Bekijk volle/desktop versie : Dromen van een Marokkaanse winnaar



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6

24-02-2007, 06:57
Dromen van een Marokkaanse winnaar

Uitgegeven: 23 februari 2007 06:28
Laatst gewijzigd: 23 februari 2007 11:48

Voor alle Nederlanders geldt, of het nu om Christenen, Moslims, sportliefhebbers of Midas Dekkers gaat: de Elfstedentocht zegt meer over Nederland dan wie of wat dan ook. Alleen die suffe Canon voor de Nederlandse geschiedenis ziet dat niet. Door Jurryt van de Vooren / Sportgeschiedenis Weblog.

Komende zondag is op Nederland 2 De Avond van de Elfstedentocht. Alle nog levende winnaars van de Elfstedentocht zijn hierbij aanwezig – van 1940 tot en met 1997. Met behulp van onbekend filmmateriaal, onder meer uit 1917 (!) en kleurenbeelden van 1954 en 1963, duiken presentator Jeroen Pauw en schaatshistoricus (tevens mijn collega) Marnix Koolhaas in de geschiedenis van deze tocht en daarmee van Nederland.
Koolhaas schrijft deze week in de VPRO-gids: ‘De Elfstedentocht is het summum van de Nederlandse schaatscultuur. Of zelfs nog meer dan dat?’

Tonny de Jong en de geschiedenis
Ik ben zo vrij om te zeggen dat het inderdaad meer is, alhoewel de makers van die suffe Canon voor de Geschiedenis dit volkomen is ontgaan. Waarschijnlijk konden ze geen subsidie krijgen om de Elfstedentocht op te nemen in dat onding. Daarom is de variant van Max Dohle veel leukerder. Al was het alleen maar omdat Tonny de Jong erin staat. Dat is pas geschiedenis! (Vanwege de klapschaats, dus, mannen.)

Een Marokkaanse winnaar
Wat de Elfstedentocht allemaal heeft betekend en losgemaakt in zijn bijna honderdjarige bestaan, bekijken jullie zelf maar komende zondag in de Avond van de Elfstedentocht. Maar zelfs iemand als IOC-voorzitter Jacques Rogge weet hoe belangrijk dit fenomeen hier is.
Het mooiste voorbeeld van dat Nederlandse karakter is het boek Elfstedentocht van Mohammed Nasr. Hierin wacht een Marokkaan op de reparateur van zijn verwarmingsketel en droomt ondertussen van een migrant die de Elfstedentocht wint en geëerd wordt door koningin en vaderland. Met als hoogtepunt: ‘Of je nu een zwartrijder of een officiële rijder bent, het is geen Tour de France, het gaat hier om een stuk cultuur.’

Dat snapte het KNMI ook, dat vorige maand het bericht verspreidde dat door dat gedoe met het klimaat de kans op een volgende tocht aanzienlijk kleiner is geworden. De kranten waren te klein om dit schokkende nieuws op te nemen.

Elfstedentocht of trouwpartij
En om dit rijtje hilarisch af te sluiten nog even de discussie, die in december 2001 woedde rond het aangekondigde huwelijk van Willem-Alexander en Máxima. Misschien, zo bedacht iemand zich, is het op die dag gruwelijk koud en kan er een Elfstedentocht worden gereden. Maar alle ordehandhavers zitten dan in Amsterdam en niet in Friesland, dus hoe moet dat dan? Het werd een serieus kamerdebat!

De Leeuwarder Courant van 11 december 2001: ‘De partijen (CDA en VVD, redactie) hebben minister De Vries van Binnenlandse Zaken en staatssecretaris Vliegenthart van Sport dinsdag gevraagd welke problemen worden verwacht als het leger wordt ingezet. De Kamerleden Terpstra, Rijpstra en Nicolaï (VVD) en Atsma (CDA) doen dat naar aanleiding van de brief van De Vries aan de provincies om de eerste twee maanden van het jaar terughoudend te zijn met het organiseren van grote evenementen. Als gevolg van het huwelijk van prins Willem-Alexander met Máxima (&#8230 zou het niet mogelijk zijn voldoende politie op de been te brengen. Beide partijen vinden dat de Elfstedentocht, als er voldoende ijs ligt, hoe dan ook moet doorgaan.’

Op 2 februari was er in Leeuwarden zeven uur zon met een maximumtemperatuur van 13,4 °C, tegen 4,9 °C normaal. Het was dus een volkomen zinloze discussie in het parlement. Hoezo speelt de Elfstedentocht geen rol in de Nederlandse samenleving? De Elfstedentocht is als het geluid van een zoemende koelkast: pas op het moment dat het ophoudt, merk je het op.

Wachten op het moment

Vanaf nu wacht ik op het moment dat een Marokkaanse schaatser met dubbele nationaliteit de Elfstedentocht wint met een voorspong van minimaal anderhalf uur op de beste Nederlander. Dan snapt iedereen echt wat ik bedoel met de Elfstedentocht als Nederlandse cultuurdrager, al dan niet na wéér een zinloos kamerdebat.

