Bekijk volle/desktop versie : Wie heeft er een testament?



Pagina's : [1] 2

12-04-2007, 14:33
?

Kwalijke zaak dat hoewel het ons verplicht is bijna geen een moslim er een heeft. Toevallig kreeg ik net iets via mail toegezonden maar kan het niet plaatsen hier. Weet iemand hoe je dat doet? Een document toevoegen?

12-04-2007, 14:53



Citaat door AnJari:
?

Kwalijke zaak dat hoewel het ons verplicht is bijna geen een moslim er een heeft. Toevallig kreeg ik net iets via mail toegezonden maar kan het niet plaatsen hier. Weet iemand hoe je dat doet? Een document toevoegen?



bismillahi ar-rahmani ar-rahiem
In de Naam van Allah, de meest barmhartige, de genadevolle

Dit is mijn testament

Alle lof is aan Allah. We prijzen Hem en vragen Zijn hulp en vergiffenis. We zoeken onze toevlucht tot Allah voor het kwade in onszelf en voor onze slechte daden. Wie door Allah geleidt wordt, niemand kan hem misleiden en degene die afdwaalt, er is niemand die hem kan leiden behalve Allah. Ik getuig dat er geen god is dan Allah, Hij is één zonder deelgenoten met Hem, en ik getuig dat Mohammad vrede en zegeningen zijn met hem, zijn dienaar en boodschapper is.

Abd’allah Ibn Umar heeft overgeleverd dat de boodschapper van Allah heeft gezegd: het is voor een moslim die iets na te laten heeft bij testament niet toegestaan om twee nachten door te brengen zonder dat hij zijn geschreven testament bij zich heeft (sahih Al-buchari)

In overeenstemming met het bevel van de Profeet aan de moslims om een testament te schrijven, verklaar ik en verzoek ik, in volledige geestelijke gezondheid verkerende, het volgende.


Mijn testament is als volgt:

Ik, __________________________________________________ ____________ getuig dat
er geen god is dan Allah, zonder enige partner met hem, en dat Mohammad zijn dienaar en boodschapper is, en dat het Uur zeker zal komen, en dat Allah iedereen zal opwekken die in hun graven verkeren.

Ik verzoek degene van mijn naaste familie en verwanten die mijn overleven om Allah te vrezen en hem en zijn boodschapper te gehoorzamen en onderling goede relaties te vestigen, zoals Allah heeft bevolen in de Qur’aan:

“Vreest dus Allah en wees inschikkelijk in jullie onderlinge relaties en gehoorzaamt Allah en zijn Boodschapper, als jullie gelovigen zijn.” (soerah al-anfaal, 8:1)

Ik verzoek ook aan degenen van mijn familie die mijn overleven wat de profeten Ibrahiem en Ja’koeb aan hun zonen vrede zij met hun opgelegd hebben:

“O mijn zonen Allah heeft waarlijk dit geloof voor jullie gekozen, sterft daarom niet tenzij jullie moslims zijn.” (soerah al-baqara, 2:132)

Ik verzoek dat, waneer ik op de rand van sterven verkeer, de aanwezigen mijn aanmoedigen om de woorden van de Shahada te zeggen:

“La ilaha ill-Allah wa Muhammadan Rassoelallah”
Dit is in overstemming met wat de Profeet heeft gezegd:

“Degene wiens laatste woorden waren “La ilaha ill-Allah”zal het paradijs binnen gaan.”
(ahmad, abu dawud en al-hakim-sahih)

Ik wil jullie waarschuwen tegen het weeklagen, het scheuren van kleren of het slaan op de wangen, zoals de Profeet deze zaken verboden heeft.

Wanneer jullie mij begraven hebben, zo mogelijk nog daarvóór, is het eerste wat jullie moeten doen mijn schulden af lossen (als deze er zijn), want de ziel van een gelovige wordt tegengehouden door zijn betalingsverplichtingen.

Doe niet aan nieuwigheden met betrekking tot de driedaagse condoleance periode, zoals iemand laten komen om delen uit de Qur’aan te reciteren of het bereiden van voedsel voor de gasten. Het zelfde geldt voor het gedenken van de 40e dag na mijn overlijden en alle andere zaken die niet door de Qur’aan en Soenah voorgeschreven zijn.

Mijn financiële testament:

