Bekijk volle/desktop versie : dringend hulp nodigg.. wie kan me helpen??



03-03-2007, 12:35
salamoe 3alaikom broeders en zuster.

ik had een vraagje en misschien dat jullie mij ermee kunnen helpen.

Wat zegt de Quraan over de postitie van de ouders? (kunnen jullie een vers erbij zetten)

Wat zegt de Soennah over de positie van de ouders? ( kunnen jullie een overlevering erbij zetten)


ik hoop gauw iets van jullie te horen yagawatie

djazakalahoegairan

Wasalamoe3alaikom

03-03-2007, 13:55


Niemand??

03-03-2007, 14:00
Allah de Verhevene zegt in de Qor'aan: "En jullie Heer heeft bepaald dat jullie niets dan Hem alleen aanbidden, en goedheid betrachten tegenover de ouders. Als een van de twee of beiden de ouderdom bereiken in jouw aanwezigheid, zeg dan nooit "Foei" (oef) tegen hen, snauw hen niet af en spreek tot hen een vriendelijk woord" (Soerat Al-israa-e aya 23).

In het Arabisch komt het woord "oef" terug in de aya. Dit duidt aan dat de moslim zijn ouders zo respectvol mogelijk moet behandelen. Zoals u zei is de mens van vlees en bloed, de tijden zijn afwisselend, maar men dient zichzelf te beheersen jegens zijn ouders.

De rechten die de ouders dragen weet een persoon pas wanneer hij/zij zelf kinderen krijgt, het is onze plicht en het recht van onze ouders om hen te eren in alles wat zij bevelen behalve hetgeen wat niet overeen komt met de wetten van Allah en Zijn boodschapper. Daarover zegt de boodschapper van Allah (Allah's vrede en zegen zij met hem) in een hadith die overgeleverd is door 'Ali Bnoe Abie thaalieb (Moge Allah tevreden met hem zijn): "Er is geen gehoorzaamheid aan een schepsel wanneer het in tegenspraak is met de Schepper" (Ahmed 1041).

In geval van boosheid kan men beter discussies vermijden met de ouders om hen niet te schaden met uitgesproken woorden of handelingen die men verricht. De zaak gaat verder beste zuster... Een metgezel at nooit met zijn moeder, en kreeg op een dag de vraag waarom hij dat niet wilde doen. Hij antwoordde en gaf aan dat hij bij het eten met zijn moeder haar niet voor wilde zijn, wanneer zij een stukje vlees lust dat hij dat van haar afpakt. Zover ging de liefde, en zo sterk was de vrees voor Allah om de ouders onrecht aan te doen.

wa allahoe a3lem.

bron:ww.al-islaam.com

wa 3alaykom wa salam wa rahmatoe Allahi wa barakatoeh

03-03-2007, 16:25
djazakalahoe gairan oegtie

03-03-2007, 17:09


Kijk ook hier zuster.

03-03-2007, 17:12

Citaat door regada_wijf:
djazakalahoe gairan oegtie



wa iyekki.

wa 3alaykom wa salam wa rahmatoe Allahi wa barakatoeh.

03-03-2007, 19:56
salaam ogti.
de islaam zegt over ouders het volgende
ouders zijn een deel van je leven. je moet je ouders altijd op nummer een houden dan heb ik het over het volgende.
1. allah
2. profeet saw.
3. ouders
ouders hoor je te respecteren als je alleen zucht tegenover hen dan krijg je een bestraffing en allah weet hoe groot die bestraffing zal zijn. wasalaam oe aleikom

04-03-2007, 11:42
djazakalahoe gairan ya agawati