Bekijk volle/desktop versie : De angst voor Allah die wij niet hebben..



13-03-2007, 10:52
]Het volgende komt uit het boek mukhtasar minhajul qaasideen van Al Imam Ibn Qudamah (Moge Allah Barmhartig met hem zijn), pagina 319-329



De Angst van de Engelen, voor Allah.[/SIZE]

Allaah de Verhevene beschrijft hen in zijn Quran, zeggende:
[SIZE="4"][SIZE="7"]يَخَافُ& #1608;نَ رَبَّهُ& #1605;ْ مِنْ فَوْقِه& #1616;مْ وَيَفْع& #1614;لُونَ مَا يُؤْمَر& #1615;ونَ[/SIZE]

Zij vrezen hun Heer boven hen en doen wat hun bevolen wordt.

[ Surat An-Nahl: 50 ]


1 - De Profeet vrede zij met hem zei: "Waarlijk, Allah heeft Engelen die beven uit angst voor Hem."

[al-Bayhaqi in al-Shu'ab #914, al-Khateeb in Taareekh Baghdad 12/307]


2 - Het is ons overgeleverd dat de dragers van de Troon [engelen] zijn wiens tranen stromen als rivieren. Als een van hen zijn hoofd opheft zegt hij: "Alle Glorie is aan U, U word niet gevreesd zoals U gevreesd zou moeten worden." Allah Zegt dan: "Maar degenen die zweren bij Mijn Naam, zijn leugenaars en weten het niet."


3 - Op gezag van Jaabir dat de Boodschapper van Allah zei: "Op de nacht van de Nachtelijke Reis (al Israa Wal Miraaj), zag ik Jibreel (aleihi salaam). Hij zag eruit als een te vaak gedragen vod, uit angst voor Allah."

[Ahmad in al-Musnad 4/25-26]


4 - Het is overgeleverd dat Jibreel naar de Profeet toe kwam terwijl hij huilde. De Profeet vroeg hem: "Wat doet jou huilen?" Dus zegt hij: "Mijn ogen zijn niet droog geweest sinds Allah Jahannam(de Hel) geschapen heeft, uit angst dat ik Hem ongehoorzaam zal zijn en Hij mij erin gooit."

[al-Bayhaqi in al-Shu'ab #915]


5 - Yazeed al-Ruqaashi zei: "Allah heeft Engelen rondom de Troon, hun ogen huilen [tranen] als rivieren tot de Dag der Opstanding. Zij slingeren alsof de wind hen schudt, uit angst voor Allah Ta'ala. Dus zegt Allah ,de Machtige en Verhevene, tegen hen: 'O Mijn engelen, wat maakt jullie bang als jullie met Mij zijn?' Zij zullen zeggen: 'O Heer, als de mensen van aarde wisten van U Eer en Glorie zoals wij dat weten, dan zouden zij geen eten of drinken kunnen doorslikken, noch zullen zij in hun bedden kunnen liggen."


6 - Muhammad bin al-Munkadir zei: "Toen het Vuur geschapen was, vlogen de harten van de engelen weg van hun plek, toen Adam geschapen was keerden ze terug."

13-03-2007, 10:54


De Angst van de Profeten, voor Allah.[/SIZE]


1 - Wahb zei: "Adam (aleihi salaam) huilde 300 jaar lang om de Jannah, en hij verhief zijn hoofd niet naar de Hemelen nadat hij de fout begaan was."


2 - Wuhaib ibn al-Ward zei: "Toen Allah Nuh (aleihi salaam) berispte over zijn zoon, toen hij zei: "Mijn Heer, ik zoek mijn toevlucht tot U om niet te vragen waar ik geen kennis van heb. En indien Gij mij niet vergeeft noch mij barmhartigheid betoont, zal ik onder de verliezers zijn."" [Hud : 46], Nuh huilde 300 jaar lang, totdat er onder zijn ogen iets verscheen wat lijkt op beekjes(door al de tranen)."


3 - Abud-Dardaa zei: "Een gehijg kon gehoord worden uit de borstkas van Ibrahiem (aleihi salaam) wanneer hij opstond voor het gebed, uit angst voor Allah de Machtige en Verhevene."


4 - Er werd gezegd: "De mensen zouden Daawood (aleihi salaam) bezoeken en denken dat hij ziek was, maar er was niets mis met hem behalve dat hij een intense angst voor Allah had."


