Bekijk volle/desktop versie : Portret van een reiziger.



06-03-2007, 20:17
Portret van een reiziger.
Door Muhammad al-Shareef.



Bismillah Ar-Rahman Ar-Rahim.

In de naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle. Wij prijzen Hem, zoeken Zijn hulp en vragen om vergiffenis. Wie Allah leidt, niemand kan hem misleiden. En wie Allah toestaat om te dwalen, niemand kan hem leiden. Ik getuig dat er geen god is dan Allah alleen en dat Muhammad (salla Allahu 'alayhi wa salaam) Zijn dienaar en boodschapper is.

Al-Fudayl ibn 'Iyaadh (moge Allah hem genadig zijn) zat eens met een oudere persoon en vroeg hem, "Hoe oud ben je?" De man antwoordde, "Zestig jaar oud." "Wist je," zei Al-Fudayl, "dat je zestig jaar hebt gereisd naar jouw Heer, en dat je bijna bent aangekomen." De man bleef stil. Hij fluisterde, "Inna lillahi wa inna ilayhi radji'oon. (Tot Hem behoren wij en tot Hem keren wij terug)." Al-Fudayl vroeg, "Weet je de betekenis van die uitspraak. Je zegt dat jij een dienaar van Allah bent en dat je tot Hem zult terugkeren. Wie weet dat hij de dienaar van Allah is en dat hij tot Hem zal terugkeren, zou moeten weten dat hij tegengehouden zal worden op de Dag des Oordeels. En wie weet dat hij tegengehouden zal worden, laat hem ook weten dat hij verantwoordelijk zal zijn voor datgene wat hij in dit leven heeft gedaan. En wie weet dat hij verantwoordelijk zal zijn voor wat hij deed, laat hem weten dat hij ondervraagd zal worden. En wie weet dat hij ondervraagd zal worden, laat hem zijn antwoord nu voorbereiden." "Wat zal ik doen," vroeg de man. "Het is simpel," zei Al-Fudayl, "Doe goed in wat voor jou nog overblijft van jouw leven, vergeven zal jouw verleden worden. Zoniet zal je aangerekend worden voor het verleden en voor wat zal komen."

Niet zo lang geleden moest men zijn proviand voorbereiden wanneer er een reis werd ondernomen. De woestijnen waren lang, heet en hard. Genadeloos. Er waren geen tankstations om jezelf te vullen met Doritos, of rusthaltes om cola te kopen van een automaat. In feite was er zelfs geen mens in zicht voor mijlen en mijlen van dorre zandduinen. Dus je had proviand nodig bij je voordat je de reis maakte. Genoeg voedsel, genoeg water, genoeg vanalles om je tot je bestemming te brengen. Vanaf hier, in de verzen betreffende de Hajj, wanneer iedereen een soort van reis zal maken om de Ka'ba te bereiken, stemde Hij de aandacht van Zijn dienaren af op een andere reis, een reis die iedere ziel moet maken, of zij het nu weten of er om geven of gewoon achteloos blijven. Allah (Subhana wa Ta'ala) trok hun aandacht naar de reis van het Hiernamaals, naar het Paradijs of de Hel.

"En neem jouw proviand (met je) voor de reis; waarlijk het beste proviand is Taqwa (vroomheid en rechtschapen)." (2:197.)

Ibn 'Umar (radya Allahu 'anhu) vertelt: "Op een dag was ik met de Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam). Hij keerde zich naar me toe, hield mijn schouders met zijn beide gezegende handen vast en zei: "Wees in dit leven als een vreemdeling of reiziger." En wanneer ibn 'Umar (radya Allahu 'anhu) dit aan zijn leerlingen vertelde, voegde hij toe: "Als je de avond bereikt, verwacht niet (om te leven) bij de dageraad, en als je de ochtend bereikt, verwacht niet (om te leven) in de avond. Haal voordeel uit je gezondheid voordat je ziek wordt. En haal voordeel uit je leven voordat je sterft." (Bukhari.)

