Bekijk volle/desktop versie : 'Laat allochtoon maïs telen in probleemwijk'



16-04-2007, 07:35
AMSTERDAM - Nutteloze grasvlaktes in achterstandswijken van grote steden moeten worden omgevormd tot akkers met zonnebloemen, maïs, of exotische groenten. De veelal allochtone bewoners kunnen de ervaring met voor hun bekende gewassen inzetten om met het zaaien en oogsten geld te verdienen.

Dat vindt stedenbouwkundige Ton Matton, die met speciale klimaatmachines onderzoekt welke mediterrane gewassen in Nederland kunnen gedijen. Volgens hem moet ons land veel meer gebruikmaken van de positieve effecten van de klimaatverandering.

Groeilamp
Op zijn initiatief worden de komende maanden braakliggende terreinen in Rotterdam-Hoogvliet omgeploegd tot mediterrane akkers met zonnebloemen en maïs. In totaal verrijzen er drie akkers van enkele honderden vierkante meters. Rondom de terreinen worden groeilampen en picknicktafels geplaatst.

"De grote lappen openbare ruimte in Hoogvliet bieden goede mogelijkheden om zelfverzorging te onderzoeken", aldus Matton. "Aanleg en onderhoud van de eindeloze grasvlaktes en perkjes drukt zwaar op de begroting en niemand bekommert zich erom. Het ligt voor de hand om stukken openbare ruimte uit te geven als akker of weiland, waar de bevolking gewassen kan telen en daarmee een boterham verdient."

Volgens hem is de samenstelling van achterstandswijken daarvoor zeer geschikt. "Veel immigranten in een wijk als Hoogvliet komen van het platteland. Dat zijn mensen die weten hoe ze zelf groenten moeten telen. Zij hebben kennis die in onze maatschappij verdwijnt."

Klimaatmachine
Matton onderzoekt al een tijdje welke gewassen kunnen gedijen in Nederland. Samen met onderzoeksinstituut Alterra en de Landbouwuniversiteit van Wageningen heeft hij een 'klimaatmachine' ontwikkeld, een paviljoen waarin allerlei klimaatwisselingen worden nagebootst om kleine hoeveelheden zwarte bonen, rijst en maniokka te kweken.



http://www.telegraaf.nl/binnenland/article62046061.ece?cid=rss

16-04-2007, 07:43


Jammer alleen dat 80 % van die nutteloze grasvlakten in steden vervuilde grond is die eerst gesaneerd moet worden. Ik zou niet graag eten van die geteelde mais of andere produkten.

Overigens vind ik dat dergelijke `nutteloze grasvlakten´ eerst eens omgetoverd moeten worden tot aangename plekken waar mensen kunnen genieten van de zon, kinderen meer ruimte krijgen om te spelen enzovoorts.

Plaats er eens fonteinen en zitbanken en van mij part plekken waar men kan barbecueen en gezamenlijk de buren kan uitnodigen voor een vlotte aangename babbel.

16-04-2007, 08:08
Een "smulbos "voor d'allochtoon !!!

Kan het niet links om, dan maar rechts om.

En waarom "nutteloze grasvlaktes "gebruiken ? Waarom zijn grasvlaktes "nutteloos "?

Er is bijna geen "groen "meer in nederland, elk stukje groen wordt volgebouwd met kolossen van kantoorruimten, woningen op elkaar gestapeld etc. etc.

16-04-2007, 08:14

Citaat door summa_summarum:
Spreek jij dan Arabisch ?


Negatief bezig vanochtend?


In Nederland spreekt men Nederlands, toch?

16-04-2007, 08:44



Citaat door summa_summarum:
Wietplantages leveren veel meer op. Bovendien hoeven ze het dan niet meer uit Turkije te importeren en dat is weer goed voor onze betalingsbalans.
Lijkt me een veel beter idee.


Wiet uit Turkije
Heroine uit Marokko
XTC uit Singapore
Paddo`s uit het smurfenbos

16-04-2007, 08:49

Citaat door aplat:
Jammer alleen dat 80 % van die nutteloze grasvlakten in steden vervuilde grond is die eerst gesaneerd moet worden. Ik zou niet graag eten van die geteelde mais of andere produkten.

Overigens vind ik dat dergelijke `nutteloze grasvlakten´ eerst eens omgetoverd moeten worden tot aangename plekken waar mensen kunnen genieten van de zon, kinderen meer ruimte krijgen om te spelen enzovoorts.

Plaats er eens fonteinen en zitbanken en van mij part plekken waar men kan barbecueen en gezamenlijk de buren kan uitnodigen voor een vlotte aangename babbel.


Heel goed idee!

16-04-2007, 08:58

Citaat door fesmaroc:
Heel goed idee!


Overigens: Mais is varkensvoer. hahahaha.

Door die zogenaamde "would-be-archtitecten" is Nederland de laatste decennia steeds meer vergeven van bordjes EIGEN TERREIN, VERBODEN toegang voor onbevoegden, PRIVEE.

Ik vrees dat dit met dergelijke ideeen alleen maar erger gaat worden.

Openbare ruimten voor vrijetijdsbesteding zijn nuttig en nodig.

Tegenwoordig worden steeds vaker die leuke Volkstuintjes waar mensen hun eigen groente en fruit kunnen kweken weggesaneerd voor huizenbouw.

Die tuintjes moeten ook maar eens gewoon weer terugkomen vind ik.

16-04-2007, 09:06
De boeren in West-Europa krijgen miljarden subsidie om maar met hun gewassen te kunnen concurreren met Oost-Europa, Afrika, en andere gebieren waar land en arbeid minder geld kost. Dus de kans dat ze genoeg verdienen ermee om rond te kunnen komen is klein, of ze moeten er weer flink wat extra geld in gaan pompen.

Die grond kan veel nuttiger besteed worden.

16-04-2007, 09:09
Gooi het dan maar vol met wiet voor de recreatieve gebruiker/teler

16-04-2007, 09:21

Citaat door Don Vito:
Gooi het dan maar vol met wiet voor de recreatieve gebruiker/teler


ja;met midden in een pleintje voor hangkinderen

16-04-2007, 14:28
en waar moet ik m´n Chineese naakthond dan uit laten ?