toen als toilet gebruikten, over zijn buik wreef en zei: "Wat een grote gunst! Maar mensen tonen er niet de dankbaarheid voor die het verdient." (Ibn Qayyim) In zulke kleine alledaagse dingen zagen de Sahaba dus grote zegeningen.

Ibn Abi Dunya vertelde, dat enkele mensen met veel kennis zeiden: "Iemand met kennis moet Allah danken voor de dingen die Hij hem niet gegeven heeft, net zoals hij Allah dankt voor de dingen die hij wel gekregen heeft. Hij dankt in dit geval Allah omdat Deze hem heeft behoed voor de last van het verantwoording afleggen, want voor elke gunst zal verantwoording moeten worden afgelegd (wat je ermee hebt gedaan.)" (Ibn Qayyim)

Het uiten van dankbaarheid;

Er zijn een aantal manieren waarop we onze dankbaarheid kunnen uiten: door het zeggen van "Alhamdoelillah" De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) heeft gezegd: "De beste dhikr is "laa ilaha illallah" en de beste smeekbede is "alhamdoelillah". (At-Tirmidhi, An-Nasa´I en Ibn Majah)

´Oemar vroeg aan ´Ali : "We kennen "laa ilaha illallah", "soebhanallah" en "Allahoe akbar". Hoe zit het met "alhamdoelillah"? ´Ali zei: "Een uitspraak waar Allah van houdt voor Zichzelf, die Hem genoegen doet voor Zichzelf en Hij houdt ervan dat het wordt herhaald." (At-Tabari)

De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei: "Allah is tevreden met Zijn dienaar als deze wanneer hij iets eet Allah ervoor dankt, en wanneer hij iets drinkt, dankt hij Allah ervoor." (Moeslim)

De geleerden zeggen, dat één "alhamdoelillah" in feite een nieuwe "alhamdoelillah" oproept. Als je oprecht "alhamdoelillah" zegt, is de beloning zo groot, dat een tweede "alhamdoelillah" op zijn plaats is, omdat Allah jou heeft doen inzien dat het nodig was om "alhamdoelillah" te zeggen, omdat Hij jou tot de dankbaren heeft laten behoren (Ibn Qayyim)

Overigens, ook in situaties die op het eerste gezicht niet zo gunstig lijken, zoals ziekte en verlies, zeggen we "alhamdoelillah". We hebben immers net gezien dat ze ook als zegeningen kunnen worden opgevat.

Door het laten zien van Allah´s zegeningen;

´Imraan overleverde dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei: "Als Allah Zijn dienaar zegeningen schenkt, houdt Hij ervan om het effect van die zegeningen op hem te zien.". Hij (´Imraan) vertelde deze hadieth toen de mensen hem een keer met hele mooie kleren zagen en dachten dat het ongepast was.

Een andere hadieth luidt dat iemand bij de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) kwam en hij zag er slordig en onverzorgd uit. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) vroeg hem of hij bezittingen had en hij antwoordde dat dit zo was. Daarop informeerde de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) waaruit zijn bezittingen bestonden. De man antwoordde dat hij kamelen, paarden, slaven en schapen had. Daarop zei de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem): "Als Allah dat alles aan jou heeft gegeven, laat Hem dan Zijn Zegening aan jou zien." In andere ahadieth valt te lezen dat dit tonen van je zegeningen niet met arrogantie en opschepperij gepaard moet gaan.

Onze ´ibadah (aanbidding) vermeerderen;

Er is overgeleverd dat de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) eens een hele nacht in gebed bleef staan, zodat zijn voeten opzwollen. Er werd hem gevraagd waarom hij dat deed. Er was toch al bekend gemaakt dat Allah al zijn vroegere en toekomstige zonden had vergeven? Mohammed (sallallahoe aleihi wa sallem) antwoordde: "Zal ik dan geen dankbare dienaar zijn?" (Boechari en Moeslim)

Wegblijven van zondig gedrag;

Op de vraag wat dankbaarheid inhoudt, antwoordden de sahaba en tabi´ien (de generatie ná de sahaba): "Dankbaarheid is het opgeven van slechte daden."

