Bekijk volle/desktop versie : Jihad door Sheikh Abdullah Ibn Yoesef Azzam



Pagina's : [1] 2

09-04-2007, 20:17
Alle lof zij Allah, wij prijzen Hem en vragen Zijn hulp en vergiffenis. Wij zoeken onze toevlucht bij Allah tegen het kwade in onszelf en tegen de kwade gevolgen van onze slechte daden. Wie door Allah wordt geleid kan niet worden afgeleid en wie door Hem in dwaling wordt gelaten kan door niemand worden geleid. Ik getuig dat er niets anders aanbidding waardig is dan Allah alleen, zonder deelgenoten, en ik getuig dat Mohammed Zijn dienaar en boodschapper is.

O Allah! Niets is gemakkelijk behalve wat U makkelijk maakt en U maakt wat moeilijk is gemakkelijk als U dat wilt.

Iedereen die de huidige situatie van de Moslims aanziet zal tot de conclusie komen dat hun grootste terugval komt door het achterwege laten van Jihad, vanwege hun "… liefde voor deze wereld en hun afkeer van de dood…"(11). Hierdoor hebben de onderdrukkers hun macht verworven over de Moslims in elk aspect van ieder land. De reden hiervoor is dat de ongelovigen alleen ontzag hebben voor geweld.

Vecht daarom voor de Zaak van Allah, jullie worden slechts voor jezelf verantwoordelijk gesteld, en spoor de gelovigen aan. Het kan dat Allah de macht van de ongelovigen zal beteugelen en Allah is sterker in macht en streng in het opleggen van straf. - Al Nisaa 84.

Wij doen daarom een beroep op de Moslims en manen ze aan te blijven vechten om zoveel redenen, met als meest voor de hand liggende:

1. Zodat de ongelovigen niet overheersen
2. Wegens gebrek aan mankracht
3. Uit angst voor het Hellevuur
4. Het vervullen van de plicht van Jihad en het gehoor geven aan de oproep van de Heer
5. Het opvolgen van de Vrome Voorgangers (voorbeeldige generaties)
6. Het leggen van een solide basis voor de Islam
7. Het beschermen van degenen die in de landen worden onderdrukt
8. Hopen op het martelaarschap en een hoge positie in het Paradijs
9. Omdat Jihad werkelijk een schild is voor de eer van de Oemmah en een middel om vernedering af te wenden
10. Voor het beschermen van de eer van de Oemmah en het breken van de samenzwering van haar vijanden
11. Ter waarborging van de aarde en bescherming tegen verdorvenheid
12. Ter beveiliging van Islamitische gebedsplaatsen
13. Ter bescherming van de Oemmah tegen bestraffing, beschadiging en vervanging
14. Voor voorspoed van de Oemmah en uitbreiden van haar middelen
15. Omdat Jihad het hoogtepunt van de Islam is
16. Omdat Jihad de meest uitmuntende vorm van aanbidding is en de Moslim daarmee de hoogste graden kan bereiken.
17. Zodat de ongelovigen niet overheersen

In het edele vers van de Qor’aan kunnen we vinden:

En bestrijd hen totdat er geen Fitnah (afgoderij) meer is en de godsdienst geheel voor Allah wordt. Maar als zij ophouden dan ziet Allah voorzeker hetgeen zij doen. – Al Anfaal 39.
Dus als het vechten zou stoppen, zouden de ongelovigen overheersen en Fitnah (afgoderij) zich verspreiden.

1. Wegens gebrek aan mankracht
De crisis in de Moslimwereld is te wijten aan gebrek aan mannen die in staat zijn verantwoordelijkheid te nemen en vertrouwen verdienen, zoals werd gerapporteerd in Sahieh Al Boechari:

"Mensen zijn als een honderd kamelen, waaruit je nauwelijks een kunt vinden die geschikt is om te berijden." (12)

Dat wil zeggen dat het uitmunten in terughoudendheid tot deze wereld en het verlangen naar het Hiernamaals zo zeldzaam is als een geschikt rijdier. Er is overgeleverd dat Omar ibn Al Chattab zijn meest vooraanstaande metgezellen vertelde: "Wens!", en allemaal wensten ze iets en zeiden toen, "Wens! O leider van de gelovigen!"
Omar zei toen:

"Ik wens dat ik dit huis zou kunnen vullen met mensen zoals Aboe Oebaidah bin Al Jarrah."

Mensen met kennis zijn er maar weinig; zij die handelen zijn er nog minder. Degenen die Jihad praktiseren zijn zeldzamer en schaarser en degenen die standvastig blijven op dit Pad kunnen we bijna niet benoemen.
Vaak heb ik rondgekeken bij een bijeenkomst voor Qor’aan-recitatie, bijgewoond door Arabische jongeren die naar het Land van Eer en Glorie waren gekomen – daarmee bedoel ik het Land van Afghanistan.

09-04-2007, 20:19


Macht reist op de rug van onderscheid.
En onderscheid wordt gemaakt tijdens nachtelijke reizen en slapeloosheid..
Dat wil zeggen, ik heb gekeken naar de uitdrukkingen op de gezichten van de jongeren, op zoek naar eentje die de regels van Qor’aan recitatie beheerst, zodat ik hem de leiding kon geven over de groep, maar ik vond niet een zo’n persoon. Daarop zou ik heel goed kunnen zeggen: "En hoe zijn onze mensen ons van dienst geweest!", wat precies de woorden zijn die de Profeet s.a.w.s. zei toen zeven jongeren van de Ansar voor hem werden gedood op de dag van Oehoed. Wij zeggen dat onze geleerde broeders en volwassen predikers niet bij ons zijn gekomen. Daarentegen hebben zij sommigen van hen die wilden komen geadviseerd om rustig in hun eigen landen te blijven zitten, ook al konden ze geen woord uitbrengen tegen het onrecht van de onderdrukkers en de tirannie van de bezetters. En sommigen van hen doen uitspraken zonder kennis, zeggende "De Afghanen hebben geld nodig en geen manschappen." Gedurende het verloop van mijn dagelijks verblijf in deze Jihad, heb ik geconcludeerd dat de Afghanen ernstig behoefte hebben aan geld. Maar hun behoefte aan manschappen is nog ernstiger en de behoefte aan predikers is zelfs nog groter. Ik kan dit bevestigen, terwijl ik al acht jaar onder de Moedjaahidien verblijf.

Als je ook maar een moment twijfelt aan wat ik zeg, kom dan eens bij ons. We zullen heel Afghanistan doorkruisen, zodat je zelf een heel regiment kunt zien waarin niet een persoon bekwaam is in het reciteren van de Qor’aan. Dan neem ik je mee naar een ander regiment om je te overtuigen dat er niemand in zit die een begrafenisgebed uit kan voeren, waardoor ze gedwongen zijn om hun martelaar over lange afstanden te vervoeren om iemand te vinden die over zijn lichaam kan bidden.

Wat betreft de juridische details over Jihad, zoals de verdeling van oorlogsbuit en behandeling van krijgsgevangenen, deze kwesties zijn in veel regimenten naar voren gekomen. Vanwege onwetendheid hierover waren ze gedwongen om ze over te leveren aan een gebied, waar een geleerde of geleerden waren die de beslissingen voor hen kon nemen aangaande de Islamitische Wet. Je zult zelf de hoognodige behoefte zien aan verkondigers, imams, Qor’aan-reciteurs en religieuze geleerden, door de diepe sporen die de Arabische jongeren met hun beperkte educatie (ze hebben mogelijk niet eens de middelbare school afgemaakt) hebben achtergelaten. We noemen hier als voorbeeld, maar zeker niet naar volledigheid, de broeders Abdullah Anas, Aboe Dujanah, Aboe Asim en Tahir; en nog vele anderen. Als ik je zou vertellen over Aboe Shuaib, de ongeletterde arabier en de waardevolle indrukken die hij heeft achtergelaten in de hele provincie van Baghlan, zou je sprakeloos en stomverbaasd zijn, uit mateloze bewondering.

Wij hebben nog steeds hoop voor de broeders die nog niet in staat zijn geweest om de kooi van hun maatschappelijke activiteiten te ontvluchten en de opeenhoping van gewoonten van zich af te schudden. Diegenen die de tradities van verslagen generaties nog niet van zich af hebben kunnen werpen, door de druk van een alom aanwezige werkelijkheid en voor de boosaardige en geplande aanval van de oriëntalisten. Ik zeg tegen deze broeders dat als ze zelf niet naar ons toe komen, dat op zijn minst diegenen, wiens zielen sidderen van opwinding voor het Land van Jihad, moeten bidden dat ze het met hun lichamen zullen bereiken.
Wij vroegen iemand van de staf van Ahmed Sjah Masoed – ongetwijfeld de meest briljante commandant in Afghanistan: (13)

09-04-2007, 20:20
"Vertel ons over Aboe Asim, de reciteur van de Qor’aan, die onder jullie martelaar werd in Andarb."

Hij zei:
"Ik heb nooit iemand gezien die van een zelfde waarde is als hem, met vergelijkbare waardigheid, positie, kalm en bedaard in zijn optreden. Daarom zou niemand in zijn aanwezigheid spreken of onze benen uitstrekken, laat staan grappen maken of lachen."

Wat zeg je ervan, broeder, als ik je vertel dat Aboe Asim slechts een middelbare schoolopleiding had, niet meer dan 23 jaar oud was, maar dat hij de hele Qor’aan uit zijn hoofd kende?

Het is dus nu tijd geworden voor echte mannen en dit is geen een plaats voor woorden, maar voor daden.
Vergeet de geplunderde opslagplaats,
Vertel me liever over de rijdieren. (14)

Ontegenzeggelijk zijn de Moslims zware gebeurtenissen en tragische, pijnlijke rampen overkomen. Stop daarom met praten over eten en manieren van spreken, vertel me in plaats daarvan over deze belangrijke zaak en wat de Moslims daarvoor hebben voorbereid.

Zaken, die als ze door een kind zouden worden overdacht,
De verschijning van dit kind volwassen zou maken.

1. Uit angst voor het Hellevuur
Allah, De Almachtige, zegt:
Als jullie niet gaan om te vechten zal Hij u met een pijnlijke straf straffen en zal Hij een ander volk in uw plaats stellen en jullie zullen Hem in het geheel niet deren. Allah heeft macht over alle dingen. - At Tauba 39.

Ibn Al Arabi zei: (14)

"De pijnlijke bestraf in deze wereld is bezetting door de vijand, en in het Hiernamaals door het Hellevuur."

Al Qoertoebi zei:
"Er is gezegd dat met dit vers bedoeld wordt dat het aansluiten bij de Jihad verplicht is in tijden van nood, inval van de ongelovigen en zware hevigheid van gevechten."