5 - Isa (aleihi salaam)- als er over de dood werd gesproken - zou zijn huid bloed druipen

[SIZE="6"]De angst van de Profeet, sala Allahoe Aleihi wa salaam, voor Allah.[/SIZE]


1 - Op gezag van 'Aisha(Moge Allah tevreden met haar zijn): "Ik heb de Boodschapper van Allah nog nooit zodanig zien lachen dat ik zijn keel kon zijn, hij zou alleen maar glimlachen. En wanneer hij wolken zag of de wind waaide, zou je kenmerken van een grote bezorgdheid op zijn gezicht kunnen zien. Ik zei: "O Boodschapper van Allah! Wanneer mensen wolken zien worden ze normaal gesproken blij, hopend dat het gaat regenen. Maar wanneer u wolken ziet, ziet men tekenen van ontevredenheid op uw gezicht." Hij zei: "O 'Aisha! Wat is mijn garantie dat er zich geen straf in bevind, aangezien er volkeren waren die met de wind gestraft zijn?" Waarlijk, er waren mensen die de straf zagen, maar zeiden: 'Dit is een wolk, die ons regen zal geven.'"

[Bukhari #4454, Muslim #1497]

'Dit is een wolk, die ons regen zal geven' is een deel van een ayah uit de Quran.
"Toen zij een wolk naar hun valleien zagen komen, zeiden zij: "Dit is een wolk, die ons regen zal geven." Neen, dat is hetgeen gij zocht te verhaasten, een wind, die een smartelijke straf bevat."
Surat Al Ahqaaf : 24

2 - Wanneer de Profeet vrede zij met hem bad zou je een hijgend geluid horen dat lijkt op een ketel horen, door zijn gehuil.


[an-Nisaa’I #1199, Abu Daawood #769]

[SIZE="6"]De Angst van de Metgezellen, voor Allah.



1 - Het is overgeleverd dat Abu Bakr zijn tong zou vastpakken en zeggen: "Dit is wat mij geleidt heeft naar vernietiging."

2 - Hij (Abu Bakr) zei ook: "Was ik maar een boom die gekauwd word en daarna opgegeten."

Hetzelfde is overgeleverd van Talha en Abud-Dardaa en Abu Dharr.

3 - Umar ibnul Khattab zou één ayah horen en ziek worden en zich enkele dagen terugtrekken.

4 - En op een dag, nam hij (Umar ibnul Khattab) een stukje stro van de grond en zei: "Was ik maar dit stukje stro. Werd er maar nooit over mij gesproken! Als mijn moeder nou maar geen geboorte aan mij gaf!"

5 - Op zijn gezicht waren twee zwarte strepen, van zijn vele gehuil.

6 - Uthmaan zei: "Ik wou dat als ik dood ging, ik niet opgewekt word (op de dag des oordeels)."

7 - Abu Ubaidah bin al-Jarrah zei: "Ik wou dat ik een ram was van mijn familie. Die zij slachten, mijn vlees eten en mijn bouillon drinken."

8 - Umraan bin Haseen zei:"Ik wou dat ik as was die verstrooid is door de wind."

9- Hudhayfah zei: "Ik wou dat ik een persoon had die de leiding kon nemen over mijn geld, zodat ik de deur dicht kan doen en mijzelf opsluiten en niemand binnen kan treden totdat ik Allah ontmoet, de Machtige en Verhevene."

10 - Aisha zei: "Ik wou dat ik een vergeten iets was."

11 - Ali zei: "Bij Allah, ik heb de Metgezellen van Muhammed gezien. Ik zie niemand die op hen lijkt [vandaag de dag]. Bij Allah! Zij zouden in de morgen opstaan alsof ze uit elkaar getrokken waren, bedekt met stof, bleek, met iets tussen hun ogen als een geiten knie(een opgezwollen voorhoofd), aangezien zij de nacht hebben doorgebracht met het reciteren van Het Boek van Allah en overgingen van hun voeten naar hun voorhoofden (in gebed). Als zij wakker werden en Allah genoemd werd, zouden hun slingeren zoals bomen slingeren op een winderige dag, waarna hun ogen tranen zouden gieten totdat hun kleren nat werden. Bij Allah! Het is alsof de mensen vandaag de dag slapen in onverschilligheid."

[Mukhtasar Minhajul Qaasideen van Ibn Qudamah, pagina 319-329]

13-03-2007, 14:52
Djazakoe Allah gairan..