Bekijk volle/desktop versie : Israel opeens positief over Saudisch vredesvoorstel



Pagina's : [1] 2

13-03-2007, 02:45
SAUDISCHE ROL VOOR VREDE[/SIZE]
[SIZE="4"]VIJF JAAR OUD VOORSTEL OPEENS TOCH "POSITIEF"[/SIZE]
[SIZE="2"]
Israeli officials hebben nu opeens, onder druk van Washington, veel waardering voor een Saudische vredesvoorstel. In 2002 werd dit voorstel nog afgewezen, toen het werd aangeboden tijdens een periode waarin veel zelfmoordaanslagen plaatsvonden.

In de afgelopen twee dagen hebben premier Ehud Olmert en minister van buitenlandse zaken Tzipi Livni gesproken over "positieve elementen" in het Saudische initiatief, waarvoor verwacht wordt dat, tijdens de bijeenkomst van de Arabische Liga op 28 maart, veel instemming bestaat in de Arabische wereld.



Het initiatief is eigenlijk een verzameling van principes/uitgangspunten, maar het biedt Israel volledige erkenning en permanente vrede met de Arabische staten, in ruil voor terugtrekking tot achter de grenzen van 1967, de vorming van een zelfstandige Palestijnse staat met Oost-Jerusalem als hoofdstad, en een overeenkomst over terugkeer van vluchtelingen volgens VN-resolutie 194 uit 1948.

Israel heeft diverse problemen met het initiatief, vooral over het vluchtelingenonderwerp, maar het Saudische plan wordt gebruikt door Condoleezza Rice (minister buitenlandse zaken V.S.) om regionale Arabische steun aan de Palestijnse president Mahmoud Abbas belangrijker te maken, in zijn discussies met Olmert.
Lees verder hier (in het Engels) International Herald Tribune

13-03-2007, 02:54


Is niet 'opeens' hoor. Speelt al een tijdje 'binnenslands' hier.

Don't ask me why the sudden change

14-03-2007, 00:29
Goed initiatief!! Vrede en een Palestijnse staat klinkt als muziek in de oren!! Hoop dat de Palestijnse regering hier ook wat in ziet dan bedoel ik uiteraard hamas EN fatah!! Lijkt mij dat beide partijen het eens moeten zijn met een plan voor vrede omdat het anders weer interne conflicten kan opleveren en daar hebben ze wel genoeg van gehad de laatste tijd!! Tijd voor leiderschap en consensus, zodat het Palestijnse volk en Israel eindelijk eens vrede en rust kunnen hebben lijkt mij dat beide partijen dit wel kunnen gebruiken.. De 1 wat meer dan de ander, Palestina uiteraard, maar beide volken verdienen het!! ZIjn genoeg slachtoffers gevallen lijkt mij!!

14-03-2007, 00:53
Vrede zal er nooit zijn tenzij een van de twee partijen weggekickt wordt.

14-03-2007, 00:55



Citaat door mahlali:
Vrede zal er nooit zijn tenzij een van de twee partijen weggekickt wordt.



Lekkah positief. Misschien moet je eens de docu Promises kijken. Dat schetst misschien wel de beste oplossing: kinderen van Palestijnse en Israëlische afkomst samen laten opgroeien. Ik moet hem nog zien. Hij's morgenochtend binnen

14-03-2007, 08:48

Citaat door Hicham@Tanger:
Goed initiatief!! Vrede en een Palestijnse staat klinkt als muziek in de oren!! Hoop dat de Palestijnse regering hier ook wat in ziet dan bedoel ik uiteraard hamas EN fatah!! Lijkt mij dat beide partijen het eens moeten zijn met een plan voor vrede omdat het anders weer interne conflicten kan opleveren en daar hebben ze wel genoeg van gehad de laatste tijd!! Tijd voor leiderschap en consensus, zodat het Palestijnse volk en Israel eindelijk eens vrede en rust kunnen hebben lijkt mij dat beide partijen dit wel kunnen gebruiken.. De 1 wat meer dan de ander, Palestina uiteraard, maar beide volken verdienen het!! ZIjn genoeg slachtoffers gevallen lijkt mij!!

Mee eens met Hicham@Tanger

14-03-2007, 09:27

Citaat door Arabianboy:
is iedereen het expliciet mee eens als ik zeg dat mensen met minder in krappe tijden voldoening hebben...

zoals iedereen heeft gemerkt, loopt het niet lekker in amerika... de schulden lopen op en grote bedrijven gaan failiet... in irak en afghanistan worden grote verliezen geschreven voor het amerikaanse/christelijke strijd tegen moslims voor de joden... Verder is dit geloof ik het laatste jaar dat bush aan de macht is en kan iran met moeite worden aangevallen (tijd en financieel)...

de strijd tegen terror is alleen toegenomen en dus heeft amerika ook op dit gebied verloren... verlies na verlies... en bin laden is nog steeds gepakt... wellicht al gevangen (om de oorlog nog te kunnen voeren)... maar ik geloof niet in de kracht van speculieren als het gaat om bin laden de ex cia...

laat je niet gek maken, maar er wordt HEVIG gevochten in afghanistan en die wordt gewonnen door de mujahidien (zoals altijd)!!! de eerste zwakte is dat amrika de navo erbij had betrokken... tweede zwakte is dat ze aantoonde dat ze meer mannen nodig hadden...