Allah, Heilig en Verheven, zegt:
Voorwaar, de engelen zullen tot hen die ze doen sterven, terwijl ze hun eigen ziel onrecht aandoen, zeggen: "In welke toestand waren jullie?" Zij zullen antwoorden: "Wij waren in het land machteloos." Ze (de engelen) zullen echter zeggen: "Was Allah’s aarde u niet groot genoeg om daarop te verhuizen?"

Zij zijn het, wier tehuis de Hel zal zijn en dat is een kwade bestemming. Met uitzondering van de zwakken onder de mannen en vrouwen en kinderen die geen middelen tot hun beschikking hebben, noch een weg kunnen vinden. Dezen zijn het wie Allah moge vergeven, want Allah is De Inschikkelijke, De Vergevensgezinde." - Al Nisaa’ 97-99.


Al Boechari heeft overgeleverd via zijn pure aaneenschakeling van overlevering dat Ikramah zei: (16)

"Ibn Abbas vertelde mij dat mensen van onder de Moslims bij de afgodendienaren waren, hun aantallen uitbreidende, in de tijd van de Profeet s.a.w.s. Pijlen die werden afgevuurd raakten sommige van hen, doodden hen en toen openbaarde Allah

"....de engelen zullen tot hen die ze doen sterven, terwijl ze hun eigen ziel onrecht aandoen…".

De gelovigen in Mekka die zich vasthielden aan hun religie en niet waren geëmigreerd, gingen op de Dag van Badr mee uit schaamte en angst voor de ongelovigen, zodat de gelederen van de ongelovigen waren toegenomen. Toen werden sommige van deze Moslims gedood en volgens de overlevering van Al Boechari hebben ze de Hel verdiend.
Wat denk je dan van de miljoenen Moslims die worden vernederd door ernstige vervolging en hun leven als vee doorbrengen. Zij kunnen aanvallen op hun waardigheid, levens en bezittingen niet afslaan. Sterker nog, zo’n man kan niet eens zijn eigen stijl van baardgroei hebben, omdat dat een duidelijk teken is van de Islam. Hij heeft nog niet eens de vrijheid om zijn vrouw de lange gewaden te laten dragen die de Islam vereist, want dat is een misdaad waarvoor hij overal en altijd kan worden aangeklaagd. Zo kan hij niet eens de Qor’aan onderwijzen aan drie Moslim jongeren in de Moskee, omdat dit een illegale bijeenkomst is volgens de wet van de onachtzamen. Sterker nog, in sommige landen die Islamitisch worden genoemd kan zijn vrouw niet eens haar hoofd bedekken, noch kan hij verhinderen dat leden van de inlichtingendienst zijn dochter bij de hand afvoeren in het holst van de nacht, onder de dekmantel van het pikdonker waar naartoe ze maar willen. Kan hij een verordening die wordt uitgevaardigd door de kwaadaardige autoriteiten weigeren, waardoor hij een goedkoop offer zou leveren op het altaar van de grillen van zijn tiran?
Leiden deze miljoenen niet een leven van verachtelijke onderwerping en nemen de engelen niet hun zielen terwijl zij zichzelf onrecht aandoen?

Wat zal dan hun antwoord zijn als de engelen hen vragen:
"In welke toestand waren jullie?"

en zullen ze dan niet zeggen,
"Wij waren in het land machteloos."

Machteloosheid is geen excuus voor de Heer der Werelden. Het is in feite een misdaad waardoor degene die hem begaat de Hel verdient. Allah heeft echter degenen op leeftijd, kleine kinderen en vrouwen die geen mogelijkheid vinden voor bevrijding of een pad kennen naar het Land van Waardigheid of in staat zijn om te verhuizen naar het land van de Islam of te komen tot de aanzet van Jihad.

09-04-2007, 20:20
Ik zal mijn gezicht afwenden van een land
Dat mijn tong effectloos heeft gemaakt en mijn hart opgesloten.
De heldere besluitvaardigheid van een man en zijn gezonde verstand
Dwingen hem zich af te wenden van de directe blootstelling aan de felle zon.

Jihad en Hidjra (17) omwille van Jihad vormen een diepgeworteld uitgangspunt die niet kan worden gescheiden van de grondbeginselen van de Islam. Een religie die geen Jihad heeft kan zich in een land niet vestigen of haar structuur versterken. De standvastige Jihad is een van de meest ingebedde basisbeginselen van deze religie en het weegt zwaar op de Schaal van de Heer der Werelden, het is geen tijdelijk verschijnsel dat behoort aan de tijd waarin de Qor’aan werd geopenbaard; het is een feitelijke noodzaak die meereist met de Karavaan die deze religie aanvoert.
Sayyid Qutb zegt (18) in een interpretatie van dit vers:

"Als Jihad een tijdelijk verschijnsel was geweest in het leven van de Moslim Oemmah, dan zouden al deze delen van de Qor’aanische tekst niet worden overspoeld met verzen van deze aard! Zo zou ook niet zo veel van de Soennah van de Boodschapper van Allah s.a.w.s. worden ingevuld met dergelijke zaken.

Als Jihad een voorbijgaand fenomeen binnen de Islam zou zijn, dan had de Boodschapper van Allah s.a.w.s. niet de volgende woorden gezegd tegen iedere Moslim tot aan de Dag des Oordeels, ‘Wie sterft zonder te hebben gevochten (in Jihad), of zichzelf heeft aangespoord om dat te doen, sterft in een vorm van hypocrisie’. (19)

Allah, De Feilloze, weet dat het Kwaad een opschepper is en dat het voor hem niet mogelijk is om eerlijk te worden. Hij zal het Goede niet toestaan om zich te verheffen op welke veilige of geaccepteerde manier deze dat ook bewerkstelligt, want de groei van het Goede is op zichzelf een risico voor het Kwaad. Het bestaan van Waarheid is al een bedreiging voor Valsheid. En zonder twijfel zal het Kwaad zich wenden tot vijandigheid en Valsheid zal zich ongetwijfeld verdedigen door te proberen om de Waarheid uit te roeien en het met geweld te onderdrukken. Dit is de natuurlijke situatie en het is geen voorbijgaande zaak! Het is de natuur en geen tijdelijke toestand.

Om deze reden moet er natuurlijk Jihad worden gevoerd … vanzelfsprekend in elke vorm. Het moet ontegenzeggelijk beginnen in de wereld van ideeën en daarna tevoorschijn komen en plaatsnemen in de wereld van realiteit, tegenwoordigheid en gebeurtenissen … Ongetwijfeld moet gewapend Kwaad worden aangepakt door gewapend Goed … Valsheid die wordt gevoed door aantallen moet worden geconfronteerd met Waarheid die wordt omkleed met voorbereidingen … anders zou het zelfmoord zijn, of toneelspel, wat helemaal niet bij Moslims hoort."

Ik neem de bezetter niet kwalijk als hij geweld gebruikt of zich voorbereidt,
Want zijn missie is bezetten, en wij moeten ons bezighouden met verzetten.


1. Gehoor geven aan de Oproep van de Heer
Allah, De Verhevene, zegt:

Rukt uit, licht of zwaar, strijd met jullie bezit en eigen persoon voor de zaak van Allah. Dat is beter voor jullie als jullie het wisten. – At Tauba 41.

Al Qoertoebi heeft tien verschillende berichten verzameld over de interpretatie van ‘ligt’ en ‘zwaar’:

1. Overgeleverd van Ibn Abbas – ‘jeugdig en volwassen’
2. Overgeleverd van Ibn Abbas – ‘gretig en niet gretig’
3. ‘licht’ = ‘rijk’ en ‘zwaar’ = ‘arm’. Gerapporteerd door Moedjaahid.
4. ‘licht’ = ‘jeugdig’ en ‘zwaar’ = ‘oud’. Gerapporteerd door Hasan Al-Basri.
5. ‘Bezet of vrij’. Gerapporteerd door Zaid bin Ali en Al-Hakam bin Oetaibah.
6. ‘zwaar’ is iemand met familie en ‘licht’ is iemand zonder familie. Gerapporteerd door Zaid bin Aslam.
7. ‘zwaar’ is iemand die werk heeft wat hij niet wil verlaten en ‘licht’ is iemand zonder werk. Gerapporteerd door Ibn Zaid.
8. ‘licht’ = ‘infanterie’ en ‘zwaar’ = ‘cavalerie’. Gerapporteerd door Al-Awza’i.
9. ‘licht’ zijn degenen die zich haasten naar de oorlog zoals de voorhoede (voorste gelederen van het leger).
10. ‘licht’ = ‘moedig’ en ‘zwaar’ = ‘laf’. Gerapporteerd door Al-Naqqash.

De correcte interpretatie is volgens ons inzicht dat mensen worden aangesproken als geheel. Dat wil zeggen ’Rukt uit, of deze activiteit nu licht of zwaar voor jullie is.’ Er is overgeleverd dat Ibn Oem Maktum naar de Profeet s.a.w.s. kwam en vroeg "Moet ik ook vechten?"

De Profeet zei: "Ja," totdat Allah, De Verhevene, het vers openbaarde met de betekenis: "Er is geen verwijt voor de blinde."

Deze berichten dienen alleen ter illustratie van ‘licht’ en ‘zwaar’, en een weldenkend persoon twijfelt er niet aan dat de omstandigheden waarin we nu leven, in Afghanistan en Palestina – om van het merendeel van de Moslimwereld maar niet te spreken – vallen onder de jurisprudentie van dit vers. Er is overeenstemming onder de geleerden van Tafsier, Hadith en Oesoel (religieuze uitgangspunten) dat als de vijand een Islamitisch land of een land dat ooit heeft behoord tot de Islamitische landen, het dan verplicht is voor de bewoners van die plaats om uit te rukken om de vijand te ontmoeten.

09-04-2007, 20:21


Maar als ze verstek laten gaan, of niet in staat zijn, lui, of onvoldoende aantallen, zal de individuele plicht (Fard Ain) zich verspreiden over degenen om hen heen. Als ook zij verstek laten gaan of tekortschieten, gaat het over naar degenen daaromheen; en dat gaat zo door, totdat de individuele verplichting (Fard Ain) voor Jihad van kracht wordt over de hele wereld. Op dat moment kan niemand er afstand van nemen, precies zoals Salaat en vasten, zodanig dat de zoon mag gaan zonder de toestemming van zijn vader, de schuldenaar zonder de toestemming van zijn schuldeiser, de vrouw zonder de toestemming van haar man, en de slaaf zonder toestemming van zijn meester. Het individueel verplichte karakter van Jihad blijft van kracht totdat de landen zijn ontdaan van de vervuiling van de ongelovigen. Een vrouw die wil reizen moet echter wel een Mahram (mannelijk familielid die ze niet kan trouwen) bij zich hebben.