Dankbaar zijn met je hele lichaam;

Een man vroeg aan Aboe Hazim: "Wat is de dankbaarheid van de ogen?" Hij zei: "Als je iets goeds ziet, spreek erover. Als je iets slechts ziet, zwijg erover." De man vroeg: "Wat is de dankbaarheid van de oren?" Aboe Hazim antwoordde: "Als je iets goeds hoort, accepteer het. Als je iets slechts hoort, verwerp het." Toen vroeg de man: "Wat is de dankbaarheid van de handen?" Hij antwoordde: "Neem niets wat jou niet toebehoort en houdt de betaling van wat je Allah verschuldigd bent (de zakah) niet achter." De man vroeg vervolgens: "Wat is de dankbaarheid van het hoofd?" Hij antwoordde: "Dat het kennis bevat." Toen vroeg hij: "Wat is de dankbaarheid van de geslachtsdelen?" Aboe Hazim reciteerde: En degenen die hun kuisheid bewaken. Behalve tegenover hun echtgenotes en hun slavinnen, dan worden zij niet verweten. Maar wie meer dan dat wensen: zij zijn degenen die de overtreders zijn. (Soerah (23:5-7)

Hier zien we dus ook weer dat dankbaarheid bestaat uit het doen van goede daden en het vermijden van zonden, en dat met al je lichaamsdelen.

Soedjoed

Er is overgeleverd, dat bij gelegenheden waarbij de Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) goed nieuws ontving, hij soedjoed deed om zijn dankbaarheid te uiten. Ook de Sahaba deden dit. Dit waren een aantal manieren om onze dankbaarheid aan Allah te tonen. Laten we ze toepassen en dankbaar zijn voor alle zegeningen en zorgen dat we niet in de positie komen dat Allah ons straks moet herinneren aan Zijn zegeningen aan ons.

Zoals Ibnoel-Qayyim vermeldt van één van de tabi´ien: Laith vertelde: "Wanneer Allah de mensen verzamelt op de Dag des Oordeels, zal Hij hen herinneren aan Zijn zegeningen. Eén van Zijn dienaren zal zeggen: "Herinner mij ergens aan." En Allah zal zeggen: "Weet je nog dat je die-en-die problemen had en dat je tot Mij bad en dat Ik ze wegnam van jou? Weet je nog dat je daar-en-daar op reis was en Mij om een reisgenoot vroeg en Ik je die gaf? En weet je nog dat je Mij om de hand vroeg van die-en-die, de dochter van zus-en-zo? Dus Ik gaf je haar ten huwelijk en hield de anderen weg." De dienaar zal voor Zijn Heer staan Die hem aan Zijn vele zegeningen zal herinneren." Toen begon de verteller (Laith) te huilen en zei: "Ik hoop dat niemand op déze manier voor zijn Heer komt te staan, want degene die dit overkomt, zal gestraft worden."

Waarmee hij bedoelde dat wanneer Allah iemand moet herinneren aan de zegeningen die hij heeft ontvangen en hij blijkbaar zelf de zegeningen niet heeft gezien, dan betekent dit dat die persoon niet dankbaar voor deze zegeningen is geweest.

Als we deze situatie willen voorkomen, moeten we Allah vragen ons te helpen om dankbaar te zijn. De Profeet (sallallahoe aleihi wa sallem) zei tegen Mu´adh : "Bij Allah, ik houd van jou. Dus vergeet niet aan het eind van iedere salah te zeggen: "O Allah, help me U te gedenken en U te danken en U goed te aanbidden." (Ahmed, At-Tabarari)

(Allahoemma a´inie ´alaa dhikrika wa shoekrika wa hoesni ´ibadatik)

~~ Ibn Shubrumah zei: “Ik verbaas me over de mensen die voor zichzelf zorgen door voedsel te eten uit angst om te sterven, maar zichzelf niet beschermen tegen zonden uit angst voor het Vuur.” ~~

17-04-2007, 14:23
ahsanta aghie, moge Allah swt je hiervoor belonen. djazaaka allaho ghairan

wassalaam aleikom wr wb

moi85

18-04-2007, 12:51

Citaat door moi85:
je geloof in hem, dat is de basis. denk ik. wallaho a3lam

wassalaama aleikom wr wb

moi85



Masallah oegti,

18-04-2007, 12:53
muslim4live --> precies jou vraag luid het zelfde als mijn vraag !!!

