Bekijk volle/desktop versie : is het toegestaan voor een vrouw om door te studeren en te gaan werken???



Pagina's : [1] 2

09-09-2003, 12:12

Citaat door nadia_maghrebia:
Is het voor een vrouw toegestaan om door te studeren en te gaan werken?

BismiAllahi rahmani rahim,

A salaamoe wa 3alaikoem wa rahmatoe’Allahi ta3ala wa barakatoehoe,

Wat ik wilde weten is of een vrouw/meisje na de middelbare school nog mag verder studeren en werken. En ik zeg na de middelbare school, omdat het hier verplicht is om tot je 17e naar school te gaan en daarna ga je vrijwillig dus daarom zou ik graag willen weten of het wel toegestaan is in de islam.

Wa alaikoem salaam
.

09-09-2003, 12:20


doe ff normaal man,hallo uit welke tijd komen jouw gedachten je gaat nog verder dan de ijstijd ,er is nix zo goed dan dat een meisje studeert beter dan slenteren met verkeerde vrienden omgaan ,nix is zo goed dan dat jij met je boeken omgaat in de koran zelf staat dat allah mensen waardeert die naar school gaan en studeren en je diploma halen en daarna gewoon gaat werken om je levensonderhoud te voorzien is toch ook noodzakelijk dat je later gaat werken en je huur betaalt en je boodschappen haalt rekeningen betaalt maar daarvoor moet je toch voor werken om dat te kunnen betalen

10-09-2003, 10:46
assalamoe aleikoem
het is goed als je studeert als meisje en werkt,maar als je getrouwd bent en je man die werkt en hij markeert niets dan is het voor een vrouw verplicht om thuis te blijven en voor haar kinderen en het huis te zorgen
salamoe aleikoem

10-09-2003, 13:57
Dit kwam ik tegen toen ik een stuk aan het lezen was. Het gaat over de 'tekenen' van het einde van de wereld die ook wel in de Al Hadiths zijn genoemd:

.........Many of the signs of the end of the world are clearly indicated in the Hadith collections, and whoever is awake and aware of the signs in the self and on the horizon, knows these signs and recognises them when they appear. All the signs of the end of the world are now apparent, except for, the last four major signs, and it would appear that even these are now imminent.

Amongst the signs already apparent are: that the poor and the destitute build tall buildings in which people glorify themselves; that the slave girl gives birth to her mistress, one meaning of which is that the mother who is enslaved by her work situation has children who grow up to be uncontrollable and who dominate and tyrannise the family situation; that women outnumber men; that there are many women who no longer give birth to children; that everyone is concerned with working so that not only the men but also the women go out to work; that there is an abundance of food, much of which has no blessing; that when a person is offered food it is refused; that time is short; that there are many people who are hard hearted and mean; that there is much fighting and killing of people; that there are women who wear their clothes like a second skin; that attempts are made to make the deserts green; that there are people who attempt to change the balance of nature and who interfere with and interrupt the basic cycles and processes of existence; and finally that the sun rises in the west, one meaning of which is that the life transaction of Islam is adopted by people living in the western world.....................

Naar mijn idee heeft Maryam20 gelijk. Alhoewel in de Al Qoran El Kariem niet letterlijk staat dat een vrouw niet mag werken denk ik dat zij niet degene is aangewezen die voor haar gezin moet zorgen wanneer zij getrouwd is.
De bezittingen van de vrouw behoren toe alleen aan de vrouw en hoeft deze niet te delen (dus niet als kostwinnaar gezien te worden).
Dit itt tot de bezittingen van de man die voor het gehele gezin zijn en (indien men daartoe in staat is) ook de kostwinnaar van het gezin is.
Je zou kunnen stellen dat in het geval dat de inkomen van de man niet toereikend is voor het dagelijks leven van het gehele gezin, de vrouw in feite hieraan mag bijdragen maar daartoe niet verplicht is. Haar bijdrage is dan vrijwillig en de regels van de Islam van de omgang van moslima's met andere mannen en vrouwen dienen hierbij wel in acht te worden genomen.

13-09-2003, 13:41


[QUOTE]Origineel gepost door The_Gambino
[B]Dit kwam ik tegen toen ik een stuk aan het lezen was. Het gaat over de 'tekenen' van het einde van de wereld die ook wel in de Al Hadiths zijn genoemd:

.........Many of the signs of the end of the world are clearly indicated in the Hadith collections, and whoever is awake and aware of the signs in the self and on the horizon, knows these signs and recognises them when they appear. All the signs of the end of the world are now apparent, except for, the last four major signs, and it would appear that even these are now imminent.

Amongst the signs already apparent are: that the poor and the destitute build tall buildings in which people glorify themselves; that the slave girl gives birth to her mistress, one meaning of which is that the mother who is enslaved by her work situation has children who grow up to be uncontrollable and who dominate and tyrannise the family situation; that women outnumber men; that there are many women who no longer give birth to children; that everyone is concerned with working so that not only the men but also the women go out to work; that there is an abundance of food, much of which has no blessing; that when a person is offered food it is refused; that time is short; that there are many people who are hard hearted and mean; that there is much fighting and killing of people; that there are women who wear their clothes like a second skin; that attempts are made to make the deserts green; that there are people who attempt to change the balance of nature and who interfere with and interrupt the basic cycles and processes of existence; and finally that the sun rises in the west, one meaning of which is that the life transaction of Islam is adopted by people living in the western world....................



en in het nederlands graag






ciao

13-09-2003, 16:49

Citaat:
Origineel gepost door Leeuwenkoning
Dat zeg je gewoon omdat je gewoon later wilt werken en niet thuis wilt (kan) blijven. Want werken is alleen toegestaan voor een vrouw onder bepaalde voorwaarden. Zo is "het gescheiden van mannen en vrouwen"er een van!

