Bekijk volle/desktop versie : Hadith gezocht: Moeheid tijdens het bidden eerst slapen ???



06-04-2007, 11:54
Assalaamu Aleykoum

Ik heb enkele tijd es gelezen over een hadith die zegt: dat als je moe bent en je moet bidden dat je eerst mag slapen als je denkt dat je door moeheid niet geconcentreerd kan bidden. w'allahu alim, ik dacht da'k die ergens had gelezen.

Als die bestaat kan iemand me die dan bezorgen? (zo ook in het Arabische schrift dan)

Ma'a salama

09-04-2007, 16:30


salaamoe aleikom,

Ik weet dat ik het gelezen heb ik het kleine boekje "zij die weinig sliepen ......", ik heb het boek boven, maar heb even geen tijd om het te gaan halen, maar daar staat een hadith in. Als je hem perse wilt en zelf het boekje niet hebt, dan wil het later wel mailen of zo.

Salaam,

Hadja

10-04-2007, 07:05
w'aleykoum salaam Umm Younes,

Als je dat zou willen doen, die hadith door willen sturen, insh'allah. Maar doe maar rustig aan,

Barakallahu fiki (k)

10-04-2007, 12:33

Citaat door Havervlok:
Assalaamu Aleykoum

Ik heb enkele tijd es gelezen over een hadith die zegt: dat als je moe bent en je moet bidden dat je eerst mag slapen als je denkt dat je door moeheid niet geconcentreerd kan bidden. w'allahu alim, ik dacht da'k die ergens had gelezen.

Als die bestaat kan iemand me die dan bezorgen? (zo ook in het Arabische schrift dan)

Ma'a salama



Ik heb gehoord dat hoe later je Isha bid des te beter het is (Maar niet te laat dan)

10-04-2007, 12:45


Klopt lieve ought, En als je in de laatste derde deel van de nacht bidt dan kan je ALLAH soubhanna wa tahalla alles vragen, dus ook VERGEVING.....


Ik zal later insha ALLAH een hele mooie verhaal neerzetten dat gaat over bidden in de derde deel van de nacht, en een hadith erbij zetten inshaALLAH.

10-04-2007, 23:20

Citaat door bismillahoegtie:
Klopt lieve ought, En als je in de laatste derde deel van de nacht bidt dan kan je ALLAH soubhanna wa tahalla alles vragen, dus ook VERGEVING.....


Ik zal later insha ALLAH een hele mooie verhaal neerzetten dat gaat over bidden in de derde deel van de nacht, en een hadith erbij zetten inshaALLAH.
inshallah

10-04-2007, 23:38
ik ben ook benieuwd naar het verhaal

11-04-2007, 12:31

Citaat door .:Nadia:.:
Ik heb gehoord dat hoe later je Isha bid des te beter het is (Maar niet te laat dan)

Dat klopt, het mag in het laatste gedeelte van de nacht maar wel voordat de zon opkomt.

Dus zo laat mogelijk maar wel voor het fadjr gebed.
Ik zal kijken of ik een bron kan vinden. En Allah weet het, het beste.

11-04-2007, 14:00

Citaat door ilhem_b:
Dat klopt, het mag in het laatste gedeelte van de nacht maar wel voordat de zon opkomt.

Dus zo laat mogelijk maar wel voor het fadjr gebed.
Ik zal kijken of ik een bron kan vinden. En Allah weet het, het beste.



11-04-2007, 16:53

Citaat door .:Nadia:.:
Ik heb gehoord dat hoe later je Isha bid des te beter het is (Maar niet te laat dan)


Salaamoe aleikom oegtie,

Je kan isha salat bidden tot 1/3 van de tijd tussen isha en fajr. Stel dat er 6 uur tijd zit, tussen isha en fajr, dan mag je isha salat tot 2 uur (is 1/3) daarna bidden, zodat het nog op tijd is. Begrijp je het een beetje.

Salaam,
Hadja

11-04-2007, 17:01

Citaat door Havervlok:
w'aleykoum salaam Umm Younes,

Als je dat zou willen doen, die hadith door willen sturen, insh'allah. Maar doe maar rustig aan,

Barakallahu fiki (k)


Wa aleikom asalaam lieve oegtie,

Dit zijn een paar ahadith uit het boek "zij sliepen weinig tijdens de nacht".