18-04-2007, 13:04
Dan zijn ze beantwoord. Lees de teksten:-) Moge Allah Tabaraka Ta'ala ons allen leiden en ons tot de dankbaren doen behoren. amien.

18-04-2007, 13:48
asalamu 3alaykoum

het mooiste en grootste beloning voor ons moslims is dat we Allah kunnen zien en ontmoeten op de Wederopstanding!!! en allen gelovigen zullen dan stralen (surat al Qiyamah,

Seeing Allah in the Hereafter


Then Allah says,


[وُجُوه&#161 2; يَوْمَئ& #1616;ذٍ نَّاضِر& #1614;ةٌ ]


(Some faces that Day shall be Nadirah.) which comes from the word Nadarah, which means splendid, radiant, glowing, delighted with goodness.


[إِلَى رَبِّهَ& #1575; نَاظِرَ& #1577;ٌ ]


(Looking at their Lord.) meaning, they will see Him with their very eyes. This is just as was recorded by Al-Bukhari in his Sahih,


«إِنَّك&# 1615;مْ سَتَرَو& #1618;نَ رَبَّكُ& #1605;ْ عِيَانً& #1575;»


(Verily, you all will see your Lord with your own eyes.) The believers seeing Allah in the abode of the Hereafter has been confirmed in the authentic Hadiths from numerous routes of transmission with the scholars of Hadith. It is not possible to deny this or refuse it. Examples would be the Hadiths of Abu Sa`id and Abu Hurayrah, and they are both recorded in the Two Sahihs. They both mentioned that some people said, "O Messenger of Allah! Will we see our Lord on the Day of Judgement'' The Prophet said,


«هَلْ تُضَارّ& #1615;ونَ فِي رُؤْيَة& #1616; الشَّمْ& #1587;ِ وَالْقَ& #1605;َرِ لَيْسَ دُونَهُ& #1605;َا سَحَابٌ& #1567;»


(Are you harmed by seeing the sun and the moon when there are no clouds beneath them) They replied, "No.'' The Prophet then said,


«فَإِنّ&# 1614;كُمْ تَرَوْن& #1614; رَبَّكُ& #1605;ْ كَذَلِك& #187;


(Then you will surely see your Lord like that.) In the Two Sahihs it is recorded from Jabir that he said, "The Messenger of Allah looked at the moon on a night when it was full, and he said,


«إِنَّك&# 1615;مْ تَرَوْن& #1614; رَبَّكُ& #1605;ْ كَمَا تَرَوْن& #1614; هَذَا الْقَمَ& #1585;َ، فَإِنِ اسْتَطَ& #1593;ْتُمْ أَنْ لَا تُغْلَب& #1615;وا عَلَى صَلَاة&#161 3; قَبْلَ طُلُوع&#161 6; الشَّمْ& #1587;ِ وَلَا قَبْلَ غُرُوبِ& #1607;َا، فَافْعَ& #1604;ُوا»


(Verily, you will see your Lord just as you see this moon! So if you are able to avoid missing a prayer before the rising of the sun (Fajr prayer) or before its setting (`Asr prayer) then do so.)'' Among the Hadiths, which Muslim was alone in recording, is a narration from Suhayb that the Prophet said,


