Bekijk volle/desktop versie : Gesloten discusse, AhleSunna - Shian.



Pagina's : [1] 2

03-04-2007, 23:10
Bismillahirahman ar rahim

Salam Aleykum,

Ik wou graag antwoorden geven op de shiiten in deze topic, in de topic van al jafari werd het te druk volgens hem, de topic is door hem verwijderd, ik wou het 1 op 1 hebben, mocht je een vraag hebben, pm me, of vraag het even kort tussendoor, maak geen beledigende opmerkingen, scheld niet, en laat insha allah de waarheid zegevieren.

al jafai, je had op de andere topic die je hebt verwijderd een paar teksjes gezet, deze antwoord ik hier wel.

03-04-2007, 23:35



Citaat:
Yunus ik geef het toe jij bent wijs, maar te koppig! Jij kan heel goed lezen en maak dan aub gebruik daarvan! Ik zei toch duidelijk dat alle vrouwen van profeet tot Ahle Bayt as behoorden, maar ahle bayt werd ook als term opvolging genoemd! Wij zeggen niet dat Aisha sa niet bij Ahle Bayt hoorde, maar bij ahle bayt dat de opvolging moest voortzetten!!
Welke opvolging, laat met duidelijke bronnen ziet , waar Ahl Bayt als opvolging dient,


Citaat:
Een Khalief moet ILM hebben om de Islam vragen te beantwoorden! Een khalief moet voorbereid zijn om de dien voortzetten en als men niet genoeg of juiste eigenschappen beschikt valt hele complex inmekaar!
Ik zie geen rede om jou uitspraak te assoriern met de regeerperiode van de 1ste khalifah, zelfs de mensen die geen belasting wouden betalen, Abu Bakr sadiq ra zei, wallahi jullie betalen of jullie worden bevochten, Ik zie geen enkele aanwijzing of een bewijs dat Abu Bakr sadiq ra, 1 geen ilm had, 2 geen leider was, etc.


Citaat:
Teneerste tuurlijk weet niemand alles! Wij wat zeggen over ahle bayt as is en hun kennis zij hebben godelijk ILM wat wij nooit zullen bereiken!
Wie zegt dat Ahl Bayt goddelijk ilm hebben, beargumenteer dit met behulp van bronnen, nergens wordt beweerd dat de Ahl Bayt van de profeet saw goddelijk ilm kent, Allah swt kan kennis aan iedere ziel openbaren, was het niet Abu Bakr die zei " Zorg voor je zusje,


Citaat:

'A'ishah heeft overgeleverd: "Toen hij op zijn sterfbed lag, zei mijn vader tegen mij: "Waarlijk, jij hebt twee broers en twee zussen." Ik schrok hiervan, aangezien ik maar twee broers en één zus had. Hij verwees naar zijn toen-zwangere vrouw, Bint Kharijah, zeggende: "Ik zie dat zij zwanger is van een meisje," en het bleek precies zo te zijn."

[Overgeleverd door ash-Shatibi in 'al-Muwafaqat' (4/85), en Ibn Taymiyyah haalt het aan in 'Majmu' al-Fatawa' (11/318)]
We kunnen simpelweg niet evronderstellen dat er mensen zijn die alles van Al Ghyb kennen of voor wie de schatten van Allah swt bekend zijn.
Noch zijn het jullie imams, noch zijn het de geleerden, de profeten, de sahaba, etc.
Volledige perfectie en onfeilbaarheid behoort enkel aan Allah swt.


Citaat:
Hun ilm is bereikend tot Allah swt het wilt! Misschien was het tot Qiamat, maar Qiamat is geen hiernamaals! Over hiernamaals ben ik met jou eens dat NIEMAND het wist behalve Allah swt! Omdat niemand daar aanwezig is of daar gegaan is en weer terug is! De ahle bayt as kregen Godelijke krachten en ilm zodat zij de juiste Islam voort konden zetten!
De profeet saw heeft voor ons niks achtergehouden van de boodschap van Allah swt, dat is een indirekte laster jegens hem, Hij heeft ons gezegd dat qiyamat op een vrijdag zal zijn en alle grote en kleine tekenen daarvan,