Jouw verhaal en de mijne in dit leven zou het verhaal moeten zijn van een vreemdeling in de stad of een reiziger. Recentelijk leefde de schrijver een leven van een vreemdeling om een reis te beginnen. Zes jaar lang leefde hij in Madinah Munawwarah en nu is de tijd gekomen om verder te gaan. In de laatste dagen koopt hij een stuk zeep en denkt, "Zal ik er lang genoeg zijn om het hele stuk zeep te gebruiken of zou ik een kleinere halen." Gadgets en uitvindigen sprongen van de supermarktrekken. Het ziet er allemaal interessant uit, maar er was geen tijd om ervan te genieten, het moest op de plank blijven. De reis ging beginnen. Enkele reizen werden naar de Profeet's Moskee gemaakt. De concentratie was enkele graden hoger in het gebed. De reis ging beginnen.

Toen onze vader en moeder, Adam en Hawwa' (vrede zij met hen) van het Paradijs werden verbannen, bleven hun harten snikken in herinnering van hun eerste huis. Je weet hoe het is wanneer sommige jongeren op kamp gaan. Nacht op nacht huilen ze uit heimwee. Wel, zo waren onze ouders ook. En zoals hun kinderen, gelovigen in Allah, Zijn Boodschapper en het Hiernamaals, dat is het soort van heimwee dat wij dag na dag zouden moeten hebben, totdat wij thuiskomen, insja-Allah. Zo voelt een vreemdeling zich; zo moeten wij door het leven gaan. De Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) zei, "Wat heb ik met de materiële wereld. Het voorbeeld van de materiële wereld en ik is dat van een reiziger. Reizen in de hitte van de namiddag, hij stopte om te rusten onder schaduw van een boom voor een ogenblik. Dan rees hij en verliet het." (Ahmad, Tirmidhi.)

De reis: het leven. De bestemming: het Paradijs of het Hellevuur. 'Ali (radya Allahu 'anhu) zei, "Deze (materiële) wereld heeft jou de rug toegekeerd en het Hiernamaals is op zijn weg naar jou toe. Beiden hebben kinderen, dus wees van de kinderen van het Hiernamaals en niet van de kinderen van deze (materiële) wereld. Want waarlijk, vandaag zijn daden en geen berekening en morgen is de berekening en geen daden."

Een wijze man zei eens, "Vreemd is hij, van wie de materiële wereld weg aan het lopen is en het Hiernamaals naar hem toeloopt. Hoe kan hij bezig zijn met datgene wat hem verlaat en zijn rug toekeren naar datgene wat naar hem toekomt." Dit is de reis die we allen maken: nu is het aan ons om voordeel te halen uit de tijd. Muhammad ib Waasi' (moge Allah hem genadig zijn) werd eens gevraagd hoe hij zich voelde. Hij antwoordde, "Wat is jouw gedachte van iemand die iedere dag een mijl naar het Hiernamaals reist?" Lieve broeder, lieve zuster. Elke ziel is op deze reis. Sommigen hebben deze begrepen en besteden hun dagen in voorbereiding voor de vragen die komen, voor de vergelding. Anderen leiden hun leven ten volle zoals zij zeggen, achteloos en nalatig in het Hiernamaals. Allah (Subhana wa Ta'ala) beschrijft de dag dat zij uiteindelijk op zullen staan en het Vuur zullen ruiken: (Er zal gezegd worden tegen de zondaren): "Waarlijk, gij waart hieromtrent achteloos. Nu hebben Wij uw sluier van u weggenomen en uw oog ziet deze Dag scherp!" (50:22.)

06-03-2007, 20:18


ij leven in een satanische vergif. Het enige wat hen bekommert is een nieuwe auto, een grotere huis en een knappe metgezel. Sommigen worden wakker in dit leven met de tijd om berouw te tonen. Anderen zullen het bovenstaande vers horen wanneer spijt waardeloos zal zijn.

Deel II: De achteloosheid.

In Surah al-Qiyamah beschrijft Allah (Subhana wa Ta'ala) de overneming van de ziel, die laatste minuten. Hij ging waarschijnlijk slapen die nacht zonder de intentie om Fajr te bidden. Hij beloofde zijn kinderen dat ze naar Disney Land zouden gaan deze zomer. Hij beloofde zijn vrouw een nieuwe jurk. Hij beloofde zichzelf een nieuwe auto als hij zijn golfscore verslaat. Echter, deze nacht had hij een onverwachte bezoeker. Of de bezoeker had een afspraak met hem, hij was enkel onachtzaam en vergat.

