Bekijk volle/desktop versie : Kosmologie van de 7e eeuw



Pagina's : [1] 2

03-03-2007, 17:57
De Koran is geen wetenschappelijk boek waarin men kan lezen over de details van de schepping. Zou het dit wel zijn, dan was het boek stukken dikker geweest. Het richtte zich bij zijn verschijning daarentegen gewoon tot de mensen in een taal zijn zij konden begrijpen en beschreef zaken die ze kenden.
Wanneer de Koran een wetenschappelijk boek zou zijn geweest over kosmologie, dan hadden veel zaken er niet in mogen ontbreken. De Koran zegt bijvoorbeeld niets over het feit dat:

aarde om de zon draait, evenals de andere planeten en dat de maan het enige object is dat om de aarde draait;
dat de aarde om zijn as draait en dit de verschijnselen dag en nacht veroorzaakt;
dat een zonsverduistering ontstaat doordat de schaduw van de maan op de aarde valt;
dat de scheve stand van de aardas de seizoenen veroorzaakt;
dat op de noord- en zuidpool een dag een half jaar duurt en een nacht ook;
dat de zon een ster is;
dat de zon deel uitmaakt van een geheel van sterren dat het melkwegstelsel is;
dat alle sterren die we kunnen zien alleen maar sterren zijn van onze eigen Melkweg en dat er veel meer Melkwegstelsels zijn, die we op één na niet met het blote oog kunnen zien aan de nachtelijke hemel;
dat het heelal veel ouder is dan de aarde en de zon;
dat de aarde in de toekomst vernietigd zal worden terwijl het universum zal blijven bestaan;
dat de aarde is opgebouwd uit stof dat ooit in de kern van zeer grote sterren heeft gezeten;
dat ook wij mensen grotendeels sterrenstof zijn;
dat zwaartekracht en versnelling de ruimte en tijd vervormen en dat tijd kan stilstaan in een zwart gat;
dat vallende sterren stenen zijn die opbranden in de atmosfeer;
dat de atmosfeer slechts een dunne laag om de aarde is en daarbuiten geen lucht meer is;
dat de maan het licht van de zon reflecteert;

En nog veel meer.

De Koran houdt het simpel en valt mensen niet lastig met zaken die de mensen van de 7e eeuw toch niet begrepen zouden hebben. Dus vertelt de Koran het volgende:


Hemel en aarde zijn ontstaan doordat ze van elkaar gescheiden werden (21:30). Dit stemt overeen met het beeld dat religies als het Christendom en andere ook al hadden. Uiteraard dacht men dat hemel en aarde even oud waren;
De aarde wordt voorgesteld als zijnde plat (20:53), waarboven een hemelgewelf is opgetrokken als een echt dak, al dan niet door pilaren gesteund (2:22) dat niet naar beneden zal vallen, al geeft Allah wel aan dat hij dat zou kunnen laten gebeuren (22:65);
De hemel wordt als een uit zeven delen bestaand geheel beschreven (41:12), conform hetgeen een apocriefe Bijbeltekst daar al over vertelde. Aan het onderste deel worden de sterren geplaatst (37:6);
Dag en nacht worden in verband gebracht met de banen die zon en maan om de aarde beschrijven (14:33);
Hemel en aarde worden in 6 dagen geschapen met de aarde eerst en de hemel als laatste (2:29);

De hadiths bevestigen dit voor die tijd gebruikelijke beeld.

04-03-2007, 23:33


Een mooi overzicht, waarmee weer eens duidelijk gemaakt wordt dat je geloof en wetenschap niet zou moeten vermengen.

Als in een heilig boek over de schepping wordt verteld, kun je dat zien als poëzie om de almacht van een schepper te beschrijven. Als een gelovige het letterlijk (wetenschappelijk) gaat interpreteren, loopt hij het risico dat er in wetenschappelijk opzicht onzin ontstaat.

Met de zeven hemelen geef je daarvan een mooi voorbeeld, Rinkelaar.