Umar prees de status van Ali ra, de gebeurtenissen voor ghadir khum waren hier getuige van, een groep mensen hadden klachten over Ali ra, dat lezen we in de hadeeth, de profeet SAW prees Ali ra en zijn eigenschappen om de mensen anders te laten denken over Ali ra, wat betreft baya, Ali ra heeft 2 keer baya gegeven aan Abu Bakr Sadiq ra, de eerste keer zou na een paar dagen zijn geweest, en de tweede keer na 9 maanden volgens overleveringen. Dit was een gewoonte om iemand baya te "refreshen",
Na het misverstand over Fadak tussen Abu Bakr en Fatima ra, en de dood van Fatima zahra ra was Ali ra geisoleerd van de mensen en de mensen vonden hier ook geen plezier in, Nadat Ali ra na 9 maanden weer zijn baya gaf aan Ali ra, werden de relaties weer hechter met Ali ra.


Citaat:
En de reden dat Imam ALi as zijn baya gaf was hij FITNA in de umma wou voorkomen! Imam ALi as was niet zo hebzuchtig om een khalief te zijn voor Allah swt was hij genoeg! Het is leuk dat mensen en zelfs de khalief Umma naar Imam Ali as voor vragen kwamen!
Je noemt dat Abu Bakr en Umar hebzichtig waren, 30000 sahaba gaven hem baya en jij noemt hem hebzuchtig? De leden onder de mujahirien, ansaar en alle andere stammen, ze stonden bijna op het punt om een oorlog te voeren, de muhajirien wouden een khalif uit hun stam, en de ansar uit hun stam, een grote fitna was op komt, Abu Bakr en Umar ra waren bij de profeet saw, een boodschapper kwam en waarschuwde voor een oorlog tussen de stammen, Abu Bakr zei, ik ga niet, Umar haalde hem over om mee te gaan, Abu Bakr ra had Ali niet geinformeerd omdat hij bezig was met de profeet saw en de dodenwassing, hij vond dat het iets voor de ahl bayt van de profeet saw was, deze twee nobele Sahaba gingen naar saqifah, waar de mensen op het punt van oorlog stonden,

De dood van de profeet saw kwam als een donkeren periode in de wereld,
(Ar-Raheequl Makhtum, p.559), De liefde van Umar ibn Khattab was in feite zo groot voor de profeet saw dat hij elke levende zou onthoofden als hij de profeet saw doodverklaarde, Umar ra was zelfs van mening dat de profeet saw zoals Musa ibn Imran terug zou keren na 40 dagen, en de mensen zou straffen die van mening waren dat hij dood was. (The History of al-Tabari, Vol.9, p.184),

03-04-2007, 23:40

Abu Bakr Sadiq kwam naar de bestemming waar de profeet saw lag, hij praatte met niemand, hij ging naar het hoekje waar de profeet saw lag, waar de profeet saw bedekt was met een stof (Hibra), hij haalde de stof weg, boog zich, en kuste hem en huilde , zeggende, "Moge mijn beide ouders opgeofferd worden voor jou, rasulallah"
(Sahih Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 733)
(Sahih Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 734)

En hij naar de mensen en zei , " De mensen onder jullie die Mohammad saw aanbidden, laat hun weten dat de profeet saw dood is, maar wie Allah aanbidt, laat hem weten dat Allah swt leeft en geen sterfelijheid kent, Allah swt zegt:
Surah al imaran
144. En Mohammed is slechts een boodschapper. Waarlijk, alle boodschappers vóór hem zijn heengegaan. Zul je u dan op de hielen omkeren als hij sterft of gedood wordt? Hij, die zich omkeert zal aan God in het geheel geen schade berokkenen. En God zal de dankbaren gewis belonen.

(Sahih Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 733)


Ibn Abbas رضّى الله عنه

zei, " Het was alsof de mensen nooit op de hoogte waren van deze vers, totdat Abu Bakr ra het reciteerde"
(Sahih Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 733)

Umar
(رضّى الله عنه
zei " Bij Allah , Toen Abu Bakr deze vers reciteerde, verlamden mijn benen en viel ik neer op mijn knien, op het moment dat hij zei dat de profeet saw dood was"
(Sahih Bukhari: Volume 5, Book 59, Number 733)

Zo groot was de liefde van Umar ibn al khattab voor de profeet vzmh.


