Bekijk volle/desktop versie : Shab België



13-04-2007, 16:52
selaam

hier in belgië mag een student eigenlijk niet meer dan 23 dagen werken. Als ze meer dan 23 dagen werkt wordt kindergeld afgetrokken etc..


Maar ik werd onlang door een call center gebeld ( en het is niet in het zwart) om te werken. Ik zei hun dat ik reeds 23 dagen heb gewerkt. Ze zeiden mij van dat het niet uitmaakt want ze werken op zelfstandige basis dus je kindergeld ofzo wordt niet afgetrokken

huh?? Ik verstond het even niet. Wie verstaat dit???


groetjes

13-04-2007, 22:27


Je kan je aanmelden als werkstudent dan kan je meer dan 23 dagen per jaar werken. Je moet dan idd belastingen betalen maar dat is heel weinig en het jaar erop krijg je het terug.

Is het toevallig een callcenter in Gent?

13-04-2007, 22:51
ben je van gent lala 3icha?

13-04-2007, 23:03

Citaat door ghorotia:
selaam

hier in belgië mag een student eigenlijk niet meer dan 23 dagen werken. Als ze meer dan 23 dagen werkt wordt kindergeld afgetrokken etc..


Maar ik werd onlang door een call center gebeld ( en het is niet in het zwart) om te werken. Ik zei hun dat ik reeds 23 dagen heb gewerkt. Ze zeiden mij van dat het niet uitmaakt want ze werken op zelfstandige basis dus je kindergeld ofzo wordt niet afgetrokken

huh?? Ik verstond het even niet. Wie verstaat dit???


groetjes






Ik dacht als je jobstudent bent dat je per jaar maar maximum 2000euro mag verdienen anders word je kindergeld afgepakt ..ofniet ??
Zo heb ik dat gehoord ...

grtzx

13-04-2007, 23:37


Huh ! ik doe aan vakantiejobs en ben jobstudente... en van dat kindergeld en tralala! heb ik niks gehoord maar ik verdien ook belange niet meer dan 2000 euro hé ...dus misschien heeft het daarmee te maken want van ons kindergeld word afgebleven anders walou jobstudent!

13-04-2007, 23:51

Citaat door miss_sophia:
Huh ! ik doe aan vakantiejobs en ben jobstudente... en van dat kindergeld en tralala! heb ik niks gehoord maar ik verdien ook belange niet meer dan 2000 euro hé ...dus misschien heeft het daarmee te maken want van ons kindergeld word afgebleven anders walou jobstudent!


Ja ze heeft gelijk, ik werk als vaste jobstudente bij een kledingszaak en ik verdien niet zoveel maar ja je hebt Beperkte dagen en onbeperkte.
Beperkte zijn die 23 dagen en onbeperkte jah de rest van het jaar.

14-04-2007, 00:32
ik weet dat je normaal gezien niet meer dan 400euro per maand mag verdienen anders wordt je kindergeld afgetrokken.

14-04-2007, 01:06
als jobstudent kun je inderdaad werken, maar niet meer dan een maand aan en stuk bij dezelfde werkgever, behalve weekendjob natuurlijk, en in die maand dan werk je ongeveer inderdaad 23dagen

14-04-2007, 02:48
Het is misschien al gezegd geweest, maar wat ik mij van vorig jaar (hopelijk) nog herinner :

Tijdens de zomervakantie mag je max. 23 dagen werken als jobstudent, geen belastingen, en RSZ is maar 2% ofzo.
Als je geen les hebt, dus tijdens kerst/paas-vakantie enz. kan je dat ook, de RSZ is nog steeds laag, maar ietsje meer dacht ik.

Normaal is er met dit sowieso geen probleem met de belastingen. Want om zelf belastingen te moeten betalen moet je een bepaald inkomstenbedrag overschrijden (als je betaalt, trek je het toch terug) en om niet meer ten laste van de ouders te staan voor de belastingen moet je nog weer iets meer verdienen. Maar waarsch. kom je toch niet aan dat bedrag, moet je eens opzoeken.
Alleen tijdens de zomervakantie, mag je, als het om kinderbijslag te doen is, onbeperkt werken zonder kinderbijslag te verliezen.


