Bekijk volle/desktop versie : Vaak merk ik dat men zomaar zweert.........



10-04-2007, 11:52
Vaak merk ik dat men zomaar zweert. (Ik zweer het op me moeder en die etc.) Lees dit dan maar eens..

Ibn ‘Umar verhaalde dat de Profeet heeft gezegd: “Allah heeft verboden dat jullie zullen zweren bij jullie vaders. Als iemand zweert, laat hem zweren bij Allah, of anders zwijgen.“ al-Bukhaari; zie al-Fath, 11/530

Ibn ‘Umar verhaalde ook dat de Profeet heeft gezegd: “Een ieder die zweert bij iets anders dan Allah is schuldig aan shirk.” Imaam Ahmad, 2/125; zie Saheeh al-Jaami’, 6204

De Profeet heeft gezegd: “Een ieder die zweert bij vertrouwenswaardigheid is niet één van ons.” Abu Dawud 3253; zie ook al-Silsalah al-Saheehah, no. 94

De boete daarvoor is het zeggen van La ilaaha ill-Allaah, zoals staat vermeld in de saheeh hadeeth: “Een ieder die zweert ‘Bij al-Laat’ of ‘Bij al-‘Uzza’, laat hem La-ilaaha ill-Allah zeggen (Er is geen God dan Allah).” Overgeleverd door al-Bukhaari, al-Fath, 11/536

Ook wordt er vaak gezworen met Allah. (Wallah ik doe het)
En vaak komt men die belofte niet na, en is men erg onzorgvuldig met het zweren met wallah..

Zweren bij Allah en je belofte niet nakomen
Het zweren bij Allah dient een persoon zo min mogelijk te gebruiken, maar in het geval dat men door het een en het andere zijn eed niet nakomt dient deze persoon het volgende te doen om zijn zonde (leugen in naam van Allah) te vergelden. Deze vergelding wordt Al kaffaara in het Arabisch genoemd.

Allah de Verhevene zegt in de Qor'aan:"Allah rekent jullie de onnadenkendheid bij jullie eden niet aan, maar Hij reken aan wat jullie in jullie eden (bewust) vastleggen. (Bij het verbreken van jullie eden) geldt Kaffarah hiervoor: het voeden van tien armen, zoals jullie gemiddeld jullie families voeden; of het hen kleden; of het vrijlaten van een slaaf. En wie dat niet vindt: het vasten van drie dagen. Dat is de Kaffarah voor (het verbreken van) jullie eden die jullie zwoeren. Maar weest jullie eden getrouw. Zo heeft Allah jullie Zijn Tekenen duidelijk gemaakt, hopelijk zullen jullie dankbaar zijn!" (vertaling Soerat Al'maiedah aya 89.)

De kaffara van het niet nakomen van een eed is vastgesteld als volgt, door Allah in bovenstaande aya:
- Het eten geven aan 10 armen.
- Het kleden van 10 armen.
- Het vrijlaten van een slaaf.

Als men niet in staat is om bovenstaande te vervullen dient een persoon drie dagen te vasten.

De Boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) heeft gezegd: "Drie categorieën mensen zal Allah niet aanspreken noch zal Hij naar hun kijken op de Dag der Opstanding. En (Hij zal) hen niet verzuiveren en voor hen is er een pijnlijke bestraffing:" (Daarop noemde de Profeet, vrede en zegen zij met hem, de categorieën, tot hij zei "..en een man die zijn spullen koopt alleen door het zweren en zijn spullen verkoopt alleen door het zweren." (Moesliem en Ahmed).

En Allah weet het beste.

10-04-2007, 11:57


Barak Allahu fiek.

Je hoort ook vaak mensen zeggen "7aqq alqor'aan" of '7aqq setien 7izb" Hier lijkt niets mis mee maar het mag niet!