Nou vind maar zo'n baan!

En dat is nog maar een van de voorwaarden
ik kom niet uit zo een Ninja familie..jij misschien

13-09-2003, 16:51

Citaat:
Origineel gepost door MISS_ANISSA
[QUOTE]Origineel gepost door The_Gambino
[B]Dit kwam ik tegen toen ik een stuk aan het lezen was. Het gaat over de 'tekenen' van het einde van de wereld die ook wel in de Al Hadiths zijn genoemd:

.........Many of the signs of the end of the world are clearly indicated in the Hadith collections, and whoever is awake and aware of the signs in the self and on the horizon, knows these signs and recognises them when they appear. All the signs of the end of the world are now apparent, except for, the last four major signs, and it would appear that even these are now imminent.

Amongst the signs already apparent are: that the poor and the destitute build tall buildings in which people glorify themselves; that the slave girl gives birth to her mistress, one meaning of which is that the mother who is enslaved by her work situation has children who grow up to be uncontrollable and who dominate and tyrannise the family situation; that women outnumber men; that there are many women who no longer give birth to children; that everyone is concerned with working so that not only the men but also the women go out to work; that there is an abundance of food, much of which has no blessing; that when a person is offered food it is refused; that time is short; that there are many people who are hard hearted and mean; that there is much fighting and killing of people; that there are women who wear their clothes like a second skin; that attempts are made to make the deserts green; that there are people who attempt to change the balance of nature and who interfere with and interrupt the basic cycles and processes of existence; and finally that the sun rises in the west, one meaning of which is that the life transaction of Islam is adopted by people living in the western world....................



en in het nederlands graag






ciao

15-09-2003, 19:52
salaam alaykoum,

je mag wel werken maar niet waar mannen zijn en hetzelfde geldt voor studeren.


wa salaam alaykoum

16-09-2003, 14:40
Nou ik denk dat een vrouw wel mag doorstuderen.
Een bekende uitspraak van de Profeet(VZMH):
"Streef van de wieg tot het graf naar kennis, zelfs als je daarvoor naar China(een verafgelegen plaats)moet gaan.

"Wie zijn de geleerden?Zij die weten wat ze in de praktijk bengen."

En wat het werk betreft, denk ik dat een vrouw wel mag werken,maar alleen als haar man dat toestaat en/of het gezin niet kunnen onderhouden.


16-09-2003, 16:35

Citaat:
Origineel gepost door manalltje
salaam alaykoum,

je mag wel werken maar niet waar mannen zijn en hetzelfde geldt voor studeren.


wa salaam alaykoum
Sorry hoor , maar dat gaat toch helemaal nergensover ?!?!
Wat is er fout aan om als vrouw ergens te werken waar ook mannen werken of als man ergens te werken waar ook vrouwen werken ?

16-09-2003, 16:36
weet je wat dan studeer je toch lekker niet lekker wAO tje thuis zitten helemaal nix doen hmm wat klinkt dat toch zalig....

16-09-2003, 18:38

Citaat:
Origineel gepost door Leeuwenkoning
Vriend voor een man is het anders. Vrouwen mogen daarentegen niet werken waar mannen zijn. En als je vindt dat dat nergens opslaat. Dan mag je dat later aan Allah voorleggen, want Hij heeft dit bepaald!
Dat heeft ie bepaald toen we nog in berenvellen rondliepen en toen we nog dachten dat de aarde plat was , die regels zijn niet meer van deze tijd.

16-09-2003, 20:37


Leeuwenkoning,

mag ik de Bron weten van die regels.(het boek dus
Het is niet dat ik het niet geloof, maar ik wil het alleen even lezen

Bedankt alvast

Moge Allah ons vergeven voor onze onvoldoendoe kennis over de Islam en Moge Hij ons naar het Rechte Pad leiden voor altijd inshallah.


16-09-2003, 21:42

Citaat:
Origineel gepost door Enzy
Leeuwenkoning,

mag ik de Bron weten van die regels.(het boek dus
Het is niet dat ik het niet geloof, maar ik wil het alleen even lezen

Bedankt alvast

Moge Allah ons vergeven voor onze onvoldoendoe kennis over de Islam en Moge Hij ons naar het Rechte Pad leiden voor altijd inshallah.

dat heeft hij niet uit het heilige boek de koran ..maar uit die boekjes die zelf bedachten regeltjes zogenaamde text en daaronder elk hoofdstuk een schrijver , (niet gods woord) dus daar zal die het wel van hebben

16-09-2003, 22:19
Mijn reactie hierop:

Aangezien ik geen Moslim ben en dus niet met de Koran ben opgevoed kan ik uiteraard niet beoordelen of de Islam dit toestaat.

Uit de reacties merk ik echter dat onder mensen die blijkbaar wel Moslim zijn en de Koran zouden moeten kennen al zoveel verschil van mening bestaat over de stelling.

Volgens de een mag men wel werken en/of studeren, volgens de ander absoluut niet, volgens weer een ander mag het alleen als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, zoals het niet samenwerken met mannen. Anderen willen haar alleen in bepaalde beroepen laten werken.

Dus iedereen is de Koran op zijn eigen wijze aan het interpreteren op dat punt en men komt blijkbaar tot allemaal verschillende conclusies.

Mijn mening is dat nadia_maghrebia haar eigen gezonde verstand moet gebruiken (wat ze uiteindelijk van Allah heeft gekregen) en dat ze haar talenten (die ze ook van Allah heeft gekregen) moet benutten.
Als ze over het talent beschikt om door te studeren (HBO of Universiteit) en dat zelf ook echt wil, vindt ik dat ze dat zonder gewetenswroeging moet kunnen doen.

Groeten

Pagina's : [1] 2