«إِذَا دَخَلَ أَهْلُ الْجَنّ& #1614;ةِ الْجَنّ& #1614;ةَ قَالَ يَقُول&#161 5; اللهُ تَعَال&#160 9;: تُرِيدُ& #1608;نَ شَيْئً&#157 5; أَزِيدُ& #1603;ُمْ؟ فَيَقُو& #1604;ُونَ: أَلَمْ تُبَيِّ& #1590;ْ وُجُوهَ& #1606;َا؟ أَلَمْ تُدْخِل& #1618;نَا الْجَنّ& #1614;ةَ وَتُنَج& #1617;ِنَا مِنَ النَّار& #1616;؟ قَالَ: فَيَكْش& #1616;فُ الْحِجَ& #1575;بَ، فَمَا أُعْطُو& #1575; شَيْئً&#157 5; أَحَبّ&#161 4; إِلَيْه& #1616;مْ مِنَ النَّظَ& #1585;ِ إِلَى رَبِّهِ& #1605;ْ، وَهِيَ الزِّيَ& #1575;دَة»


(When the people of Paradise enter the Paradise, Allah will say, `Do you want me to give you anything extra' They will say, `Haven't you whitened our faces Haven't you entered us into Paradise and saved us from the Fire' Then He will remove the veil and they will not be given anything more beloved to them than looking at their Lord, and that will be the extra (Ziyadah).) Then he recited this Ayah,


[لِّلَّذ& #1616;ينَ أَحْسَن& #1615;واْ الْحُسْ& #1606;َى وَزِيَا& #1583;َةٌ]


(For those who have done good is the best and extra (Ziyadah).) (10:26) Also among the Hadiths, which Muslim was alone in recording, is the Hadith of Jabir in which the Prophet said,


«إِنَّ اللهَ يَتَجَل& #1617;َى لِلْمُؤ& #1618;مِنِين&# 1614; يَضْحَك& #187;


(Verily, Allah will appear before the believers while He is laughing.) This will take place on the open plains of the Resurrection place. In some of these Hadiths, it mentions that the believers will be looking at their Lord on the open plains and some mention that this will occur in the Gardens of Paradise. If it were not due to fear of taking up a lot of space, we would present all of these Hadiths with their routes of transmission and wordings from those that are in the Sahih collections, the collections of good narrations, the Musnad collections and the Sunan collections. However, we have mentioned this in separate places in this Tafsir, and Allah is the Giver of success. This issue is something that the Companions, the Successors and the Salaf of this nation have agreed upon, and all praise is due to Allah. It is something that is agreed upon between the Imams of Islam and the guides of all mankind

18-04-2007, 13:49


Alles van Allaah is een geschenk

18-04-2007, 13:52

Citaat door sssalima:
Alles van Allaah is een geschenk


Mooi gezegd.

18-04-2007, 13:58

Citaat door MUTAQEEN:
asalamu 3alaykoum

het mooiste en grootste beloning voor ons moslims is dat we Allah kunnen zien en ontmoeten op de Wederopstanding!!! en allen gelovigen zullen dan stralen (surat al Qiyamah,

Seeing Allah in the Hereafter


Then Allah says,


[وُجُوه&#161 2; يَوْمَئ& #1616;ذٍ نَّاضِر& #1614;ةٌ ]


(Some faces that Day shall be Nadirah.) which comes from the word Nadarah, which means splendid, radiant, glowing, delighted with goodness.


[إِلَى رَبِّهَ& #1575; نَاظِرَ& #1577;ٌ ]


(Looking at their Lord.) meaning, they will see Him with their very eyes. This is just as was recorded by Al-Bukhari in his Sahih,


«إِنَّكُ مْ سَتَرَو& #1618;نَ رَبَّكُ& #1605;ْ عِيَانً& #1575;»


(Verily, you all will see your Lord with your own eyes.) The believers seeing Allah in the abode of the Hereafter has been confirmed in the authentic Hadiths from numerous routes of transmission with the scholars of Hadith. It is not possible to deny this or refuse it. Examples would be the Hadiths of Abu Sa`id and Abu Hurayrah, and they are both recorded in the Two Sahihs. They both mentioned that some people said, "O Messenger of Allah! Will we see our Lord on the Day of Judgement'' The Prophet said,


«هَلْ تُضَارّ& #1615;ونَ فِي رُؤْيَة& #1616; الشَّمْ& #1587;ِ وَالْقَ& #1605;َرِ لَيْسَ دُونَهُ& #1605;َا سَحَابٌ& #1567;»


(Are you harmed by seeing the sun and the moon when there are no clouds beneath them) They replied, "No.'' The Prophet then said,


