Bekijk volle/desktop versie : Ondervraging in het graf



25-02-2007, 00:13
Assalaam oe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatuh.

Een Prachtige tekst Mash'Allah die iedereen behoort te lezen.

De ondergraving in het graf zal er als volgt uitzien insha'Allah.

25-02-2007, 00:15


De Gelovige

Als een gelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten om over te gaan naar de volgende wereld, dan dalen engelen uit de hemelen neer met witte gezichten die stralen alsof hun gezichten de zon zijn, met een doodskleed uit het Paradijs en H'anoot [1] uit het Paradijs en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods totdat hij zit bij zijn hoofd en zegt: "O goede ziel, kom naar buiten naar de vergeving en de tevredenheid van Allah!" En de ziel komt eruit en vloeit zoals een druppel water uit een waterzak stroomt en de Engel pakt het vast. Als hij het gepakt heeft, laten de engelen het geen moment in zijn hand. Zij nemen het en plaatsen het in het doodskleed [2] waarin H'anoot is. De geuren die daarvan zullen komen lijken op de lekkerste geur van musk [3] die op aarde gevonden kan worden.

[1] H'anoot: een geparfumeerde medische substantie dat gebruikt wordt voor het lichaam voordat het begraven wordt.
[2] En parfumeren het met die H'anoot.
[3] Musk is de fijnste en beste substantie gebruikt als een parfum.

Dan dragen zij hem naar boven en telkens als zij langs een groep engelen komen, vragen die: "Wie is deze goede ziel?" De engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, zoon van die en die," en zij gebruiken de mooiste namen waarmee mensen hem in de wereld hebben genoemd. Zij brengen hem naar de laagste hemel en vragen of er een poort voor hem geopend kan worden. Die wordt voor hem geopend en de engelen van elke hemel, die dichtbij Allah staan, begeleiden hem naar de volgende hemel tot hij de zevende hemel bereikt. Dan zegt Allah de Almachtige: "Schrijf het boek van Mijn dienaar in 'iellieyien [4] en breng hem terug naar de aarde. Ik heb hen daaruit geschapen en Ik breng hen daar weer naar toe en Ik breng hen daar weer uit voort."

[4] 'illieyyien: de hemelen en het Paradijs.

25-02-2007, 00:18
Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen (Moenkar en Nakir) komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en vragen hem: "Wie is jouw Rabb (Heer)?" Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allah." Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is de Islaam." Zij vragen hem: "Wie is deze man die naar jullie was gestuurd?" Hij antwoordt: "De Boodschapper van Allah." Zij vragen hem: "Wat is jouw kennis?" Hij antwoordt: "Ik las het Boek van Allah, geloofde erin en verklaarde dat het waar was."

Een roeper uit de hemel zal dan roepen: "Mijn dienaar heeft de waarheid gesproken! Voorzie hem daarom met de tapijten uit het Paradijs, kleed hem met de kleding van het Paradijs en open een poort voor hem naar het Paradijs!" Hij ontvangt wat van de frisse lucht en aangename geur ervan en zijn graf breidt zich uit zover het oog reikt. Een man met prachtige kleding en een lekkere geur komt naar hem toe en zegt: "Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag die je beloofd is." Hij (de ziel) vraagt: "Wie ben je? Je hebt een uiterlijk dat veel goeds voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij (de ziel): "Mijn Rabb (Heer), laat het Uur [5] spoedig komen. Mijn Rabb, laat het Uur spoedig slaan, zodat ik naar mijn familie en mijn bezittingen kan terugkeren!"

[5] De Dag des Oordeels en het Uur van de Wederopstanding.