Met mijn bescheiden ervaring heb ik geen boek gevonden van Fiqh, Tafsier of Hadith waarin deze voorwaarde (toestemming) niet is opgenomen. Niemand van de voorgaande generaties heeft gezegd dat deze voorwaarde Jihad Fard Kifayah (collectieve plicht) maakt, noch hebben ze gezegd dat de toestemming van ouders vereist is. De zonde wordt niet van de schouders van de Moslims afgenomen zolang een gebied of land (die ooit van Moslims was) in de handen van de ongelovigen blijft en niemand wordt van de zonde gevrijwaard behalve degenen die zich bezig houden met Jihad.

Dus iedereen die vandaag niet bezig is met Jihad verzaakt een plicht, net als iemand die eet tijdens de dagen van Ramadan zonder excuus, of een rijke persoon die de Zakaat vasthoudt in zijn bezittingen. Maar de situatie van een persoon die de Jihad achterwege laat is nog ernstiger.
Zoals Ibn Taimiyyah zegt,

"Wat betreft de bezettende vijand die de religie en de wereld schade toebrengt, er is niets meer verplicht na Imaan (geloof) dan hem te verdrijven." (20)

Een duidelijke waarheid die niet kan worden miskend is vervat in de woorden van Aboe Talha, toen hij op 80-jarige leeftijd reciteerde "Rukt uit, licht of zwaar,"

En toen zei hij: "Jong of oud, Allah heeft van niemand een excuus geaccepteerd. Zeg, zoon! Bereid me voor (voor Jihad), bereid me voor!"

Zijn zoon zei: "Moge Allah je genadig zijn! Jij hebt naast de Profeet s.a.w.s. gevochten tot hij overleed, en samen met Aboe Bakr tot hij stierf, en zo ook met Omar tot hij stierf, dus nu vechten wij in jouw plaats."

Maar Aboe Talha zei: "Nee, bereid me voor…"

Dus hij vertrok voor Jihad en stierf op zee en ze vonden pas zeven dagen later een eiland, waarop ze hem begroeven. Zijn lichaam was niet ontbonden, moge Allah tevreden over hem zijn.
Al Qoertoebi zegt: (21)

"Wanneer Jihad een individuele plicht wordt, vanwege de machtsovername over een stuk land door de vijand, of door bezetting van een deel van het Islamitische vaderland, dan is het in die situatie verplicht voor alle bewoners van dat land om uit te rukken (om de vijand te confronteren). Zij moeten gaan, licht en zwaar, jong en oud, ieder naar zijn of haar vermogen; degenen met hun vader’s toestemming, degenen zonder hun vader’s toestemming en ook degenen zonder vaders.
Niemand mag achterblijven bij dit vertrek om ofwel te vechten ofwel de aantallen te vergroten, zelfs als de bewoners van het gebied zwak zijn, totdat ze er zeker van zijn dat ze met hun aantallen in staat zullen zijn om de vijand te kunnen weerstaan en te verdrijven..
Op dezelfde manier is het verplicht voor iedereen die weet hoe zwak ze staan tegenover de vijand, en weet dat hij hen te hulp kan schieten, om te vertrekken, want de Moslims zijn met zijn allen een enkele hand tegen de vijand. Dit is de status van Jihad totdat de bewoners van het gebied er in zijn geslaagd om de vijand, die het land is binnengetrokken en heeft bezet, te verdrijven. Waarop op dat moment de verplichting wordt opgeheven voor de anderen."

Als de vijand dicht bij het Land van Islam (Daar oel Islam) komt, zonder daadwerkelijk binnen te trekken, is het ook verplicht dat de mensen gaan om hem te confronteren totdat de religie van Allah overheerst, de territoria zijn beschermd, het vaderland is beveiligd en de vijand is onderworpen. Er bestaat hierover geen verschil in mening.’
Hoe schoon zijn de verzen van een poëtisch genie Al Ja’di in het toespreken van zijn vrouw die wenst dat hij bij zijn familie blijft zitten:



Zij verbracht de nacht zittende, herinnerde mij aan Allah,
Terwijl tranen rijkelijk vloeiend langs haar plooien stromen.
Lieve vrouw! Het boek van Allah heeft me zover gebracht,
(Afkeurend) Zal ik dan Allah ontzeggen wat Hij heeft besloten?
Als ik terugkeer, dan heeft de Heer van de Schepping mij terug moeten brengen;

Als ik mijn Heer ontmoet, trouw in mijn plaats dan een andere man.
Ik was niet lam of blind, zodat Hij mij zou excuseren,
Noch was ik zwak vanwege een ziekte die mij heeft geveld.

1. Het opvolgen van de Vrome Voorgangers

Jihad was de leefwijze van de Vrome Voorgangers (Salafus Saalih) en de Profeet s.a.w.s. was de Aanvoerder van de Moedjaahidien en een model voor gelukkige maar onervaren mensen. Als er zwaar werd gevochten stonden ze standvastig bij de Profeet s.a.w.s. uit vrees dat hij aan de vijand zou worden blootgesteld.

Het totale aantal militaire expedities dat hij s.a.w.s. bijwoonde was 27. Hiervan heeft hij in negen zelf meegevochten; namelijk Badr, Oehoed, Al Moeraisi, Chandaq, Qoeraizah, Chaibar, De Inname van Mekka, Hunain en Taïf. Dit is volgens degenen die de inname van Mekka als een veldslag beschouwen. Hij heeft in totaal 47 missies uitgezonden. Er wordt ook gezegd dat hij deelnam aan het gevecht tegen de Banu Nadir.(22) Dit betekent dat de Boodschapper van Allah s.a.w.s. tenminste elke twee maanden meeging met een militaire expeditie of een leger uitzond.

09-04-2007, 20:21
De edelmoedige Metgezellen vervolgden verder het pad van de edele Profeet s.a.w.s., want de Edele Qor’aan had deze generatie opgevoed met het onderwijs van Jihad. Ze waren in Jihad gewassen en gereinigd van het opgaan in wereldse zaken, zoals een wond wordt gewassen in puur water.
Het is overgeleverd dat Aslam Aboe Imran heeft gezegd: (23)

"In Constantinopel viel een man van de Emigranten (Moehaadjirien) de vijandelijke linies aan totdat hij bij hen was doorgedrongen en werd gedood. Aboe Ayyoeb Al Ansari was bij ons. Sommige mensen zeiden, ‘Hij heeft zich eigenhandig in de ondergang gestort.’

Hierop zei Aboe Ayyoeb: "Wij kennen dit vers goed (waarin deze woorden worden gebruikt), want het werd in ons bijzijn geopenbaard. Wij vergezelden de Boodschapper van Allah s.a.w.s. en wij waren getuige van de gebeurtenissen en wij hielpen hem.

Toen de Islam was verspreid en zegevierde, verzamelde zich op een dag een groep van ons Ansar (Helpers), verenigd door onze wederzijdse banden van liefde en zij zeiden: "Allah heeft ons geëerd met het gezelschap van Zijn Profeet s.a.w.s. totdat de Islam is verspreid en haar volgelingen talrijk zijn geworden. Wij verkozen hem boven onze families, bezittingen en kinderen, maar nu is de oorlog voorbij, dus kunnen we terugkeren naar onze vrouwen en kinderen en bij hen blijven. Toen is het vers geopenbaard: "En besteed jullie bezit aan de Zaak van Allah en stort jullie niet eigenhandig in de ondergang en doe het goede. Allah houdt van zij die het goede doen." – Al Baqarah 195.


. De ondergang zat dus in het achterblijven bij zijn familie en bezittingen en het verlaten van Jihad."

Ikramah heeft overgeleverd over Damrah bin Al Ais, die behoorde tot de zwakke, zieke, onderdrukte Moslims in Mekka, dat toen hij hoorde wat Allah over de Hidjrah had geopenbaard, hij zei: ‘Haal me hier vandaan!’. Er werd daarop een veldbed voor hem gehaald, hij werd erop gelegd en wij werd weggehaald. Hij stierf onderweg bij Tan’iem, ongeveer twee kilometer van Mekka. (24)

At Tabari heeft gerapporteerd dat Al Miqdad bin Al Aswad werd gezien aan een geldwisseltafel in Emessa. Hij leunde op de tafel vanwege zijn handicap en iemand zei: ‘Allah heeft jou geëxcuseerd (voor Jihad).’
Waarop hij zei: ‘De Soera van de uitzending heeft ons bereikt, (Allah zegt): "Rukt uit, licht en zwaar."

Az Zuhri zei: "Saied bin Al Moesayyib vertrok voor Jihad, hij was blind aan een oog en iemand vertelde hem, ‘Jij bent een invalide’, maar hij zei,
‘Allah heeft zowel de lichten als de zwaren opgeroepen. Als ik niet kan vechten, zal ik onze aantallen vergroten en bezittingen bewaken.’"
Er is overgeleverd (26) dat bij de veldslagen van Levant (27) een man werd gezien van wie zijn oogleden over zijn ogen zakten vanwege zijn hoge leeftijd, en daarom zei:

"Zeg oom, Allah heeft u zeker geëxcuseerd (voor Jihad)."
Maar de man zei: "Zeg neef van me, ons is opgedragen om te vechten, zowel licht als zwaar."

Dan is er nog Ibrahiem bin Adham, die toen hij begreep dat hij zou sterven zei, "Span mijn boog voor me." Hij stierf toen het in zijn hand was en hij werd begraven op een van de Romeinse eilanden. (28) En Abdullah bin Al Moebarak, die altijd 2600 kilometer te voet of op zijn rijdier aflegde om voor de Zaak van Allah te vechten aan de zeehavens van de Moslims. En dan is er nog Zuhair bin Qoemair Al Maroezi die zei (29) "Ik heb veertig jaar lang vlees gewenst en ik zal het niet eten, totdat ik Rome binnenga en ik zal het eten uit de oorlogsbuit van Rome." Urwah bin Al Dja’d, de Rechter van Kufa, bewaarde in zijn huis een zeventigtal paarden die bestemd waren voor Jihad. (30)

En dan was er nog Mohammed bin Wasi’, een toegewijde dienaar en een Moehaddith (31), die ook deelnam aan militaire operaties en het bewaken van de frontlinie. Commandant Qoetaibah bin Moslim Al Bahili zei over hem: "Dat de vinger van Mohammed bin Wasi’ in de lucht wijst tijdens het gevecht is mij dierbaarder dan 100.000 van de beste zwaarden en sterke jongeren." (32) Ahmed bin Ishaaq As Soelami zegt (33), "Ik weet zeker dat ik 1.000 Turken heb gedood met dit zwaard van mij. Als het geen toevoeging in de godsdienst was, zou ik opdracht hebben gegeven om het bij mij te begraven."

