Bekijk volle/desktop versie : --->Aantal vraagjes over salaat<--- hulp gevraagd, djazaakom allaho ghairan



03-03-2007, 13:01
salaam alaikom broeders en zusters,

ik heb een paar vraagjes betreffende het gebed.

1. kan iemand even duidelijk uitleggen hoe je moet bidden, wat de einige juiste manier is. hiermee bedoel ik ook bij welke raka'aat je een soera moet zeggen en bij welke niet en bij welke salaat welke soera enz. ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen.

2. ook wil ik weten of je bij elke roekoe3 en elke soejoed de handen van achter de oren moet laten zakken zoals bij he begin. tijdens het vrijdaggebed zie ik sommigen dat wel doen en anderen weer niet, dus wie kan mij hierbij helpen.

3 en dan heb ik tot slot nog een vraagje over gezamelijk bidden. is het zo dat je niet gezamelijk mag bidden als de gebedstijd voorbij is. als ik aan het werk ben, dan heb ik pas om half acht pauze, dan is salaat elmaghreb al voorbij. en er zijn dan een aantal zusters en broeders die moeten bidden en sommigen zeggen dan we samen moeen bidden en anderen weer juist niet.

graag zou ik spoedig antwoord op mijn vragen willen krijgen. ik dank jullie alvast voor jullie medewerking en moge Allah jullie belonen met al het moois waarvan jullie dromen. ameen.

wassalaam alaikom wr wb

03-03-2007, 13:33



Citaat door moi85:
salaam alaikom broeders en zusters,

ik heb een paar vraagjes betreffende het gebed.

1. kan iemand even duidelijk uitleggen hoe je moet bidden, wat de einige juiste manier is. hiermee bedoel ik ook bij welke raka'aat je een soera moet zeggen en bij welke niet en bij welke salaat welke soera enz. ik hoop dat jullie het nog kunnen volgen.

2. ook wil ik weten of je bij elke roekoe3 en elke soejoed de handen van achter de oren moet laten zakken zoals bij he begin. tijdens het vrijdaggebed zie ik sommigen dat wel doen en anderen weer niet, dus wie kan mij hierbij helpen.

3 en dan heb ik tot slot nog een vraagje over gezamelijk bidden. is het zo dat je niet gezamelijk mag bidden als de gebedstijd voorbij is. als ik aan het werk ben, dan heb ik pas om half acht pauze, dan is salaat elmaghreb al voorbij. en er zijn dan een aantal zusters en broeders die moeten bidden en sommigen zeggen dan we samen moeen bidden en anderen weer juist niet.

graag zou ik spoedig antwoord op mijn vragen willen krijgen. ik dank jullie alvast voor jullie medewerking en moge Allah jullie belonen met al het moois waarvan jullie dromen. ameen.

wassalaam alaikom wr wb


assalaamoe 3alaikoem

hier vind je het allemaal uitgebreid terug http://www.risallah.com/islam/gebed.php?g=leer_gebed

03-03-2007, 13:50

Citaat door chiwie:
assalaamoe 3alaikoem

hier vind je het allemaal uitgebreid terug http://www.risallah.com/islam/gebed.php?g=leer_gebed


djazaaka allaho ghairan agie.
ik heb er veel aan gehad en mijn vragen zijn beantwoord hiermee.
alleen de laatste vraag kon ik niets over vinden, heb jij daar voor mij een antwoord op? of iemand anders,

shokran

wassalaam alaikom wr wb

03-03-2007, 14:03

Citaat door moi85:
djazaaka allaho ghairan agie.
ik heb er veel aan gehad en mijn vragen zijn beantwoord hiermee.
alleen de laatste vraag kon ik niets over vinden, heb jij daar voor mij een antwoord op? of iemand anders,

shokran

wassalaam alaikom wr wb


hun kunnen jou niet verplichten om met ze mee te bidden... kijk als jij nou eens woedoe moet doen en de andere hebben woedoe dan kunnen zij gewoon bidden en jij bid dan gewoon apart....
maar als je met ze tweeen bid is het beter je krijgt dan ook meer hassanaat. maar je hoeft niet op mekaar te gaan wachten...

03-03-2007, 14:31



Citaat door chiwie:
hun kunnen jou niet verplichten om met ze mee te bidden... kijk als jij nou eens woedoe moet doen en de andere hebben woedoe dan kunnen zij gewoon bidden en jij bid dan gewoon apart....
maar als je met ze tweeen bid is het beter je krijgt dan ook meer hassanaat. maar je hoeft niet op mekaar te gaan wachten...


shokran broeder,
maar krijg je ook meer hasanaats ook al is de tijd al voorbij waarop het gebed verricht moet worden. sorry als ik te veel vraag. maar moge allah je voor jou hulp en goede daden belonen, ameen.

djazaako allho ghairan,

wassalaam alaikom wr wb

03-03-2007, 21:23

Citaat door moi85:
shokran broeder,
maar krijg je ook meer hasanaats ook al is de tijd al voorbij waarop het gebed verricht moet worden. sorry als ik te veel vraag. maar moge allah je voor jou hulp en goede daden belonen, ameen.

djazaako allho ghairan,

wassalaam alaikom wr wb


ja de hassanaat blijven hetzelfde als je met 2 of meerdere personen bidt maar als je alleen bidt krijg er veel minder voor dus of het nou laters maakt het niet oe Allahoe a3lam altijd gewoon doorvragen

03-03-2007, 21:44

Citaat door chiwie:
ja de hassanaat blijven hetzelfde als je met 2 of meerdere personen bidt maar als je alleen bidt krijg er veel minder voor dus of het nou laters maakt het niet oe Allahoe a3lam altijd gewoon doorvragen


Salaatoel djama'a is een verplichting voor de mannen, als de mannen salaatoel djama'a verrichten hebben ze 27 hasanaat en wanneer ze alleen bidden hebben ze 1 hasanah.

Voor de vrouwen is dat niet verplicht, wij krijgen el7amdeolillaah van Allaah onze hasanaat of we nou gezamelijk bidden of appart.

en Allaahoe a'lam

salaamoe 'alykoem wara7matoellaahie wabarakaatoehoe.

03-03-2007, 21:50
Wat betreft waqtu assalaatie (het tijdstip van het gebed) het beste is het gebed op haar tijdstip te bidden. Maar je kan het bidden altijd voordat de tijd van het volgende salaat binnentreed. Ik heb een hadiet ooit gelezen. De tijd tussen de ene gebed en het ander is verdeel in drieeen. Het eerste deel is i7saan, het tweede is ra7mah en het derde is maghfirah.

I7saan is het wanneer je het op tijd bid.
Ra7mah als je het na haar tijd bidt maar er is nog tijd voor het volgende gebed.
Maghfirah als je het bidt precies voordat de tijd van de volgende gebed binnentreed. (het word maghfirah genoemd omdat je eigenlijk dan een zonde bent begaan om het gebed zo laat te verrichten)

en Allaahoe a'lam.

04-03-2007, 08:03
shokran allemaal

moge allah jullie hiervoor belonen.

wassalaam alaikom wr wb