Bekijk volle/desktop versie : Nederlanders nemen Belgisch dorp over



Pagina's : [1] 2

22-02-2007, 18:33

Citaat:
Nederlanders nemen Belgisch dorp over
AMSTERDAM - In de Antwerpse gemeente Poppel wonen voor het eerst meer Nederlanders dan Belgen: 1.978 'ollanders' tegenover 1.890 Belgen in het grensplaatsje. Volgens burgemeester Leo van Nooten zijn de Nederlandse inwoners veranderd in „halve Belgen”, maar uiteraard blijven bepaalde verschillen tussen ons en onze zuiderburen ook in Poppel bestaan.

Zo zijn de Belgen daar een stuk kalmer dan de Nederlanders, zegt van Nooten in de krant Het Laatste Nieuws. „Nederlanders die hier wonen en een uitkering of pensioen uit Nederland ontvangen moeten jaarlijks een bewijs van leven ophalen. Een gepensioneerde man begint elk jaar steevast turnoefeningen te doen aan het loket om te bewijzen dat hij nog steeds springlevend is. De stille, kalme Belgen staan daar toch altijd weer beduusd naar te kijken.”

Daarnaast valt het op dat onze landgenoten in Poppel veel intensiever en vaker bepaalde zaken controleren. Bij het behandelen van dossiers lezen Nederlanders dat tot de laatste letter na voordat ze het ondertekenen, terwijl de Belgen een stuk nonchalanter zijn.

De kroeg

In de kroeg zijn de verschillen minder groot. „Van een kliekjesmentaliteit of een ¿Belgen tegen Nederlanders¿-gevoel is hier helemaal geen sprake. Iedereen praat met iedereen”, benadrukt Café De Grens-uitbaatster Jellie van der Schaaf. „Ook al komen hier wel veel Nederlanders, want een pintje kost hier maar 1,25 euro, terwijl dat net over de grens toch al snel al 1,70 is”, aldus de kroegbazin. Toch gaat het cliché van de ¿gierige Hollander¿ niet op in het Poppelse uitgaanscircuit. „Belgen geven dan wel veel meer rondjes, Nederlanders zijn guller met fooien”, ondervindt Café De Tramhalte-eigenaresse Petra van Etten.

Van Nooten heeft geen enkel probleem met het nieuwe ¿onevenwicht¿ in zijn gemeente. „Alleen tijdens een EK of WK voetbal zijn de discussies hier iets verhitter dan anders, maar ja, dat de Nederlanders beter kunnen voetballen dan Belgen is nu eenmaal een gegeven hé” Volgens de burgemeester gaan zo veel Nederlanders in Poppel wonen omdat er mooie percelen zijn voor vrijstaande woningen en er veel groen is. Bovendien is het nauwelijks twintig minuten rijden tot Tilburg en Breda. Overigens spelen fiscale voordelen steeds minder een rol, want iedereen betaalt zonder morren gemeentebelasting
http://www.telegraaf.nl/binnenland/59172121/Nederlanders_nemen_Belgisch_dorp_over.html?p=19,1


Die Nederlanders toch

22-02-2007, 18:38



Citaat door mokro_4_live:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/59172121/Nederlanders_nemen_Belgisch_dorp_over.html?p=19,1


Die Nederlanders toch


OLÉ


22-02-2007, 18:57

Citaat door Einherjer:

OLÉ



Hahaha, dit vinden ze wel leuk

22-02-2007, 23:33
Als ik die belgen was zou ik ze het land uitzetten.

22-02-2007, 23:35



Citaat door Mo_Rokko:
Een Tsunami van Hollanders!
Ze passen zich tenminste aan

22-02-2007, 23:35

Citaat door Abudais:
Als ik die belgen was zou ik ze het land uitzetten.
Waarom oh heilige Belg?

22-02-2007, 23:45

Citaat door Caja:
Waarom oh heilige Belg?


Omdat ik geen belg ben, maar een Nederlander, en we verdienen het om uitgezet te worden.

22-02-2007, 23:52

Citaat door Mo_Rokko:
Geloof je dat zelf? Ga ff n keer n kijkje nemen hoe ze in Australie of Canada leven. met dozen Hagelslag, pindakaas en drop die elke maand overgevlogen worden.. en sinterklaas niet te vergeten, koninginedag, Nederlandse zenders via schotel.. etc etc etc....

ja ze passen zich enorm goed aan...


Maar het steelt niet

22-02-2007, 23:54

Citaat door JewHater:
Waar haal jij dat vandaan? Ze blijven nederlands praten ezel...Ga maar eens kijken in benidorn (Spanje) geen ene hond die spaans spreekt, of wil leren....En dat noemt zich integreren ?

Hypocriet op ze hoogst.


Mevrouw Ezel voor jou.

Ook voor jou, MAAR HET STEELT NIET!!!!

Oke dit weet ik niet zeker maar over het algemeen zijn deze mensen gewoon Nederlanders in Spanje. Hoeven geen kinderen meer groot te brengen enz.... snappie?

Of mis ik iets heel groots?

22-02-2007, 23:56

Citaat door JewHater:
maar het stinkt en verkankerd wel snel

Het het is:

het steelt niet.


Ja?
Waar?
Bron?

Geen bron waar dronken toeristen komen ajb dat weet ik al.

22-02-2007, 23:59

En misschien verdienen we het wel gewoon om uitgezet te worden....

23-02-2007, 01:29
Hollanders zijn ook zeer welkom in o.a. noorwegen, australie, nieuw zeeland en amerika. Jammer dat de creme de la creme van de Hollanders emigreren vanwege de toenemende criminaliteit en de overbevolking.

TsJa, die marokkaanse gezinshereniging heh. Toen ging het helemaal fout.

23-02-2007, 01:47



Citaat door Mo_Rokko:
Geloof je dat zelf? Ga ff n keer n kijkje nemen hoe ze in Australie of Canada leven. met dozen Hagelslag, pindakaas en drop die elke maand overgevlogen worden.. en sinterklaas niet te vergeten, koninginedag, Nederlandse zenders via schotel.. etc etc etc....

ja ze passen zich enorm goed aan...


Niet aanpassen? Ik denk dat jij je heel erg vergist. Je zou "Het wrede paradijs" van Hylke Speerstra eens moeten lezen over emigranten uit het Friese Tzummarum van de jaren '50 eens moeten lezen.

23-02-2007, 01:49
Nu Brussel en de westhoek(Duinkerken en Calais) nog

23-02-2007, 06:46

Citaat door Iznogoudh:
Nu Brussel en de westhoek(Duinkerken en Calais) nog

Oei, Brussel is wel groot hoor, en achter Bachten de Kuppe geraken ze niet.
Daar hadden zelfs de Duitsers moeite mee.

Pagina's : [1] 2