25-02-2007, 00:20
De Ongelovige

Als een ongelovige op het punt staat om deze wereld te verlaten om over te gaan naar de volgende wereld over te gaan, komen engelen met zwarte gezichten uit de hemelen naar beneden en zij hebben Al-Mansooh' [6] bij zich en zitten om hem heen in een menigte zover het oog reikt. Dan komt de Engel des Doods en gaat bij zijn hoofdzitten en zegt: "Slechte ziel, kom naar buiten naar de vervloeking en de woede van Allah!" De ziel verdeelt zich over het hele lichaam en wordt uit het lichaam getrokken zoals As-Safood [7] uit natte wol wordt getrokken. Dan neemt de engel hem over. Als hij hem te pakken heeft, laten de andere engelen het geen moment in zijn handen. Zij nemen hem en wikkelen hem in Al-Mansooh' waar een stank vanaf komt, zoals de ergste stank van een lichaam in de wereld.

[6] Al Mansooh': de lelijkste, meest stinkende, vieze en rottende vodden.
[7] As-Saffood: een voorwerp met meerdere koppen die overvloedig in de woestijn aanwezig zijn, in het bijzonder bekend bij herders omdat ze verstrikt raken in de wol van de schapen.

Dan nemen zij hem naar boven en telkens als zij voorbij een groep engelen komen, vragen deze: "Wie is deze smerige ziel?" De engelen met de ziel antwoorden: "Die en die, zoon van die en die," en zij gebruiken de ergste benamingen die de mensen hem op deze wereld hebben gegeven. Dan brengen zij hem naar de laagste hemel en vragen of de poort voor hem geopend kan worden. Deze gaat niet open.

De Booschapper van Allah (Salla Allaho 'Alayhi Wassalam) reciteerde toen: "...de poorten van de hemel zullen niet worden geopend..." (De Edele Koran 7:40)

25-02-2007, 00:21


Dan zegt Allah: "Schrijf zijn boek in Sidjien [8] ." Daarna wordt de ziel naar beneden gegooid. Daarna reciteerde de Profeet (Salla Allaho 'Alayhi Wassalam): "En wie iets met Allah vereenzelvigt, het is alsof hij van een hoogte valt en de vogels hem wegrukken of de wind hem wegblaast naar een afgelegen plek." (De Edele Koran 22:31)

Dan keert zijn ziel naar zijn lichaam terug en twee engelen (Moenkar en Nakir) komen naar hem toe en vragen hem :"Wie is jouw Heer?" Hij antwoordt: "Ha [9], ha, ik weet het niet!." Zij vragen hem: "Wat is jouw religie?" Hij zegt: "Ha, ha , ik weet het niet." Zij vragen hem: "Wie is die man die naar jullie is toegezonden?" Hij zegt: "Ha, ha, ik weet het niet." Dan roept een Roeper uit de hemel: "Mijn dienaar heeft gelogen, spreidt dus de tapijten van het Vuur voor hem uit en open de poort van het Vuur voor hem!" Daarna komt er een hete wind naar hem toe, zijn graf wordt zo nauw voor hem, dat zijn ribben samengeperst worden. Een man met een afschuwelijk uiterlijk, gekleed in vodden en een vieze lucht komt naar hem toe en zegt: "Wees tevreden met het slechte nieuws dat ik voor je heb. Dit is de dag die je beloofd werd." Hij (de ziel) vraagt: "Wie ben jij? Je hebt een uiterlijk dat kwaad voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je slechte daden." Dan zegt hij (de ziel): "O Rabb (Heer), laat het Laatste Uur niet komen!"

[8] Sidjien: in de laagste aarde.
[9] Deze reactie geeft aan hoe ver een ongelovige afgedwaald was in het leven, tot het punt dat hij zich niet kan concentreren of herinneren. Maar hoe kan hij zich herinneren aangezien zijn leven totaal afweek van het Rechte Pad, As-Siraat Al-Moestaqiem, het Pad waar de gelovige in elk gebed om vraagt: "Leid ons op het Rechte Pad." (De Edele Koran 1:6)

Overgeleverd door Ah'med, Aboe Daawoed, Ibn Khozaymah, Al-H'aakim en authentiek verklaard door Al-Albaanie.

