Bekijk volle/desktop versie : Huwelijksaanzoek afkeuren?



16-04-2007, 23:16
Op basis van wat voor argumenten mogen de ouders (van zowel beide partijen) een huwelijk(saanzoek) afkeuren? Uiteraard via islamitische maatstaf. Hoop dat jullie me hier antwoord op kunnen geveb,

16-04-2007, 23:22


als hij zich niet houdt aan de plichten..

16-04-2007, 23:31
als er een wahabi /selefie aan de deur komt

16-04-2007, 23:40
en waar slaat dat op..

16-04-2007, 23:54


Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Inderdaad...ik snap ook niet waarop dat slaat.


Er is overgeleverd in een hadith dat de profeet (Allah’s vrede en zegen zij met hem) zei: “Wanneer iemand een huwelijksverzoek indient bij een van jullie waarover jullie tevreden zijn m.b.t. zijn religie en zijn karakter willigt dan zijn verzoek in. En als jullie weigeren zal er groot verderf en buitensporigheid zijn op aarde.” (overgeleverd door tirmiedi en Ibn madjah, [goede hadith]).

Dus wanneer daadwerkelijk een goede moslim een huwelijksverzoek doet dan is het goed om daar gehoor aan te geven, ongeacht de woonplaats van zo’n persoon.

Iemand die niet bid treed buiten de oever van de Islam en wordt gezien als een ongelovige. In het boek “Fatáwa al-Mar-ah al-Moeslima” (Fatwa’s over de moslimvrouw), deel 2, pagina 747, lezen we de volgende fatwa; Er werd gevraagd aan Shaykh Moehammed Ibn al-‘Oethaymien: ‘mijn man vast niet in de Ramadan en hij bidt niet. Sterker nog, hij weerhoudt mij van alle goede daden. Hij wantrouwt mij zelfs zo erg dat hij thuis blijft van zijn werk om mij te controleren. Wat moet ik doen?’ De fatwa van de Shaykh luidt: ‘het is niet toegestaan om bij deze echtgenoot te blijven, omdat hij door het in de steek laten van zijn gebeden een kafir (ongelovige) is geworden. Het is een moslima niet toegestaan om bij een kafir te blijven. De Verhevene heeft gezegd in Soerat Al-Moemtah’anah, aayah 10: “…en zij (de ongelovige mannen) zijn niet toegestaan voor hen (de gelovige vrouwen)…”

Het huwelijk tussen jou en hem is ongeldig; er is geen huwelijk tussen jullie twee, behalve als Allah (Geprezen en Verheven is Hij) hem recht leidt en hij berouw heeft en terugkeert naar de Islam…’

De fatwa gaat verder, maar tot zover heeft het betrekking op het nalaten van het gebed. Als zelfs een huwelijk niet meer geldig is, dan is het niet toegestaan om een huwelijk aan te gaan met een man die zijn gebeden niet verricht. Het is dus een geldige reden (en zelfs een verplichting) om zo’n man af te wijzen.

Het is wel te adviseren om deze man uit te nodigen om zijn gebed te verrichten en hem te waarschuwen voor het gevaar van het nalaten van het gebed. Misschien weet hij dit niet en gaat hij met deze kennis zijn gebeden weer verrichten. Moge Allah (Verheven en Geprezen is Hij) hem leiden op het Rechte Pad.

Gayr InchaAllaah.

16-04-2007, 23:59
Gair insha'Allah

17-04-2007, 18:47
En van de kant van de man? Stel dat de ouders van de man het er niet mee eens zijn. Wat voor redenen kunnen dit volgens de islam gezien zijn?

17-04-2007, 23:14
Asalaam 3alaikom Warahmatoellahi ta3ala Wabarakatoehoe,

Vanuit Islamitische oogpunt lijkt het mij logisch dat een partner kan worden geweigerd omdat die het geloof niet serieus neemt. (Daarmee bedoel ik dus dat er laks wordt omgegaan met regels, bijv. het gebed, vasten...gebruik van alcohol en dergelijke.)

Mocht ik het fout hebben dan word ik graag gecorrigeerd.

Gayr InchaAllaah.

18-04-2007, 11:19
insha'Allah op gwn niet op de juiste weg zit ...