Bekijk volle/desktop versie : Zijn Gebedsskralen een Innovatie?



01-03-2007, 21:05
Zijn Gebedsskralen een Innovatie?
Sheikh Gibril Fouad Haddad
Met commentaar van Sheikh Faraz Rabbani

Imam al-Suyūti haalt in één van zijn fatwa’s genaamd al-minha fîl-sibha (Het Profijt van Gebedskralen) het voorbeeld aan van `Ikrima, die zijn leraar `Umar al-Mālikī over de gebedskralen vroeg. Hierop antwoordde de laatstgenoemde dat hij het ook heeft nagevraagd bij zijn leraar al-Hasan al-Basrī, die antwoordde:

“Iets waar we mee begonnen waren aan het begin van onze reis, wensen we niet los te laten aan het eind ervan. Ik hou ervan om Allah te herdenken met mijn hart, mijn hand en mijn tong.”

Al-Suyūtī geeft als commentaar hierop:

“En hoe zou het ook anders moeten zijn, wanneer de gebedskralen iemand herinneren aan Allah de Allerhoogste, en een persoon zelden gebedskralen ziet behalve wanneer Hij Allah herdenkt, wat één van de grootste voordelen ervan is.” [1]

Abū Hurayra bezat een draad met daarin 2000 knopen, en hij sliep niet voordat hij hen allemaal had gebruikt voor zijn dhikr. [2] Hij zei:

“Waarlijk, Ik verheerlijk (tasbīh)Allah de Almachtige iedere dag volgens mijn aandeel (qadariyya), 12.000 maal per dag.” [3]

Commentaar van Sheikh Faraz Rabbani

De tasbīh is een middel om de dhikr te verrichten. Iemand zou de dhikr moeten verrichten op de manier die het beste leidt naar het daadwerkelijk verrichten van de dhikr, en het hart in de nabijheid van Allah te houden. Het algemeen geaccepteerde principe in de fiqh is dat ‘middelen de regelgeving van hun doelstellingen overnemen.’ Vreemd genoeg passen zelfs de Wahhābīs (zoals Shaykh `Uthaymīn, moge Allah genadig met hem zijn) dit toe binnen bepaalde gebieden.

Het standpunt van sommige Wahhābīs, namelijk dat gebedskralen een bid`a zijn, is een bid`a op zich. Alle rechtsscholen van de Soennitische Islam staan het toe. De grootste Hadīth experts, waaronder grootheden zoals Imam al-Nawawī, Imam Ibn Hajar al-Asqalānī, Imam Badruddīn al-`Aynī en anderen lieten allen het gebruik van gebedskralen expliciet toe. Hetzelfde geldt voor de grote Koranexegeten. Als deze mensen de Qur’ān en de Sunnah niet begrepen, wie dan wel?

De toelaatbaarheid van gebedskralen wordt ook expliciet genoemd in de durr al-mukhtār van Imam al-Haskafī, en in de hashiyya’s van Imam al-Tahtawī en Imam Ibn `Abidīn. Imam `Abdul Hayy al-Lacknāwī heeft hier een uitstekende verhandeling over geschreven, gebaseerd op een beknopter werk van Imam al-Suyūtī.

Noten

[1] Al-Suyūtī, al-hāwī lil fatāwā. Cf. gedeelte over gebedskralen in nayl al-awtār (2:316-317) van al-Shawkānī en hayāt al-sahāba van Zakariyyā al-Khandalawī. Albānī’s verbazingwekkende bewering dat een ieder die gebedskralen in zin hand draagt om Allah mee te herdenken een misleid en innoverend persoon is, werd weerlegd door Mahmūd Mamdūh in zijn wusūl al-tabhānī bi-ithbāt sunniyyat al-sibha wal-radd `alā al-albānī (De verlichting van wederzijds belang en de bevestiging dat Gebedskralen een Sunnah zijn in weerlegging van al-Albān&#299. Een andere weerlegging werd uitgegeven door Hāmid Mirzā Khān al-Firghānī al-Namnakānī in het zevende deel van zijn al-masā’il al-tis`a (Medina, Maktabat al-Imān; 1985) p. 44-48.

[2] Overgeleverd door Abū Nu`aym in de hilya (1:383) en al-Dhahabī in de siyar (Risāla ed. 2:623) en tadhkira (1:35).

[3] Overgeleverd door Abū Nu`aym in de hilya (1:383), al-Bayhaqī in de sunan (8:79), Ibn Hazm in al-muhallā (10:396), Ibn al-Jawzī in sifat al-safwa (1:691), al-Dhahabī in de siyar (Risāla ed. 2:610) en tadhkirat al-huffāz.(1:35), Ibn Rajab in jāmi` al-`ulūm wal-hikam, en Ibn Hajar in de isāba (7:442) waar hij gezegd heeft dat Ibn Sa`d het overlevert met een betrouwbare ketting in zijn tabaqāt.

http://www.sunni.nl

02-03-2007, 21:18


Waarom uppen jullie deze topics niet stion-promoters?