Zondag, Nederland 2, 20.25 uur: De Avond van de Elfstedentocht. Om 22.50 uur start op dezelfde zender de documentaire It giet oan! over Henk Kroes. Op zaterdag wordt op het Historische Themakanaal /Geschiedenis de complete weergave van de Elfstedentocht van 1985 herhaald - dertien uur lang.

http://www.nu.nl/news/986604/1204/Dromen_van_een_Marokkaanse_winnaar.html

24-02-2007, 07:11


De eerste de beste Real Life Marokkaanse winnaar (van de enige echte Elfstedentocht) met dubbel paspoort en woonachtig in Nederland, krijgt van mij hoogst persoonlijk mijn maandsalaris (BRUTO) maar niet nadat
..............
deze winnaar hoogst persoonlijk op de TV weer eens lekker ouderwets zijn meest beledigende zin uitspreekt tegen de verliezende Nederlandse deelnemers.

Want ook dat is inmiddels een Nederlandse traditie geworden, dat hoort erbij natuurlijk.




(Winnaar of winnares, maakt niet uit)

Waarvan Akte (Bij leven en welzijn uiteraard, dus het moet wel gebeuren VOOR het jaar 2050)


Dat wordt dus oefenen voor de Marokkaantjes

24-02-2007, 07:49

Citaat door aplat:
De eerste de beste Real Life Marokkaanse winnaar (van de enige echte Elfstedentocht) met dubbel paspoort en woonachtig in Nederland, krijgt van mij hoogst persoonlijk mijn maandsalaris (BRUTO) maar niet nadat
..............
deze winnaar hoogst persoonlijk op de TV weer eens lekker ouderwets zijn meest beledigende zin uitspreekt tegen de verliezende Nederlandse deelnemers.

Want ook dat is inmiddels een Nederlandse traditie geworden, dat hoort erbij natuurlijk.




(Winnaar of winnares, maakt niet uit)

Waarvan Akte (Bij leven en welzijn uiteraard, dus het moet wel gebeuren VOOR het jaar 2050)


Dat wordt dus oefenen voor de Marokkaantjes

Zal moeilijk worden met dit weer.

24-02-2007, 08:07

Citaat door rijmaran:
Zal moeilijk worden met dit weer.


Eerst maar eens leren zwemmen denk ik, en vooral Klunen.

24-02-2007, 10:38



Citaat door aplat:
Eerst maar eens leren zwemmen denk ik, en vooral Klunen.



onderschat je tegenstanders nooit aplat

24-02-2007, 10:38
dan had ik in dat ene(eerste keer) dat ik een schaatsbaan heb bezocht ook moeten leren schaatsen. ik durfde niet. was bang mijn enkels te breken. heb een broertje die behoorlijk goed kan skealeren(doet het nog steeds in de zomer). ik zal even tippen hierover. een bruto salaris van Aplat kan hij zeker wel gebruiken

24-02-2007, 10:43

Citaat door SkyDrake:
onderschat je tegenstanders nooit aplat


Hehe, ik zie op de ijsbaan ook wel regelmatig personen knap te keer gaan die volgens mij echt niet kijken op een zandkorrel meer of minder op het ijs. Wat dat betreft doet Aplat er goed aan een verzekering ter waarde van een bruto jaarsalaris af te sluiten.

24-02-2007, 10:48

Citaat door rijmaran:
Zal moeilijk worden met dit weer.


D'er zijn zat overdekte schaatsbanen in Nederland met schaatsclubs die zeer ervaren trainers hebben om je de fijne kunstjes van het lange baan schaatsen bij te brengen. Er is dus geen enkel bezwaar voor Marokkanen om nu aan de slag te gaan.

Ook ik stel mijn (forse) maandsalaris ter beschikking voor de 1e Marokkaan die er in slaagt de Elfstedentocht (of de alternatieve Stedentocht) te winnen.

24-02-2007, 10:51

Citaat door aplat:
Eerst maar eens leren zwemmen denk ik, en vooral Klunen.



Marokkanen zijn de beste in zwemmen, ze zwemmen van Marokko naar Spanje. Maar.... schaatsen

24-02-2007, 10:54

Citaat door Er1k:
Ook ik stel mijn (forse) maandsalaris ter beschikking voor de 1e Marokkaan die er in slaagt de Elfstedentocht (of de alternatieve Stedentocht) te winnen.



We hoeven je uitkering niet.

24-02-2007, 10:57

Citaat door rijmaran:
Zal moeilijk worden met dit weer.

Dat is het enige nadeel. Verder: goed voorstel.
In het rijtje staan nu:
Aplat
Erik

Nog meer mensen die een salaris willen doneren. (Ik verdien niets op het moment, heb niets te doneren ) Ik ga mijn man trouwens wel even inlichten.

24-02-2007, 10:57
Eerst Kluners uit Kenia, nu dit..

Ik ga alvast m'n Couscous en Zopie tent bouwen.

24-02-2007, 11:13



Citaat door LesDennis:
Eerst Kluners uit Kenia, nu dit..

Ik ga alvast m'n Couscous en Zopie tent bouwen.
Ik doe het wat ouderwetser en zorg voor halal snert.

24-02-2007, 11:15

Citaat door Ned. Moslim:
Ik doe het wat ouderwetser en zorg voor halal snert.


Geef me daar eens heel snel het recept van?.

24-02-2007, 11:16

Citaat door Ned. Moslim:
Ik doe het wat ouderwetser en zorg voor halal snert.




Integreren we allebei een beetje.

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6