Bekijk volle/desktop versie : Weinig allochtone managers in bedrijfsleven: Achterstand taal het probleem



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

17-04-2007, 08:15
Weinig allochtone managers in bedrijfsleven

Uitgegeven: 17 april 2007 07:00
Laatst gewijzigd: 17 april 2007 07:51

AMSTERDAM - Tweederde van de werkgevers heeft geen enkele allochtone manager in dienst. Dat blijkt uit onderzoek van het weekblad Volkskrant Banen en advertentiebureau GITP.

De conclusies hiervan zijn dinsdag gepubliceerd in de Volkskrant. In het onderzoek komt naar voren dat bedrijven nog veel obstakels zien bij het werven en behouden van werknemers met een multiculturele achtergrond.

Een vijfde van de werkgevers ziet taalproblemen bij hoog opgeleide allochtonen als een drempel. 17 Procent vindt dat zij niet aansluiten bij de bedrijfscultuur.

Tweederde van de ondervraagde werkgevers stelt dat de werkvloer een afspiegeling van de samenleving moet zijn, maar slechts eenvijfde van hen haalt die norm.

Afspiegeling

Bij een afspiegeling van de samenleving zou een op de zes werknemers allochtoon zijn. Maar bij 81 procent van de bedrijven en overheidsinstanties is hun aandeel veel lager. Bij 13 procent is helemaal geen allochtoon in dienst.

[URL="http://www.nu.nl/news/1045351/30/Weinig_allochtone_managers_in_bedrijfsleven.html"]Bron[/URL]

Er zijn factoren waar ik me kan voorstellen dat werkgevers een rol spelen, maar er zijn ook factoren waar de werknemer zelf iets aan zou kunnen doen. Hoe kan het na zoveel generaties dat taal nog steeds een probleem kan zijn

17-04-2007, 08:24


Dat is een probleem dat tamelijk diep zit. Het is volgens mij niet zo zeer het Marokkaans accent (dat vnl wordt 'aangeleerd' door lager opgeleiden). Het is veel meer het Randstad dialect.

Ik weet niet exact het percentage (en zeker niet dat van de Marokkaanse gemeenschap) maar het grootste deel van de allochtonen is toch Randstad georienteerd. En in plaats van een ABN taal is het bij het merendeel van de allochtonen 'gewoon' geworden om een Randstad dialect te spreken. Van Amsterdams tot Utrechts en van Rotterdams tot Haags.

Van een manager verwacht je een ABN uitspraak zonder harde Randstad effecten.
Dat dit een nadeel kan zijn is zeer begrijpelijk.

17-04-2007, 08:24

Citaat:
Werkgever is politiek correct, maar handelt daar niet naar

Amsterdam - Waar een wil is, is een weg. Toch lukt het werkgevers niet de daad bij het woord te voegen als het gaat om ‘diversiteitsbeleid’. Dat houdt in dat de werknemersgroep liefst een afspiegeling van de samenleving moet zijn. Bijvoorbeeld wat betreft het aandeel allochtonen.

Het weekblad Volkskrant Banen deed met het adviesbureau GITP onderzoek onder 415 werkgevers en 497 hoogopgeleide werknemers naar dit diversiteitsbeleid. Voor de definitie van allochtoon geldt die van het Centraal Bureau voor de Statistiek: ‘Een persoon die in Nederland woonachtig is en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.’

Werkgevers zijn uiterst politiek correct, blijkt uit het onderzoek. Tweederde van hen vindt dat organisaties een afspiegeling van de samenleving moeten zijn. Dat betekent dat van elke zes werknemers er één allochtoon moet zijn. Maar dat is bij 81 procent van de bedrijven niet het geval. 13 procent heeft geen enkele allochtoon in dienst. En slechts eenderde van de bedrijven heeft een allochtoon op een managementpositie.

De praktijk bij de overheid wijkt niet wezenlijk af van die in het bedrijfsleven. Dat is pijnlijk, omdat de overheid al jaren het afspiegelingsbeginsel bepleit.

Werkgevers – 31 procent – geven als belangrijkste excuus gemakszucht: zij voelen geen urgentie om meer allochtonen in dienst te nemen. Ook veronderstelde taalproblemen bij hogeropgeleiden scoren hoog als excuus.

Vooralsnog blijken vooral praktische problemen de doorstroming van allochtone Nederlanders te blokkeren. Zo sluit het zoekgedrag van werkgevers niet aan op dat van allochtone werkzoekenden. Werkgevers werven via informele kanalen zoals kennissen en werknemers, terwijl allochtonen verwachten via het CWI een baan op niveau te vinden. Werkgevers waarderen op cv’s stages en verenigingsactiviteiten. Die ontbreken vaak op allochtone cv’s.