Citaat door Rinkelaar:


De hemel wordt als een uit zeven delen bestaand geheel beschreven (41:12), conform hetgeen een apocriefe Bijbeltekst daar al over vertelde. Aan het onderste deel worden de sterren geplaatst (37:6);


Voor het gemak heb ik de Koranteksten er even bij gehaald:


Citaat:

41.12. Zij zeiden: "Wij komen gewillig." Zo voltooide Hij hen als de zeven hemelen in twee dagen, en Hij wees elke hemel zijn werk aan. En Wij versierden de laagste hemel met lichten ter bescherming. Dat is de verordening van de Almachtige, de Alwetende.
37.6. Wij hebben de laagste hemel met sterren versierd.

Door enthousiasten over de wetenschappelijke wonderen van de Koran, wordt vers 41.12 als één van die wonderen beschouwd. Onderstaande tekst komt van de website van 'ontdek islam', maar hetzelfde voorbeeld is op vele andere islamitische sites te vinden.


Citaat:

Een feit, geopenbaard in de verzen van de Koran, over het universum, is dat de hemel opgebouwd is uit zeven lagen.
Hij is het Die voor jullie alles geschapen heeft wat op aarde is. Toen reikte Hij over de hemel en maakte zeven hemelen en Hij is de Kenner van alle zaken. (Koran 2:29)
Toen rees Hij boven naar de hemel toen het rook was, en zei daartegen en tegen de aarde: "Komen jullie beiden, vrijwillig of onvrijwillig." Zij zeiden beiden: "Wij komen vrijwillig." Toen voltooide en beëindigde Hij hun scheppen (zoals) zeven hemelen in twee dagen en Hij gaf elke hemel zijn eigen werk (Koran 41:11-12)
Het woord 'hemelen' dat in veel verzen van de Koran gebruikt wordt, verwijst zowel naar de lucht boven de aarde, als naar het gehele universum. Gegeven deze betekenis van het woord zien we dat de hemel van de aarde, of de atmosfeer, opgebouwd is uit zeven lagen.
Tegenwoordig is het inderdaad bekend dat de atmosfeer van de wereld uit verschillende lagen bestaat, die boven op elkaar liggen. De definities die gebaseerd zijn op eigenschappen van chemische inhoud of luchttemperatuur hebben bepaald dat de atmosfeer van de aarde uit zeven lagen bestaat. Volgens de 'Limited Fine Mesh Model (LFMMII), een model van de atmosfeer dat gebruikt wordt om een schatting te maken van de weervoorspellingen gedurende 48 uur, heeft de atmosfeer ook zeven lagen. Volgens de moderne geologische definities zijn de zeven lagen van de atmosfeer de volgende:
Troposfeer
Stratosfeer
Mesosfeer
Thermosfeer
Exosfeer
Ionosfeer
Magnetosfeer
Een ander belangrijk wonder met betrekking tot dit onderwerp, wordt in soera Fussilat, ayah 12 vermeld, middels de verklaring: "Hij gaf elke hemel zijn eigen werk.". Met andere woorden, in dit vers laat Allah zien dat Hij aan iedere hemel een eigen taak heeft toegewezen. Zoals in voorafgaande hoofdstukken is gebleken, heeft iedere laag zijn vitale plichten voor het nut van de mensheid en voor al het andere leven op aarde. Iedere laag heeft een speciale functie, variërend van het vormen van regen tot het beschermen tegen schadelijke straling, van het weerkaatsen van radiogolven tot het beschermen tegen de schadelijke effecten van meteoren.
De onderstaande verzen vertellen ons over het verschijnsel van de zeven lagen in de atmosfeer:
Zien jullie niet hoe Allah de zeven hemelen, de één boven de ander, geschapen heeft (Koran 71:15)
Die zeven hemelen geschapen heeft, de één boven de anderen (Koran 67:3)
Het is een groot wonder dat deze feiten, veertienhonderd jaar geleden uitvoerig in de Koran, zijn genoemd. Deze feiten zouden zonder de technologie van de 20ste eeuw onmogelijk ontdekt kunnen zijn.

