Bekijk volle/desktop versie : Betekenis 'Alief Laam Miem'



12-03-2007, 13:26
Salaam wa'leikom,

Ikzelf kom er maar niet uit,
Wat betekend nou het 'Alief Laam Miem', waarmee verschillende sorahs beginnen?

12-03-2007, 13:28


Assalam 'alaikom

Als je aan het begin van soerah al Baqarah in het boek de edele Koran leest, zie je dat commentaar op Alif Laam Miem is:

"De Quran geleerden zijn m.b.t. de losse letters, waarmee ook vele andere Soerahs beginnen, van mening dat de kennis bij Allah is."

Wa Allahu a3lam!

Wassalam 'alaikom

12-03-2007, 13:34
Oké, shoukran voor jouw reactie!

Ik heb er het volgende over kunnen vinden, misschien wel handig om te weten;


Citaat:
Afkortingen (moeqatta’at) komen 29 maal voor in de Koran. Zeven hoofdstukken beginnen met alief laam ra, drie
hoofdstukken met taa sien, zeven met haa miem, vier met alief laam miem. Verder zijn er andere die éénmaal
voorkomen, zoals yaa-sien.
Niet-Ahmadi’s zijn over het algemeen van mening dat de afkortingen geen
betekenis hebben en dat slechts Allah en de profeet Mohammed de betekenis hiervan kennen. Echter dient in
beschouwing te worden genomen dat de Koran als een leiding voor de mensheid is gekomen, en dat Allah dus geen
geheime woorden zonder betekenis voor de mensen hierin zal hebben geopenbaard.
Wa Allah'oea3lam.

12-03-2007, 13:42
Misschien moeten we bij sommige zaken geen vraagtekens zetten en ligt de kennis hierover bij Allah Ta'aala, wa Allahu a3lam. Ik weet niet of het ergens bekend is gemaakt dat er een betekenis van Alif Laam Miem is, Allahu a3lam.

Lees deze hadith sub7anallah!

Aboe Huraira verhaalt dat de Profeet sallallahu 'alaihi wassalam heeft gezegd: "Laat mij met rust aangaande de dingen die ik jullie niet noem. Degenen die jullie voorafgegaan zijn, zijn geruineerd door hun gewoonte te veel te vragen te stellen bij hun Profeten en dan met hen van mening te verschillen. Als ik jullie iets verbied, neem er dan afstand van, en wanneer ik jullie gebiedt, voer het dan naar jullie vermogens uit." (Al-Bukhari en Muslim)

12-03-2007, 13:42



Citaat door MissVerstand:
Salaam wa'leikom,

Ikzelf kom er maar niet uit,
Wat betekend nou het 'Alief Laam Miem', waarmee verschillende sorahs beginnen?



alief laam miem betekenis weet alleen Allah swt

12-03-2007, 13:45
Zoals ook met Ha-miem
Yasien
Kaf-Ha-Ya-Ayn Saad
Alif Lam Raa
Qaf
Ta-Sien-miem
Ta-ha


Bij deze zinnen ligt de kennis slechts bij Allah en de ulema's zijn hiermee ook mee eens behalve las ik ook dat iemand zei dat de Ahmadiyya beweging beweren dat Alif Lam Miem 'Ik ben Allah' betekent Astaghfiroellaah

12-03-2007, 13:46

Citaat door Ni3mah:
Misschien moeten we bij sommige zaken geen vraagtekens zetten, wa Allahu a3lam. Ik weet niet of het ergens bekend is gemaakt dat er een betekenis van Alif Laam Miem is, Allahu a3lam.

Lees deze hadith sub7anallah!

Aboe Huraira verhaalt dat de Profeet sallallahu 'alaihi wassalam heeft gezegd: "Laat mij met rust aangaande de dingen die ik jullie niet noem. Degenen die jullie voorafgegaan zijn, zijn geruineerd door hun gewoonte te veel te vragen te stellen bij hun Profeten en dan met hen van mening te verschillen. Als ik jullie iets verbied, neem er dan afstand van, en wanneer ik jullie gebiedt, voer het dan naar jullie vermogens uit." (Al-Bukhari en Muslim)


Subhana Allah,
Ik weet nu dat men niet weet wat de betekenis is. Denk dat ik de vraag te snel gesteld heb. Ik zal er meteen een punt achter zetten, hehe.

Dankjewel.