Umar en Abu Bakr waren bij de profeet saw, bezig met het arrangeren van zijn jenaza samen met de andere aanwezigen, onder andere Ali ra, Abbas ra etc. een man genaamd Mughirah bin Shubah (رضّى الله عن
kwam en zei " O zoon van Khattab", kom hier, Umar ra antwoordde, ga weg, we zijn bezig met het regelen van de jenaza voor rasulallah saw. De man antwoordde " er is iets gebeurd op Saqifah Bani Sa’idah, de ansaar zijn bezig hun krachten te bundelen, dit was een gevaarlijke situatie, er zou een grote burgeroorlog tussen de stammen kunnen ontstaan, hierop antwoordde Umar " Abu Bakr laten we gaan "
bron: Al Faruq, door Allamah Shibli Numani, Volume 1, pagina 87


Abu Bakr sadiq ra was in de eerste instantie niet weggegaan bij de profeet saw, Umar ra stuurd hem 1 boodschap om snel te komen dat de situatie kritiek was, Abu Bakr ra ging niet hij stuurde een boodschap terug zeggende dat hij bezig was met het verzorgen van de profeet saw, pas bij de 2e poging ging Abu Bakr ra naar Saqifa.
(The History of al-Tabari, Vol.10, p.3)

De twee shaykhayn wouden heel graag met de profeet saw blijven, maar er kwam bijna een burgeroorlog, door het toedoen van een 3de man die hen waarschuwde en om hulp vroeg mbt de gebeurtenissen die plaatsvonden op Saqifah. Zeggende,rr de ansaar zijn op het punt om hun eigen khalifah te kiezen, en verklaren de oorlog aan elke stam die hun khalifa niet accepteert.


Citaat:
(The) Ansar said: “In case they reject our Caliph, we shall drive them out from Al-Medinah at the point of our swords.” However, the few Muhajirs in the assembly protested against this attitude and this led to a dispute and disorder of a serious nature and a war between the Muhajirs and Ansars seemed possible. When the situation took this ugly turn, Mughirah ibn Shubah left the trouble spot and came to the Prophet’s Mosque to relate what was going on in Saqifah Banu Sa’idah.

(Tareekh Al-Islam, Vol.1, p.273-274)
Dit zou een grote zonde zijn, en al het werk dat de profeet saw had verricht om te muslimien te verenigen zou verwoest worden door een burgerloorlog.Het werk waarvoor de profeet saw zijn zweet en bloed had gegeven

Abu Bakr, Umar en Abu Ubaidah ra, drie leden van de Ashara Mubash Shararah (10 v/d metgezellen die jennah beloofd was) om de situatie onder controle te krijgen.

We lezen

So the two of them (Abu Bakr and Umar) hurried toward them (the Ansar); they met Abu Ubaidah ibn al-Jarrah (on the way), and the three of them marched towards them (the Ansar).
(The History of al-Tabari, Vol.10, p.3)
Umar ra zei

Citaat:
I told Abu Bakr that we should go to our brothers, the Ansar, so we went off to go to them, when two honest fellows met us (on the way) and told us of the conclusion the people (the Ansar) had come to (i.e. to declare their own Caliph). They (the two honest fellows) asked us where we were going, and when we told them, they said that there was no need for us to approach them and we must make our own decision (i.e. elect our own Muhajir Caliph).
(Ibn Ishaq, Seerah Rasool-Allah, p.685)

03-04-2007, 23:46
Hij doelde op wat de Ansar hadden gezegd namelijk
“Laten wij ons leider uit ons midden, en jullie leider uit jullie midden kiezen”

(The History of al-Tabari, Vol.10, p.3)

Dit zou neerkomen op 2 khalifa’s, dat is onacceptabel in de shariah van Allah swt.
De Sahaba’s wisten, dat het de ummah alleen zou afsplitsen, en geen enorm rijk zou maken.
Waarom namen Abu Bakr en Umar Ali ra niet mee?

Dit omdat Ali ra familie was van de profeet saw, er is een Hadeeth hieromtrent.

