Bekijk volle/desktop versie : Segregatie op basisscholen grote steden



Pagina's : [1] 2 3 4 5

14-03-2007, 21:57
Segregatie op basisscholen grote steden[/SIZE]
[SIZE="4"]Samenstelling van klassen geen afspiegeling van wijk[/SIZE]

[SIZE="2"]De helft van de 31 grootste gemeenten van Nederland heeft basisscholen die geen afspiegeling vormen van de wijk waarin ze staan. Deze scholen zijn relatief te wit of te zwart.[/SIZE][/FONT]

[SIZE="4"]Is segregatie op basisscholen een probleem?
Waarom? Of waarom niet? Wat kan er aan gedaan worden?[/SIZE]


Citaat:
[SIZE="2"][FONT="Arial"]Bron NRC

Dat blijkt uit een enquête van Forum, het instituut voor multiculturele ontwikkeling, onder de grootste gemeenten (G31) – de gemeenten die onder het grotestedenbeleid van het Rijk vallen. De respons op de enquête, waarvan de resultaten vanmiddag zijn gepresenteerd, was 100 procent.

Forum definieert een school als te wit of te zwart als de leerlingenpopulatie op een school gemiddeld meer dan 10 procent witter of zwarter is dan de populatie van de wijk waarin de school staat.

De te witte en te zwarte scholen staan voornamelijk in de Randstad en in Noord-Brabant. In Amsterdam is een kwart van de basisscholen geen afspiegeling van de wijk: 42 scholen zijn te wit, 13 te zwart. Rotterdam heeft 60 te witte en 36 te zwarte scholen. Ook steden als Dordrecht en Amersfoort kampen met veel scholen die geen afspiegeling zijn van de wijk.

Sinds kort zijn gemeenten en scholen verplicht om met elkaar in dialoog te gaan om niet-vrijblijvende afspraken te maken over het bestrijden van segregatie, maar veel geënquêteerde gemeenten zeggen weinig heil te zien in deze gesprekken. Het grootste bezwaar van gemeenten is dat ze van mening zijn dat ze scholen toch niet kunnen dwingen om maatregelen te nemen tegen segregatie.

Momenteel verschilt het per gemeente of er beleid is om zwarte en witte leerlingen beter over scholen te spreiden. Van de zestien ondervraagde gemeenten die zeggen dat ze een segregatieprobleem hebben, voeren er vijf geen spreidingsbeleid. Zo zegt de gemeente Den Haag dat er voor zo’n beleid geen draagvlak bestaat onder schoolbesturen. Wel overlegt Den Haag al jaren met schoolbesturen over het thema.

Forum adviseert gemeenten onder meer om meer ondersteuning te bieden aan ouders die zelf het initiatief nemen om scholen beter te laten mengen. Doordat ouders vrije schoolkeuze hebben, zo constateert het rapport, hebben zij als enige „een beslissende stem” in het tegengaan van segregatie.

14-03-2007, 22:12


Heb het verhaal niet gelezen, want ik moet weg, maar JA, ik vind segregatie een probleem. Ik heb zelf op een aardige duo-penotti school gezeten en dat heeft me alleen maar voordelen gebracht. Het is toch lekker als je een beetje leert omgaan met meerdere 'soorten' mensen: verschillende culturen, gebruiken, eetgewoonten, gevoeligheden, taalgebruik, etc.

14-03-2007, 22:16
Geen mening, maar ik kan wel bevestigen dat blanke kinderen het op een zwarte school niet gemakkelijk hebben.

14-03-2007, 22:21

Citaat door led_zeppelin:
Heb het verhaal niet gelezen, want ik moet weg, maar JA, ik vind segregatie een probleem. Ik heb zelf op een aardige duo-penotti school gezeten en dat heeft me alleen maar voordelen gebracht. Het is toch lekker als je een beetje leert omgaan met meerdere 'soorten' mensen: verschillende culturen, gebruiken, eetgewoonten, gevoeligheden, taalgebruik, etc.


Dat ligt eraan of je er een keuze in hebt of dat iemand zich uit vrije wil daartoe beweegt lijkt me. Over het eten en bepaalde adere aspecten hoeft men niet zo nauw te nemen, maar wat over de fumdamentele verschillen die altijd terug blijven komen wordt het al snel een geheel ander verhaal met een geheel andere instelling.