12-03-2007, 13:50
Khair insha Allah zuster. (^_^)

Wassalam 'alaikom

15-03-2007, 12:59
in de tafsier ibn kathier vinden we het volgende erover:

Degenen die deze ayah (elif laam miem) uitleggen verschillen erover in mening (ikhtilaaf). Onder hen zeggen er ulemaa dat deze kennis ervan alleen bij Allaah is, dus keer de uitleg ervan terug naar Allaah en leg deze aayaat zelf niet uit. Qurtubi verhaald dit van Abu Bakr, 'Umar, 'Ali en ibn Mas'uud.

Van onder andere Shariek werd overgeleverd dat alleen Allaah kennis heeft van de uitleg van deze (soort) aayaat.


Anderen zeggen dat dit de manier is waarop Allaah simpelweg een Surah wenst te beginnen (net zoals de aayaat als ha miem, saad etc). Dit was verhaald door Mujaahid. Hij zei dit soort aayaat zijn ismun min asmaa-il-Qur'aan.


Anderen zeggen dat dit soort aayaat NAMEN zijn van Allaah. Ash-Shu'bah verhaald dit van ibn 'Abbaas en van onder andere ibn Abi Haatim, ibn Jarier, ibn Mahdi. Ibn 'Abaas zei: "de elif laam miem (en dergelijke aayaat) zijn van de grootste namen van Allaah".

Ibn Abi Haatim zei van 'Ikramah: dit soort aayaat zijn van het zweren van Allaah.

Dus Allaah zweert met dit soort aayaat.


ibn Muharram uit de tafsier ibn kathier lessen van Sheikh Abdussalaam el-Mabrouk, surah el baqarah.

18-03-2007, 18:50

Citaat door bentelbled:
ik had er ooit wat over gehoord, hierin is een eya terug te vinden, kom met hetzelfde als de koran "vroeger toen de koran geopenbaard was, waren er arabieren die de arabische taal heel goed en heel poetrisch konden uitspreken,


dit is ongeveer een klein beetje wat ik me ervan herinner, ik zoek het nog eens op, insha allah


A salamoehaleikom warahmatoelah wa barakatoeh,

Gair insha allah, dit is ook wat ik begrepen heb van een godsdienst docent. Sommige woorden in de arabische taal kunnen we nu niet vertalen. Hieruit blijkt eigenlijk Hoe soub7an allah rijk de arabische taal en literatuur is.

Logisch eigenlijk, het is de taal van het paradijs. Soub7an allah

18-03-2007, 21:18

Citaat door Ni3mah:
Assalam 'alaikom

Als je aan het begin van soerah al Baqarah in het boek de edele Koran leest, zie je dat commentaar op Alif Laam Miem is:

"De Quran geleerden zijn m.b.t. de losse letters, waarmee ook vele andere Soerahs beginnen, van mening dat de kennis bij Allah is."

Wa Allahu a3lam!

Wassalam 'alaikom


n3am, ik ben het helemaal met deze zuster eens....

alleen Allah swt weet de betekenis van deze letters...

in de tijd van onze geliefde profeet saws waren er op het arabische schiereiland veel dichters...en de arabische taal vierde een hoogtij..

Allah swt laat met betrekking tot deze letters zien wat HIj swt met die letters kan (Koran) en daagt zelfs de dichters en ieder ander persoon uit om maar met eenzelfde vers te komen...

zoals jullie weten zal niemand dat ooit lukken...tenzij Allah swt anders wenst...

barak Allahou feekoum dit wilde ik even er bij voegen...Allahi djazakoum bi ghair...

18-03-2007, 21:24
ik heb een koran met nederlandse vertaling ernaast in het nederlands

het betekent ik ben allah de alwetende

wal 3ilmoe hinda allah

dat is wat er vertaalds staat tussen haakjes

19-03-2007, 15:18



Citaat door awayger:
ik heb een koran met nederlandse vertaling ernaast in het nederlands

het betekent ik ben allah de alwetende

wal 3ilmoe hinda allah

dat is wat er vertaalds staat tussen haakjes


Salaam Alaikom,

Ik lees zelf ook de Koran in het Nederlands.. en dat staat er ook. Maar andere zeggen weer dat de kennis daarvan alleen Allah weet.

Wat is het nou?

19-03-2007, 15:49
Just_souad,

Als je de kleine lettertjes onderaan de bladzijde van de desbetreffende Sorah leest, zie je ook dat er staat dat de betekenis daarvan bij Allah subhana wa ta'ala ligt.