Salafies beweren dat Allah de Enige en Voldoende Helper is. Andere moslims van andere madh'habs zijn er ook 100% met hen eens.
Allah kent uw vijanden goed. Allah is voldoende als Vriend en Allah is toereikend als Helper} 4:45
En zij zullen voor zich buiten God beschermer noch helper vinden} 33:17
Nu kunnen we zeggen dat we hiermee eens zijn met de salafies (dat Allah de Enige en Voldoende Helper) zijn, we zouden de Salafies eens willen vragen of zij ook met ons eens zijn over het volgende:
Wanneer Allah zegt dat hij de Enige en Voldoende Helper is, dan zijn de profeet (saw), Gabriel, vrome gelovigen en de engelen allegorisch reeds inbegrepen daarin.
Laten we de volgende vers bekijken:
{Als gij beide (vrouwen) u tot Allah wendt en uw hart is reeds hiertoe geneigd (dan is het wel), maar indien gij samenspant tegen hem (de profeet), dan is Allah zeker zijn Beschermer (Mawlaho), bovendien zijn Gabriël, de rechtvaardigen onder de gelovigen en de engelen zijn helpers} 66:4
Betekent dit vers dat Allah niet de ENIGE en VOLDOENDE Helper is. Is er tegenspraak in Qur'an?
{mannen, vrouwen en kinderen - die zeggen: "Onze Heer, neem ons uit deze stad waarvan de bewoners onderdrukkers zijn en schenk ons een vriend die ons beschermt (Waliyan) en een helper (Nasi'ra) uwerzijds} 4:75
Als Allah genoeg als Beschermer (Waliyan) en Helper (Nasi'ra) is, waarom vroegen deze mensen dan Allah om een andere persoon die hen zou moeten beschermen en helpen?
En als Allah de eigenschappen van Wilayah (bescherming) en Nusrah (hulp) aan deze persoon geeft, waarom dan de bewering dat niemand anders dan Allah ons kan overvloeden (door ons te beschermen of te helpen)? Er zijn werkelijk vrome mensen van Allah, die ons met de toestemming van Allah kunnen helpen.
En het is niet shirk om deze Awliya (vrienden van Allah) ook als onze Beschermers en Helpers samen met Allah te nemen. En de tegenovergestelde partij is de Shaitan en zijn Awliya (vrienden). Als wij de Shaitan of zijn Awliya als onze Beschermer en Helper nemen, dan is het zeker Shirk.
{O, jij die gelooft, zoekt hulp met geduld en gebed; voorzeker, Allah is met de geduldigen} 2:153
Er zijn heel wat meer verzen uit de Koran, waar de hulp door anderen dan Allah zijn gevraagd.
Dat ook het geval is met de profeet Jezus(a.s). Hij kon zieken genezen, blinden genezen en dooden tot leven brengen, Mét de toestemming van Allah.
Wij zenden geen boodschapper of hij moet worden gehoorzaamd volgens Allah's gebod. Als zij tot u waren gekomen, toen zij hun ziel onrecht hadden aangedaan en Allah om vergiffenis hadden gevraagd en de boodschapper ook om vergiffenis voor hen had gevraagd, zouden zij Allah voorzeker Berouwaanvaardend, Genadevol hebben bevonden. Koran(4:64)
Dat awliya het recht hebben om vergeffenis te vragen voor mensen. Omdat ze zich bevinden in hogere positie.
Zij mogen wel dood zijn, maar ze kunnen zoals goed ons nog verstaan en zien!
De Profeet heeft ook gezegd:
"Wanneer iemand de zegeningen van Allah voor mij vraagt, Allah laat mijn ziel terugkeren zodat ik op zijn begroeting kan terug groeten." [Aboe Daawoed (nr. 2041). Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' Aboe Daawoed 1/383 (H'adieth H'asan).]
"Maak van mijn graf geen plaats voor feesten en vraag Allah mij te zegenen, want jullie zegeningen zullen mij bereiken waar jullie ook zullen zijn." [Aboe Daawoed 2/218, Ahmad 2/367. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' Aboe Daawoed 2/383.]
"De gierigaard is degene die geen zegeningen voor mij vraagt bij Allah, als ik bij hem genoemd wordt." [At-Tiermiedhie 5/551. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' At-Tiermiedhie 3/177 en Sah'ih' Al-Djaami' As-Saghir 3/25.]
"Allah heeft engelen die over de aarde zwerven, ze geven mij de zegeningen door van mijn oemmah (gemeenschap)." [An-Nasaa-ie, Al-H'aakiem 2/421. Zie ook Al-Albaanie, Sah'ih' An-Nasaa-ie 1/274.]
Er is zeker contact tussen ons en de profeet saws! Profeet Mohammed saws kan ons zo goed als nu horen dus het is geen vorm van shirk als wij aan hun een gunst vragen!