Bekijk volle/desktop versie : Zelf potjes eten maken..



06-04-2007, 16:31
Hey ladies,

Me dochter is nu bijna 9mnd en ik wil nu beginnen met verse groentes, ik weet dat ik eerder eraan kon beginnen maar goed. Beter laat dan nooit.

Wat maken jullie zoal voor jullie kleintjes of hebben jullie gemaakt toen ze paar maanden waren?? Ik heb nu zak aardappeld, grote winterpenen, sperziebonen, bloemkool en broccolli in huis gehaald. Maar ik kom niet verder dan aardappels mixen met 1 van die andere groentes. Hebben jullie nog lekkere babyreceptjes?

06-04-2007, 16:40


Iets heel typisch en enorm lekker voor kindjes is.

-Gewoon goed gebonden groentesoep en brood in pletten, lusten ze heel graag.
-Je kan ook bisara (tamarakt) nemen en het zelfde doen als bij de soep
-wat betreft groenten, een potje dat men schoonzus veel maakte voor haar kindje en ze lustte het enorm:

-aardappeltjes
-worteltjes
-peterselie
-knorr
-witte vis (kabeljauw ofzo of mirla als je dat kent)
-olijfolie

Dit goed laten koken en achteraf pureren met het vocht waarin het heeft zitten koken, is echt lekker

06-04-2007, 16:44
Stoom het groente! Is gezonder.

Je kan bijvoorbeel ook appels stomen en dan met een vleugje kaneel fijnprakken. Mijn kinderen waren daar dol op.

06-04-2007, 16:47

Citaat door Gypsymeid:
Hey ladies,

Me dochter is nu bijna 9mnd en ik wil nu beginnen met verse groentes, ik weet dat ik eerder eraan kon beginnen maar goed. Beter laat dan nooit.

Wat maken jullie zoal voor jullie kleintjes of hebben jullie gemaakt toen ze paar maanden waren?? Ik heb nu zak aardappeld, grote winterpenen, sperziebonen, bloemkool en broccolli in huis gehaald. Maar ik kom niet verder dan aardappels mixen met 1 van die andere groentes. Hebben jullie nog lekkere babyreceptjes?


Lekkere babyreceptjes? laat je kindje lekker alles proeven, zowel mix als aparte groenten.
Ik had toen de kant en klare maaltijdpotjes gekocht, deze geleegd en steeds voor 2 dagen groentenmaaltijdengemaakt (ik werk en heb niet altijd evenveel tijd om alles snel voor te bereiden).

Ik deed/doe van alles (nu eet hij voornamelijk met ons mee, tenzij ik laat van werk kom dan geef ik hem zo een home made groentenpotje) aubergine, broccoli, spercieboontjes, peultjes, worteltjes, spruiten, spinazie, pompoen, courgette, aardappeltjes en hij at het allemaal. Kijk maar gewoon wat lekker is/lijkt

Sinds zijn 7e maand kreeg hij ook vis en kip (heel fijn geprakt).
Vanaf zijn 10e maand (hij had bijna al zijn tandjes en zijn kiezen kwamen door, dus hij kon dan kauwen) krijgt hij grove stukjes groenten (zowel apart als gemixt) en kip/vis en gehakt (in macaroni, spinazie enz).

Tevens kook ik niet altijd mijn groenten/vis en kip, maar stoom ik deze ook regematig (supergezond).

06-04-2007, 17:26


Die appeltjes ga ik morgen voor der maken, misschien maak ik gelijk appeltaart haha voor mezelf dan :P

Oja maakt iemand ook recepten met ei? Me schoonmoeder zegt altijd dat ik haar ei moet geven, maar ik ben zo bang voor die bacterie-en want ze zegt dat ik de ei gewoon ongekookt door bv aardappeltjes moet doen geloof ik?

06-04-2007, 17:30
9 maanden!!! nu pas?!!


mn nichtje is nu al van de verse groente AF en die is 8.5 maanden
ze eet gewoon (bijna) alles met ons mee!

Maargoed...je hoeft niet per se 1 groente met aardappels te pureren...meerdere groenten met een visje laten koken bv, is ook erg lekker!

succes!

06-04-2007, 17:32

Citaat door Gypsymeid:
Die appeltjes ga ik morgen voor der maken, misschien maak ik gelijk appeltaart haha voor mezelf dan :P

Oja maakt iemand ook recepten met ei? Me schoonmoeder zegt altijd dat ik haar ei moet geven, maar ik ben zo bang voor die bacterie-en want ze zegt dat ik de ei gewoon ongekookt door bv aardappeltjes moet doen geloof ik?



Je moet het gewoon in dat water van de aardappels doen! En dan tegerlijkertijd mixen!

06-04-2007, 17:32

Citaat door Gypsymeid:
Die appeltjes ga ik morgen voor der maken, misschien maak ik gelijk appeltaart haha voor mezelf dan :P

Oja maakt iemand ook recepten met ei? Me schoonmoeder zegt altijd dat ik haar ei moet geven, maar ik ben zo bang voor die bacterie-en want ze zegt dat ik de ei gewoon ongekookt door bv aardappeltjes moet doen geloof ik?


Kook het ei en mix het dan door de groentjes
als je dochtertje al flink kan happen dan kan je het ei gewoon in kleine stukjes doen en haar het zo laten opeten.
Maar roer geen rauw ei door de groenten, het is gevaarlijk voor een samonella-infectie, zeker als ze nog zo klein is.

Verder kan je bijna alle groenten aan haar geven, stoom of kook ze, meng het samen met aardappelen, rijst of deegwaren.
Je zal in het begin wat moeten proberen en zo ga je ontdekken wat ze het lekkerste vindt.

Ze zeggen dat om kindjes groentepap te leren eten dat je aardappelen met worteltjes kan maken, dat lusten ze bijna allemaal heel graag en het smaakt ook licht zoetig.

Je kan ook al kip, vis, mager vlees koken of stomen en door haar groentepapje mengen.

Ze zal wel blij zijn nieuwe smaken te kunnen ontdekken