Je hebt als blanke op een zwarte school namelijk wel direct te doen met een tempo die al bij voorbaat enorm achter ligt op veel andere scholen in koop wijken waar het niveau toch verschilt, niet voor iedereen maar wel voor een behoorlijke groep kan ik me zo voorstellen.

14-03-2007, 22:26


mm, net op d eradio een item daarover gevolgd....blanke ouders melden hun koters héél vroeg aan op( die van hun keus) een school, terwijl "zwarte"ouders niet door hebben, dat dat al zo vroeg kan.....1 oorzaak...

14-03-2007, 23:49
Heel groot probleem lijkt mij, zowel witte als zwarte scholen zijn mijnsinziens ongewenst behalve als het een logisch gevolg is van de wijk samenstelling.. Maar ach een witte of zwarte wijk is mijnsinziens net zo ongewenst eigenlijk! Dit moet op zich wel binnen een aantal jaren (10 of meer denk ik) op te lossen zijn, meeste zwarte wijken in Nederland zijn sowieso toe aan een grote opknapbeurt, dan kan men gelijk zorgen dat de wijken wat gemengder worden.. Simpel begin is woningen van allerlei prijsklassen, en huur en koop, door elkaar neer zetten in dit soort wijken.. Geen clusters meer van goedkope huurwoningen, of dure koopwoningen maar lekker gemengd. Tegelijkertijd moet men ervoor zorgen dat de prijzen van die nieuwe koopwoningen niet te duur zijn of in iedergeval dat ze hun geld wel waard zijn door de wijken netjes (genoeg voorzieningen en groen en goed bereikbaar) in elkaar te zetten..

14-03-2007, 23:52
Je hoort constant dat de integratie is mislukt, en daarom ben ik een voorstander van segregatie.

15-03-2007, 00:10

Citaat door dr_Klon:
Je hoort constant dat de integratie is mislukt, en daarom ben ik een voorstander van segregatie.

Jij bent gewoon bang voor Joden. En terecht.

Maar er leven wel een hoop andere arabieren in israel, die weigeren te emigreren naar een islamitisch land. Omdat israel nu eenmaal toppie is.

Zo moet je dat ook zien met jullie marokkanen.
Wel een hoop klagen, maar jullie zijn niet weg te branden.

15-03-2007, 00:19

Citaat door Horus:
Geen mening, maar ik kan wel bevestigen dat blanke kinderen het op een zwarte school niet gemakkelijk hebben.
Ik zou mijn kind nooit naar zo'n school sturen.
Dan maar geen integratie. Laat ze elkaar maar afmaken.

15-03-2007, 00:36

Citaat door Laszlo:

maar jullie zijn niet weg te branden.


Thats what all Dutch are waiting with impatience... then, they will have a reason to justify their racism........f.ucking hypocrites

15-03-2007, 00:39
I have been often abroad because of my studies (erasmus, stage etc) and I have never seen a volk more hypocrite than the DUTCH. laf volk

15-03-2007, 00:47

Citaat door FrenchMoroccan:
I have been often abroad because of my studies (erasmus, stage etc) and I have never seen a volk more hypocrite than the DUTCH. laf volk


Not all dutch people are the same, we as muslims should not make the same mistake as some dutch people do by generalising and discriminating us.

15-03-2007, 00:48


Segregatie leidt tot discriminatie.

Het is ook niet bevordelijk voor de integratie omdat bepaalde groepen zich afzonderen en daardoor niet integreren en met discriminatie te maken krijgen.

Links heeft dit zelf veroorzaakt door zwarte scholen toe te staan.

15-03-2007, 00:52
Wanneer was de laatste keer dat we een kabinet hadden dat enkel en alleen bestond uit linkse partijen..? De VVD of CDA zaten ook in deze kabinetten niet waar..? En ach het probleem is heel ingewikkeld en moeilijk op te lossen, de vraag is niet zozeer wiens schuld het is maar hoe we het moeten oplossen!!

15-03-2007, 00:54
Daar heb je gelijk in Hicham.

Dat moet ik eerlijk toegeven.

Pagina's : [1] 2 3 4 5