Dan is er nog Aboe Abdullah bin Qadoes. Hij verwierf zo’n reputatie vanwege het grote aantal Christenen (kruisvaarders) dat hij heeft gedood in Spanje, dat wanneer een Christen zijn paard wilde laten drinken en het niet naar het water wilde gaan, dat hij dan tegen hem zei, "Wat is er met je aan de hand? Heb je Ibn Qadoes in het water gezien?" (34) Badr bin Ammar doodde een leeuw met zijn zweep en daarom werd hij geprezen door Al Moetanabbi in de volgende regels:



1. Het leggen van een stabiele basis als ondergrond voor de Islam
Het installeren van de Moslimgemeenschap op een grondgebied is een noodzaak, zo onmisbaar als water en lucht. Dit thuisland zal er niet komen zonder een georganiseerde Islamitische Beweging die consequent en realistisch vasthoudt aan Jihad en vechten als een beslissende factor en een beschermende mantel beschouwt.

De Islamitische Beweging zal alleen in staat zijn om de Islamitische gemeenschap op te bouwen door een algemene Burger-Jihad die de Islamitische beweging voorziet van een kloppend hart en verlichtende geest.

Het is als een klein vonkje dat een groot vat met explosieven ontsteekt, want de Islamitische beweging veroorzaakt een uitbarsting van de verborgen energie van de Oemmah, en het uitvloeien van het Goede dat is opgeslagen in haar binnenste. De Metgezellen van de Profeet waren uitzonderlijk klein in aantal als je het vergelijkt met de troepen die de troon van de Perzische Chosroes omverwierpen en Caesar van Rome lieten vallen.

09-04-2007, 20:22
Sterker nog, de stammen die zichzelf hadden uitsloten van de Islam in de dagen van Aboe Bakr As-Siddieq werden weer ingeschakeld door Omar bin Al Chattab om tegen de Perzen te vechten, nadat zij hun berouw hadden bekendgemaakt. Talha bin Choewailid Al Asadi, die daarvoor profeetschap had geclaimd, werd een van de meest vooraanstaande en geroemde helden. Sa’d bin Abi Waqqas koos hem voor de belangrijke verkenningsmissie om informatie in te winnen over de Perzen, waarin hij zich uitzonderlijk moedig toonde.

Er zijn ook nog een handvol militaire officieren, waarvan sommigen zouden denken dat het voor hen mogelijk is om te komen tot een collectieve Moslim-inspanning – dit is een soort fantasie of misleiding die ons in de geschiedenis terugwerpt. Het zal niet meer zijn, dan een herhaling van de tragedie van Abdul Nasir met de Islamitische Beweging.
De populaire Jihad-beweging, met zijn lange weg van inspanning, grote offers en enorme verliezen, reinigt zielen zodat ze zich verheffen boven de lagere materiële wereld. Zaken van belang stijgen uit boven nutteloze discussies over geld, korte-termijn verlangens en inferieure middelen. Kwaadaardigheid verdwijnt en zielen worden gescherpt; en de Karavaan trekt verder vanaf de voet van de berg naar de hoge top, ver weg van de stank van klei en laag bij de grondse gevechten. Langs het pad van Jihad wordt het leiderschap ingedeeld, worden capaciteiten onderkend door de giften en offers, en mannen onderscheiden zich door moed en dienstbaarheid.

Denk niet bij roem aan rozengeur en maneschijn,
Want roem kan alleen komen door oorlog en zware gevechten.
Wanneer belangrijke zaken de enige zorg zijn, zullen zielen zich verheffen boven minder belangrijke kwesties, en belangrijke dingen nemen plaats in de harten en dromen van de mensen.
Wanneer je je met een eervolle onderneming bezighoudt,
Wees dan niet tevreden met doelen beneden de sterren,
Want de dood proeft in een nietige zaak,
Hetzelfde als in een gewichtige zaak.
De lafaards zullen lafheid als excuus zien,
En dat is het verraderlijke van een slechte voorbereiding.
De aard van maatschappijen is net zo als dat van water. In stilstaand water drijft waterkroos en dood materiaal naar de oppervlakte, terwijl stromend water aan de oppervlakte geen rommel meevoert. Op dezelfde wijze kan het leiderschap van een stilstaande maatschappij haar verantwoordelijkheden niet nakomen, omdat leiderschap alleen boven komt door beweging, opoffering, dienstbaarheid en beschikbaarheid. Aboe Bakr, Omar, Oethmaan en Ali kwamen naar boven als uitstekende individuen door hun heldendaden en buitengewone opoffering.


De Oemmah die Jihad uitvoert betaalt een hoge prijs, het zal daarom rijpe vruchten oogsten. Het is niet makkelijk om iets te verliezen dat verworven is door zweet en bloed. Degenen die aan het roer van leiderschap van een volk zitten door middel van het uitroepen van een militaire revolutie, die achter de schermen is voorbereid in een van de adminstratieve kantoren uitgevoerd, kan eenvoudig alles verliezen.

Wie een land heeft ingenomen zonder oorlog,
Kan dat land gemakkelijk opgeven.

De Oemmah van Jihad, die wordt geleid door bijzondere mensen die naar boven zijn gekomen door de langdurige Jihad-beweging, zal niet eenvoudig het gezag verliezen, noch zal ze makkelijk ten prooi vallen aan vergankelijkheid. Het is ook niet eenvoudig voor haar vijanden om er vertwijfeling onder te zaaien over haar heldhaftige missies. De Jihad-beweging maakt de Oemmah bekend met al haar individuen, het maakt haar duidelijk dat zij hebben bijgedragen aan de prijs die is betaald, en hebben deelgenomen in de offers voor de oprichting van de Islamitische Staat. Daarom zullen ze betrouwbare beheerders zijn van deze nieuw geboren Staat die de hele Oemmah verlossen van haar folterende geboortepijnen.

De Islamitische Staat zal zonder twijfel worden geboren, maar een geboorte vindt niet plaats zonder bevalling en voor een bevalling moet pijn worden geleden.

1. Om de onderdrukten in het land te beschermen
Bij de motivatie voor de Islamitische Jihad hoort ook het beschermen van degenen die zwak zijn en onderdrukt worden in het land en om het onrecht van ze weg te nemen.

Wat mankeert jullie, dat jullie niet strijden voor de Zaak van Allah en voor de zwakken onder de mannen, vrouwen en kinderen die zeggen: "Neem ons uit deze stad, waarvan de bewoners onderdrukkers zijn en schenk ons een beschermer en helper van U." - Al Nisaa 75.

Hoe kan er verlichting zijn en hoe kunnen de Moslims kalm zijn,
Zolang de Moslimvrouwen nog in handen van de onderdrukkende vijand zijn.

De Islamitische juristen zijn het erover eens dat Jihad Fard Ain (een individuele plicht) wordt, zowel fysiek als met financiële ondersteuning, wanneer een Moslimvrouw gevangen wordt genomen. In Al Bazzaziyyah wordt vermeld:

09-04-2007, 20:23
"Als een Moslimvrouw gevangen wordt genomen in het Westen, wordt het verplicht voor de mensen van het Oosten om haar te redden."

Ik wens dat zelfs, als zij hun religie niet willen beschermen,
Zij op zijn minst zouden vechten om de eer van de vrouwen te verdedigen.

Zelfs als zij niet geïnteresseerd zijn in de beloning van Jihad,
Zouden zij op zijn minst kunnen vechten om oorlogsbuit te verdienen.

Ik was eens bij Hikmatjaar in Logar (een provincie van Afghanistan), toen hij een belangrijke slag toebracht aan het communistische hoofdkwartier van die provincie. De kinderen van de provincie schreeuwden en de lippen van de vrouwen waren bezet met gebeden voor Hikmatjaar.

Zijn Moslim vrouwen gevangen genomen in elk land?
Moeten de levens van de Moslims dan comfortabel zijn?
Heeft Allah en de Islam dan niet het recht,
Dat elke jongere en oudere ervoor vecht?

Islam is gekomen om rechtvaardigheid op aarde te vestigen:
Voorwaar, Wij zonden Onze boodschappers met duidelijke bewijzen en openbaarden hen het Boek en de Maatstaf zodat de mensheid rechtvaardig kan handelen. - Al Hadied 25.

1. Hoop op martelaarschap en een hoge plaats in het Paradijs
Er is gerapporteerd in een authentieke Hadith, overgeleverd door Imam Ahmed en At Tirmidhie (36), voor rekening van Al Miqdam bin Ma’d,
"De martelaar heeft zeven speciale gunsten van Allah:

Zijn zonden zijn vergeven met de eerste spat van zijn bloed,
Hij ziet zijn plaats in het Paradijs (voordat zijn ziel het lichaam verlaat),
Hij wordt gekleed in de kleding van gelovigheid,
Hij wordt getrouwd met tweeënzeventig vrouwen van de beeldschone maagden uit het Paradijs,
Hij wordt gevrijwaard van de straffen in het graf,
Hij wordt behoed voor de Grote Verschrikking (op de Dag des Oordeels),
Op zijn hoofd wordt een kroon van waardigheid geplaatst, waarvan een juweel beter is dan de wereld en alles wat het bevat, en hem wordt bemiddeling toegestaan voor zeventig mensen van zijn familie."

Al Boecharie heeft gerapporteerd van Aboe Hoeraira dat de Profeet s.a.w.s. heeft gezegd (37):

"In het Paradijs zijn honderd niveau’s die door Allah zijn voorbereid voor de Moedjaahidien; het verschil tussen twee van deze niveau’s is als het verschil tussen hemel en aarde, dus als je Allah vraagt, vraag dan om Al Firdous."

1. Omdat Jihad werkelijk een schild is voor de eer van de Oemmah en een middel om vernedering af te wenden
Een authentieke Hadith die werd gerapporteerd door Imam Ahmed, onder Marfoe’ verantwoordelijkheid van Ibn Omar, zegt (38) ,

"Wanneer mensen zich vastklampen aan Dinars en Dirhams(39) en handel in Al Inah (40) en koeienstaarten volgen (41), zal Allah een vernedering over hen laten komen die Hij niet zal verwijderen totdat zij naar hun religie terugkeren."

1. Voor het beschermen van de eer van de Oemmah en het breken van de samenzwering van haar vijanden
Vecht daarom voor de zaak van Allah. Jullie zijn slechts voor jullie zelf verantwoordelijk en spoor de gelovigen aan. Het kan zijn, dat Allah de macht van de ongelovigen breekt. En Allah is groter in macht en strenger in het straffen. - Al Nisaa 84.

In een authentieke Hadith die is overgeleverd door Imam Ahmed en Aboe Dawoed (42), onder verantwoordelijkheid van Thawbaan, wordt ons verteld:

"Er zal een tijd komen waarin de volkeren (van de wereld) zich rondom jullie verzamelen, zoals gasten zich om een dinerschaal verzamelen.

