Bekijk volle/desktop versie : Een slechte buur zijn



Pagina's : [1] 2

31-08-2003, 16:34
Een slechte buur zijn

Allah heeft in de Qur’aan aardige behandeling van buren voorgeschreven (interpretatie van de betekenis): “En aanbidt Allah en kent Hem in niets een deelgenoot toe, en weest goed voor de ouders en de verwanten en de wezen en de behoeftigen en de verwante buren en de niet-verwante buren en de goede vrienden en de reiziger en de slaven waarover jullie beschikken. Voorwaar, Allah houdt niet van trotse hoogmoedigen.” [1].

Een buur benadelen is haraam vanwege de grootheid van zijn rechten. Abu Shurayh (moge Allah tevreden over hem zijn) verhaalde dat de Profeet heeft gezegd: “Bij Allah, hij gelooft niet, bij Allah, hij gelooft niet, bij Allah, hij gelooft niet. “ Hij werd gevraagd, “Wie, O Boodschapper van Allah?” Hij zei: “Degene voor wiens kwaad zijn buurman niet veilig is.” [2].

De Profeet beschouwde de lof of kritiek van een buurman als een maatstaf voor iemands goedheid of slechtheid. Ibn Mas’ood (moge Allah tevreden over hem zijn) verhaalde dat een man aan de Profeet vroeg: “O Boodschapper van Allah, hoe kan ik weten of ik goed doe of niet?” De Profeet zei: “Als je je buurman hoort zeggen dat jij goed bent, dan doe je goed, en als je hem hoort zeggen, dat je slecht bent, doe je niet goed.” [3].

Een buur benadelen kan veel vormen aannemen, waaronder: hem niet toestaan om een stuk hout te bevestigen aan een gedeelde muur of schutting; zonder zijn toestemming de eigen woning uitbreiden op zo’n manier dat hij van zon of lucht wordt onthouden; ramen openen die uitzien op zijn huis en eruit kijken om inbreuk te maken op zijn privacy; hem storen met luidruchtige geluiden zoals hameren of schreeuwen, vooral als hij slaapt of rust; of vuilnis voor zijn deur gooien. De zonde van zulke daden is groter als ze bij buren worden gedaan, zoals de Profeet heeft gezegd: “Als een man overspel zou plegen met tien vrouwen zou dat beter voor hem zijn dan overspel plegen met de vrouw van zijn buurman en als een man zou stelen van tien huizen zou dat beter voor hem zijn dan stelen van het huis van zijn buurman.” [4]. Sommige verraderlijke mensen maken misbruik van een buurman’s afwezigheid tijdens zijn nachtdienst om zijn huis binnen te gaan en onzedelijke daden te plegen. Wee hen, de bestraffing op een pijnlijke Dag!

31-08-2003, 16:40


had ´t nou afgekort!!

31-08-2003, 16:43
Ach gut, yasmineke vindt het teveel moeite om de woorden van Allah te lezen. Het is niet eens zoveel tekst.

31-08-2003, 16:50
ja he, shame on me yek safi omdat jy ´t bent zal ik hielll aandachtig gaan lezen safi HOUSke

31-08-2003, 16:52



Citaat:
Origineel gepost door yasmineNR1
ja he, shame on me yek safi omdat jy ´t bent zal ik hielll aandachtig gaan lezen safi HOUSke
Goedzo, alhoewel je dat van tevoren zelf kon bedenken.

ps: het is House

31-08-2003, 16:55
had ik al zelf bedacht, maar ik ben gewoon zo eigenwys en jy ook met je House

ps: het is Yasmine

31-08-2003, 16:58

Citaat:
Origineel gepost door yasmineNR1
had ik al zelf bedacht, maar ik ben gewoon zo eigenwys en jy ook met je House

ps: het is Yasmine
Oke Yasmine

ps: wat is er met House

pps: heb je het nou gelezen of niet, Zoja dus voortaan goed voor je buren zijn.

31-08-2003, 17:04
oke HousKE
er is niks mis met house, ik zei dat alleen maar omdat je ik zei houske en jy zei ps: het is house snappie maar ja zoals je al weet ben ik eigenwys dus blyf ik je Houske noemen, is trouwens veel leuker

ps: heel interessant verhaal enne ik ben al heel goed voor me buren anders kom je maar naast me wonen, dan zal ik ´t bewyzen oke

31-08-2003, 17:10

Citaat:
Origineel gepost door yasmineNR1
oke HousKE
er is niks mis met house, ik zei dat alleen maar omdat je ik zei houske en jy zei ps: het is house snappie maar ja zoals je al weet ben ik eigenwys dus blyf ik je Houske noemen, is trouwens veel leuker

ps: heel interessant verhaal enne ik ben al heel goed voor me buren anders kom je maar naast me wonen, dan zal ik ´t bewyzen oke
Oke oke yasmineke ik zeg al niks meer.

En nee ik kom niet naast jou wonen, hou nl niet van eigenwijze mensen

31-08-2003, 17:20
ewa dan niet
kom ik wel naast jou wonen
of nee, ik wil jou geen slapeloze nachten bezorgen dus da´s geen goed idee
ps: jy bent zelf ook eigenwys hoor

31-08-2003, 17:23

Citaat:
Origineel gepost door yasmineNR1
ewa dan niet
kom ik wel naast jou wonen
of nee, ik wil jou geen slapeloze nachten bezorgen dus da´s geen goed idee
ps: jy bent zelf ook eigenwys hoor
Dan niet

Je hebt het stukje blijkbaar niet goed gelezen anders zou je me geen slapeloze nachten komen bezorgen

ps:ik ben koppig niet eigenwijs

31-08-2003, 17:32
koppig EN eigenwys
nee, dat wil je
eey heb je door dat ik de enigste ben die hier reageert, zie je ik heb wel een goed hart

31-08-2003, 17:36



Citaat:
Origineel gepost door yasmineNR1
koppig EN eigenwys
nee, dat wil je
eey heb je door dat ik de enigste ben die hier reageert, zie je ik heb wel een goed hart
oke wat jij wil yasmineke

Die andere mensen hebben het wel gelezen, maar niet gereageerd. Het is ook niet de bedoeling om te reageren, maar om te lezen

31-08-2003, 17:41

Citaat:
Origineel gepost door House
oke wat jij wil yasmineke

Het is ook niet de bedoeling om te reageren, maar om te lezen
Ok, want ik weet namelijk niet zo goed wat ik hier op moet zeggen.

31-08-2003, 17:44

Citaat:
Origineel gepost door femme_ahrilla
Ok, want ik weet namelijk niet zo goed wat ik hier op moet zeggen.
:schok: leef jij ook nog :schok:

ps: Waarop?

Pagina's : [1] 2