Bekijk volle/desktop versie : Het verzachten van de harten



27-03-2007, 21:13
Het verzachten van de harten

Naast het zoeken naar het juiste begrip van de islamitische aqeedah (geloof) en fiqh (rechtsgeleerdheid), tafsier (uitleg van de Qoraan) en ahadieth is een essentieel gedeelte van de weg van de salaaf, ook het begrijpen van zaken met betrekking tot adhaab en akhlaaf (gedrag en etiketten) en tazkiyatoen-nofoos (het zuiveren van de zielen) en het overdenken van de levens van de vrome voorgangers. Want dit zal – zoals gehoopt mag worden – het hart in staat stellen mildheid en nederigheid te koesteren in de aanbidding tot Allah vastberadenheid versterken er naar te streven. Zijn religie te laten overheersen in de harten van de mensen en op deze gehele aarde.

Imaam ibn al jawzee (d.597H), zei: “Ik ben van mening dat het zich bezighouden met wetgeving en het verwerven van ahadieth (de overleveringen) nauwelijks genoeg is om het hart te verbeteren, tenzij daar aan wordt toegevoegd de studie over raqaa’iq (hart verzachtende overleveringen) en de studie over de levens van de Salaf-us-Saliheen (de vrome voorgangers). Aangezien zij datgene verworven van de overleveringen wat gewenst was en van de uiterlijke handelingen datgene wat hen was voorgeschreven en datgene wat van hen gevraagd werd.

En ik informeer jullie hier slechts over na persoonlijke beproevingen en ervaringen. Aangezien ik heb ondervonden dat de meerderheid van de overleveraars en studenten van ahadieth zich voornamelijk bezighouden met het verwerven van de kortste isnaad (ketting van overleveraars) en het vermeerderen van de overleveringen. En de meerderheid van de wetgeleerden zijn meer bezig met dialogen en met het zoveel mogelijk winnen van argumenten. Dus hoe kan het hart verzacht worden met deze dingen?

Terwijl, vroeger, een groep van de Salaaf een rechtschapen dienaar bezocht om zijn gedrag en manier te aanschouwen en niet om van zijn kennis te nemen. En dit was omdat de voedingsbodem van zijn kennis zijn manieren en gedrag was en dit moeten we goed begrijpen. Dus naast de studie van fiqh en ahadieth, studeer ook het leven van de Salaaf en diegene die zaahid (onthouders) waren met betrekking tot wereldse zaken, zodat dit een oorzaak mag zijn voor zachtheid in jullie harten”.

Yoenoes ibn ‘Oebayd (d. 139H) zei:”Met goed gedrag begrijp je de kennis. Met de kennis worden jouw daden verbeterd. Met daden wordt wijsheid verkregen. Met wijsheid begrijp je zuhd (je onthouden van) en zal je de voordelen hiervan ondervinden. Met zuhd komt het verlaten van de wereld. Met het loslaten van de wereld komt het verlangen naar het Hiernamaals. Met het verlangen naar het Hiernamaals wordt het genoegen van Allah verkregen”. (Iqtidaa’oel-ilmil-‘Am nr. 31)

27-03-2007, 23:55


Yoenoes ibn ‘Oebayd (d. 139H) zei:”Met goed gedrag begrijp je de kennis. Met de kennis worden jouw daden verbeterd. Met daden wordt wijsheid verkregen. Met wijsheid begrijp je zuhd (je onthouden van) en zal je de voordelen hiervan ondervinden. Met zuhd komt het verlaten van de wereld. Met het loslaten van de wereld komt het verlangen naar het Hiernamaals. Met het verlangen naar het Hiernamaals wordt het genoegen van Allah verkregen”. (Iqtidaa’oel-ilmil-‘Am nr. 31)


Dit is precies hoe ik er over denk.... Je hart word pas verzacht als je praat met kennis en er daadwerkelijk achter staat...

26-04-2011, 16:02
jammer dat er niet meer info over is. want ik wil weten hoe je je hart kan verzachten. Ik voel gewoon dat ik niet meer de oude ben. ben hard geworden. heb nauwelijks gevoel voor dingen die me normaal aan t huilen maakte. ik trek me niks meer aan van andere mensen (familie). ik weet voor een deel hoe dit heeft kunnen gebeuren.

Ik wil weer de oude ik zijn. Gevoelig, zorgzaam, emotioneel, zacht en geduldig. Geen enkel van deze mooie eigenschappen heb ik meer.

Wie weet wat ik er aan kan doen.? Ik moet er wel bij vermelden dat ik niet meer bid. wat ik ook niet kan begrijpen, terwijl ik al vanaf me 12e bid. (ben nu 23) laatste jaren gaat t slecht. nu doet het me niks wanneer ik in bed lig en niet gebeden heb. terwijl ik vroeger niet kon slapen als ik niet had gebeden en dan had ik nog ook echt spijt waardoor ik de volgende gebeden wel op tijd ging bidden.

Als ik niet snel verander kan ik mijn toekomst vergeten. ik merk dat ik veel mensen pijn doe en dat doet me niks. ik hoop dat iemand mij kan helpen. zijn er dua's of bepaalde dingen die ik stap voor stap kan doen zodat mijn hart verzacht.

help me om de oude ik te vinden. en zo dichterbij Allah swt te komen.