Iemand vroeg: ‘O boodschapper van Allah, is dat omdat wij in die tijd in de minderheid zijn?’

Hij zei: ‘Nee, jullie aantallen zullen groot zijn, maar jullie zijn net als schuim, als schuim op een vloeistof. Al Wahn zal in jullie harten geplaatst worden en de angst zal uit de harten van jullie vijanden worden verwijderd.’
Er werd gevraagd: ‘Wat is Al Wahn?’

‘Liefde voor deze wereld en afkeer van de dood.’"

1. Ter waarborging van de aarde en bescherming tegen verdorvenheid
Als Allah sommige mensen niet door anderen had laten terugdrijven, zou de aarde verdorven zijn. - Al Baqarah 251.

1. Ter beveiliging van Islamitische gebedsplaatsen
En als Allah niet sommige mensen door middel van anderen had tegengehouden, zouden ongetwijfeld kloosters, kerken, synagogen en moskeeën, waarin dikwijls Allah’s naam wordt herinnerd, zijn afgebroken. - Al Hadj 40.


. Ter bescherming van de Oemmah tegen bestraffing, beschadiging en vervanging

Als jullie er niet op uitgaan om te vechten, zal Hij jullie met een pijnlijke bestraffing treffen en Hij zal jullie vervangen met een ander volk en jullie kunnen hem in het geheel niet deren. Allah heeft macht over alle dingen. - At Tauba 39.

1. Voor voorspoed van de Oemmah en uitbreiden van haar middelen
"Mijn levensvoorziening is geplaatst onder de schaduw van mijn speer."
Dit is een authentieke Hadith, gerapporteerd door Imam Ahmed, op autoriteit van Ibn Omar (43).

1. Omdat Jihad het hoogtepunt van de Islam is
"Het hoogtepunt van de Islam is Jihad," kunnen we vinden in de authentieke Hadith, die is gerapporteerd onder verantwoordelijkheid van Moe’aadh bin Djabal (44).

Jihad is ook ascetisme van deze Oemmah, zoals overgeleverd door Imam Ahmed onder verantwoordelijkheid van Aboe Sa’ied Al Goedri:
"En jullie behoren Jihad te verrichten, want het is het ascetisme van deze Oemmah." (45)

(Ascetisme is het terugtrekken van wereldse zaken en het compleet wijden aan vroomheid en religie. – de vertaler.)

1. Omdat Jihad de meest uitmuntende vorm van aanbidding is en de Moslim daarmee de hoogste graden kan bereiken
Al Fadl bin Zaid zei:

"Ik hoorde Aboe Abdullah bin Hanbal, toen hij sprak over de vijanden en hij begon te huilen, zeggende dat er geen goede daad beter is dan tegen hen te vechten."

Er is door anderen over hem gerapporteerd dat hij zei:

"Niets is te vergelijken met het ontmoeten van de vijand en man-tot-man gevecht is de meest uitmuntende van alle daden. Degenen die de vijand bestrijden zijn degenen die de Islam en de heilige plaatsen beschermen, en welke daad is beter dan dat? De mensen zijn in veiligheid terwijl zij in angst verkeren, en ze hebben hun eigen levensbloed als bijdrage gegeven." (46)

In Boechari vinden we de volgende Hadith(47):

"In het Paradijs zijn honderd niveau’s die door Allah zijn voorbereid voor de Moedjaahidien; het verschil tussen twee van deze niveau’s is als het verschil tussen hemel en aarde, dus als je Allah vraagt, vraag dan om Al Firdous."



O Moslims! Vrede zij met jullie en de Genade van Allah en Zijn zegening.
De enorme offers die het Afghaanse Moslimvolk ten deel zijn gevallen zijn voor jullie geen geheim. Tot de dag van vandaag zijn er negen jaar en een beetje versteken sinds de start van de beroemde revolutie tegen de communistische invasie. In deze tijd hebben de Moslims in Afghanistan zoveel verdragen als stervelingen kunnen verdragen in de strijd voor de bescherming van hun religie, eer en kinderen. Er is geen is enkel huis meer in Afghanistan dat niet veranderd is in een mortuarium of een weeshuis.
Deze mensen hebben een excuus voor Allah en ze hebben Allah gebeden om te getuigen, op basis van hun schedels, kreupelen, zielen en bloed, dat er geen enkele pijl in de boog is gebleven en dat de pijlen in de pijlkoker bijna op zijn.

09-04-2007, 20:24
Tijdens het verloop van deze lange periode hadden de Afghanen gerekend op hun Moslimbroeders in het geval hun aantallen zouden afnemen en ook dat de Moslimbroederschap tussen hen kon worden opgewekt. Tot nu toe hebben de Moslims zich echter niet bekommerd om hun oproep. In de oren van de Moslims overheerst de stilte, in plaats van de hartekreten, het gillen van maagden, het jammeren van weeskinderen en het zuchten van de ouderen. Vele welgestelde mensen hebben het voldoende geacht om de overgebleven resten van hun tafel en kruimels van hun eten op te sturen.
Maar de situatie is ernstiger en van cruciaal belang, en de Moslims in Afghanistan zijn in hevige paniek en in beslissend, constant aanhoudend gevaar. Deze gezegende Jihad werd opgezet door een handvol jongeren die waren grootgebracht in de Islam en door een groep geleerden die zichzelf hebben toegewijd aan Allah. Echter, de meesten van de eerste generatie zijn als martelaar gevallen en de tweede generatie heeft het overgenomen. Deze tweede generatie had niet het geluk om dezelfde mate van opvoeding en leiding te krijgen, en ze hebben geen uitgestoken hand gevonden die geïnteresseerd is om hen te onderwijzen en te trainen. Deze mensen hebben dringend iemand nodig die onder hen wil leven en ze naar Allah kan leiden en religieuze regels kan onderwijzen.

Volgens onze bescheiden ervaring en kennis nemen we aan dat Jihad in de huidige situatie in Afghanistan een individuele plicht (Fard Ain) is, met je eigen zelf en middelen, zoals de juristen van de vier scholen van Islamitische jurisprudentie, zonder enige uitzondering hebben bevestigd. Samen met hen werd dezelfde mening gebezigd door de meerderheid van exegeten (geleerden van Tafsier), hadithgeleerden en geleerden van religieuze basisprincipes (Oesoel).
Ibn Taimiyyah zei (48),


"Als de vijand Islamitische grond heeft betreden, is er geen twijfel dat het verplicht is voor degenen die het dichtst bij die grond wonen om het te verdedigen, en dan voor degenen die daaromheen wonen, … want het hele Islamitische grondgebied is als een enkel land. Tevens (is het verplicht) om erop uit te trekken om de vijand te ontmoeten zonder toestemming van ouders of de mensen bij wie men schulden heeft. De teksten van (Imam) Ahmed zijn hierover zeer expliciet."

Hij zei ook(49),
"Als de vijand de Moslims wil aanvallen, wordt verdediging verplicht voor iedereen tegen wie deze aanval is gericht en daarnaast anderen, precies zoals Allah heeft gezegd, (vertaling ‘Maar als zij hulp inzake het geloof zoeken, dan is het uw plicht hen te helpen…’" - Al Anfaal 72.

Precies zo heeft de Profeet s.a.w.s. elk individu opdracht gegeven om de Moslims te helpen, of hij nu is opgeroepen om te vechten of niet. Het is verplicht voor elk individu naar zijn capaciteit en middelen, weinig of veel, lopende of rijdend. Toen de vijand optrok richting de Moslims tijdens de Slag van de Loopgraven (Chandaq), heeft Allah niemand geëxcuseerd. De teksten van de vier wetscholen zijn expliciet en onweerlegbaar in dit opzicht, ze laten geen ruimte voor interpretatie, dubbelzinnigheid of onzekerheid.

Ibn Abidin, de Hanafi geleerde zegt: (50)
"Jihad is Fard Ain als de vijand een van de Islamitische vaderlanden heeft aangevallen, dat is het moment waarop het Fard Ain wordt voor degenen die het dichts bij de vijand zijn… En voor degenen daarbuiten, op enige afstand van de vijand, is het Fard Kifayah tenzij zij nodig zijn. De noodzaak ontstaat wanneer degenen die het dichts bij de vijand zijn falen om de vijand te verslaan, of wanneer ze niet falen, maar verzuimen Jihad uit te voeren. In dat geval wordt het verplicht voor degenen om hen heen – Fard Ain, net als het gebed en vasten, en ze mogen het niet verlaten. (De cirkel van mensen voor wie Jihad Fard Ain is breidt zich uit) totdat het zo verplicht wordt voor het hele volk van de Islam van het Oosten en het Westen."
Uitspraken in dezelfde geest werden ook gedaan door de Hanafi geleerden Al Kasani(51), Ibn Nudjaim(52), en Ibn Al Hammam(53).. Indien je wilt kun je ook te rade gaan bij Maliki Ad Dasoeqi’s Hasjayah(54), Nihayatul Muhtadj van de Sjafi’ Ar Ramali(55) en Al Mughni van Hanbali Ibn Qoedamah(56).


Misschien vinden sommige mensen een rechtvaardiging voor zichzelf voor het vermijden van Jihad in het feit dat veel van de Afghanen niet op een acceptabel niveau van Islamitische opvoeding zijn, en creëren op basis van bepaalde minpunten excuses voor zichzelf, om achterover te kunnen leunen. Maar de weerlegging hiervan is dat de juristen hebben vastgelegd dat het verplicht is om zelfs met een extreem zondig leger Jihad te verrichten. Dit is een van de principes van Ahl As Soennah wal Djamaa’ah, ‘om Jihad te verrichten met elke vrome en zondige man’, want Allah kan deze godsdienst ondersteunen door een zondige man, en door middel van schandelijke mensen zonder moreel. Dit was in principe de situatie in de hoogtijdagen van de Oemmah, in zowel de nabije geschiedenis als de verre. In feite is de weigering om te vechten achter iemands leiders, zelfs al zijn ze corrupt, of met een erg ondeugdzaam leger, een gebruik van de Hoeroeriyyah (een van de sekten van de Gawaridj) en dergelijke; mensen van de weg van ijdelheid die voortvloeit uit gebrek aan kennis. (57)

