Bekijk volle/desktop versie : Soenna of fard?



23-02-2007, 15:29
Ik snap het verschil niet helemaal tussen fard (verplichting) en soenna. Ik heb begrepen dat er drie soorten soenna zijn, namelijk:

Soenna Moe akada
Soenna Moestahaba
Soenna Wazjiba

Kan iemand mij de verschillen uitleggen tussen deze soenna’s? En wanneer is soenna een fard?

Djazak Allah Ghayran!

23-02-2007, 16:25



Citaat door loubna118:
Ik snap het verschil niet helemaal tussen fard (verplichting) en soenna. Ik heb begrepen dat er drie soorten soenna zijn, namelijk:

Soenna Moe akada
Soenna Moestahaba
Soenna Wazjiba

Kan iemand mij de verschillen uitleggen tussen deze soenna’s? En wanneer is soenna een fard?

Djazak Allah Ghayran!




Het gebed is fardh (Verplicht volgens de Shari'ah)

Soena Moe Akadah is sterk aanbevolen zoals de 2 soenna raka'aat voor fadjr gebed.

Moestahab is gewoon aanbevolen of aangeraden.

En waadjib is gewoon verplicht en wanneer je die volgt wordt je daarvoor beloond en als je dat niet doet wordt je hiervoor gestraft.

23-02-2007, 16:26
Wa Alaikoem Salaam Wa Rahmatoellaah Wa Barakatuhoe

23-02-2007, 16:31

Citaat door Walid_A:
Het gebed is fardh (Verplicht volgens de Shari'ah)

Soena Moe Akadah is sterk aanbevolen zoals de 2 soenna raka'aat voor fadjr gebed.

Moestahab is gewoon aanbevolen of aangeraden.

En waadjib is gewoon verplicht en wanneer je die volgt wordt je daarvoor beloond en als je dat niet doet wordt je hiervoor gestraft.


Salam wa aleikum broeder,

Volgens jou zijn dus de 2 rak3at die je voor El Fajr bid niet verplicht maar wel sterk aangeraden. Ik heb namelijk weer vernomen dat die 2 rak3at dus wel verplicht zijn en dus soenna Wazjiba zijn.
Is niet aanvallend bedoeld maar blijkbaar verschillen de meningen hierover.
Heb jij misschien bronnen waar je dit uit kunt herleiden?

Moge Allah SWT je belonen voor de moeite en de kennis die je wilt delen met ons.

Wa aleikum assalam.

23-02-2007, 16:38


As Salaamoe Alaikoem Ukht loubna

Nee ik las uit 'het gids voor het gebed' van uitgeverij Noer dat de 2 soenna gebeden voor fadjr soenna moe akadah was zeer sterk aanbevolen was omdat Profeet Muhammad Sallallahu Alaihi Wa Sallam ze nooit oversloeg maar of dat Waadjib is Allahu a'lam ik weet het zelf niet.

Hayaaki Allaah

Wa Alaikoem Salaam Wa Rahmatoellaah Wa Barakatu7oe

25-02-2007, 12:28
Shoukran broeder voor jou uitleg. Ik hoop dat meedere mensen nog zullen reageren om het e.e.a. aan te vullen.