Bekijk volle/desktop versie : Een gebed vraagje...



11-04-2007, 12:52
Ik snap iets niet ivm met de fjar en misschien kan iemand me hierbij helpen..

als ik het goed heb, is de zonsopgang om ong. 7 uur
maar na aanleiding van deze hadith

'Athaa' ibn yazied Al djonda'ie heeft gezegd dat hij Abou Sa'ied Al khodarie heeft horen zeggen:"Ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:"Er is geen gebed na Sobh' totdat de zon stijgt en er is geen gebed na Salat Al 'asr totdat de zon ondergaat" (Boekharie 551).


heb ik de conclusie getrokken dat je na 7 uur dus niet meer de fjar/sobh mag bidden totdat de zon is opgestegen, maar hoelaat is dat?

Ik snap het net helemaal

en nog een vraag het soennah gebed voor de fjar, mag je die bidden als de tijd voor het fard gebed al is aangebroken, of mag je het alsnog bidden?


ik hoop dat iemand me kan helpen

11-04-2007, 13:22


antwoord op je laatste vraag
als jij wakker bent op tijd van fard dan moet jij beginnen met soenna en dan fard
ben jij laat wakker dan moet jij eerst fard en dan soenna
trouwens het gaat hier niet alleen over een soenna gebid maar soenna moe2akkada ( = verplichte soenna)

12-04-2007, 12:33
mohamed bedankt voor je antwoord

wie heeft het antwoord op de eerste vraag voor me

12-04-2007, 12:42
Gewoon op tijd fadjr bidden.

12-04-2007, 13:40


Dat is natuurlijk altijd het beste

maar weet je ik had het antwoord al gevonden,
wou alleen ff weten of jullie het ook wisten

als je tegenwoordig iets vraagt, ben je gewoon te lui om zelf naar het antwoord te zoeken... op het internet en in de bieb vind je namelijk genoeg antwoorden..tenzij het gewoon niet snapt natuurlijk dat is dan wat anders..

Maar ja toch bedankt, dzakalahu ghairan

12-04-2007, 14:57
Zou je het antwoord met ons willen delen? Djazakkalah ghairan.

12-04-2007, 15:27
De tijden waarop het verboden is het gebed te verrichten [/SIZE]


cOqbah bin cAamir overlevert: “Er zijn drie tijden waarop de Profeet (vrede zij met hem) ons verbood het gebed te verrichtten of onze doden te begraven; vanaf het moment dat de zon begint op te komen tot na de zonsopkomst, vanaf het moment dat de zon haar hoogste stand heeft bereikt totdat deze daar weer van afwijkt en vanaf het moment dat de zon begint onder te gaan tot na de zonsondergang.” (Moeslim)

De Profeet (vrede zij met hem) heeft de reden hiervoor verduidelijkt toen hij tegen cAmr bin cAbsah zei: “Verricht het ochtendgebed en onthoudt je vervolgens van het verrichten van het gebed tot na zonsopkomst, want de zon komt op tussen de hoorns van een shaitan. Op dat moment knielen de ongelovigen voor haar (de zon). Daarna mag je weer het gebed verrichten. Voorwaar! Het gebed wordt dan (door engelen) bijgewoond. Wanneer de schaduw van een voorwerp richting het noorden wijst, onthoudt je dan weer van het verrichten van het gebed. Op dat moment wordt het vuur van de Hel aangestoken. Wanneer de schaduw van een voorwerp richting het oosten wijst, verricht dan weer het gebed. Voorwaar, het gebed wordt dan (door engelen) bijgewoond en dit duurt tot al-cAssr. En onthoudt je vervolgens van het verrichten van het gebed tot na zonsondergang, want de zon gaat onder tussen de hoorns van een shaitan. Op dat moment knielen de ongelovigen voor haar (de zon).” (Moeslim)

[SIZE="2"]Dit verbod geldt niet voor de volgende tijd en plaats[/SIZE]

De uitgezonderde tijdstip is wanneer de zon haar hoogste stand heeft bereikt op vrijdag. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Als een man zich op vrijdag wast en zichzelf zoveel mogelijk reinigt en daarna zijn haar met olie insmeert of een geurtje thuis opzet en vervolgens van huis vertrekt en niet tussen twee personen in gaat zitten en daarna zoveel mogelijk gebeden verricht en luistert terwijl de imam preekt, dan zullen hem de zonden tussen deze vrijdag en die daarop vergeven worden.” (al-Boechari)

De Profeet (vrede zij met hem) staat een persoon toe zoveel mogelijk gebeden te verrichten voordat de imam komt. En daarom zei een aantal van de rechtgeleide voorgangers, waaronder cOmar ibn Khattaab en imam Ahmed, dat op het moment dat de imam te voorschijn komt, opgehouden dient te worden met het gebed en op het moment dat de imam met de preek begint, opgehouden dient te worden met praten. De reden van het stoppen met het gebed is het opkomen van de imam en niet het feit dat de zon haar hoogste stand heeft bereikt.