De grote vraag is dus: waar staan de sterren? Want volgens de Koran staan ze in de laagste hemel. En volgens bovenstaande uitleg van de Koran is de laagste hemel de Troposfeer die een hoogte heeft van 15 kilometer boven het aardoppervlak. Oftewel, de sterren zijn nog nooit zo dichtbij geweest.

05-03-2007, 00:40
Interessant:


Citaat:
Wetenschappelijke wonderen in de Koran?
door Shaych Saalih al-Fowzaan
Vraag: Wij horen herhaaldelijk over hetgeen dat men de wetenschappelijke wonderen van de Koran noemt, is het toegestaan om deze soort met de Wonderen van de Koran te verbinden en de Koranische Verzen te gebruiken voor verklaring van deze zaken?

Antwoord: Wij hebben meerdere keren over deze zaak gesproken en erop geattendeerd. Wij zeiden: "Het is niet toegestaan om de Woorden van Allaah de Verheven Majesteit te interpreteren behalve met de (bij de geleerden) bekende fundamenten van Tafsier.
Dit wil zeggen: de Koran te interpreteren door middel van (andere Verzen uit) de Koran, of door middel van de Soennah, of via de interpretatie van de Metgezellen en de interpretatie van de Opvolgers. En hier wordt niets extra's aan toegevoegd! Er wordt dus geen interpretatie gemaakt door middel van hedendaagse stellingen, want deze stellingen zijn soms correct maar soms ook incorrect, en het zijn menselijke uitspraken en handelingen. Dit wordt dus niet gebruikt om de Woorden van Allaah de Verheven Majesteit te interpreteren. We zeggen dus niet, dat dit de bedoeling van Allaah is met dit en dat Vers, want dit zijn uitspraken over Allaah die niet op kennis zijn gebaseerd! Allaah is ver verheven van (zulk soort) uitspraken. En hoeveel stellingen waren ooit eens correct, maar werden na een geringe tijd incorrect en leugenachtig nadat hier een andere stelling opvolgde? Allaah Ta'ala zegt: ((En jullie is slechts een klein gedeelte van de kennis geschonken.)) [Al-Israa`: 85]. Het is dus niet toegestaan om de Koran met dit soort zaken te interpreteren, en we noemen dit geen Wetenschappelijke wonderen van de Koran!

Bron

05-03-2007, 00:45

Citaat door Noorderlicht:
Interessant:



Bron


inderdaad, ik heb er zojuist een topic over geopend.

05-03-2007, 12:25



Citaat door Noorderlicht:
Een mooi overzicht, waarmee weer eens duidelijk gemaakt wordt dat je geloof en wetenschap niet zou moeten vermengen.

Als in een heilig boek over de schepping wordt verteld, kun je dat zien als poëzie om de almacht van een schepper te beschrijven. Als een gelovige het letterlijk (wetenschappelijk) gaat interpreteren, loopt hij het risico dat er in wetenschappelijk opzicht onzin ontstaat.

Met de zeven hemelen geef je daarvan een mooi voorbeeld, Rinkelaar.



Voor het gemak heb ik de Koranteksten er even bij gehaald:



Door enthousiasten over de wetenschappelijke wonderen van de Koran, wordt vers 41.12 als één van die wonderen beschouwd. Onderstaande tekst komt van de website van 'ontdek islam', maar hetzelfde voorbeeld is op vele andere islamitische sites te vinden.



De grote vraag is dus: waar staan de sterren? Want volgens de Koran staan ze in de laagste hemel. En volgens bovenstaande uitleg van de Koran is de laagste hemel de Troposfeer die een hoogte heeft van 15 kilometer boven het aardoppervlak. Oftewel, de sterren zijn nog nooit zo dichtbij geweest.