Welk land laat de WARE doden van haar leger zien? wie laat je geloven dat er maar ... amerikanen zijn in die landen? ben je dan echt zo dom om aan je vijand te tonen met hoevelen jullie zijn? of juist dom om het te geloven???

waarom sterven er dan veel taliban mensne en weinig buitenlandse troepen??? heel simpel, het land put zichzelf uit: onder leiding van de buitenlandse troepen vechten de afgaanse interne huichelaren regering tegen de mujahidien!!! een simpele rekensom:

5 amerikaanse soldaten hebben leiding over 100 afghaanse huichelaren (die voor geld alles doen)... er wordt een aanslag gepleegd en op nederlands nieuws hoor je alelen blanke leed: er zijn weer 2 amerikanen dood heel af en toe zie je doden van nieuwe afghaanse regering...

maar ik denk en zie elke dood van personen, die vrienden zijn met de kufar, een GOEDE dood!!!

Nou sorry hoor maar dit vind ik op dit topic echt te ver gezocht... je haalt allemaal dingen erbij die er niet direct mee te maken hebben. Het lijkt me een understatement om te zeggen dat jouw reactie off-topic is.

Het gaat over conflict tussen Israel en Palestina, en een voorstel van Saudi (uit 2002) dat nu nieuwe kans krijgt. Voor vrede. Dus voor de duidelijkheid, het gaat hier over: Israel, Palestina, Saudi, Vrede - en jij begint over Amerika, Irak, Afghanistan, Taliban, Iran, en al die shit.

Dan vind ik dat jij de Palestijnen compleet negeert, die noem je ook totaal niet in jouw stuk tekst. En ook het initiatief voor vrede van Saudi noem je totaal niet, en daar heb je dus ook geen respect voor.

Het lijkt erop dat als het over vrede gaat, dat je dat compleet negeert en met andere landen en conflicten aankomt waar geen vrede is.

Dat vind ik jammer Want in een topic over Irak, VS, Afghanistan, etc. dan was jouw reactie best wel goed geweest, maar hier vind ik het niet op zijn plaats.

De Palestijnen verdienen betere aandacht!

14-03-2007, 09:28

Citaat door Hicham@Tanger:
Goed initiatief!! Vrede en een Palestijnse staat klinkt als muziek in de oren!! Hoop dat de Palestijnse regering hier ook wat in ziet dan bedoel ik uiteraard hamas EN fatah!! Lijkt mij dat beide partijen het eens moeten zijn met een plan voor vrede omdat het anders weer interne conflicten kan opleveren en daar hebben ze wel genoeg van gehad de laatste tijd!! Tijd voor leiderschap en consensus, zodat het Palestijnse volk en Israel eindelijk eens vrede en rust kunnen hebben lijkt mij dat beide partijen dit wel kunnen gebruiken.. De 1 wat meer dan de ander, Palestina uiteraard, maar beide volken verdienen het!! ZIjn genoeg slachtoffers gevallen lijkt mij!!


14-03-2007, 10:13

Citaat door lrw:
Is dit dan zo verschillend van Oslo of Camp David ?
Alleen de terugkeer van nazaten van gevluchte Arabieren kan natuurlijk niet.

Ja, en het feit dat het van Saudi Arabia komt en niet van de VS, dat is al belangrijk genoeg verschil... of niet dan?

14-03-2007, 11:03

Citaat door mahlali:
Vrede zal er nooit zijn tenzij een van de twee partijen weggekickt wordt.

Dat lijkt mij ook, helaas. Ik zie die palestijnse staat niet meer komen.
Dat had in Taba geregeld moeten zijn onder Clinton, ik denk dat de feiten op de grond dat gaan verhinderen. Uiteindelijk zie ik de palestijnen achter de muur verdwijnen en dat was het dan.

14-03-2007, 11:08

Citaat door lrw:
Is dit dan zo verschillend van Oslo of Camp David ?
Alleen de terugkeer van nazaten van gevluchte Arabieren kan natuurlijk niet.



nee, dat gaat ook niet gebeuren, maar wellicht kunnen er alternatieve oplossingen (in die suggestieve diplomatieke taal die er altijd voor zulk soort dingen gebruikt word) voor gevonden worden.

14-03-2007, 11:12

Citaat door 2kewl:
nee, dat gaat ook niet gebeuren, maar wellicht kunnen er alternatieve oplossingen (in die suggestieve diplomatieke taal die er altijd voor zulk soort dingen gebruikt word) voor gevonden worden.

Wat nou "alternatieve oplossingen"... de Palestijnse staat komt er wel!

14-03-2007, 11:14



Citaat door SUPER_MAROC:
Wat nou "alternatieve oplossingen"... de Palestijnse staat komt er wel!




lees! supermaroc. irw heeft het over 'de terugkeer van de nazaten gevluchte palestijnen' en trek je conclusie waar mijn reactie op slaat

14-03-2007, 11:32

Citaat door SUPER_MAROC:
Wat nou "alternatieve oplossingen"... de Palestijnse staat komt er wel!

Nee.

14-03-2007, 11:35

Citaat door 2kewl:
lees! supermaroc. irw heeft het over 'de terugkeer van de nazaten gevluchte palestijnen' en trek je conclusie waar mijn reactie op slaat

Dat is wel heel erg hypocriet meten met 2 maten...

Immers, de terugkeer van de nazaten van Joden, naar Israel, vanaf 1948 doorlopend tot vandaag de dag, dat is geen enkel probleem volgens de Israelische logica.

Pagina's : [1] 2