Bekijk volle/desktop versie : Persbericht door Suhayb Salaam



01-04-2007, 21:48
A salamoe aleikum wa RahmatoeAllah wa BarakaToeh,

Dit is geschreven door suhayb salaam naar aanleiding van de berichten in de media of scheich aboe suhayb salaam en zijn zoon suhayb

moge Allah ze tijdens deze beproeving (wa Allahoe A3lam) belonen en bijstaan.



Naar aanleiding van de berichtgeving in de media en vele alom gedane loze uitspraken die berusten op feitelijke onwaarheden, willen wij hierbij onze reactie geven ten aanzien van het voorgaande.

Met betrekking tot de bewering dat wij de moslims opgeroepen zouden hebben de Nederlandse staat schade te berokkenen middels het niet betalen van belasting, willen wij ten zeerste benadrukken dat wij in het openbaar of in vertrouwelijke gesprekken in geen enkele vorm en op geen enkele wijze in onze preken dan wel onze lessen hiertoe hebben opgeroepen of de mensen hebben aangemoedigd het voorgaande te begaan.

Tevens hebben wij de moslims in geen enkele vorm en op geen enkele wijze opgeroepen middels geweld, onrechtvaardigheid, wraak of welke vorm van slechtheid dan ook over te gaan tot handelen jegens de feitelijke en openlijke strijd die door enkelen tegen de Islaam wordt gevoerd.

Binnen de Islaam is het namelijk niet toegestaan om in een land waarmee je een verbond bent aangegaan, geweld te prediken en op te roepen of aanleiding te geven tot het berokkenen van schade aan een staat. Zodoende hebben wij altijd gepredikt voor een vreedzame en harmonieuze samenleving waarbij eenieder gerespecteerd, in zijn waarde gelaten en getolereerd wordt, middels wederzijds begrip, ongeacht zijn cultuur, godsdienst of welke grond dan ook.

In een multiculturele samenleving als de onze, is het van zeer groot belang dat er een sterke basis wordt gevormd van gedeelde waarden en normen, en respect en fatsoen. Dientengevolge zijn wij in Tilburg Noord gestart met een interreligieus dialooggesprek, met als doel het creëren van een hecht samenwerkingsverband waarbij personen met verschillende godsdiensten zich inzetten voor het creëren van wederzijds begrip en respect ten overstaan van alle culturen en godsdiensten. Hoe verscheiden de samenleving ook is, wij zijn immers in ons land een eenheid in verscheidenheid.

Het is helaas een feit dat de Islaam door sommige mensen op allerlei niveaus en manieren bestreden wordt, en vaak wordt gepoogd de Islaam en zijn aanhangers in een kwaad daglicht te stellen. Het is echter een feitelijke onwaarheid dat wij de moslims oproepen of aanmoedigen om zich op welke wijze dan ook op een gewelddadige dan wel onrechtvaardige manier defensief op te stellen jegens wie dan ook. Hetgeen wij immer adviseren betreft het feit dat de moslims slechts over hun identiteit moeten waken middels de wettelijk toegestane manieren.

Tevens betreuren wij het ten zeerste dat een aantal politici ongefundeerde uitspraken doen die onze samenleving meer kwaad dan goed doen.

Tenslotte willen wij graag wijzen op het feit dat al onze activiteiten voor eenieder openbaar zijn en geen persoon wordt geschuwd. Wij staan open voor eenieder, en zijn meer dan bereid ons perspectief van de Islaam te onderrichten middels het aanbieden van cursussen aan eenieder die daar behoefte aan heeft, zowel officiële instanties, als burgers en bedrijven.

15-07-2008, 22:24


dan vraag ik me toch heel erg af welke andere godsdiensten het zijn waarnaar suhayb verwijst. ik dacht dat er maar 1 godsdienst nog was en dat islam alle andere, die daarvoor kwamen, ongeldig heeft gemaakt.

15-07-2008, 23:14
Salam 3alykom

Heeft er iemand toevallig dat boek gelezen van die journalist? Het boek heet Salaam, een jaar onder de orthodoxe moslims...

Zoja...wat vonden jullie ervan?

15-07-2008, 23:41

Citaat door _lyna_:
Salam 3alykom

Heeft er iemand toevallig dat boek gelezen van die journalist? Het boek heet Salaam, een jaar onder de orthodoxe moslims...

Zoja...wat vonden jullie ervan?



Van die Patrick? Ik heb dat boek vlede week gelezen troep ala troep

16-07-2008, 01:16



Citaat door TariqulMuwahida:
Van die Patrick? Ik heb dat boek vlede week gelezen troep ala troep





Zonde van je geld

16-07-2008, 01:38

Citaat door GeenLeven:
Zonde van je geld




ik zag hem bij een vriendin ik vroeg of ik hem mocht lezen..ze zei gooi hem maar gelijk weg dalijk

16-07-2008, 18:23
ik heb hem wel gelezen puur uit interesse of ik suhayb erin kon herkennen. en ja, helaas heb ik hem erin herkend.

zijn leerlingen worden er ook in beschreven (de jongens dan) en als dat een correcte omschrijving was, dan heeft suhayb zwaar gefaald. ik las dat er vaak over haat werd gesproken maar dat is een totaal verkeerd onderwerp voor mensen die Tawheed niet eens hebben begrepen. hij had ze beter eerst Tawheed kunnen leren maar dat gaat moeilijk want hij zelf begrijpt het niet.

16-07-2008, 18:29

Citaat door 1979:
ik heb hem wel gelezen puur uit interesse of ik suhayb erin kon herkennen. en ja, helaas heb ik hem erin herkend.

zijn leerlingen worden er ook in beschreven (de jongens dan) en als dat een correcte omschrijving was, dan heeft suhayb zwaar gefaald. ik las dat er vaak over haat werd gesproken maar dat is een totaal verkeerd onderwerp voor mensen die Tawheed niet eens hebben begrepen. hij had ze beter eerst Tawheed kunnen leren maar dat gaat moeilijk want hij zelf begrijpt het niet.



Je hebt teveel commentaar. Als je met 1 vinger wijst naar iemand dan wijzen er 3 naar jezelf.

16-07-2008, 18:31

Citaat door N0ur_:
Je hebt teveel commentaar. Als je met 1 vinger wijst naar iemand dan wijzen er 3 naar jezelf.


hij is een mushrik en iedereen die zijn shahada heeft begrepen, snapt dat meteen.

16-07-2008, 18:40
Belasting ontduiken mag best, en dit doen zelfs Nederlandse bedrijven in een beperkte vorm. Het is toegestaan in de Islam mits jezelf geen schade toebrengt [darar zoals dat in de werken van fiqh wordt genoemd]. Wat dus vaak het geval is in NL vandaar dat het over het algemeen niet mag. Dat is wat de geleerden hebben verklaard.

Je kunt het vergelijken met pak slaag jegens kinderen, of de copyright issue (vanuit het perspectief van een deel van de geleerden die copyright als ongeldig zien) etc.

16-07-2008, 20:56

Citaat door N0ur_:
Je hebt teveel commentaar. Als je met 1 vinger wijst naar iemand dan wijzen er 3 naar jezelf.


lees je eigen topic trouwens nog eens door: http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=2081847

je spreekt hier over fundamenten van islam maar of jij hebt je eigen tekst niet gelezen maar vond het wel interessant dit te posten, of je hebt het wel gelezen maar niks van begrepen of je staat er gewoon niet achter.

als je wel begreep dan zou je namelijk begrijpen waarom suhayb een mushrik is.