Werkgevers miskennen daarmee het doorzettingsvermogen van allochtone studenten die hun milieu ontstegen en de studie zelf met baantjes financierden. Allochtone studenten hebben van hun kant vaak te hooggespannen verwachtingen van hun eerste baan, wat betreft loon en emolumenten zoals een auto.

Inmiddels hebben wervings- en selectiebureaus de miscommunicatie als markt ontdekt. Zo geeft Colourful Young Professionals de doelgroep sollicitatietraining.

Toch zullen autochtone werkgevers en allochtone werkzoekenden elkaar uiteindelijk vinden, is de verwachting. De vraag naar hoogopgeleide starters op de arbeidsmarkt is de afgelopen jaren sterk gestegen. Arbeidsmarktinstanties gaan ervan uit dat die vraag nog groter wordt. Steeds grotere groepen ‘ouderen’ verlaten de arbeidsmarkt (vergrijzing), terwijl de jaargangen jongeren kleiner worden (ontgroening).

Onderzoekers verwachten dat werkgevers door de arbeidsmarkt worden gedwongen een diversiteitsbeleid toe te passen.
Bron

17-04-2007, 08:56

Citaat door Marrakick:
Dat is een probleem dat tamelijk diep zit. Het is volgens mij niet zo zeer het Marokkaans accent (dat vnl wordt 'aangeleerd' door lager opgeleiden). Het is veel meer het Randstad dialect.

Ik weet niet exact het percentage (en zeker niet dat van de Marokkaanse gemeenschap) maar het grootste deel van de allochtonen is toch Randstad georienteerd. En in plaats van een ABN taal is het bij het merendeel van de allochtonen 'gewoon' geworden om een Randstad dialect te spreken. Van Amsterdams tot Utrechts en van Rotterdams tot Haags.

Van een manager verwacht je een ABN uitspraak zonder harde Randstad effecten.
Dat dit een nadeel kan zijn is zeer begrijpelijk.


Dan heb je het over een vorm van dialect, elke streek kent zo haar dialect. ABN tref ik onder een bepaald groepje mensen maar doorgaans toch niet, als ik eerlijk moet zijn klinkt de randstad groep toch beter als een Fries accent

17-04-2007, 09:03


Iets van een accent moet kunnen lijkt me. Maar men moet duidelijk en beschaafd kunnen spreken. Een zwaar accent kan mensen echt afstoten. Een lange tijd geleden zag ik in de trein een bijzonder mooi chinees meisje. Ik ging bij haar in de buurt zitten.....ze nam telefoon op en begon plat Twents te praten! Toen had ik het helemaal gehad.

17-04-2007, 09:18

Citaat door Horus:
Weinig allochtone managers in bedrijfsleven

Uitgegeven: 17 april 2007 07:00
Laatst gewijzigd: 17 april 2007 07:51

AMSTERDAM - Tweederde van de werkgevers heeft geen enkele allochtone manager in dienst. Dat blijkt uit onderzoek van het weekblad Volkskrant Banen en advertentiebureau GITP.

De conclusies hiervan zijn dinsdag gepubliceerd in de Volkskrant. In het onderzoek komt naar voren dat bedrijven nog veel obstakels zien bij het werven en behouden van werknemers met een multiculturele achtergrond.

Een vijfde van de werkgevers ziet taalproblemen bij hoog opgeleide allochtonen als een drempel. 17 Procent vindt dat zij niet aansluiten bij de bedrijfscultuur.

Tweederde van de ondervraagde werkgevers stelt dat de werkvloer een afspiegeling van de samenleving moet zijn, maar slechts eenvijfde van hen haalt die norm.

Afspiegeling

Bij een afspiegeling van de samenleving zou een op de zes werknemers allochtoon zijn. Maar bij 81 procent van de bedrijven en overheidsinstanties is hun aandeel veel lager. Bij 13 procent is helemaal geen allochtoon in dienst.

[URL="http://www.nu.nl/news/1045351/30/Weinig_allochtone_managers_in_bedrijfsleven.html"]Bron[/URL]

Er zijn factoren waar ik me kan voorstellen dat werkgevers een rol spelen, maar er zijn ook factoren waar de werknemer zelf iets aan zou kunnen doen. Hoe kan het na zoveel generaties dat taal nog steeds een probleem kan zijn


HOOGOPGELEID en toch taalproblemen?

Wat stelt hoogopgeleid dan voor? Een HBO-tje?

Vraag me trouwens af of dit de enige reden is.

17-04-2007, 09:46
Als men, alleen door een accent, werknemers gaat weigeren, dan zijn we nog verder heen dan gedacht!
Hebben jullie de baas van de VN wel eens horen praten? Als hij werd afgerekend op zijn accent dan zat hij ergens in Zuid-Korea sushi te draaien.