Als je gewoon tijdens het jaar wil werken, dan kan je als werkstudent werken. Groot verschil, is geen voordeel van RSZ, je bedaalt de volle bijdrage.
Voor belastingen verandert er nix: hangt af van dat bepaald bedrag dat je niet mag overschrijden.
Hier moet je oppassen: kinderbijslag heeft te maken met aantal gepresteerde uren. Je mag niet meer dan 240 uur per kwartaal werken. Als je meer werkt, dacht ik dat je voor het volgend kwartaal geen kindergeld krijgt.



Citaat:
Maar ik werd onlang door een call center gebeld ( en het is niet in het zwart) om te werken. Ik zei hun dat ik reeds 23 dagen heb gewerkt. Ze zeiden mij van dat het niet uitmaakt want ze werken op zelfstandige basis dus je kindergeld ofzo wordt niet afgetrokken

huh?? Ik verstond het even niet. Wie verstaat dit???
Als het gewoon werk is: waarschijnlijk zorgen ze ervoor dat je niet meer dan 240u/kwartaal werkt. Of ze spelen wat met de uren.
Of er is een speciale regeling met die 'zelfstandige basis'.

ma'a salama

14-04-2007, 08:29
Jullie zijn heel slecht geïnformeerd geweest, dus zal ik jullie maar wat sociale wetgeving moeten bijbrengen

Om te beginnen: je bent en blijft een JOBSTUDENTE, indien je als voltijdse dagstudent bent ingeschreven.

Met dit verschil:
- als normale jobstudente zou je mogen genieten van slechts 2.00 procent RSZ-aftrek. Indien je de 23 dagen overschrijdt doorheen de periode van januari t.e.m juni en oktober t.e.m december, wordt er rond de 13 % procent bijdrage van je loon afgehouden. Het is op jouw verantwoordelijkheid om dit duidelijk aan te geven aan je werkgever, zodat je voldoende belast wordt. Anders zul je op het einde het sommetje automatisch voorgeschoteld krijgen.

Verder heb je nog met twee andere factoren rekening te houden als studente. Je mag niet meer dan 79 uur per maand (240 uur per kwartaal)werken of dit nu als jobstudent of als zelfstandige student gebeurt. En als laatste mag je niet meer dan rond de 5000 eur verdienen op jaarbasis wil je je kindergeld niet verliezen.

Stel: je kan je houden aan die 23 dagen, dan ben je idd vrij om tijdens de vakantie ook gebruik te maken van een baantje waarbij je op minimum-basis belast wordt. Erbovenop zal je sneller een baantje vinden, aangezien je werkgever niets voor je hoeft te betalen. In tegenstelling tot diegenen die de 23 dagen overschreden hebben.

Indien je nog meer info wenst, raad ik je aan te zoeken op de site van de Vlaamse Gemeenschap. Daar zul je allerlei info over terugvinden.

Ps: ik raad het je niet aan op zelfstandige basis te beginnen werken, want je gaat je nog in de complicaties bevinden. Je bent gaan werken met de gedachte je aan de 23 dagen te houden, waardoor ze je ook op die wijze belast hebben!

Ps: alle uitzendkrachten zullen je wijsmaken dat jullie werkstudenten zijn, wat NIET zo is. Deze info komt uit het Sociaal recht!

14-04-2007, 08:31

Citaat door maroc_hanane:
Ik dacht als je jobstudent bent dat je per jaar maar maximum 2000euro mag verdienen anders word je kindergeld afgepakt ..ofniet ??
Zo heb ik dat gehoord ...

grtzx


Het is rond de 5000 eur

14-04-2007, 18:11
tot 25 jaar als je niet meer naar school gaat dus