Inderdaad. De poging om wetenschappelijke wonderen in de Koran te ontdekken leidt dus tot nogal wat inconsequenties. Die worden door wondrzoekers evenwel "geniaal" opgelost, namelijk door te stellen dat de uitdrukking "zeven hemelen" zowel kan slaan op de ruimte buiten de aarde als op de atmosfeer en dat de keuze afhangt van het gewenste resultaat. Dat in geval van de wonderzoeker natuurlijk altijd in de richting van een wonder uitvalt.

Dan kan je heel wat meer respect opbrengen voor de eerlijke sheikh Abdel - Aziz Ibn Baas, die in 1993 openlijk verklaarde dat de aarde plat was volgens de Koran:


Citaat:
In 1993, the supreme religious authority of Saudi Arabia, Sheik Abdel - Aziz Ibn Baas, issued an edict, or fatwa, declaring that the world is flat. Anyone of the round persuasion does not believe in Allah and should be punished..
Die liet zijn interpretatie dus niet afhangen van het gewenste resultaat.

05-03-2007, 13:00

Citaat door Rinkelaar:


Dan kan je heel wat meer respect opbrengen voor de eerlijke sheikh Abdel - Aziz Ibn Baas, die in 1993 openlijk verklaarde dat de aarde plat was volgens de Koran:



Die liet zijn interpretatie dus niet afhangen van het gewenste resultaat.


Vanuit theologisch oogpunt heeft sheikh Abdel - Aziz Ibn Baas natuurlijk volkomen gelijk. Als de aarde plat is volgens de Koran, dan is deze plat. Het zijn dan onze menselijke beperkingen waardoor we niet in staat zijn de aarde vanuit het goddelijk perspectief te zien.

05-03-2007, 14:45

Citaat door Rinkelaar:
Inderdaad. De poging om wetenschappelijke wonderen in de Koran te ontdekken leidt dus tot nogal wat inconsequenties. Die worden door wondrzoekers evenwel "geniaal" opgelost, namelijk door te stellen dat de uitdrukking "zeven hemelen" zowel kan slaan op de ruimte buiten de aarde als op de atmosfeer en dat de keuze afhangt van het gewenste resultaat. Dat in geval van de wonderzoeker natuurlijk altijd in de richting van een wonder uitvalt.

Dan kan je heel wat meer respect opbrengen voor de eerlijke sheikh Abdel - Aziz Ibn Baas, die in 1993 openlijk verklaarde dat de aarde plat was volgens de Koran:



Die liet zijn interpretatie dus niet afhangen van het gewenste resultaat.


neem eens de moeite om niet alles klakkeloos te kopieëren van wikipedia, als je zijn fatwa had gelezen dat had je geweten wat hij bedoelde. De aarde is voor ons mensen inderdaad vlak/uitgesprijdt (dus niet plat) gemaakt zoals in de koran staat. Kijk eens uit het raam en zie of de aarde rond is, volgens mij is de horizon nog altijd vlak.

05-03-2007, 14:54
daarnaast wil ik even toevoegen dat bin baaz grote fouten heeft gemaakt, onder andere dat hij de amerikanen toestond om een legerbrasis in saoedie arabië te plaatsen.

05-03-2007, 20:14

Citaat door ramona_25:
neem eens de moeite om niet alles klakkeloos te kopieëren van wikipedia, als je zijn fatwa had gelezen dat had je geweten wat hij bedoelde. De aarde is voor ons mensen inderdaad vlak/uitgesprijdt (dus niet plat) gemaakt zoals in de koran staat. Kijk eens uit het raam en zie of de aarde rond is, volgens mij is de horizon nog altijd vlak.
Zullen we even precies gaan kijken wat hij zei? Heb jij zijn exacte tekst?