"Ja! Als de ziel van de stervende tot de keel zal opstijgen." (75:26.)

De ziel verlaat het hele lichaam niet met één slag. Het verlaat lichaamsdeel bij lichaamsdeel totdat het de sleutelbeen bereikt, totdat hij de keel bereikt. Zijn benen waren dood, zijn armen waren dood. De ziel gorgelde in zijn keel. Hij schreeuwde. Zijn vrouw en kinderen renden naar zijn zijde. Wat is er mis? Wat is er mis? Niet nu, hij gaat een andere reis beginnen.

En er zal gezegd worden: "Wie kan hem genezen en hem redden van zijn dood?" (75:27.)

Zelfs in de laatste ademhalingen rent de echtgenote naar de telefoon om de ambulance te bellen. De kinderen kijken naar links en rechts voor iemand die hun vader kan redden. Nee, niemand kan hem redden van zijn dood wanneer de dood arriveert. Iedereen zal sterven.

"Dan weet hij dat hij scheiden moet." (75:28.)

De realiteit heeft hem nu wakker geschud. Hij weet dat het zijn einde is. De tijd voor vertrek is gearriveerd, de reis gaat beginnen. Waar vertrekt hij dan van? Van een Qur'an die hij na 'Asr reciteerde? Van 4 Rakahs die hij bad gedurende de lange winternachten? Vertrok hij van de 5 dagelijkse gebeden?

"En wrijft (in doodsangst) het ene been tegen het andere." (75:29.)

Vreemdelingen wasten zijn lichaam, vreemde handen wikkelden hem in zijn doodskleed. Naar beneden, naar beneden in dat holletje dat op hem aan het wachten was vanaf de dag dat hij deze wereld binnenkwam. Nu begint de reis...

"Dan wordt (hij) tot uw Heer gedreven." (75:30.)

Beste broeder, beste zuster. Verlaat jouw berouw niet tot de Ramadaan. Wacht niet totdat je op Hajj gaat. Wacht zelfs niet tot morgen. Doe het nu en bereid je op deze reis. Kom terug naar Allah voor het te laat is. Nu.

'Ali (radya Allahu 'anhu) stond eens aan het hoofd van een graf en zei tegen zijn metgezel, "Als hij de kans had om terug te keren naar zijn leven, wat zou hij - denk je - doen?" Zijn metgezel antwoordde, "Hij zou niets doen dan goede daden." 'Ali (radya Allahu 'anhu) zei dan, "Als hij het niet gaat zijn, laat jij het dan zijn." Als je nu jong en knap bent, vrees Allah (Subhana wa Ta'ala) en bedek je zoals Hij jou heeft bevolen. Als je gezond bent, aanbid Allah (Subhana wa Ta'ala) zoveel je kan voordat je oud word. Als je welvarend bent nu, gebruik je bezit voor de zaak van Allah (Subhana wa Ta'ala) voordat de dag komt dat je het zou kunnen verliezen. Als je nu wat vrije tijd hebt, spendeer het aan het memoriseren van de Qur'an en het lezen van de ah'adith voordat een tijd zal komen dat je geen tijd zult vinden. Als je nu leeft, haal voordeel uit jouw leven in voorbereiding op het volgende gedeelte van jouw reis, in voorbereiding op de onmoeting met Allah (Subhana wa Ta'ala).

Ibn 'Abbas (radya Allahu 'anhu) hoorde de Profeet (salla Allahu 'alayhi wa salaam) iemand adviseren door te zeggen, "Haal voordeel uit vijf voor vijf: Jouw jeugd voor je oude leeftijd, jouw gezondheid voor je ziekte, jouw welvaart voor je armoede, jouw vrije tijd voordat je bezig bent en jouw leven voor je dood." (Al-Hakim, Ahmad.)

En Allah (Subhana wa Ta'ala) weet het best.