Voor wat betreft de plaats; Allah heeft Mekka geëerd. Het is niet afkeurenswaardig om daar gedurende de verboden tijden het gebed te verrichten. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “O, kinderen van cAbd al-Manaf, weiger niemand die de rondgang om dit huis en het gebed wil verrichten op welk uur van de dag of nacht dan ook.” (Sahih Soenan Ibn Maadjah)

[SIZE="3"]Het zijn de optionele gebeden zonder directe reden die op deze tijden verboden zijn te verrichten. Het is echter toegestaan op deze tijden de gemiste verplichte en naafilah gebeden in te halen. [/SIZE]Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Wie een gebed vergeet, dient dit te verrichten op het moment dat hij dit zich herinnert. Dit is de enige boetedoening.” (al-Boechari en Moeslim

Het is ook toegestaan na het verrichten van de woedoe te bidden ongeacht op welke tijdstip dit gebeurt. Dit op basis van de overlevering van Aboe Hoerayrah waarin hij overlevert dat de Profeet (vrede zij met hem) tijdens het ochtendgebed tegen Bilaal zei: “O Bilaal! Vertel mij over de meest geliefde handeling die jij in de naam van de Islam hebt verricht want ik hoorde jouw voetstappen voor mij in al-Djannah?” Hij (Bilaal) zei: “Er is geen daad geliefder bij mij dan dat ik na iedere rituele wassing een bepaald aantal rakcaah bid, ongeacht of dit nu ’s ochtends of ’s avonds is.” (al-Boechari en Moeslim)

Het is ook toegestaan om bij het betreden van de moskee twee rakcaah te bidden. Dit op basis van de uitspraak van de Profeet (vrede zij met hem): “Als iemand van jullie de moskee betreedt, laat hem niet gaan zitten voordat hij twee rakcaah heeft gebeden.” (al-Boechari en Moeslim)

[SIZE="2"]Het verbod op het verrichten van optionele gebeden na de dageraad[/SIZE]
Yasaar, de vrijgelaten slaaf van Ibn cOmar, overlevert dat Ibn cOmar hem zag bidden na het aanbreken van de dageraad waarop hij zei: “O Yasaar! Voorwaar de Profeet (vrede zij met hem) kwam op ons af terwijl wij dit gebed verrichtten (na het aanbreken van de dageraad) en zei: ,,Laat de aanwezigen de afwezigen op de hoogte van het volgende brengen: ,,Verricht geen gebed na het aanbreken van de dageraad behalve twee rakcaah.” (Sahih Soenan Ibn Maadjah)

[SIZE="2"]Het verbod op het verrichten van optionele gebeden na de Iqaamah[/SIZE]

Aboe Hoerayrah overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Als de Iqaamah wordt verricht, zijn geen gebeden toegestaan, behalve het (op dat moment) verplichte (gebed).” (Moeslim)

[SIZE="2"]Plaatsen waar het verboden is het gebed te verrichten

Aboe Hoerayrah overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: “Ik ben bevoordeeld boven de (overige) profeten met de volgende zes (zaken); mij is de mogelijkheid gegeven om met weinig woorden veel te zeggen, ik word bijgestaan door vrees (die in de harten van mijn vijanden wordt ingeboezemd), mij zijn de oorlogsbuiten toegestaan, mij is (al) de grond geschikt gemaakt om ermee te reinigen en het gebed erop te verrichten, ik ben naar iedereen (zowel de mens als de djinn) gestuurd en ik ben de laatste Profeet.” (Moeslim)

Al de grond is geschikt als gebedsplaats, behalve de plaatsen die in de volgende overleveringen worden genoemd.

Djoendoeb bin cAbdullah al-Badjali overlevert: “Ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) vijf dagen voordat hij stierf zeggen: ,,Waarlijk de mensen voor jullie namen de graven van hun profeten en rechtschapenen tot gebedsplaatsen. Neem de graven niet tot gebedsplaatsen. Ik verbied jullie dit te doen!” (Moeslim)

Aboe Sacied al-Khoedrie overlevert: “De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zei: ,,Al het grond is geschikt als gebedsplaats, behalve de begraafplaats en het badhuis.” (Sahih Soenan Ibn Maadjah)

Al-Baraa’ bin cAazib overlevert dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) werd gevraagd over het verrichten van het gebed in kamelenstallen. Waarop hij antwoordde: “Verricht het gebed niet in kamelenstallen, want zij (de kamelen) komen voort uit de shaitans. En hij werd gevraagd over het verrichten van het gebed in schapenstallen. Hij antwoordde hierop: “Verricht daarin het gebed, want zij (de schaap) is gezegend.” (Sahih al-Jameec as-Saghir)


--------------------------------------------------------------------------------

Afkomstig van al-yaqeen.com

12-04-2007, 15:35
En in het boek: 'Gids voor het gebed' staat dit

Tijden waarop het verboden is om exta (nafl) gebeden te verrichten

1. Aboe saíed al Khudri (R.A) vertelde dat Allah's boodschapper (vzmh) zei:
[B]'Geen enkel gebed mag verricht worden na het Fajr-gebed, tot de zon opkomt of na het Asr-gebed tot de zon ondergaat.'[/B] (Boechari en Muslim)

Op deze tijd is alleen het nafl-gebed verboden, maar een verplicht gebed dat nog ingehaald moet worden is niet verboden.
De meeste geleerden van de moslimgemeenschap hebben het toegestaan om na het Fajr en Asr een gemist gebed nog in te halen.
Zij beroepen zich op de volgende hadith: De profeet (vzmh) zei:
'Wie een gebed vergeten is, bidt het zodra hij het zich herinnert.'(Boechari en Muslim)

12-04-2007, 15:35
Baraakallah fik voor het plaatsen!

Moet dit heel grondig gaan doorlezen..