Laat maar. Ik zie dit staan:


Citaat:
Ibn Baz controversy
Between 1993 and 1995, various newspapers and magazines published accounts of a modern Islamic cleric, Ibn Baz, the late Grand Mufti of Saudi Arabia, who is alleged to have claimed that "the earth is flat" [citation needed]. Ibn Baaz strongly denied that claim, describing the allegations to be "a pure lie", and only denies the rotation of the earth.[22] [23].
Supporters say that the alleged book does not exist, and that the entire controversy is based on one interview with Egyptian journalists, in that Ibn Baz, as he clarified later, was referring to the surface of earth that we walk on being flat although he believes the earth to be round. In Arabic, the same word is commonly used for both the earth as well as the ground. The journalist, having not paid attention to this distinction, misquoted Ibn Baz and created a story; the story was picked up by a Kuwaiti magazine (Assiyasah) and from there spread to the whole world. Ibn Baz is a strong admirer and a scholar of Ibn Taymiyya's works, whose author believed against the flat earth theory.
Ziet er naar uit dat je gelijk hebt. Hij gelooft alleen niet dat de aarde om zijn as draait. Wat natuurlijk ook grappig is en het blijft een eerlijke man, die zich niet laat leiden door wat de wetenschap zegt over de aarde en haar rotatie maar wat hij zelf gelooft.

05-03-2007, 20:33

Citaat door Rinkelaar:
Zullen we even precies gaan kijken wat hij zei? Heb jij zijn exacte tekst?

Laat maar. Ik zie dit staan:



Ziet er naar uit dat je gelijk hebt. Hij gelooft alleen niet dat de aarde om zijn as draait. Wat natuurlijk ook grappig is.


vreemd want in de koran staat dat de aarde niet stil staat maar dat het net zo als de wolken beweegt.

Taqi al-Din Ahmad Ibn Taymiyyah (Arabic: ابن تيمية&#8206(January 22, 1263 - 1328), was a Sunni Islamic scholar born in Harran, located in what is now Turkey, close to the Syrian border.

05-03-2007, 20:35
27.88. En gij ziet de bergen en gij denkt ze onbewegelijk terwijl zij als de wolken voorbijgaan. Dit is Allah's werk Die alles volmaakt heeft geschapen. Voorwaar, Hij is goed op de hoogte van hetgeen gij doet.

05-03-2007, 20:49

Citaat door ramona_25:
vreemd want in de koran staat dat de aarde niet stil staat maar dat het net zo als de wolken beweegt.
Waar staat dat?

06-03-2007, 00:17



Citaat door ramona_25:
27.88. En gij ziet de bergen en gij denkt ze onbewegelijk terwijl zij als de wolken voorbijgaan. Dit is Allah's werk Die alles volmaakt heeft geschapen. Voorwaar, Hij is goed op de hoogte van hetgeen gij doet.
Ik denk niet dat onze sheikh Abdel - Aziz Ibn Baz dit vers opvatte als een teken dat de aarde draait. Ik denk eerder dat dit moet worden opgevat als een metafoor: de bergen komen en gaan, zoals alles komt en gaat. Oftwel: niets is eeuwig. Of in het Grieks: Panta Rei (alles stroomt).

06-03-2007, 00:21

Citaat door Rinkelaar:
Ik denk niet dat onze sheikh Abdel - Aziz Ibn Baz dit vers opvatte als een teken dat de aarde draait. Ik denk eerder dat dit moet worden opgevat als een metafoor: de bergen komen en gaan, zoals alles komt en gaat. Oftwel: niets is eeuwig. Of in het Grieks: Panta Rei (alles stroomt).


het gaat daar over motie -> "onbewegelijk".

06-03-2007, 00:27

Citaat door ramona_25:
het gaat daar over motie -> "onbewegelijk".
Wij komen en gaan in dit leven via respectievelijk geboorte en dood. Toch vat niemand dit op als zou er letterlijk een beweging zijn. Je komt niet aanlopen met je geboorte en je loopt niet weg met je dood. Ik denk dat de Sheikh het ook zo opvatte.

Pagina's : [1] 2