WhiteRose
28-02-2007, 21:06
al-Imaam Aboe ‘Abdillaah Mohammad ibn Saalih al-‘Oethaymien
- moge Allah hem genadig zijn -
In de Naam van Allah,
de Meest Barmhartige, de Meest Genadevolle
Ashraat is de meervoudsvorm van sharat, waarvan de taalkundige betekenis "het teken" is. En as-saa'ah betekent taalkundig "de tijd" of "het uur"... Maar hier wordt er de Opstanding mee bedoeld. De betekenis van Ashraat as-Saa'ah in de religie is dus: de Tekenen die duiden op de nabijheid van de Dag der Opstanding. Allah - de Verhevene - zegt:
فَهَلْ يَنْظُر& #1615;ونَ إِلاَّ السَّاع& #1614;ةَ أَنْ تَأْتِي& #1614;هُمْ بَغْتَة& #1611; فَقَدْ جَاءَ أَشْرَا& #1591;ُهَا
Wachten zij dan op iets anders dan dat het Uur plotseling tot hen komt? Voorzeker, de Tekenen ervan zijn al gekomen.
[ Soerah Mohammad 47:17 ].
De auteur heeft van de Tekenen van het Uur de volgende genoemd:
1- De verschijning van de Daddjaal
...Waarvan de taalkundige betekenis is: de overdrijvende vorm van "ad-dadjal", dat het liegen en het bedekken betekent.
En de religieuze betekenis: een misleidende man die aan het einde der tijden zal verschijnen en de Rabb(1)(2). De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - heeft gezegd: beweert te zijn. Zijn verschijnen is bevestigd door de Soennah en de idjmaa'
قولوا اللهم إني أعوذ بك من عذاب جهنم، وأعوذ بك من عذاب القبر، وأعوذ بك من فتنة المسيح الدجالš 8; وأعوذ بك من فتنة المحيا والمما 8;
"Zeg: "O Allah, ik zoek toevlucht tot U tegen de bestraffing van Djahannam (de Hel), en ik zoek toevlucht tot U tegen de bestraffing van het graf, en ik zoek toevlucht tot U tegen de beproeving van al-Masieh ad-Daddjaal, en ik zoek toevlucht tot U tegen de beproeving van het leven en de dood."
[Overgeleverd door Moeslim.]
En de Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - zocht altijd toevlucht tegen hem in het gebed. Moettafaqoen ‘alayh(3).
De Moslims hebben consensus over zijn verschijnen.
En zijn verhaal is als volgt: hij zal verschijnen op een weg tussen ash-Shaam(4) en Irak, waarop hij de mensen zal oproepen om hem te aanbidden. De meesten die hem volgen zijn Joden, vrouwen en bedoeïenen, en zeventigduizend Joden van Asfahan(5) zullen hem volgen. Hij zal de hele wereld rondgaan als een wolk die door de wind wordt voortgestuwd, behalve Mekkah en Medienah, waarvan hij wordt weerhouden. Zijn verblijf (op aarde) zal veertig dagen zijn: een dag als een jaar, een dag als een maand, een dag als een week en de rest van de dagen zijn normale dagen. Hij zal blind zijn aan één oog, en tussen zijn ogen zullen (de letters) ka, fa, ra ك ف ر(kaafir: ongelovige) geschreven staan, welke alleen de gelovige zal lezen. Hij zal geweldige beproevingen bij zich hebben, o.a. dat hij de hemel beveelt, waarop het zal regenen, en dat hij de aarde beveelt, waarop er gewassen groeien. Hij zal een paradijs en een vuur bij zich hebben, maar zijn paradijs is een vuur en zijn vuur is een paradijs. De Profeet - sallallahoe ‘alayhi wa sallam - waarschuwde voor hem, en zei:
من سمع به فلينأ عنه، ومن أدركه فليقرأ عليه فواتح سورة الكهف، أو بفواتح سورة الكهف
"Wie van hem hoort, laat hij dan afstand van hem nemen. En wie hem tegenkomt, laat hij dan de eerste Verzen van Soerah al-Kahf over hem reciteren." (6)