Bekijk volle/desktop versie : Islamitische kleding



11-03-2007, 12:34
Asalaam aleikun ya akhawat wa rahmat Allah wa barakatuhu,

Ik heb een paar vraagjes over het dragen van Islamitische kleding.
Ik ben sinds december afgelopen jaar bekeerd tot de Islam en sindsdien draag ik - zo vaak mogelijk - een hoofddoek en ik let er natuurlijk ook op dat ik goed gekleed bent, dat wil zeggen: bedekt. Maar dit doe ik door middel van 'gewone' kleding, kleding die ik al had van voor de bekering.

Ik zou graag traditioneler gekleed willen gaan, al wil ik niet over komen als een wannabe (is het te vroeg?), maar ik heb het gevoel dat het belangrijk is me traditioneler te gaan kleden.

Ik zou graag argumenten willen horen van jullie waarom ik wel of niet deze kleding zou moeten gaan dragen. En wat zijn bijvoorbeeld dingen waar ik op moet letten als ik traditionele kleding ga dragen en bij het aanschaffen?
Wanneer is de tijd rijp deze kleding te gaan dragen? En wat kunnen jullie mij vertellen over de gezichtssluier?

Ik hoop dat jullie me willen/kunnen helpen. Baraka Allah fiekun.

Hajar

11-03-2007, 12:45


Walikoum salaam warahmatoulahi wa barakatou,

Eerst & vooral machallah dat je u bekeerd hebt zuster moge Allah soubhanahou wa taala u daarvoor rykelyk belonen.

Wat bedoel je precies met traditionele kledy? Bedoel je Marokkaanse kleren? Want dit heeft eigenlyk nix met de islam te maken, hoewel een djellaba bv wel bedekkend is & tergelyk ook traditioneel.

Normaal gezien mag men de vormen van een vrouw niet zien, je kunt ook gewoon bv gewoon rokken dragen die niet zo spannen of wyde broeken. Ook liefst zonder ma al te opvallende kleuren omdat een vrouw eigenlyk niet mag opvallen.

Verder vind ik dat het nooit te vroeg is om u kledingstyl aan te passen, je bent daardoor helemaal geen wannabe, wat telt is dat je het voor Allah soubhanahou wa taala doet, op die manier gehoorzamen we Hem. Wat anderen ervan denken, laat ze maar denke ..

Als je u beter zou voelen in de marokkaanse kledingstyl (jellebas enzo) dan moet je u maar zo kleden hé, het toont u vormen niet maar dan is het beste dat je dat uit islamitische punt doet & niet vanuit de traditionele cultuur.

Allah isahel grtjs

11-03-2007, 13:41
Baraka Allah fieki ya ukhtie voor het antwoord.

Ik bedoelde inderdaad de jelleba, maar ook ghimaar en niqaab. Islamitisch traditioneel dus.

11-03-2007, 13:42
En de gezichtssluier?

11-03-2007, 13:50


Ik vind dat je moet doen wat jij zelf wilt, en niet moet luisteren wat anderen willen, ik bedoel jij staat alleen voor Allah dus wat anderen mensen zeggen boeiend...
Mijn zusje die draagt een ghimaar, en die voelt zich daar echt goed bij, ze was bang dat ik en anderen haar misschien raar zouden aankijken en denken wat overdreven, nou dat vind ik dus totaal niet, ik vind het juist goed dat ze de ghimaar draagt...
Moge allah je helpen om een goede keuze te maken, en maak je niet teveel zorgen over hoe mensen ofzo denken, het gaat om jezelf!!!

liefs Cha

11-03-2007, 14:01
wa alaikoum assalaam warahmatullah wa barakatoeh lieve zuster,

alhamdulillaah, moge Allaah u behouden op het pad van de selefu saalih.

Ik heb ook altijd problemen gehad met wanneer kan ik dit dragen en wanneer dat.

Het enige wat ik kan zeggen, en ik spreek uit ervaring is: Doe alles gevoelsmatig. Als jij denkt ik wil de ghimaar dragen of een jilbaab, een lange wijde jurk, meestal afkomstig uit het midden oosten. Dat moet je gewoon doen en niet twijfelen van, ow is dit moment wel juist.

geloof me, dat is de shaytaan die echt niet wil hebben dat een vrouw zich volledig bedekt.

En nee, je bent geen wannabe, want je volgt de wetten van Allaah. Je doet het toch om hem te gehoorzamen?
Wat is er mooier dan als jij volledig bedekt rondloopt, eventueel met ghimaar. Kan ook gewone hijaab. Ligt eraan waar jij je goed in voelt.

Toevallig komt dat soort kleding uit het middenoosten, maar dat wil niet zeggen dat het niet geschikt is voor westerlingen. Absoluut wel!

Ougt, ik wens je heel veel succes en trek je vooral niets aan van de buitenwereld. Je gaat een aantal opmerkingen krijgen, maar je weet. Een moslima heeft alles over om haar Heer tevreden te stellen.

xx salaamou alaikoum

11-03-2007, 15:41
Djazaki Allah khairan ukhtie voor je heldere en lieve antwoord! daar kan ik wat mee! Baraka Allah fieki.

11-03-2007, 15:41

Citaat door chahidaatje:
Ik vind dat je moet doen wat jij zelf wilt, en niet moet luisteren wat anderen willen, ik bedoel jij staat alleen voor Allah dus wat anderen mensen zeggen boeiend...
Mijn zusje die draagt een ghimaar, en die voelt zich daar echt goed bij, ze was bang dat ik en anderen haar misschien raar zouden aankijken en denken wat overdreven, nou dat vind ik dus totaal niet, ik vind het juist goed dat ze de ghimaar draagt...
Moge allah je helpen om een goede keuze te maken, en maak je niet teveel zorgen over hoe mensen ofzo denken, het gaat om jezelf!!!

liefs Cha


Ensha'allah zijn er meer mensen die zoals jij denken. Djazaki Allah khairan!

12-03-2007, 10:21

Citaat door aNNa_taLIba:
Djazaki Allah khairan ukhtie voor je heldere en lieve antwoord! daar kan ik wat mee! Baraka Allah fieki.



Heel graag gedaan lieverd.
wa fiki baraka Allaah.