«فَإِنَّ كُمْ تَرَوْن& #1614; رَبَّكُ& #1605;ْ كَذَلِ&#160 3;»


(Then you will surely see your Lord like that.) In the Two Sahihs it is recorded from Jabir that he said, "The Messenger of Allah looked at the moon on a night when it was full, and he said,


«إِنَّكُ مْ تَرَوْن& #1614; رَبَّكُ& #1605;ْ كَمَا تَرَوْن& #1614; هَذَا الْقَمَ& #1585;َ، فَإِنِ اسْتَطَ& #1593;ْتُمْ أَنْ لَا تُغْلَب& #1615;وا عَلَى صَلَاة&#161 3; قَبْلَ طُلُوع&#161 6; الشَّمْ& #1587;ِ وَلَا قَبْلَ غُرُوبِ& #1607;َا، فَافْعَ& #1604;ُوا»


(Verily, you will see your Lord just as you see this moon! So if you are able to avoid missing a prayer before the rising of the sun (Fajr prayer) or before its setting (`Asr prayer) then do so.)'' Among the Hadiths, which Muslim was alone in recording, is a narration from Suhayb that the Prophet said,


«إِذَا دَخَلَ أَهْلُ الْجَنّ& #1614;ةِ الْجَنّ& #1614;ةَ قَالَ يَقُول&#161 5; اللهُ تَعَال&#160 9;: تُرِيدُ& #1608;نَ شَيْئً&#157 5; أَزِيدُ& #1603;ُمْ؟ فَيَقُو& #1604;ُونَ: أَلَمْ تُبَيِّ& #1590;ْ وُجُوهَ& #1606;َا؟ أَلَمْ تُدْخِل& #1618;نَا الْجَنّ& #1614;ةَ وَتُنَج& #1617;ِنَا مِنَ النَّار& #1616;؟ قَالَ: فَيَكْش& #1616;فُ الْحِجَ& #1575;بَ، فَمَا أُعْطُو& #1575; شَيْئً&#157 5; أَحَبّ&#161 4; إِلَيْه& #1616;مْ مِنَ النَّظَ& #1585;ِ إِلَى رَبِّهِ& #1605;ْ، وَهِيَ الزِّيَ& #1575;دَة»


(When the people of Paradise enter the Paradise, Allah will say, `Do you want me to give you anything extra' They will say, `Haven't you whitened our faces Haven't you entered us into Paradise and saved us from the Fire' Then He will remove the veil and they will not be given anything more beloved to them than looking at their Lord, and that will be the extra (Ziyadah).) Then he recited this Ayah,


[لِّلَّذ& #1616;ينَ أَحْسَن& #1615;واْ الْحُسْ& #1606;َى وَزِيَا& #1583;َةٌ]


(For those who have done good is the best and extra (Ziyadah).) (10:26) Also among the Hadiths, which Muslim was alone in recording, is the Hadith of Jabir in which the Prophet said,


«إِنَّ اللهَ يَتَجَل& #1617;َى لِلْمُؤ& #1618;مِنِين&# 1614; يَضْحَ&#160 3;»


(Verily, Allah will appear before the believers while He is laughing.) This will take place on the open plains of the Resurrection place. In some of these Hadiths, it mentions that the believers will be looking at their Lord on the open plains and some mention that this will occur in the Gardens of Paradise. If it were not due to fear of taking up a lot of space, we would present all of these Hadiths with their routes of transmission and wordings from those that are in the Sahih collections, the collections of good narrations, the Musnad collections and the Sunan collections. However, we have mentioned this in separate places in this Tafsir, and Allah is the Giver of success. This issue is something that the Companions, the Successors and the Salaf of this nation have agreed upon, and all praise is due to Allah. It is something that is agreed upon between the Imams of Islam and the guides of all mankind



Correctie: dit is geen privilege voor alle gelovigen. Alleen de gelovigen in djannat Al firdauws(hoogste paradijs) zullen Allah Tabaraka wa Ta'ala zien op een vrijdag!

Pagina's : [1] 2