“A person’s family and relatives are the ones responsible for arranging his burial.”
(Sunan Abu Dawood, Vol. 2, Page 102)
We lezen in Tareekh Tabari

Now Ali ibn Abi Talib was working busily preparing the Apostle (for burial), so Umar sent a message to Abu Bakr (instead)…
(The History of al-Tabari, Vol.10, p.3)

(They) left Ali and others (close relatives) to make arrangements for the burial of the Prophet.
(Tareekh al-Islam, Vol.1, p.274)

Abu Bakr en Umar ibn khattab ra zouden niks liever willen dan bij de profeet saw te blijven, ze kregen boodschappen van kom, 3 keer, hij zei ga weg, nadat de situatie erg bleek te zijn ging alleen Umar ra, en na verzoek van Umar ra, Abu Bakr Sadiq ra.Dat ze Ali of Zubayr ra of Abbas niet meenamen was een teken van loyaliteit, en zachtheid, ze lieten hun bij hun geliefde profeet saw achter, en bovendien waren zij familie.
Abu Bakr, noch Umar noch Ubaydah zeiden, “Geef je Baya aan mij” of maak mij Khalifa, toen de mensen Umar ra aanwezen als Khalifah, zei hij, nee laat Abu Bakr,

De mensen hadden een leider nodig om hun te behoeden uit deze omstandigheden, ze hadden een jama”ah nodig,
Lees mee

Amir asked: “When was the oath of allegiance given to Abu Bakr?”
“The very day the Messenger of Allah died,” he (Saeed) replied. “People disliked to be left even part of the day without being organized into a community (jama’ah).”
(The History of al-Tabari, Vol.1, p.195)

Ook heeft de profeet saw gezegd
“ Onze politieke autoriteit zal binnen Quraish blijven, zolang ze islaam volgen”
(al Bukhari: Kitabu’l-Ahkam)

Omtrent het leiderschap heeft de profeet saw
“ In deze kwestie (leiderschap) laat de Quraish beslissen, probeer hun niet
voor te dringen” (Talkhis al-Habeer, Vol.2, p.26)

Ook

“After me, the political authority shall be transferred to the Quraish.”
(Musnad Ahmad Ibn Hambal, vol. 3, p. 183)


“People (of Arabia) in this matter (i.e. leadership) follow the Quraish. The believers of Arabia are the followers of their believers and the disbelievers of Arabia are the followers of their disbelievers.”
(Muslim, Kitabu’l-Imarah)

[b] Abu Bakr , Umar, en Ubaydah waren net op tijd voordat de Ansaar hun khalifah Saad ibn Ubadaah zouden kiezen, (A Short History of Islam, p.57)
Saad ibn Ubadah zei tegen de ansar zoals we lezen in tarikh tabari

Citaat:
Saad ibn Ubaadah (رضّى الله عن&#1607 conveyed the following message to his fellow Ansar:
[quote]
“Company of the Ansar! You have precedence in religion and merit in Islam that no other tribe of the Arabs can claim. Muhammad remained ten-odd years in his tribe, calling them to worship the Merciful and to cast off idols and graven images, but only a few men of his tribe believed in him, and they were able neither to protect the Apostle of Allah, nor to render his religion strong, nor to divert from themselves the oppression that befell them all.
“Until, when He intended excellence for you (O Ansar); He sent nobility to you and distinguished you with grace. Thus Allah bestowed upon you faith in Him and in His Apostle, and protection for him and his companions, and strength for him and his faith, and Jihad against his enemies. You (O Ansar) were the most severe people against his enemies who were not from among you, so that the Arabs became upright in Allah’s Cause, willingly or unwillingly…through you (O Ansar) Allah made great slaughter (of the infidels) in the earth for His Apostle, and by your swords (O Ansar) the Arabs were abased for him. When Allah took (the Prophet) to Himself, he was pleased with you (O Ansar) and consoled by you.
“So keep control of this matter (i.e. the Caliphate) to yourselves, to the exclusion of others, for it is yours and yours alone.”
(The History of al-Tabari, Vol.10, p.2)

03-04-2007, 23:50


In deze omstandigheid zou alleen een man zoals Abu bakr ra orde kunnen brengen, Umar ra wou spreken, maar vanwege zijn emotionele toestand zou hij de situatie verergeren, Abu Bakr hield hem tegen begon met ansaar te onderhandelen..
(Tareekh al-Islam, Vol.1, p.274)

Abu Bakr Sadiq ra zei “O Ansar! Jullie verdienen al jullie geode kwaliteiten, maar de kwestie omtrent het leiderschap rust alleen bij Quraish”
(Sahih Bukhari, Volume 8, Book 82, Number 817)
Verder zei hij tegen de ansaar:


Citaat:
“(O Ansar) you are our brethren in Islam and our partners in religion…but the Arabs will not submit themselves except to this clan of Quraish…we (the Quraish) are in the center among the Muslims with respect to our position…”

(The History of al-Tabari, Volume 9, p.193)

Abu Bakr Sadeeq ra herinnerde de mensen over het kwestie leiderschap.
Verder kan je lezen wat ABu Bakr nog meer tegen de Ansaar had gezegd in (The History of al-Tabari, Vol.10, pp.4-5)

Abu Bakr zei :
“Allah is my witness that we are not pressing the claim of the Quraish because of any selfish interest. The proposal is prompted in the interest of the solidarity of Islam (i.e. to maintain unity and prevent civil war). To give you a proof of our sincerity, I declare before you that I do not covet the office. Here are Umar and Abu Ubaidah. You may choose any one of these.”
(Khalifa Umar bin al-Khattab, Chapter of “Death of the Prophet&#8221

Abu Bakr zei verder
He (Abu Bakr) said: “All the good that you have said about yourselves (O Ansar) is deserved. But the Arabs will recognize authority only in this clan of Quraish, they being (considered) the best of the Arabs in blood and country. I offer you one of these two men (Umar and Abu Ubaidah): accept whom you please.’ ”
(Ibn Ishaq, Seerah Rasool-Allah)

Citaat:

Abu Bakr ra zei ook tegen Saa’d ibn Ubadaah ra , het volgende:

“O Saad (ibn Ubaadah)! You know very well that the Prophet had said in your presence that the Quraish shall be given the Caliphate because the noble among the Arab (masses) follow their (Quraish) nobles and their ignobles follow their (Quraish) ignobles.”
(Musnad Ahmad, vol. 1, p.5)
De ansaar stemden gaven dit toe, en stemden in met de voorstel van Abu Bakr, en lieten hem het word voeren, dit kan je lezen in :
(Musnad Ahmad, volume 1, pagina.56), (Musnad Ahmad, Volume.1, pagina.5)

Abu Bakr ra zei “ Umar en Abu Ubaydah zijn hier, kies 1 van hun”
Hierop zij Umar ibn Khattab ra:
“ Bij Allah, Abu Bakr is het meest geschikt van de mujahirien. Hij was 1 van de 2 metgezellen in de grot, De profeet saw vroeg hem om imam te zijn voor de gebeden en waarlijk het gebed is het meest superiure deel van imaan, niet ik, niet Abu Ubaydah verdienen het om khalifah te worden in de aanwezigheid van Abu Bakr sadiq.”


Dit zeggende, stak hij zijn hand op om Baya te geven aan Abu Bakr sadiq ra, hem volgend Abu Ubaydah ra, en Bashir ibn Saad Ansari ra. Na dit, kwamen alle mensen baya geven aan Abu Bakr Sadiq ra, en met het verspreiden van het nieuws, raasden de mensen uit alle kanten om zijn baya aan de khalifa van islaa, te geven.
Bron: (Tareekh al Islam, Volume1, pagina 275)

Dus als we naar de feiten kijken, beste broeders en zusters, wou nog Abu Bakr ra, noch Umar ra khalifa worden, Abu Bakr zei kies Ubu Ubayda of Umar, en Umar wou zelf niet eens khalifah worden, terwijl hij zeer zeker gekozen zou worden. Zoals de profeet saw in een saheeh hadith ons heeft laten weten.

De profeet saw zei “ Diegene die naar leiderschap streeft , is niet geschikt voor leiderschap”
(Bukhari: Kitab al-Ahkam,Hoofdstuk 7; Muslim: Kitab al-Amarah, Hoofdstuk 3)


Citaat:
Abu Bakr ra zei ook later tegen Ali ra
“Had I delayed the matter, it would have posed a greater danger to the unity, integrity, and solidarity of Islam. How could I send for you when there was no time?
(Tareekh al Islam, Volume1 pagina 276)
”

Ook zijn de shias van mening dat Abu Bakr en Umar ra niet deelnamen aan de jenaza van rasulallah saw, dit is onwaar, en een grote leugen, later volgt hier meer over.