17-04-2007, 09:51

Citaat door Horus:
Weinig allochtone managers in bedrijfsleven

Uitgegeven: 17 april 2007 07:00
Laatst gewijzigd: 17 april 2007 07:51

AMSTERDAM - Tweederde van de werkgevers heeft geen enkele allochtone manager in dienst. Dat blijkt uit onderzoek van het weekblad Volkskrant Banen en advertentiebureau GITP.

De conclusies hiervan zijn dinsdag gepubliceerd in de Volkskrant. In het onderzoek komt naar voren dat bedrijven nog veel obstakels zien bij het werven en behouden van werknemers met een multiculturele achtergrond.

Een vijfde van de werkgevers ziet taalproblemen bij hoog opgeleide allochtonen als een drempel. 17 Procent vindt dat zij niet aansluiten bij de bedrijfscultuur.

Tweederde van de ondervraagde werkgevers stelt dat de werkvloer een afspiegeling van de samenleving moet zijn, maar slechts eenvijfde van hen haalt die norm.

Afspiegeling

Bij een afspiegeling van de samenleving zou een op de zes werknemers allochtoon zijn. Maar bij 81 procent van de bedrijven en overheidsinstanties is hun aandeel veel lager. Bij 13 procent is helemaal geen allochtoon in dienst.

[URL="http://www.nu.nl/news/1045351/30/Weinig_allochtone_managers_in_bedrijfsleven.html"]Bron[/URL]

Er zijn factoren waar ik me kan voorstellen dat werkgevers een rol spelen, maar er zijn ook factoren waar de werknemer zelf iets aan zou kunnen doen. Hoe kan het na zoveel generaties dat taal nog steeds een probleem kan zijn
bullshit. taalachterstand heeft er niets mee te maken. weer een droog reden dat constant als reden wordt aangevoerd. Iamand die hoogopgeleid is kan men moeilijk taalachterstand aanwrijven. wat is het niveau van dat diploma dan nog waard ?

17-04-2007, 09:55

Citaat door Horus:
Dan heb je het over een vorm van dialect, elke streek kent zo haar dialect. ABN tref ik onder een bepaald groepje mensen maar doorgaans toch niet, als ik eerlijk moet zijn klinkt de randstad groep toch beter als een Fries accent


Beter DAN, lèpe allochtaun.

Maah die taalachtegstand is wel deigelèk een probleim, zeikâh in haugere functies.

17-04-2007, 10:08

Citaat door Globi:
Iets van een accent moet kunnen lijkt me. Maar men moet duidelijk en beschaafd kunnen spreken. Een zwaar accent kan mensen echt afstoten. Een lange tijd geleden zag ik in de trein een bijzonder mooi chinees meisje. Ik ging bij haar in de buurt zitten.....ze nam telefoon op en begon plat Twents te praten! Toen had ik het helemaal gehad.


Nou, daar zou het om mij niet plat om kunnen. Chinese dames zijn (meestal) mooie dames

17-04-2007, 10:08

Citaat door sidiahmed:
bullshit. taalachterstand heeft er niets mee te maken. weer een droog reden dat constant als reden wordt aangevoerd. Iamand die hoogopgeleid is kan men moeilijk taalachterstand aanwrijven. wat is het niveau van dat diploma dan nog waard ?


Tuurlijk, maar om wat voor reden plaatst men dan dit soort "droog redenen"

17-04-2007, 10:09

Citaat door led_zeppelin:
Beter DAN, lèpe allochtaun.

Maah die taalachtegstand is wel deigelèk een probleim, zeikâh in haugere functies.


Kijk, dat wist ik wel, wilde enkel even checken of jij het ook wist toch

17-04-2007, 10:11



Citaat door Horus:
Tuurlijk, maar om wat voor reden plaatst men dan dit soort "droog redenen"



maskerade om de echte reden toe te dekken, namelijk dat men GEEN mensen van allochtone orgine wil aanwerven laat staan dat men ze sleutel posities zal aanbieden.

17-04-2007, 10:14
Onzin.. De taal vormt hierbij geen enkel probleem op.. Ben je in het bezit van een HBO denk- en werkniveau .. Dan moet je ongeacht geloof, geslacht, kleur of nationaliteit aan de bak kunnen komen..

17-04-2007, 10:15

Citaat door Horus:
Nou, daar zou het om mij niet plat om kunnen. Chinese dames zijn (meestal) mooie dames



Misschien ben ik vreemd maar ik zou niet kunnen samenleven met iemand die zo plat praat. Chinese dames.......inderdaad vaak fraai. Je ziet ze ineens ook steed meer.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12