Enkele anderen excuseren zichzelf door te beweren dat hun aanwezigheid in hun land noodzakelijk is voor onderwijs en opvoeding. Voor zulke mensen noteren we de woorden van Az Zoehri:
"Saied bin Al Moesayyib ging erop uit voor de strijd op het moment dat hij het zicht van een van zijn ogen had verloren. Hem werd gezegd,
‘Jij bent invalide,’ maar hij zei,
‘Allah heeft de lichten en de zwaren uitgezonden. Dus als ik niet kan vechten, zal ik de aantallen vergroten en bezittingen bewaken.’"
Dus, wiens cariëre en baan kan opwegen tegen de rang van de Meester van de Tabi’ien(58), de erfgenaam van profetische kennis via zijn schoonvader Aboe Hoerairah (Moge Allah tevreden over hem zijn)? De zaak heeft een kritisch punt bereikt, de strop sluit zich, de situatie is ernstig voor de Moslims, dus wanneer zullen we uitrukken? En hoe lang zullen we nog achterover leunen en niets doen?
De juristen hebben altijd uitgesproken, zoals gerapporteerd in Al Bazzaziyyah, dat ‘Als een Moslimvrouw gevangen genomen wordt in het Westen, is het de plicht voor de mensen van het Oosten om haar te redden.’ Wat zouden onze geleerden zeggen over de duizenden vrouwen die in hun eigen huizen worden verkracht. Wat zou hun reactie zijn op de vrouwen die zichzelf in de Kunar rivier in Laghman werpen, om verkrachting onder handen van het Rode Leger te ontvluchten, zodat ze hun kuisheid kunnen bewaren? (Het is niet toegestaan voor een vrouw, in overeenstemming met de geleerden, om zich over te geven als ze vreest voor haar eerbaarheid.) Ben je niet bang dat jij een keer aan de beurt bent, en dat het dan om jouw eer gaat? Aboe Dawoed overleverde op verantwoordelijkheid van Djaabir(59)

"Er is geen man die een andere Moslimman in de steek laat in een situatie waarin zijn eer op het spel staat en zijn respect geweld wordt aangedaan, zonder dat Allah hem zal achterlaten in een situatie waarin hij hulp nodig heeft. Evenzo is er niemand die een Moslim helpt in een situatie waarin zijn eer op het spel staat en zijn respect geweld wordt aangedaan, zonder dat Allah hem zal helpen in een situatie waarin hij hulp nodig heeft."
Dus vrees Allah met betrekking tot jouw eer!
Hibbaan bin Moesaa zegt:



"Wij vertrokken voor de Ribat (60) naar Syrië met Ibn Al Moebarak. Toen hij zag hoe de mensen baden, vochten en elke dag missies uitvoerden keek hij me aan en zei; ‘We behoren Allah toe en we zullen bij Hem terugkeren. Jammer voor het deel van ons leven dat we hebben doorgebracht en voor de nachten en dagen dat we hebben verspild aan het opdoen van kennis over de wettelijke scheidingsprocedure, en de open deuren van het Paradijs links hebben laten liggen."

Dit is Abdullah bin Al Moebarak, die ieder jaar minstens twee maanden Ribat uitvoerde – zijn handel en lessen in Hadith achterlatend om Ribat te doen – die zich beklaagt over het feit dat hij geen Ribat had verricht gedurende zijn leven en zich in plaats daarvan bezighield met studeren. Wat zouden degenen die nog nooit een schot hebben gelost voor de Zaak van Allah dan wel niet zeggen?

Toen de Boodschapper van Allah s.a.w.s. werd getroffen door zijn terminale ziekte, weerhield het hem er niet van om de Metgezellen eraan te herinneren om de missie van Osama bin Zaid uit te zenden. Toen Aboe Bakr Osama’s missie probeerde uit te zenden, probeerden de Metgezellen hem van zijn beslissing af te brengen, waarop hij de volgende legendarische woorden uitte: (61)

"Bij Hem buiten Wie er geen andere god is! Zelfs als de honden om de voeten van de vrouwen van de Boodschapper van Allah s.a.w.s. zouden scharrelen, zou ik geen leger terughalen die door de Boodschapper van Allah s.a.w.s. is uitgezonden."

09-04-2007, 20:24
Allah wilde dat het laatste advies van de Metgezel van de Boodschapper van Allah s.a.w.s. een aansporing voor de mensen zou zijn tot Jihad. Aboe Bakr, in de laatste uren van zijn leven, riep Omar bij zich en zei hem: (62)
"Luister, Omar! Ik vertel je dit, en handel daar vervolgens naar, want ik geloof dat ik vandaag zal sterven (en dat was maandag); dus als ik vandaag sterf, laat de avond je dan niet bereiken zonder het leiderschap over het volk te hebben overgenomen, en als ik vannacht sterf, laat de ochtend je dan niet bereiken zonder dat jij de leiding over het volk over hebt genomen. Laat geen tegenslag, hoe groot deze ook moge zijn, je afleiden van zaken die betrekking hebben op jouw godsdienst en het advies van jouw Heer. Jij hebt mij gezien bij de dood van de Boodschapper van Allah s.a.w.s. en de schepping heeft nog nooit zo’n zware tegenslag gehad. Bij Allah! Als ik de uitvoering van een order van Zijn Boodschapper uit zou stellen, zou Allah ons verlaten en een straf over ons laten komen en Medina zou in vlammen gezet worden."
Inderdaad, Aboe Bakr, de beste man na de Profeet s.a.w.s., voelde dat uitstel in het uitvoeren van de opdracht van Allah en de opdracht van Zijn Boodschapper (s.a.w.s.) om naar Jihad te gaan vernietiging en verlies over hen afriep.
In dit geval oordeelt het Boek van Allah tussen ons, en de Soennah van Zijn Boodschapper s.a.w.s. spreekt en getuigt voor ons, en de weg van de Metgezellen met hun inzicht in het belang van Jihad in deze godsdienst. Hebben wij dan commentaar te leveren op deze overvloedige, duidelijke, heldere, onweerlegbare Moetawaatir (63) teksten? De indringer heeft het diepste van de privé-vertrekken van de Moslimvrouwen bereikt – moeten we hem dat toestaan?



Misschien zal een vrouw roepen, ‘O Moe’tasim!’
En vullen soortgelijke kreten de monden van de wezen.
Haar uitroep heeft de oren van de mensen bereikt,
Maar ze heeft de waardigheid van (iemand als) Al-Moe’tasim niet meer ervaren.

De Russen hebben 5.200 Afghaanse Moslimkinderen meegenomen om ze groot te brengen in de Communistische ideologie en om het ongeloof diep in hen te planten. De Amerikanen hebben de opening van zeshonderd scholen bevestigd en zij onderhouden, onderwijzen en voeden 150.000 Afghaanse kinderen op in binnen en buitenland.

Waar zijn dan de predikers van de Islam? Waar zijn de Moslim onderwijzers en wat hebben zij voorbereid om deze Moslimgeneratie te redden en deze fantastische en gezegende mensen in veiligheid te brengen?
De juristen hebben uitgesproken dat de landen van de Moslims als één land worden beschouwd, zodat zodra een willekeurig gebied van het Moslim-grondgebied aan gevaar wordt blootgesteld, de noodzaak ontstaat dat het hele lichaam van de Islamitische Oemmah samenwerkt om dat orgaan wat wordt blootgesteld aan een aanval van een bacterie te weerstaan. Wat mankeert de geleerden dat zij de jeugd niet aansporen tot Jihad? Helemaal omdat deze aansporing verplicht is:

En spoor de gelovigen aan (om te vechten). - Al Nisaa 84.

Wat mankeert de predikers dat zij geen jaar van hun leven besteden om tussen de Moedjaahidien te leven, om leiding en onderricht te geven? Wat mankeert de studenten dat zij niet een jaar vrij nemen van hun studies om een graad in Jihad te verwerven en zichzelf inzetten om bij te dragen aan de vestiging van de godsdienst van Allah op aarde?
Zij zijn er tevreden mee dat zij bij de achterblijvers horen, en hun harten zijn verzegeld, zodat zij het niet begrijpen.

Maar de Boodschapper, en de gelovigen met hem, strijden met hun bezit en hun persoon en zij zijn het die het goede zullen ontvangen en zij zullen slagen. - At Tauba 87-88.

Wat mankeert de Imams, dat zij degenen die hun raad vragen niet oprecht adviseren over het uit gaan voor de Zaak van Allah met hun bloed en ziel? Want hoe lang zullen de gelovige jongeren worden vastgehouden en uitgesloten van Jihad? Deze jongeren, wiens harten met een vuur branden, met voortstuwend enthousiasme, knetterend van geloofsijver dat hun pure bloed over de grond van de Moslims mag uitvloeien. Iemand die een jonge man weerhoudt van Jihad is niet anders dan iemand die hem weerhoudt van het gebed of het vasten. Vreest degene die mensen weerhoudt van Jihad niet dat hij valt onder de aanduiding van het edele vers waarin Allah zegt:

Allah kent de tegenhouders onder jullie en hen die tegen hun broeders zeggen: "Kom bij ons!", en zich maar weinig op het strijdtoneel begeven.
Zij zijn terughoudend in hun hulp voor jullie. Maar als het gevaar komt, zien jullie hen naar jullie kijken met rollende ogen als van iemand die bezwijmt bij de doodsstrijd. Maar als het gevaar geweken is treffen zij jullie met hun scherpen tongen, door hun zucht naar rijkdommen. Diegenen hebben niet echt geloofd, daarom heeft Allah hun daden vruchteloos gemaakt. En dat is voor Allah gemakkelijk. - Al Ahzaab 18-19.

Wat mankeert de moeders, dat niet één van hen één van hun zonen voor de Zaak van Allah erop uit stuurt, zodat hij een bron van trots voor haar kan zijn in deze wereld en een goudmijn voor haar in het Hiernamaals door zijn bemiddeling? En wat mankeert de vaders dat zij niet een van hun zoons aanmoedigen, zodat hij kan opgroeien in de kweekvijver van helden, het land van echte mannen en slagvelden? Hij kan zich bedenken dat Allah hem onvruchtbaar had kunnen maken en een manier om dankbaarheid te tonen voor de zegening van kinderen is om de gift van zijn kinderen ter beschikking te stellen als dankbaarheid tegenover zijn Heer. Heeft hij zichzelf geschapen? Of zichzelf rijkdom gegeven? Waarom dan zo gierig tegenover de Heer van de Werelden? Dat is gierigheid tegenover de Koning met betrekking tot Zijn bezit, niet te vergeten dat "Een ziel zal niet sterven totdat zijn levensloop en levensvoorziening zijn verbruikt."

09-04-2007, 20:26
Wat mankeert de Moslims dat ze niet een paar dagen met grensbewaking en een paar uren van gevecht vastleggen in hun boek met daden en de kronieken van verdiensten. Het is bevestigd in een authentieke hadith, overgeleverd door Moslim, onder verantwoordelijkheid van Salman: (64)
"Het bewaken van de grens voor een dag voor de Zaak van Allah is beter dan een maand te bidden en te vasten."

En in een Hasan Hadith van At Tirmidhi onder verantwoording van Oethmaan: (65)

"Het bewaken van de grens voor een dag voor de Zaak van Allah is beter dan duizend dagen op andere plaatsen, waar de nacht in gebed en de dag met vasten wordt doorgebracht."

