Bekijk volle/desktop versie : -->>vraagje over salaat in de moskee



08-03-2007, 22:18
salaam alaikom broeders en zusters,

ik hoop dat jullie allemaal in een goede staat van imaan verkeren.

ik heb een vraagje betreffende de salaat. er bevind zich een moskee naast mijn school. en daar ga ik dan ook altijd bidden. alleen heb ik soms haast omdat ik naar de les moet, dus dan bid ik gelijk nadat de adhaan heeft geklonken. ik wacht niet totdat de imaam de salaat verricht. nou is mijn vraag is dit toegestaan, of moet ik wachten en met de imaam meebidden, omdat ik me in de moskee bevind.

graag hier spoedig een antwoord op, indien er hier iemand meer kennis over heeft.

djazaakom alalho ghairan alvast.

wassalaam alaikom wr wb

10-03-2007, 20:14


Nee dat mag niet. Als het tijd is voor de jamaat. Dan mag je niet alleen bidden. De imam leidt het gebed. Met de jamaat is sowieso beter. Je krijgt veel meer zegeningen als je samen bidt dan als je alleen bidt.

11-03-2007, 09:16

Citaat door Shekaar:
Nee dat mag niet. Als het tijd is voor de jamaat. Dan mag je niet alleen bidden. De imam leidt het gebed. Met de jamaat is sowieso beter. Je krijgt veel meer zegeningen als je samen bidt dan als je alleen bidt.



ok shokran broeder. en dan heb ik nog een vraagje. als ik op vrijdag nar de moskee ga, dan ga ik ook van school en meestal is de gothba al begonnen. maar als je de moskee binnengaat moet je toch 2 raka'at bidden. mag je door de gothba heen bidden?

djazaaka allaho ghairan

wassalaam alaikom wr wb

11-03-2007, 10:01

Citaat door moi85:
ok shokran broeder. en dan heb ik nog een vraagje. als ik op vrijdag nar de moskee ga, dan ga ik ook van school en meestal is de gothba al begonnen. maar als je de moskee binnengaat moet je toch 2 raka'at bidden. mag je door de gothba heen bidden?

djazaaka allaho ghairan

wassalaam alaikom wr wb



Salaam o 3alaykom agie,

Je moet als je de moskee binnenkomt 2 raka'at bidden. Dat is de tahiyat al
masjid. De begroeting van de moskee met 2 raka'at. Ookal is de gotba bezig. Je mag niet eerst zitten en dan pas bidden. Het eerste wat je doet is 2 raka'at bidden als je moskee binnenkomt. Een ander verhaal is het wanneer de gemeenschap al bezig is met het verplichte gebed, bijvoorbeeld salaat dohr. Dan is het eerste wat je moet doen met hun samen bidden. Insha Allah heb ik je hierbij wat geholpen.

Wasalaam o 3alaykom wr wb

11-03-2007, 10:39



Citaat door islamboyy:
Salaam o 3alaykom agie,

Je moet als je de moskee binnenkomt 2 raka'at bidden. Dat is de tahiyat al
masjid. De begroeting van de moskee met 2 raka'at. Ookal is de gotba bezig. Je mag niet eerst zitten en dan pas bidden. Het eerste wat je doet is 2 raka'at bidden als je moskee binnenkomt. Een ander verhaal is het wanneer de gemeenschap al bezig is met het verplichte gebed, bijvoorbeeld salaat dohr. Dan is het eerste wat je moet doen met hun samen bidden. Insha Allah heb ik je hierbij wat geholpen.

Wasalaam o 3alaykom wr wb


Als de imaam al begonnen is met de preek en dan bedoel ik als hij staat,dan is er geen tahiyaat elmasjid.
De preek behoort tot de fard dus gaat het voor de soena.

11-03-2007, 11:42
dajzakka allahoe gairen

12-03-2007, 02:20

Citaat door django_de:
Als de imaam al begonnen is met de preek en dan bedoel ik als hij staat,dan is er geen tahiyaat elmasjid.
De preek behoort tot de fard dus gaat het voor de soena.


Asalamou 3alaikoum oua rahmatoulah oua barakatouh,

Zoals al genoemd is, dient een moslims de 2 rak3aat (kort) te bidden ook al is de khoutba begonnen. Zie de volgende hadith in Sahih Muslim (boek 4, kitaab Asalat, hadith nummer 1903):


Jabir b. 'Abdullah reported: Sulaik Ghatafani came on Friday when the Messenger of Allah (may peace be upon him) was delivering the sermon. He(Sulaik) sat down. He (the Holy Prophet) said to him: 0 Sulaik I stand and observe two rak'ahs and make them short, and then said: When any one of you comes on Friday, while the Imam delivers the sermon, he should observe two rak'ahs and should make them short.


(zie http://www.quraan.com/index.aspx?tabindex=9&tabid=24&bid=1&cid=4 en dan even met Control+F zoeken op 1903)

Oua Allahou a3lam.

Het verzoek is om eerst (grondig) onderzoek te doen in de juiste bronnen voordat men ergens een uitspraak over doet. Als er iemand van mening is dat het toch niet toegestaan is om de 2 rak3aat te bidden tijdens de khoutba van de imam dan a.u.b. de bronnen vermelden zodat e.e.a. nagetrokken kan worden.

Jazakoum Allah khairan.

Salamou 3alaikoum oua rahmatoulah oua barakatouh