07-04-2007, 23:51
Geachte shia (sekte) laten wij het over de khalifaat hebben, waarvan jullie menen dat het op een "duivelse" manier ontnomen is, Mocht je bang zijn om te reageren, dan laten wij getuigen zijn dat deze sekte de kennis en ilm niet heeft om hun shia geinfecteerde praatjes te verdedigen.

07-04-2007, 23:55
Yunus, ik wist niet dat er zo veel shia's waren op deze forum.

08-04-2007, 00:12

Citaat door _BECOOL_:
Yunus, ik wist niet dat er zo veel shia's waren op deze forum.

Deze sekte kent de meer milde en de rafida , die islam weigeren of de vrouwen en sahaba uitschelden.

Hier zijn we de laatste tijd getuige van geweest . 99 % zijn rafida. Ik zeg het zonder hebzucht of angst nadat ik hun text heb gelezen is Allah en zijn boodschapper voldoende voor mij ; de presentatie van islam dat gegeven wordt door deze mensen is alleen schadelijk ze willen zogenaamd "uity" maar schelden aan de andere kant onze moeder Aishah ra uit
Deze onwetende ezels zouden eerst hiermee moeten stoppen voordat ze een "unity" zouden willen. Maar dat ze hun leugens niet kunnen onderbouwen laat deze groepje spammers ook vernederd achter ; Moge ze geleid worden.

08-04-2007, 17:20

Citaat door Yunus:
Deze sekte kent de meer milde en de rafida , die islam weigeren of de vrouwen en sahaba uitschelden.

Hier zijn we de laatste tijd getuige van geweest . 99 % zijn rafida. Ik zeg het zonder hebzucht of angst nadat ik hun text heb gelezen is Allah en zijn boodschapper voldoende voor mij ; de presentatie van islam dat gegeven wordt door deze mensen is alleen schadelijk ze willen zogenaamd "uity" maar schelden aan de andere kant onze moeder Aishah ra uit
Deze onwetende ezels zouden eerst hiermee moeten stoppen voordat ze een "unity" zouden willen. Maar dat ze hun leugens niet kunnen onderbouwen laat deze groepje spammers ook vernederd achter ; Moge ze geleid worden.



Beste broeder, kunt u wat meer informatie geven over Rafida?

19-04-2007, 08:53

Citaat door Muslimovic:
Ik hoorde dat shia kunnen vliegen. is dat waar?



"That is a matter of opinion"

Ik wacht al een maand, maar heb op deze topic geen flying shias gezien.

19-04-2007, 15:42
laat die mensen broeder, deze topic helpt echt niks, bijna 200 pagina's op die andere topic hebben niks geholpen. dan is het toch duidelijk dat je tegen muren praat.

21-04-2007, 12:02
Ik denk niet dat ik ze laat terwijl ze hun propaganda hier promoten.

21-04-2007, 12:40



Citaat door laila2:
laat die mensen broeder, deze topic helpt echt niks, bijna 200 pagina's op die andere topic hebben niks geholpen. dan is het toch duidelijk dat je tegen muren praat.


en jij bent een en al muur

21-04-2007, 12:48

Citaat door Yunus:
Bismillahirahman ar rahim

Salam Aleykum,

Ik wou graag antwoorden geven op de shiiten in deze topic, in de topic van al jafari werd het te druk volgens hem, de topic is door hem verwijderd, ik wou het 1 op 1 hebben, mocht je een vraag hebben, pm me, of vraag het even kort tussendoor, maak geen beledigende opmerkingen, scheld niet, en laat insha allah de waarheid zegevieren.

al jafai, je had op de andere topic die je hebt verwijderd een paar teksjes gezet, deze antwoord ik hier wel.


Gair insha allah

ik kan niet helemaal volgen wat jullie discusie was ..

Dus plaats jou punten / vragen / argumenten eerst, dan zal ik die van mij plaatsen insha allah, laten we dan zo starten ..

shukran

21-04-2007, 15:33

Citaat door ElOmr:
Gair insha allah

ik kan niet helemaal volgen wat jullie discusie was ..

Dus plaats jou punten / vragen / argumenten eerst, dan zal ik die van mij plaatsen insha allah, laten we dan zo starten ..

shukran


Mijn argumenten staan onder andere op de eerste pagina, het ging over het leiderschap na de dood van de profeet saw , en de majlis van Saqifah.

Pagina's : [1] 2