En een authentieke Hadith overgeleverd door Imam Ahmed en At Tirmidhi: (66)

"Een uur lang opgesteld staan in de gevechtslinie voor de Zaak van Allah is beter dan zestig jaar opgesteld staan voor het gebed."
O broeders in de Islam! Kom daarom, voor de verdediging van jullie religie, de overwinning van jullie Heer, en de verheffing van de weg van jullie Profeet! Geliefde broeders! Trek je zwaard, klim op de rug van jullie paard en veeg de blaam van jullie Oemmah. Als jullie je verantwoordelijkheid niet nemen, wie dan wel?

Lieve broeder!

De roes van vernedering heeft lang genoeg geduurd
Waar is nu het gebrul van de leeuwen?
De groep van kleine vogels zijn als adelaars geworden
En wij zijn onder de onderwerping van slaven –
De onderwerping van slaven door onderdanigheid
En niet als gevolg van een militaire nederlaag.
Dierbare broeder!

Er was zeker in het verhaal over hen een moraal voor degenen met begrepen. – Yoesoef 111.

Dus het bloedige verhaal van Boegara, de geschiedenis van het verscheurde Palestina, verschroeid Eden, onderworpen volkeren, het spijtige verhaal van Spanje, de vreselijke resultaten in Eritrea, het vermorzelde Bulgarije, de tragedie van Soedan, verwoeste overblijfselen van Libanon, Somalië, Birma, de Kaukasus en haar diepe wonden, Oeganda, Zanzibar, Indonesië, Nigeria … Al deze slachtingen en tragedies zijn de beste lessen voor ons. Zullen wij lering trekken uit het verleden, voordat we het heden verliezen? Of zal de geschiedenis zich over ons blijven herhalen, terwijl we vernedering slikken en in de vergetelheid raken zoals degenen voor ons en verliezen zoals zij verloren?
Wij hopen dat Allah de Russen verslaat in Afghanistan, en dat de Moslims niet op hun hielen omdraaien in verlies. Als dat laatste gebeurt zou ik willen weten welk een catastrofe de Moslims zal overkomen.
Aboe Dawoed heeft gerapporteerd, met een sterke lijn van overlevering, onder Marfoe’ verantwoordelijkheid van Aboe Oemamah,
"Wie niet op Jihad is gegaan, noch een strijder heeft geholpen met middelen, noch de familie van een Moedjaahid goed heeft behandeld in zijn afwezigheid, Allah zal hem treffen met een zware slag op de Dag des Oordeels." (67)

Daarin is voorwaar een vermaning voor wie een hart heeft of die luistert en getuigt (van de waarheid). - Qaaf 37.

Heb ik de boodschap niet doorgegeven?
O Allah, getuig daarvan!
Heb ik de boodschap niet doorgegeven?
O Allah, getuig daarvan!
Heb ik de boodschap niet doorgegeven?
O Allah, getuig daarvan! (67)


1. Als de vijand het land van de Moslims binnendringt, wordt Jihad een idividuele plicht (Fard Ain), volgens alle juristen, geleerden van Tafsier en geleerden van Hadith.

2. Als Jihad Fard Ain wordt, is er geen verschil met Salaat en vasten, volgens de drie Imams Aboe Haniefah, Malik en As Shafi’i. De Hanbali’s geven Salaat voorrang.
In Bulghah As Saalik li Aqrab Al Masalik fi Madhab il Imam Malik (Bekwaamheid van de volger van het beste pad van Imam Malik) is het volgende opgenomen:
"Jihad voor de Zaak van Allah, om het woord van Allah te verheffen, is eenmaal per jaar Fard Kifaayah, zodat als sommigen het verrichten, de verplichting wordt opgeheven van de rest. Het wordt Fard Ain, zoals Salaat en vasten als de rechtmatige Moslim-Imam dat verklaart, of als er een aanval door de vijand wordt geopend in bewoond gebied."
Majma’ al Nahar, een boek van de Hanafi school geeft weer:
"Als de bekwaamheid (om de vijand te verslaan) niet anders wordt mogelijk gemaakt dan dat iedereen deelneemt, dan wordt het (Jihad) op zo’n moment Fard Ain, zoals Salaat."
En in Hasjiyah Ibn Abidin (69), een andere autenthieke Hanafi tekst, vinden we,
"…en (Jihad is) Fard Ain als de vijand een deel van het Islamitische grondgebied heeft aangevallen. Dan wordt het dus een verplichting zoals Salaat en vasten die niet kan worden verlaten."

3. Als Jihad Fard Ain wordt, is er geen toestemming van ouders nodig, zoals er geen ouderlijke toestemming nodig is voor Fadjr Salaat en vasten tijdens Ramadan.

4. Er is geen verschil tussen iemand die Jihad achterwege laat zonder excuus, terwijl het Fard Ain is, en iemand die zonder excuus eet gedurende de dag van Ramadan.

5. Geld geven geeft een persoon geen vrijstelling van fysieke Jihad, het maakt niet uit hoe groot het gegeven bedrag is. Noch wordt de verpliching van Jihad, die om iemands nek hangt, van hem afgenomen; zoals het niet correct is om geld aan de armen te geven voor gemiste vastendagen of gebeden zonder ze in te halen.

6. Jihad is een levenslange verplichting, net als Salaat en vasten. Het is namelijk niet toegestaan om het ene jaar tijdens Ramadan te vasten en de volgende Ramadan te eten, of op een dag te bidden en de andere dag het gebed te laten, op die manier kan iemand niet één jaar Jihad uitvoeren en het dan een aantal jaren laten als hij in staat is om door te gaan.

7. Jihad is tegenwoordig Fard Ain – individueel verplicht – met eigen persoon en middelen, op elke plaats die de ongelovigen hebben bezet. Het blijft voortdurend Fard Ain totdat elke stuk grond wat ooit Islamitisch was wordt heroverd.

8. Het woord Jihad, op zichzelf, betekent alleen gewapend gevecht, zoals is vermeld door Ibn Rusjd en hierover waren de vier Imams het eens.

9. De betekenis van ‘fie sabielillah’ (op het Pad van Allah) is Jihad, zoals Ibn Hadjar heeft gezegd. (70)

10. Het gezegde, "Wij zijn teruggekeerd van de kleine Jihad (gevecht) naar de grote Jihad,"die mensen aanhalen in de veronderstelling dat het een Hadith is, is in feite een valse, verzonnen Hadith zonder basis. Het is slechts een gezegde van Ibrahiem bin Abi Ablah, een van de Opvolgers, en het is in strijd met de tekstuele bewijzen en realiteit. (71)

09-04-2007, 20:27
11. Jihad is de hoogste graad in de Islam, en wordt gerealiseerd in fases. Eerst komt Hidjrah, dan voorbereiding (organisatie), dan Ribat en dan gevecht. Hidjrah is nodig voor Jihad, omdat er is overgeleverd in een authentieke Hadith die werd overgeleverd door Imam Ahmed onder Marfoe’ verantwoording van Djoenadah, dat "Hidjrah niet zal verdwijnen zolang Jihad voortduurt." Ribat heeft betrekking op het leven aan de Moslim-frontlinie om Moslims te beschermen. Het is een noodzaak voor gevecht, want gevechten vinden niet elke dag plaats. Een persoon kan Ribat uitvoeren voor een lange tijd en aan slechts een of twee gevechten deelnemen gedurende deze tijd.

12. Jihad is vandaag de dag individueel verplicht (Fard Ain), met iemands persoon en middelen, voor iedere Moslim, en de Moslim Oemmah blijft in zonde totdat het laatste stuk Islamitische grond is bevrijd van de handen van de ongelovigen. Bovendien is niemand anders van deze zonde gevrijwaard dan de Moedjaahidien.

13. Jihad in de tijd van de Boodschapper van Allah s.a.w.s. was er in verschillende vormen. De Slag bij Badr was aanbevolen (Moestahab). De slagen van de Loopgraven en Taboek waren daarentegen Fard Ain voor elke Moslim. De gehele gemeenschap werd uitgezonden, in het geval van Taboek omdat de ongelovigen Medina aanvielen, het Land van de Islam. De slag bij Chaibar (in het jaar 7 na Hidjrah) was collectief verplicht (Fard Kifaayah) en de Boodschapper van Allah gaf alleen degenen die Hoedaibiyah (6 H) hadden meegemaakt, toestemming om deel te nemen.



14. Jihad in de dagen van de Metgezellen en de Opvolgers ware meestal Fard Kifayah, omdat zij zich bezighielden met nieuwe veroveringen.

15. Tegenwoordig is Jihad met persoon in alle gevallen Fard Ain.

16. Allah heeft niemand anders vrijgesteld van Jihad, dan de zieke, de kreupele en de blinde, alsook de kinderen die de pubertijd niet hebben bereikt, vrouwen die niet in staat zijn te emigreren of Jihad uit te voeren en degenen op hoge leeftijd. In feite is het aanbevolen voor de zieke persoon wiens ziekte niet ernstig is, alsook de kreupele en de blinde, als ze ertoe in staat zijn om naar de trainingskampen te komen om zich bij de Moedjahidien te voegen en ze de Qor’aan te leren, met hen te praten en aan te moedigen dapper te zijn, zoals Abdullah bin Oem Maktoem deed bij Oehoed. Ieder ander heeft geen excuus bij Allah, of hij nou een professional is, een specialist, een werkgever of een uitmuntend zakenman. Geen van deze zijn geëxcuseerd van het persoonlijk uitvoeren van Jihad of puur en alleen materieel bij te dragen.

17. Jihad is een collectieve daad van aanbidding en iedere groep moet een leider hebben. Gehoorzaamheid aan de leider is een noodzaak in Jihad, en daarom moet een persoon zich trainen in het onvoorwaardelijk gehoorzamen van de leider, zoals is gerapporteerd in de Hadith door Moslim onder verantwoordelijkheid van Aboe Hoerairah:
"Jullie moeten luisteren en gehoorzamen, of het nou makkelijk is of moeilijk, in dingen die plezierig voor jullie zijn, maar ook die onwelgevallig en moeilijk voor jullie zijn."
aantekeningen voor degenen die NAAR jihad komen

1. Jihad voor gewone mensen is anders dan de Jihad voor Islamitische predikanten. De predikanten zijn altijd weinig en volgens de regels zijn zij de voorhoede van de Oemmah. Zij kunnen niet alleen een langdurige Jihad uitvoeren, noch zijn zij in staat om hele naties te weerstaan en daarom moet de Oemmah met hen samenwerken. Ieder volk heeft vele fouten, laat daarom niemand denken dat een heel volk onaantastbaar is en de kenmerken van verheven engelen draagt.