A. mijn schulden zijn:

1.________________________________________________ __________________________

2.________________________________________________ __________________________

3.________________________________________________ __________________________

4.________________________________________________ __________________________

5.________________________________________________ __________________________

6.________________________________________________ __________________________

7.________________________________________________ __________________________

8.________________________________________________ __________________________

9.________________________________________________ __________________________

10._______________________________________________ __________________________


B. Wat aan mij verschuldigd is, mag geïnd worden van:


1.________________________________________________ __________________________

2.________________________________________________ __________________________

3.________________________________________________ __________________________

4.________________________________________________ __________________________

5.________________________________________________ __________________________

6.________________________________________________ __________________________

7.________________________________________________ __________________________

8.________________________________________________ __________________________

9.________________________________________________ __________________________

10._______________________________________________ __________________________


C. Van de zaken die mij in bewaring zijn gegeven, geef het volgende terug aan:

1.________________________________________________ __________________________

2.________________________________________________ __________________________

3.________________________________________________ __________________________

4.________________________________________________ __________________________

5.________________________________________________ __________________________

6.________________________________________________ __________________________

7.________________________________________________ __________________________

8.________________________________________________ __________________________

9.________________________________________________ __________________________

10._______________________________________________ __________________________


D. Ik laat het volgende na als Sadaqa (niet meer dan 1/3 van mijn vermogen)


1.________________________________________________ __________________________

2.________________________________________________ __________________________

3.________________________________________________ __________________________

4.________________________________________________ __________________________

5.________________________________________________ __________________________

6.________________________________________________ __________________________

7.________________________________________________ __________________________

8.________________________________________________ __________________________

9.________________________________________________ __________________________

10._______________________________________________ __________________________


Ik verklaar dat ik een ieder vergeven heb die mij belasterd heeft, en ik verzoek degenen die mij kennen hetzelfde te doen, voor al hetgeen wat ik misschien onjuist van hun genomen heb of gezegd heb.

Ik verzoek ook dat wanneer jullie ergens van mening over verschillen, jullie voor de beslissingen verwijzen naar Allah en zijn Boodschapper , zoals Allah heeft gezegd:

“Maar nee, bij uw Heer, zij zullen geen gelovigen zijn voordat zij u (O Mohammad) tot rechter maken over al hun geschillen en in hun hart geen aarzelling vinden aangaande hetgeen gij oordeelt en zij zich geheel en al onderwerpen.” (soerah an-nisaa, 4:65)

Mijn laatste wil voor mijn familie en kinderen is dezelfde als hetgeen wat de Boodschapper van Allah zij volgelingen voorgeschreven heeft:

“Het gebed, het gebed” en ik adviseer mijn familie om geduld te hebben en Allah’s wil te accepteren. (soerah al-baqara, 2:156)



Dit is mijn laatste wil en testament en dientengevolge ben ik nu vrij voor Allah van elk woord of daad dat tegen de leiding van de Profeet ingaat, zoals gewaarschuwd is in de volgende verzen:

“En degene die het (testament) vervalst nadat hij het gehoord heeft, de schuld ervan zal op hem rusten.” (soerah al-baqarah, 2:181)

“Verheven is uw Heer, de Heer van Roem en Macht, boven hetgeen zij zeggen! En vrede zij de boodschapper. En alle lof is aan Allah, de heer der werelden”
(soerah as-asaafaat, 37:180-182)









Geschreven op: __________________________________________________ ___

Naam: __________________________________________________ __________

Handtekening:






Getuige: (1): __________________________________________________ ______________
Handtekening:



Getuige: (2): __________________________________________________ ______________
Handtekening:






Bijlage 1:

Geschreven op: __________________________________________________ ___

Naam: __________________________________________________ __________

Handtekening:







Getuige: (1): __________________________________________________ ______________
Handtekening:



Getuige: (2): __________________________________________________ ______________
Handtekening:





Bijlage 2:

Geschreven op: __________________________________________________ ___

Naam: __________________________________________________ __________

Handtekening:







Getuige: (1): __________________________________________________ ______________
Handtekening:



Getuige: (2): __________________________________________________ ______________
Handtekening:





Bijlage 3:

Geschreven op: __________________________________________________ ___

Naam: __________________________________________________ __________

Handtekening:







Getuige: (1): __________________________________________________ ______________
Handtekening:



Getuige: (2): __________________________________________________ ______________
Handtekening:

12-04-2007, 14:54
Ik weet niet of je zoiets bedoelt, ik heb hem ook gehad via mail.
Allahumma rzuqna husn algatimah, Amien

12-04-2007, 14:55
Ja, dit dus kreeg ik. Ben er zo blij mee. Had altijd gewoon heel stom en simpel iets in mijn agenda.

Shokran meid!

12-04-2007, 14:56



Citaat door moesliema:
Ik weet niet of je zoiets bedoelt, ik heb hem ook gehad via mail.
Allahumma rzuqna husn algatimah, Amien


Yep


12-04-2007, 15:02
Het enige wat ik na laat zijn mijn pumps en kleren.

maar een vraagje hé, is 't zo dat als je een tattoo hebt dat ze niet voor je willen bidden als je sterft?

12-04-2007, 15:02

Citaat door AnJari:
Ja, dit dus kreeg ik. Ben er zo blij mee. Had altijd gewoon heel stom en simpel iets in mijn agenda.

Shokran meid!