Anas ra heeft gezegd dat de boodschapper van Allah saw gezegd heeft:
"als jullie merken dat jullie moe worden tijdens jullie (nacht) gebeden, ga dan weer slapen, totdat jullie er zeker van zijn dat jullie begrijpen wat jullie reciteren (van Qoer-aan)." Al Boecharie en Moeslim

Aa-isha heeft gezegd dat de boodschapper van Allah saw gezegd heeft:
"Wanneer iemand slaap krijgt tijdens zijn gebed, moet hij dan gaan liggen, tot de slaap van hem verdwijnt, want het is mogelijk dat iemand die het gebed verricht, als hij slaperig is, zichzelf in werkelijkheid uitscheldt, terwijl hij de intentie heeft om vergeving te vragen." Al Boecharie en Moeslim

Lieve oegt ik hoop dat dit de informatie was die je zocht, zoniet laat het dan weten.

Salaam,
Hadja

11-04-2007, 22:05
klopt ik heb dat ook gelezen................

13-04-2007, 09:00


gair inshaALLAH zoals belooft heb ik hier het verhaal en de hadith sorry lieve zusters voor het te laat plaatsen.

13-04-2007, 09:09
Een moslim ging als vluchteling naar een bepaald land en vroeg de autoriteiten om hem het burgerschap te geven.
Alle deuren werden voor hem gesloten. Ondanks al zijn inspanningen en aandringen, mislukten al zijn contacten.
Op een dag ontmoette hij een rechtvaardige geleerde en hij vertelde hem over zijn hachelijke situatie. De geleerde zei tegen hem:''Smeek je HEER, want HIJ is Degene die de zaken gemakkelijk maakt.
De betekenis van dit advies wordt in de hadith gevonden:

''ALs je vraagt, vraag dan ALLAH, en al sje hulp zoekt. zoek dan hulp van ALLAH.
En weet dat als een volk samen zou komen om voor jou iets goeds te doen, zij jou geen goeds geven behalve wat ALLAH voor jou heeft opgeschreven.''


De vluchteling vertelt verder:

''Bij ALLAH, ik ging niet meer voor hulp of bemiddeling naar mensen.
In plaats daarvan begon ik tot ALLAH te bidden in het laatste derde gedeelte van de nacht, net zoals de geleerde het mij had aangeraden.
Net voor het ochtendgloren riep ik ALLAH aan en smeekte HEM om een oplossing.
Slechts een paar dagen gingen voorbij sinds ik een aanvraag had ingediend voor het burgerschap, zonder iemand van enige positie te gebruiken om voor mij te bemiddelen.
Een paar dagen waren voorbij gegaan en tot mijn verbazing werd ik opgeroepen om mijn papieren voor het burgerschap op te halen.
Er stond een stempel op: ''Goedgekeurd.''



ALLAH is zeer vrijgevend en vriendelijk voor ZIJN dienaar.
(QS Ash-Shoera 42: 19)

13-04-2007, 15:36

Citaat door Ummyounes:
Wa aleikom asalaam lieve oegtie,

Dit zijn een paar ahadith uit het boek "zij sliepen weinig tijdens de nacht".

Anas ra heeft gezegd dat de boodschapper van Allah saw gezegd heeft:
"als jullie merken dat jullie moe worden tijdens jullie (nacht) gebeden, ga dan weer slapen, totdat jullie er zeker van zijn dat jullie begrijpen wat jullie reciteren (van Qoer-aan)." Al Boecharie en Moeslim

Aa-isha heeft gezegd dat de boodschapper van Allah saw gezegd heeft:
"Wanneer iemand slaap krijgt tijdens zijn gebed, moet hij dan gaan liggen, tot de slaap van hem verdwijnt, want het is mogelijk dat iemand die het gebed verricht, als hij slaperig is, zichzelf in werkelijkheid uitscheldt, terwijl hij de intentie heeft om vergeving te vragen." Al Boecharie en Moeslim

Lieve oegt ik hoop dat dit de informatie was die je zocht, zoniet laat het dan weten.

Salaam,
Hadja


w'aleykoum salaam lieve zuster,

na'am dat is wat ik zocht, barakallahu fiki

xxx