2. Het Afghaanse volk is net als andere volkeren in het opzicht dat er onwetendheid en tekortkomingen onder hen zijn, dus laat niemand denken dat hij een compleet volk vindt zonder afwijkingen. Het verschil tussen het Afghaanse volk en anderen is dat de Afghanen de vernedering van hun religie niet hebben geaccepteerd en zij hebben waardigheid gekocht met zeeën van bloed en bergen lijken en verloren ledematen. Andere naties zijn al onderworpen aan kolonisatie en ongeloof vanaf de eerste dag.

3. De Afghaanse natie is ongeletterd en is alleen in de Hanafi stroming opgegroeid. Geen andere wetschool heeft in Afghanistan bestaan naast de Hanafi school en daarom denken velen van hen dat alles wat in strijd is de Hanafi school niet bij de Islam hoort. De afwezigheid van andere wetscholen in Afghanistan heeft geleid tot chauvinisme en voorkeursbenadering voor de Hanafi school in de harten van het Afghaanse volk. Daarom behoort iedereen die Jihad wenst uit te voeren met de Afghanen de Hanafi school te respecteren.

4. De Afghanen zijn een gelovig volk dat mannelijkheid, riddelijkheid en trots eerbiedigen en geen waardering hebben voor bedriegerij en hypocrisie. Als zij van iemand houden, dan geven zij hun leven en ziel voor hem en als zij hem niet mogen, zullen ze dat nooit laten zien. Een persoon moet afzien van bepaalde handelingen van gebed als hij zich voor het eerst onder hen mengt, om zichzelf een eerlijke kans te geven om tot hun harten door te dringen, zodat hij in staat zal zijn om hen te instrueren en onderwijzen en zodoende hun wereldlijke en religieuze omstandigheden te verbeteren. Imam Ahmed en Ibn Taimiyyah hebben uitspraken gedaan die hierop duiden.

5. Je moet absoluut beseffen dat het pad van Jihad lang en zwaar is en dat het niet makkelijk is voor de meeste mensen om onderweg standvastig te blijven, ook al waren zij erg goedwillend aan het begin. Verlangens en hartelijke gevoelens voor Jihad moeten definitief plaatsnemen in iemands ziel om hem in staat te stellen tegenslagen te verdragen en zich staande te houden in moeilijkheden en tegenspoed. Vele jongeren kwamen hier vol geestdrift, maar toen schroeide de drift er behoorlijk vanaf totdat zij de verordening van Jihad zelf in twijfel begonnen te trekken.
Allah heeft de ondersteuning van de Moedjaahidien op Zich genomen, dus wie er ook op Zijn pad op uittrekt, Allah zal hem leiden, zijn vastberadenheid versterken, zijn hart veredelen en zijn voeten verstevigen.
"Er zijn drie die Allah zeker zal helpen: de Moedjaahid voor de Zaak van Allah, de overbrenger van een boodschap die verlost wil worden van zijn verantwoordelijkheid en iemand die wil huwen om zijn kuisheid te bewaren." (72)
Oh Allah! U bent vrij van alle tekortkomingen. Alle lof is aan U. Ik getuig dat er niemand aanbidding waardig is behalve U. Ik vraag Uw vergiffenis en wend me tot U in berouw.

09-04-2007, 20:29


Voetnoten
1. Sjahied: martelaar, bloedgetuige
2. De Taliban vochten voor de invoering van de Islamitische Sjariah
3. Ahmed Sjah Masood, die samenwerkte met Rusland, Amerika, Iran en Frankrijk, vocht tegen de invoering van de Islamitische Sjariah
4. Chr.: Christelijke jaartelling
5. H.: Hidjri, Islamitische jaartelling vanaf de onafhankelijkheid van de Moslimgemeenschap na de verhuizing naar Medina
6. Sahieh, overgeleverd door Ibn Adie en Ibn Asakir van Aboe Hoerairah (4/6165). Sahieh al jaami’ As Saghier no. 4305
7. Sahieh Al Boechari 4/45
8. Sahieh, overgeleverd door Ibn Adie en Ibn Asakir van Aboe Hoerairah (4/6165). Sahieh al jaami’ As Saghier no. 4305
9. Sahieh Al Boechari 4/50 in overeenstemming met Moslim
10. Sahieh Al Boechari 4/48
11. Geselecteerd door Aboe Dawoed, Al Sahiehah 958
12. Sahieh al Boecharie
13. Ahmed Sjah Masoed: dit werd verklaard in de 80-er jaren, voordat Masoed overliep en zich bij de anti-islamitische troepen tegen de Taliban voegde
14. Dit vers is van Amr Al Qais, het betekent: "Stop met praten over magazijnen waarvan de inhoud is geplunderd, en vertel me in plaats daarvan over de kudde sterke kamelen waar ons leven van afhangt." Dit is een metafoor die aan iemand werd voorgelegd die praat over onbelangrijke zaken, terwijl belangrijke zaken worden genegeerd
15. Tafsier Al Qoertoebi 8/142
16. Sahieh Al Boecharie
17. Emigratie
18. Fie Dhilaal al Qoraan, Sayyid Qutb 2/742
19. Moslim, over verantwoordelijkheid van Aboe Hoeraira
20. Fatawa Al Koebara 4/520
21. Tafsier Al Qoertoebi 7/151
22. Nihayatul Muhtadj 8/16
23. Al Haakim in Al Mustadrak 2/275 verklaarde het Sahieh en Adh Dhahabi was het ermee eens
24. Tafsier Al Qoertoebi 5/349
25. Soera Al Boe’oeth is een van de namen van Soera At Taubah, ‘boe’oeth’ betekent ‘uitzending’, want volgens deze Soera worden de gelovigen uitgezonden voor Jihad.
26. Tafsier Al Qoertoebi 8/151
27. Levant staat voor As Sham, wat tegenwoordig bestaat uit Syrië, Palestina, Jordanië en Libanon
28. Tarieg Dimasjq, Ibn Asakir 2/1790
29. Tartieb al Madarik, Al Qadi Ayyadh 3/249
30. Tahzieb al Asma’ wal Lalghat 1/331
31. Moehaddith; Hadith geleerde
32. Al Mashoeq fil Jihad, blz. 66
33. Tahzieb ul Tahzieb, Ibn Hadjar Al Asqalani 1/14
34. Al Mashoeq fil Jihad, blz. 77
35. Ingenieur Goelboeddin Hikmatjaar
36. Sahieh Al Jaami’, no. 5058
37. Fath ul Bari, Ibn Hadjar Al Asqalani 6/9; Al Boecharie
38. Sahieh al Jaami’, no. 688
39. Dinar = goud en Dirham = zilver
40. Al Inah: verpanden; een vorm van (woeker)rente die inhoudt het verkopen van iets als een schuld voor een hogere prijs, waarna het wordt teruggekocht voor een lagere prijs
41. Dat wil zeggen dat ze in beslag genomen worden door landbouw en het fokken van dieren
42. Sahieh Al Jaami’, no. 8035
43. Sahieh al Jaami’, no 2828
44. Sahieh Al Tirmidhi
45. Sahieh Ahmed 3/82
46. Al Moeghni 8/348-349
47. Sahieh Al Boecharie 6/9
48. Fatawa al Koebara, Ibn Taimiyyah 4/608
49. Madjmoe’ Al Tatawa, Ibn Taimiyyah 28/358
50. Hasjiyah, Ibn Abidin al Hanafi 3/238
51. Badai’ As Sanai’ 7/72
52. al Bahr Ar Ra’iq, Ibn Nudjaim Al Hanafi 5/72
53. Fath ul Qadir, Ibn Al Hammam 5/191
54. Hasjiyah, Ad Daoeqi Al Maliki 2/174
55. Nihajatul Moehtaadj, Ar Ramali As Sjafi’ 8/58
56. Al Moeghni, Ibn Qoedamah Al Hanbali 8/345
57. Madjmoe’ Al Tatawa, Ibn Taimiyyah 28/506
58. Taabi’ien: 2e generatie na de Profeet s.a.w.s.
59. Hadith Hasan, Sahieh Al Jaami’ No. 5566
60. Riba: bewaken van de grenzen van Islamitisch grondgebied
61. Hajaatu Sahaabah, 1/440
62. Hajaatu Sahaabah, 1/441
63. Mutawaatir: tekst die is overgeleverd door zo veel betrouwbare individuen dat er geen twijfel is over haar authenticiteit
64. Riyaad u Saalihien, Imam An Nawawi 1291
65. Riyaad u Saalihien, Imam An Nawawi 1293
66. Sahieh Al Jaami’ No. 4503
67. Hasan Hadith: Aboe Daawoed 3/22; Ibn Maadjah 2/923
68. Genomen uit de laatste toespraak van de Profeet s.a.w.s.
69. Hasjiyah Ibn Abidin Al Hanafi 3/238
70. Fath ul Baari, Ibn Hadjr Al Asqalaani 6/22
71. Ibn Taimiyyah zei in Al Furqaan, blz 44-45: "Deze Hadith heeft geen bron en niemand op het gebied van Islamitische kennis heeft het overleverd. Jihad tegen de ongelovigen is de nobelste der werken en meer dan dat is het het belangrijkste werk ten dienste van de mensheid." Al Chatieb Al Baghdadi rapporteert het als Da’ief (zwak) vanwege de overleveraar Chalaf bin Mohammed bin Ismail Al Chiyaam. Al Haakim zegt, "Zijn Hadiths zijn onbetrouwbaar." Aboe Ja’la al Chalili zegt, "Hij is vaak overspelig, is erg zwak en overlevert onbekende Hadith," (Masjari ul Asjwaaq, Ibn Nuhaas 1/31). Er is ook nog de overleveraar Jahyaa bin Al Oela, welke een bekende leugenaar en vervalser van Hadith is (Ahmed). Amroe bin Ali, An Nasaa’i en Ad Daraqoetni stellen, "Zijn Hadith zijn verworpen." Ibn Adi stelt, "Zijn Hadith zijn vals." (Tahzeieb ut Tahzieb 11/261-262). Ibn Hadjar zei, "Hij is beschuldigd van het vervalsen van Hadith," At Taghrib). Ad Dahabi zei, "Aboe Hatim zei dat hij geen sterke overleveraar is, Ibn Ma’ien classificeerde hem als zwak en Ad Daaraqoetni zei dat hij moet worden genegeerd."
72. At Tirmidhi, Ahmed, An Nasaa’i en Ibn Maadjah. Authentiek verklaard door Ibn Hibbaan en Al Haakim, waarmee Ad Dhahabi het eens was.

09-04-2007, 20:46
salam a3alikoum wa rahmatoellilah

effe uitprinten hij zo lang kan ik rustig doorlezen

iedergeval barkallahoufiek

09-04-2007, 20:51
graag gedaan zuster ik heb meer, maar dat is te veel om te plaatsen dus ik kan wel mailen, maar dan hoor ik het wel

Pagina's : [1] 2