Moge Allah swt ons allen leiden naar het rechte pad, Moge Allah swt onze zondes vergeven, moge Allah swt de ummah standvastiger maken en ons weer verenigen als 1 ummah opdat wij inshaAllah allen zullen behoren tot de Paradijselijke bewoners. Allahoema Ameen.

Wa salaam oe alaikoem wa rahmatullahi wa barakatuh

25-02-2007, 00:26
Salaam alei kom warahmatoe Allah wa baraktoe,

Masha'Allah ik heb hier een boek over gelezen genaamd: "De Dood Het Graf & Wat Erna Gebeyrt van J. Suruyti als dat de exacte naam is. Masha'Allah een echte aanrader..

Alei kom salaam..

25-02-2007, 00:59
DjazaakAllah ghairoen volgens mij heb ik ehm al es gelezen.

25-02-2007, 00:59

Citaat door Eqbal007:
DjazaakAllah ghairoen volgens mij heb ik ehm al es gelezen.


Wa Iyaki

Alhamdoelilah..

Alei kom salaam

25-02-2007, 01:06

Citaat door Eqbal007:
Zijn ziel wordt dan weer naar zijn lichaam toegebracht en twee engelen (Moenkar en Nakir) komen naar hem toe. Zij laten hem zitten en vragen hem: "Wie is jouw Rabb (Heer)?" Hij antwoordt: "Mijn Heer is Allah." Zij vragen hem: "Wat is jouw godsdienst?" Hij antwoordt: "Mijn godsdienst is de Islaam." Zij vragen hem: "Wie is deze man die naar jullie was gestuurd?" Hij antwoordt: "De Boodschapper van Allah." Zij vragen hem: "Wat is jouw kennis?" Hij antwoordt: "Ik las het Boek van Allah, geloofde erin en verklaarde dat het waar was."

Een roeper uit de hemel zal dan roepen: "Mijn dienaar heeft de waarheid gesproken! Voorzie hem daarom met de tapijten uit het Paradijs, kleed hem met de kleding van het Paradijs en open een poort voor hem naar het Paradijs!" Hij ontvangt wat van de frisse lucht en aangename geur ervan en zijn graf breidt zich uit zover het oog reikt. Een man met prachtige kleding en een lekkere geur komt naar hem toe en zegt: "Verheug je in dat wat je pleziert, want dit is de dag die je beloofd is." Hij (de ziel) vraagt: "Wie ben je? Je hebt een uiterlijk dat veel goeds voorspelt." Hij antwoordt: "Ik ben je goede daden." Dan zegt hij (de ziel): "Mijn Rabb (Heer), laat het Uur [5] spoedig komen. Mijn Rabb, laat het Uur spoedig slaan, zodat ik naar mijn familie en mijn bezittingen kan terugkeren!"

[5] De Dag des Oordeels en het Uur van de Wederopstanding.


Is de hadieth waarin munkar en nakier worden genoemd, sahieh?

wasalaam

26-05-2007, 15:55
a salaam zuster,

moge allah swt je belonen!!

la illlaha illah

15-08-2007, 21:52
aselaam aleikoem,

Zouden de daliel er bij geschreven kunnen worden
welke sura stata het geschreven , welke aya, welke geleeerde etc

aleikoem selaam warahmutulah wa barakatoehoe

22-12-2007, 23:51

Citaat door mokerjoker:
Amine... Barak Allah oe fiekie Wa Alaikoem salaam warahmatulaahi wabarakatoe


Wa feek barakAllah, en nu kan men wel de vragen gaan leren en beantwoorden, Maar men zal op die dag antwoorden naar hoe zijn hart is en hoe zijn intentie ligt. Op die manier zal hij antwoorden op deze vragen.

Wa alaykoem salaam wa rahmatullahi wa barakatuh

19-01-2008, 00:29


macha Allah, Moge Allah onze zonden vergeven, en ons leiden op het rechte pad...
Allahouma inaka 3afouwoun tou7ibou l3afwa fa 3afou 3ana...
Ameen!!!!

26-01-2008, 20:06
Allahoema ameen. djzaakAllah ghairoen voor uppe.