Bekijk volle/desktop versie : dames die hijaab dragen!!?



10-04-2007, 12:10
salaamoe aleijkoem dames,

ik draag mn hijaab sinds de ramadaan maar ben en nooit mee naar marokko geweest. dus mijn vraag is, is het warm om met een hijaab in marokko te lopen... niet dat ik hem wil afdoen maar gewoon een question?

10-04-2007, 12:48


Ik draag mijn hoofddoek al sinds mijn puberteit, om nog duidelijker te zijn, het moment dat ik een vrouw werd. Ik droeg mijn hoofddoek rond die tijd omdat ik, zo vertelde mijn leraar van de moskee de jaren daarvoor, verantwoordelijk zou worden gesteld voor mijn eigen daden. Een bewuste keuze dus. Geen oplegging van mijn ouders en zeer zeker niet tegen mijn eigen wil, al kan ik me voorstellen dat dat niet voor iedereen geldt.

Maar, het rustte slechts op mijn hoofd. Tijdens de warme zomermaanden vond ik het een hinder. Dacht ik met heimwee terug aan die dagen dat ik de wind door mijn haren kon voelen en dat niet alle ogen op mij waren gericht. Ik droeg hem puur vanuit het punt van verstand. Met mijn hoofd (letterlijk genomen) en niet met mijn hart. Onrust en fluisteringen van sjaitaan beheerste mijn hart.

Naarmate ik ouder werd en mijn omgeving mij steeds vaker in heilige boeken vond, kwam er een vorm van rust. Midden in de nacht werd ik wakker, zoals ik tot de dag van vandaag nog steeds doe. Deed mijn salaat en begon spontaan te huilen. Ik had een gevecht met mijzelf gestreden. Een gevecht waarin ik al mijn minpunten onder de loep nam en waar dit ene punt (de hoofddoek) een onderdeel van was. Niet langer dacht ik alleen met het verstand maar ook met het hart. De hijab rust niet alleen op mijn hoofd maar ook op mijn hart. Ik kan mezelf niet voorstellen zonder te lopen en de zomermaanden kunnen niet warm genoeg zijn. Gemis heeft plaatsgemaakt voor een intense vorm van liefde naar Allah swt toe en een groeiende vorm van sereniteit.