Bekijk volle/desktop versie : PABO/ (ortho)pedagogiek!



30-03-2007, 19:58
Hallo,

Ik ben bijna klaar met mij opleiding SPH en twijfel of ik zal gaan werken of dat ik nog 2 jaar wil doorstuderen. Daarnaast twijfel ik ook nog tussen 3 opleidingen: PABO, pedagogiek en orthopedagogiek. Ik kom er echt niet uit!!!
Wie doet 1 van deze opleidingen en kan mij er wat over vertellen? Alstjeblieft want ik weet het echt ff niet meer!

30-03-2007, 20:26


ehh hallo

30-03-2007, 23:22

Citaat door maissam25:
Ik heb Pabo gedaan en werk nu bijna een jaar in het basisonderwijs en het bevalt me erg goed. Je moet afwegen wat jij graag zou willen doen. Wil jij al werken en vind je dat je als SPH-er voldoende uit jouw kunnen hebt gehaald dan kan je daarvoor kiezen en denk jij dat je meer kan, dan is het natuurlijk beter om door te gaan. Ik bergijp alleen niet zo goed waarom je dan voor de Pabo zou willen gaan? Is SPH een verkeerde keuze geweest? Is het niet beter om de uni te gaan doen zodat je hogerop komt.

Dit is geen kritiek, dit waren namelijk de vragen die ik mezelf heb gesteld nu ik bijna een jaar in het onderwijs werk, heb t ontzettend naar mijn zin, maar wil inshaAllah verder studeren. Orthopedagogiek aan de uni..

Pabo kan je, als je SPH hebt gehaald, duaal gaan doen. Dus 2 jaar lang, maar dan werk en studeer je.

Succes met je keuze...


Groetjes van Maissam


Bedankt voor je reactie Maissam

Ik vind zeker niet dat ik met mijn SPH voldoende uit mezelf heb gehaald. Ik denk eerder het tegenovergestelde. En toch had ik bewust voor HBO gekozen ipv Uni, omdat ik meer praktijk wou leren. Ik werk momenteel op een buitenschoolse opvang en heb het altijd leuk gevonden om met kinderen te werken en ik twijfelde altijd tussen SPH en PABO, ik twijfel nog steeds aan pabo omdat ik niet weet of ik elke dag de hele dag voor een klas kan en wil staan. Dat is dus een beetje mijn punt. Aan de andere kant lijtk het me ook leuk; normale werktijden, kinderen leren etc. Dat is iets wat ik altijd gewild heb.....Ff kortgezegd, mijn punt is dat ik niet denk dat ik dat altijd elke dag kan blijven doen. Daarom wil ik dus misschien uni doen, maarja. Ach blaaa ik weet t ook niet meer


Maar thnx, voor welke groep sta je?

31-03-2007, 09:09
Ik ben ooit begonnen aan de PABO geen idee waarom, maar goed.
Ik vond de studie wel leuk, onwikkeling van kinderen etc. Andere vakken zoals bordschrijven en muziekles vond ik echt niet leuk, en je moest ook veel knutselen. Als je dus uitdaging zoekt, weet ik niet of dat je ding is.
Ik ben gestopt met de opleiding na mijn eerste stage. Dat vond ik echt vreselijk. Het lesgeven op zich ging nog wel, maar je moet nog heel veel daarnaast doen, lessen voorbereiden, iedere dag weer iets verzinnen, allerei onderwijsprogramma's, toesten nakijken etc etc. Ik vond er echt niks aan, dus toen ben ik gestopt.

Niet dat PABO of leerkracht wil afkraken trouwens
Maar als je moet kiezen, moet je zowel goede als minder goede ervaringen horen vind ik.

31-03-2007, 10:39


ortho pedagogiek is best een zware opleiding! Maar het is wel breed...

En bij de Pabo heb je veel werk/verslagen/lesvoorbereidingen die je moet doen. En ze eisen van sommige vakken ...bepaalde cijfers. ( Rekenen en Nederlands etc)...

Maar Pabo is gewoon leuk Vooral als je van kinderen houd

31-03-2007, 15:02
Pabo moet je doen!!

Je leert echt het beste in jezelf en in kinderen naar boven te halen.

Ik kan me echt geen leuker werk of vak voorstellen

Er zit van alles in psychologie, pedagogiek, creatieve therapie, communicatie, administratie, management, didactiek en de kinderen uiteraard die maken het onderwijs.