Jij had het tenminste, er zijn mensen die er niet eens aan dachten/denken. Echt een aanrader om ingevuld uit te printen, en het onder je kussen te leggen, je weet maar nooit, leef vandaag net alsof je morgen dood gaat
Ik heb altijd tegen mijn ouders (inmiddels ook tegen mijn man), als ik dood ga wil ik volgens de Sunnah gewassen (door mijn moeder of mijn man) en begraven worden. En ik wil geen 3 of 40 dagen gedoe, en al helemaal niet dat iemand om me gaat huilen, want Allah geeft en neemt, en zoals we blij zijn dat Hij ons iets geeft moeten we ook blij zijn dat Hij het neemt. Het was slechts Amanah waar we over moesten waken en de Eigenaar het terug wil. Toevallig zat ik nasheed farshi Turaab aan het luisteren toen ik je topic opende subhan Allah .
wat ook een aanrader is dat iedere moslim/a, een tas met Kafn heeft en de benodigde spullen voor het wassen klaar heeft liggen, je kan het telkens als iemand komt te overlijden, sadaqa geven en dan weer een andere kopen totdat je zelf dood gaat

12-04-2007, 15:05

Citaat door Selaila:
Het enige wat ik na laat zijn mijn pumps en kleren.
maar een vraagje hé, is 't zo dat als je een tattoo hebt dat ze niet voor je willen bidden als je sterft?


Ugti een advies lach nooit met zulke dingen, slechts een nasi7a.
Zowiezo is een tattoo haraam, als je het gezet hebt in je jahiliya tijd en vergevenis hebt gevraagd, is het niet aan de Ummah om te beslissen, en zijn ze verplicht om te bidden voor je als je sterft, tenzij je terik assalaat bent!

12-04-2007, 15:08

Citaat door moesliema:
Ugti een advies lach nooit met zulke dingen, slechts een nasi7a.
Zowiezo is een tattoo haraam, als je het gezet hebt in je jahiliya tijd en vergevenis hebt gevraagd, is het niet aan de Ummah om te beslissen, en zijn ze verplicht om te bidden voor je als je sterft, tenzij je terik assalaat bent!



ik hoorde dus dat ik niet gewassen zou worden en dat ze ook niet voor mzouden willen bidden als ik zou sterven.

12-04-2007, 15:28

Citaat door Selaila:
Het enige wat ik na laat zijn mijn pumps en kleren.

maar een vraagje hé, is 't zo dat als je een tattoo hebt dat ze niet voor je willen bidden als je sterft?




Jee, dat mag toch niet. Die mensen weten toch niet of jij er vergiffenis voor hebt gevraagd enzo. Apart, ben ook benieuwd hierna.

12-04-2007, 15:32

Citaat door moesliema:
Jij had het tenminste, er zijn mensen die er niet eens aan dachten/denken. Echt een aanrader om ingevuld uit te printen, en het onder je kussen te leggen, je weet maar nooit, leef vandaag net alsof je morgen dood gaat
Ik heb altijd tegen mijn ouders (inmiddels ook tegen mijn man), als ik dood ga wil ik volgens de Sunnah gewassen (door mijn moeder of mijn man) en begraven worden. En ik wil geen 3 of 40 dagen gedoe, en al helemaal niet dat iemand om me gaat huilen, want Allah geeft en neemt, en zoals we blij zijn dat Hij ons iets geeft moeten we ook blij zijn dat Hij het neemt. Het was slechts Amanah waar we over moesten waken en de Eigenaar het terug wil. Toevallig zat ik nasheed farshi Turaab aan het luisteren toen ik je topic opende subhan Allah .
wat ook een aanrader is dat iedere moslim/a, een tas met Kafn heeft en de benodigde spullen voor het wassen klaar heeft liggen, je kan het telkens als iemand komt te overlijden, sadaqa geven en dan weer een andere kopen totdat je zelf dood gaat


Ook alleen maar omdat mijn vader dat een keer zei...
Wat is Kafn? Mooi gebaar dat van die tas.

Thanxs meid! We horen inderdaad te leven alsof er geen morgen is en elke dag aan de dood denken.

12-04-2007, 15:37
zo dat ga ik echt uitprinten, maar waarom zoveel getuigen is het verplicht zoals het er staat?

12-04-2007, 15:44


Baraka Allahu fiekun. Dit hebben we echt nodig.

12-04-2007, 16:22

Citaat door Selaila:
ik hoorde dus dat ik niet gewassen zou worden en dat ze ook niet voor mzouden willen bidden als ik zou sterven.
Mijn advies wat die tattoo betreft, kweet niet waar je hem hebt, maar zou je hem niet af kunnen halen?

Wie zijn hun om te oordelen? Ze kunnen niet weten of jij vergiffenis hebt gevraagd aan je Heer, dus aan hun is het gewoon om je te wassen en voor je te bidden, Allah Ghafour Rahiem!

12-04-2007, 16:25

Citaat door AnJari:
Ook alleen maar omdat mijn vader dat een keer zei...
Wat is Kafn? Mooi gebaar dat van die tas.

Thanxs meid! We horen inderdaad te leven alsof er geen morgen is en elke dag aan de dood denken.

Allah igeli liek!
Kafn is dat witte stuk stof waar je in wordt ingewikkeld als je dood gaat .
Wat dat gebaar betreft, heb hetook maar van mijn moeder geleerd.

Pagina's : [1] 2